subjektivisten skrev:Nu var detta en tråd där JAG fråga om tips och villa ha seriösa tips. Inte massa trams, men det verkar helt omöjligt att slippa sånt
Jag tycker att det har varit ovanligt lite trams i den här tråden. Utöver tjatet om vacumpump.
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Nu var detta en tråd där JAG fråga om tips och villa ha seriösa tips. Inte massa trams, men det verkar helt omöjligt att slippa sånt
Flint skrev:Jag tycker att det har varit ovanligt lite trams i den här tråden. Utöver tjatet om vacumpump.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Mycket länge sedan jag lyssnade på en sådan och jag kanske tycker annorlunda idag än då. Men då tyckte jag den var livlös och inte alls lät som IRL, rak frekvensgång eller inte.
Varför skulle en rörförstärkare maskera svaj i en skiva? Menar du för att det svänger bättre om rör
/
Ja, och exakt hur jämförde du det då? Knappast genom att gravera en skiva helt orörd och sne jämföra mot masterbandet?
Nej, menar att rör ofta inte är lika bra i dopm lägre regionerna som transistor. Det är ju där problemen med ojämn skiva ligger.
Bill50x skrev:
Nejdå, ingen jämförelse med masterbandet. Men det behövs inte heller, alltid. Beror förstås på vad man jämför. Men som du kanske vet från andra trådar, jag är inte så petnoga med frekvensgång. Om man betänker hur olika lokaler låter, hur olika instrument låter, hur man själv hör olika beroende på ålder... då har jag svårt att tro att någon/några dB hit eller dit i frekvensgång i en apparat har så stor betydelse. Tänk hur olika högtalare kan låta i olika rum (med stora variationer i frekvensgång) och ändå behålla karaktären och bli igenkända.
Alltså, om OM40 har spikrak frekvensgång eller inte är för mig oväsentligt, det lät trist och oengagerat när jag lyssnade. VAD det beror på är jag inte kunnig nog att avgöra. Synd, för det är en rimlig prisklass på den, den mäter oftast fint och det är en välrenomerad tillverkare.
/ B
subjektivisten skrev:Varför snackar du om frekvensgång hela tiden?
Du menar alltså att det är mer korrekt och säkert att veta vad som är neutralt genom att:
*lyssna på ett ex antal skivor, som alla är inspelande i olika rum, med olika människor, olika instrument, mickar, konsoler, olika EQ, olika compressorer, olika mixningar, olika masteringar, mot det du tror dig hört live, från ett par olika livespelningar som var i olika rum, olika människor, olika låtar, olika instrument, olika mickar, olika EQ, olika compressorer, olika högtalare, och med tanke på ljudminnet är starkt begränsat med.
*Att gravera en skiva från en analog master utan påverka något alls förutom RIAA kurva, sen spelar man upp den på skivspelaren och lyssnar blint mellan den och masterbandet.
Du menar att första alt är mycket säkrare metod?
Bill50x skrev:I de fall man har möjlighet att spela upp masterbandet är det givetvis en bra metod att jämföra inspelningar. Tyvärr har gemene man sällan de möjligheterna. Vi får helt enkelt lyssna och värdera det vi hör. Eller så mäter vi med instrument och värderar/analyserar det vi mäter. Båda metoderna har sina för- och nackdelar.
Bill50x skrev:Jag behöver inget "ljudminne" för att avgöra om något låter som IRL eller inte. Om anläggning A låter "rätt" och anläggning B låter "fel" så är det inte svårare än så. Om det beror på dist, frekvensgångsskillnader eller nåt annat är egalt.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Jag behöver inget "ljudminne" för att avgöra om något låter som IRL eller inte. Om anläggning A låter "rätt" och anläggning B låter "fel" så är det inte svårare än så. Om det beror på dist, frekvensgångsskillnader eller nåt annat är egalt.
Va?
Bill50x skrev:Precis det jag skriver. Vet man hur verkligheten låter så behövs inget ljudminne. Exakt vad som finns på cd´n vet man ju normalt inte ändå, det viktiga är att musiken låter riktig. Att det svänger, att man förstår vad musikerna vill förmedla. VARFÖR en viss apparat låter rätt är ju inte så intressant, eller hur? Ja, om man nu inte ska konstruera och bygga själv förstås, då måste man ju veta vad man gör. Men för oss som bara köper apparater och skivor, för oss är det väl mer intressant att grejorna levererar än varför/hur?
/ B
subjektivisten skrev:Verkligheten låter? Hur kan du vet det när vi snackar olika inspelningar med 100-tals variablar som påverkar och ändrar ljudet?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster