Vem får vara med och debattera HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bör HiFi-tillverkare, inspelningsteknier, skivbolagsrepresentanter, musiker... få vara med i HiFi-debatter?

Ja, de kan bidra med massor av praktisk kompetens och idéer som till och med kan vara omöjliga för andra att komma upp med.
77
88%
De kan möjligen får vara med ibland, och de är okritiska och håller med om att allt det som sker i hifi-branschen är bra och sunt.
1
1%
Nej, de får välja - antingen får de göra apparater, eller också får de vara med och debattera.
1
1%
Har de någonsin varit en del av den tillverkande eller bidragande branschen bör de för alltid hålla sig borta från hifi-diskussioner!
0
Inga röster
Tycker inte alla de nämnda grupperna får vara med, men vissa.
1
1%
Jag förstår inte frågan.
8
9%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 23:43

Kan inte låta blir att återgå till detta trots allt personangripande inlägg av Timbre:
Timbre skrev:Det handlar om antalet stolar när inlägget skrevs. Att delta i den allmänna debatten är väl positivt för folk både inom och utom branschen men att samtidigt sitta i styrelsen för en konsumentinriktad och "objektiv" förening, vara aktiv i ett föreningsblad (som även sålts i lösnummer) med samma image...

Du tar upp både LTS och LTS' medlemsblad. Man kan få känslan att du försöker få folk att tro att det är två olika saker.

Timbre skrev:...och dessutom vara forumsaktiv parallellt med pågående försäljning ger åtminstone mig signaler om en smart marknadsföring upplagd på ett annorlunda sätt. Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.

De insinuationer du kommer med faller rätt platt på det faktum att nog knappt några LTS-medlemmar ens kände till att jag tillverkade högtalare (= under många års tid) förrän det blev känt andra vägar än via LTS.

Det trodde jag du visste. Nu vet du i varje fall.

Eller menar du att du tror att jag varit "slug" (men ändå rätt korkad mätt med vad som tycks vara din penningtänkande världs värderingar) som ägnat massor av år är idéellt arbete inom LTS, utan att säga ett enda ord om mitt eget företag* - och gjort det med avsikt att åstadkomma en marknadsföring!??? 8O

(Frågan är retorisk, du behöver inte besvara den.)

*Kolla gärna igenom MoLt från 1989 (då jag började skriva) fram till idag, du lär med undantag av i intervjuer, inte hitta ett ord om min firma eller mina högtalare, ej heller lär du hitta några tester jag gjort på några konkurrerande produkter. Gissar du när nu insinuerar eller? Inser du inte att det bara ger en ledtråd till hur DU fungerar, och kanske agerar själv?

Timbre skrev:Tester och produktomdömen har förekommit.

Jag har inte skrivit något som på minsta sätt har något att göra med något jag skulle ha några ekonomiska intressen i.

Timbre skrev:Vi tänker oss Jerker spola en hörapparat samtidigt som han tillverkar ett eget alternativ... :) Tänkbar tittarreaktion... :?:

Det är svårt att förstå vad du menar. Jag tillverkar, som du kanske vet, högtalare. Din parallell har ingen relevans, eftersom jag inte har jag testat några högtalare. Mig veterligt har jag aldrig varit inblandad i några högtalartester i Molt. Enda undantaget (ehuru inget test) jag kan erindra mig är en ledare där jag berättar om mina upplevelser efter en presentation av en B&O-högtalare jag blev inbjuden till, och att jag skrev den gången (inget test) berodde på att jag i princip bara hade goda saker att säga om den.

Dessutom vet jag att jag under 90-talet har nämnt ett antal särdeles goda högtalare ur historien som jag gillar, nämligen Snell typ A, Quad ESL, B&W 801, NHT 3.3. Jag skulle ha velat nämna några Carlsson-högtalare också, men eftersom jag var personlig vän med Stig tror jag (minns jag rätt?) inte att jag gjorde det. Just för att slippa bli anklagad för att gå någons ärenden.

