subjektivisten skrev:Flint skrev:Men storleken på skadan som individen anser sig uppleva kan dock variera. Vissa kanske störs mer av felen från CD:n trots att dom mätmässigt är mycket mindre än högtalarens fel.
Vilka fel har vi som är hörbara på vanliga CD spelare?
Ja, vilka tänkbara fel finns det, som verkligen är hörbara?
1: Frekvensgångsfel: De allra flesta cd/dvd-spelare diffar mindre än en halv db 20-20000 hz, om man nu inte medvetet ändrat frekvensgången.
Inget att oroa sig för alltså.....
( Vissa dyrare spelare med rör har man dock med flit byggt in frekvensgångsändringar, andratonsdisten från rören räckte inte, uppenbarligen för att ändra ljudet från cd:n )
2. Distortion: Ja, det vet väl alla, disten är ju försvinnande låg ( med undantag för ovanstående exempel, förstås. ).
Distortionen på en välkonstruerad 1400:- dvd kan vara precis lika låg som en cd för 100000:-.
Inget att oroa sig för heller...
3. " Jitter"
Undertecknad trodde förrut att detta har stor betydelse, ända till jag blindtestade och märkte att den jitterbefriade spelaren lät sämre.....
Störningar från analoga servon i cd-spelaren har troligen mycket större inverkan på ljudet, tyvärr är det inte ofta mätbart....
Jitterspöket är troligen kraftigt överdrivet/obefintligt i praktiken, inget att oroa sig för alltså.....
4. " Dåliga op-ampar "
Trodde förrut att ne 5532 och dess kloner ( som ofta finns på utgången i japanska cd-spelare färgade ljudet hörbart, ända till Flint visade ett exempel, där jag inte kunde pricka ut op-ampen.
Tack Flint !
Blindtesten mellan moddad Marantz med lcclock 2, samt opa 2604 versus sony dvp 705 ( med 5532 klon på utgången ) visar, för mig, också att " bättre" op-ampar, rent tekniskt, inte alltid är hörbart bättre.
Inget att oroa sig för alltså.....
5. " Switchade nätdelar i dvd-spelare är sämre än konventionella "
Jag trodde detta förut, men blindtesten talar sitt tydliga språk, sonydvd:n har billig switchad nätdel.
Inget att oroa sig för alltså....
6. "Mekanisk stabilitet spelar stor roll på cd-spelare"
Min sony 705 väger 2,3 kg, spelade ändå bättre än Marantz vd67 se ( 6 kg, med en extra dämpplåt på undersidan ) vid blindtest.
Inte mycket att oroa sig för alltså....
Allt detta förutsatt att cd/dvd spelaren är korrekt konstruerad, vilket troligen gäller för de flesta japanska dvd-spelarna över 1000 :-
Går man upp över 5000:- börjar en del tillverkare använda " legato link"( Pioneer) och " alpha" processorer ( Denon ), som medvetet försämrar signalen....
V. H. Richard.