Vh, iö

- - - - -

PS. Med detta sagt hoppas jag tråden kan återgå till att handla om det den skall - frågan om det är ok för branschaktiva människor att delta i debatter, exempelvis på internetfora.
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 00:43, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-20 00:11

Style skrev:erkänner inte Timbre öppet att han har intressen menar du? tror inte att någon har missat att så är fallet
Har erkänner ju inte det nej, men kanske du kan upplysa oss lite mer?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 00:23

Haakan_W skrev:gud så intressant forumet skulle bli om alla sveriges tillverkare av hifiprylar skrev dagligen på detta forum :)

(ja jag menar allvar)

Håller med.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 00:23

paa skrev:
Style skrev:erkänner inte Timbre öppet att han har intressen menar du? tror inte att någon har missat att så är fallet

det är väl uppenbart om man tittar på hans anläggning och den enorma mängden ormolje-produkter han ståtar med. Antingen är han knarklangare vid sidan av eller också är han sponsrad. Hans agernade tyder ju dessutom på det senare. Visst bara indicier men i mina ögon är han fälld sen länge.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 00:24

Linda skrev:
subjektivisten skrev:Ja, helt klart ska dom få vara men och GÄRNA bör dom det. Sålänge vi ser vad du tillhör så man inte ser att personen ifråga försöker göra reklam för saker man själv säljer. Detta har jag aldrig sett Öhman göra men det finns fall på hififorum det hänt och t o m folk fått semester för det. Det är bra.

Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här.

Sofistikerad komik.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-20 00:28

subjektivisten skrev:Problemet är att om vi snackar ren vetenskap så är det inte olika sanningar. Förstår man inte det problemet så kommer det bli bråk.

Det har du naturligtvis rätt i. Men problemet är liknande frågan - "Vilken bil är den bästa"? För att kunna besvara frågan måste man välja bort ett antal egenskaper man tycker är oviktiga. Det urvalet är subjektivt. Kvar finns sen ett litet utsnitt av egenskaper som kan beteckna en bil. Dessa kan man sen mäta med stor, vetenskaplig (och objektiv) noggrannhet. Grejen är att svaret är i alla fall inte allmängiltigt. Man kan faktiskt inte säga att Porsche är en bättre bil än Volvo - även om man med sju decimalers noggrannhet har beräknat hk/kg -förhållandet och det utfallit till Porschens fördel. Om jag stället prioriterat lastrummets storlek är det resultatet lika "sant". Eller - för den del - att jag (rent subjektivt) tycker att en Porsche är en "jävla penisförlängare för övermoget gubbslem" - det är lika "sant" som den mycket noggranna mätningen.

En av det som jag oftast stör mej på att är att genom att tillgripa det tekniskt/vetenskapliga angreppssättet så har man begränsat svaren till det som går att beskriva med tekniskt/vetenskaplig metod. En del av de som använder tekniskt/vetenskapliga argumentation har förstått det - en del tycks inte ha gjort det.

Jag tar mej friheten att citera mej själv ur en annan tråd:
Koffe skrev:
paa skrev:Om skillnaden inte kan mätas, så är den per definition metafysisk.
Men om skillnaden då ändå finns, är ju nästa fråga.

En "ask":

Bild

En annan "ask":

Bild

Man kan naturligtvis mäta dem. De har en volym, en densitet, en färg osv. Man kan mäta massor. Men frågan är om det fysikaliska språket och metoderna är de BÄST LÄMPADE för att beskriva skillnaderna mellan Faberge ägget med Tsarens familj och appartlådan för 29 sek. Jag kan komma på massor av vetenskapliga discipliner som skulle ha mer intressanta historier att berätta - utan att det skulle vara metafysik (som i alla fall jag uppfattar som ett negativt laddat ord).

Det är ett fel som jag ofta ser i diskussionen här. Man utgår i från ett naturvetenskapligt betraktelsesätt och alla påståenden som görs ifrån andra perpektivt mäts (och kasseras senare) utifrån en naturvetenskaplig måttstock.

Jag är inte alls säker på att det BÄSTA sättet att beskriva en högtalare är det fysikaliska. Det finns helt andra metoder att beskriva den... Vad har de att berätta?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-20 00:51

Koffe skrev:Det har du naturligtvis rätt i. Men problemet är liknande frågan - "Vilken bil är den bästa"? För att kunna besvara frågan måste man välja bort ett antal egenskaper man tycker är oviktiga. Det urvalet är subjektivt.

Nja, det är ju ofta det icke är så utan det är "jag hör bättre bas och mjukare diskant med mina "ormo el oljo" digital kablar för 15 999 kr än vanliga 100 kr kabel. Då handlar det inte om olika egenskaper utan att man överhuvudtaget man visa att det ÄR så.

Om man kollar dom flesta debatter som skapar bråk och osämja, så skulle jag gissa det är 90%, minst, det där handlar om sådana skillnader, där ensa påstår saker som inte funkar in med den kunskap som redan finns på området. För trådar det handlar om smakskillnader, så är det sällan bråk, eftersom man vet det är smakskillnad.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-20 00:56

Lysande inlägg om "lådor", Koffe!

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 00:58

Koffe har gort trådens bästa inlägg
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-20 00:59

Style skrev:
paa skrev:

det är väl uppenbart om man tittar på hans anläggning och den enorma mängden ormolje-produkter han ståtar med. Antingen är han knarklangare vid sidan av eller också är han sponsrad. Hans agernade tyder ju dessutom på det senare. Visst bara indicier men i mina ögon är han fälld sen länge.

Varför spekulera i andra medlemmars privatekonomi? Jag tycker det är smaklöst.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-07-20 01:02

Morello skrev:
Style skrev:
paa skrev:

Det håller jag med om. Därför spekulerade jag inte i hans ekonomi utan konstaterade bara att han är en del av branschen. Ingen vettig människa betalar för den mängden ormolja. Anläggningen borde jag inte ha dragit in då den säkert är köpt för ärligt hoptjänade pengar,
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-20 01:04

subjektivisten skrev:
Koffe skrev:Det har du naturligtvis rätt i. Men problemet är liknande frågan - "Vilken bil är den bästa"? För att kunna besvara frågan måste man välja bort ett antal egenskaper man tycker är oviktiga. Det urvalet är subjektivt.

Nja, det är ju ofta det icke är så utan det är "jag hör bättre bas och mjukare diskant med mina "ormo el oljo" digital kablar för 15 999 kr än vanliga 100 kr kabel. Då handlar det inte om olika egenskaper utan att man överhuvudtaget man visa att det ÄR så.

Om man kollar dom flesta debatter som skapar bråk och osämja, så skulle jag gissa det är 90%, minst, det där handlar om sådana skillnader, där ensa påstår saker som inte funkar in med den kunskap som redan finns på området. För trådar det handlar om smakskillnader, så är det sällan bråk, eftersom man vet det är smakskillnad.

Och varför behöver det då bli bråk? Är väl bara att säga att det där talar emot allt jag har lärt mig om fysikens lagar. Är man vidare intresserad så kan man ju säga det där skulle jag gärna testa ihop med dig.
Eller också om man tycker att det behöver bråkas så kan man ju säga, "hörru pucko, du är ju helt slut som tror dig kunna höra skillnad på olika kablar". Om jag då vore en branschfigur som har kablar i sortimentet (vilket väl i stort sett alla har) så skulle jag inte lägga 5 minuter på faktiskt oavsett vad det gäller eftersom ingen har tid med att sitta och bråka på arbetstid.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-20 01:16

Style:

Det är riktigt trista insinuationer du kommer med. Skaffa mycket mer kött på benen innan du fäller liknande spekulationer igen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 01:25

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:

Och varför behöver det då bli bråk? Är väl bara att säga att det där talar emot allt jag har lärt mig om fysikens lagar. Är man vidare intresserad så kan man ju säga det där skulle jag gärna testa ihop med dig.
Eller också om man tycker att det behöver bråkas så kan man ju säga, "hörru pucko, du är ju helt slut som tror dig kunna höra skillnad på olika kablar". Om jag då vore en branschfigur som har kablar i sortimentet (vilket väl i stort sett alla har) så skulle jag inte lägga 5 minuter på faktiskt oavsett vad det gäller eftersom ingen har tid med att sitta och bråka på arbetstid.

Delad förstaplats med Koffes inlägg i ranking. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 02:11

Morello skrev:
Style skrev:
paa skrev:

Min uppfattning är nog att det är bättre att ställa frågan om sponsring (produkter komna i ägande utan betalning ) än att spekulera. Om ingen gjort det (frågat specifikt) känns det fel att påstå att Timbre förnekat något.

Men mest fel känns det att han överhuvudtaget spekuleras kring, i en tråd som jag uttryckligen bett som vara fri från specifika fall med namngivna personer! Den skall ju vara inriktad på diskussioner om allmänna priniciper.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 02:29

IngOehman skrev:
Men mest fel känns det att han överhuvudtaget spekuleras kring, i en tråd som jag uttryckligen bett som vara fri från specifika fall med namngivna personer! Den skall ju vara inriktad på diskussioner om allmänna priniciper.

Men varför skrev du ditt inlägg högst upp på den här sidan då?

Din ena hand bannar "personliga" inlägg medan den andra skriver dom...

Prova att föregå med gott exempel för en gångs skull innan du rackar ner på alla andra. Först då erhåller du det mandatet.

.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-20 03:16

Harryup skrev:Och varför behöver det då bli bråk? Är väl bara att säga att det där talar emot allt jag har lärt mig om fysikens lagar. Är man vidare intresserad så kan man ju säga det där skulle jag gärna testa ihop med dig.

Det har sagts så i åratal, men det funkar ju föga när folk säger "men jag hör det och så är det". Och sen lägger dom till "hifi och mätningar/blindtester/vetenskap/whatever har inget med varandra att göra". Så har man förstört den grund som kunde finnas om man verkligen vill VETA hur det är istället för tro.

Hur många gånger har man inte läst om kablar som dom hört stora skillnader från källaren (typ), men dom är helt ointresserade att vara med och testa det blint. Det är visst för jobbigt, men att debattera det i åratal, under 100-tals olika trådar och lägga ner timmar, dagar kanske veckor på detta, verkar inte vara lika jobbet. Anledningen varför kan man undra. Jag tror det handlar mkt om prestige och oviljan att inse man kanske inte hade rätt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-20 07:21

Kaffekoppen skrev:Jag tänker inte rådråga dig om allt 8)

Point taken.

Bra :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-20 08:21

Style skrev:
paa skrev:

Egentligen för infantilt att besvaras men ingenting från forum till den trettionde Shaktistenen i lyssningsrummet är sponsrat i någon form. Bara så du vet.
Fem års arbete i Peru, Ecuador och Colombia men inga knarkaffärer där heller så du bör nog söka nya infallsvinklar för att kunna vara med.
Eller kanske byta glasögon på avataren... :?: :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 08:32

Fast hur kan man lita på Timbres smak... av avataren att döma så är det ju solklart att han har bomull, alternativt syntetpäls, i öronen. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-20 09:19

Ömma tår ger häftiga reaktioner men här känns marken närmast infekterad.

IngOehman skrev:De insinuationer du kommer med faller rätt platt på det faktum att nog knappt några LTS-medlemmar ens kände till att jag tillverkade högtalare (= under många års tid) förrän det blev känt andra vägar än via LTS.

Det trodde jag du visste. Nu vet du i varje fall.

Antingen kan du inte förstå, vill du inte förstå eller så låtsas du inte förstå - men det är ju just detta som är själva grejen. Tänk om vi hade anat att du dessutom var insyltad i hifibusiness när du MoLTade som värst på nittiotalet. Hellre en Ino-annons per mittuppslag än pekpinnen i vädret sida upp och sida ner skulle jag vilja säga. Tyvärr fick nog flera med mig reda på det först efter avslutat medlemskap.

Du dammade av en årsgammal fråga och du fick ett uppriktigt svar. Du fyller på med frågor från den personliga planhalvan och du får svar från den personliga planhalvan. Vad jag anser om dig som hifianknutet fenomen hoppas jag inte behöver nedtecknas och nu kör vi inte det här i långbänk utan årets sommardispyt avrundas för min del.

Kanske något nytt att lyfta fram i sommarsolen 2008... :?: 8) :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-20 09:28

Timbre - så du menar alltså att fakta om hur saker och ting verkligen fungerar är reklam för Ino?

Hmm... det var ju trevligt... mycket finare komplimang är så kan man väl knappast ge...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-20 09:50

Han har ju helt rätt att ha en åsikt och ta ställning till det.

Helt okej för min del.

Jag har ingen lust att grotta i gammal junk. Jag håller mig gärna utanför det.

Timbre,
låt era förhavanden vara personliga. Blanda inte in fler. För mig är det uppenbart att du vet vilka tår du skall trampa på, men mina tår är inte intresserade av den närheten - såvida du inte har en vacker syster man kan sitta på stranden med.

Glad sommar!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-07-20 10:40

Ärliga, nyfikna konstruktörer är nog gärna med på ett sådant här forum både för att ge svar och få till sig kunskap.

Ormoljekonstruktörer och lyxpryltillverkare har för mycket att förlora på det :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-20 10:57

Timbre, IngOehman mfl:

Att lämna det personliga utanför denna tråden är nog en bra idé som sagt. Det finns ingen bra anledning att hela internet ska kunna läsa den här typen av sensationella spekulationer det får ni ta privat tycker jag. Ska vi låta detta vara nu tycker ni?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-20 14:16

Kaffekoppen skrev:Timbre,
låt era förhavanden vara personliga.

Ett signifikant utslag av din syn på oberoende att bara uppmana Timbre. Så enögt och partiskt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-20 14:39

patrikf:

Det är inte din sak att lägga dig i sånt. "mfl" innefattar även kaffekoppen tex. Låt oss slippa fler turer.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-20 14:56

Martin, du har blivit moderator? Såg inte det. Var van att den typen av inlägg skrevs med röd text.
Ber om ursäkt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 15:33

Lust skrev:
IngOehman skrev:

Men varför skrev du ditt inlägg högst upp på den här sidan då?

Din ena hand bannar "personliga" inlägg medan den andra skriver dom...

Prova att föregå med gott exempel för en gångs skull innan du rackar ner på alla andra. Först då erhåller du det mandatet.

Nu är du personlig.

Det första inlägget var bara en upptakt - att ta spjärn mot för att förklara varför jag ville ta upp den generella frågan om debattdeltagande av branschaktörer. Jag tycker inte jag var speciellt personlig i det dessutom. Men uppmaningen kom efter det.

Åter till trådens ämne, please!
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 15:35

Subjektivisten skrev:Det har sagts så i åratal, men det funkar ju föga när folk säger "men jag hör det och så är det". Och sen lägger dom till "hifi och mätningar/blindtester/vetenskap/whatever har inget med varandra att göra". Så har man förstört den grund som kunde finnas om man verkligen vill VETA hur det är istället för tro.

Hur många gånger har man inte läst om kablar som dom hört stora skillnader från källaren (typ), men dom är helt ointresserade att vara med och testa det blint. Det är visst för jobbigt, men att debattera det i åratal, under 100-tals olika trådar och lägga ner timmar, dagar kanske veckor på detta, verkar inte vara lika jobbet. Anledningen varför kan man undra. Jag tror det handlar mkt om prestige och oviljan att inse man kanske inte hade rätt.

8O

Detta var ju ett riktigt vettigt inlägg... :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi