kriterium för förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-17 10:52

rhenrics skrev:Den enda som använt sig av ord som "officiell" och "rekommenderas" är ju faktiskt du. :?
Ja, och det var för att förtydliga hur jag tolkade till exempel Johans kommentar. Det var inte meningen att förvirra dig.

Johan_Lindroos skrev:Mig veterligen har inte Ljudtekniska Sällskapet några sådana gränsvärden uppsatta för vad en förstärkare "ska ha", och jag brukar ju testa appararater för LTS
----
Däremot skulle jag personligen kunna tänka mig att strunta i att se närmre på apparater som distorderar uppenbart för mycket, brusar för mycket, har för hög utimpedans.
---
Man skulle kunna mer se olika mätvärden som urvalskriterier för att se närmare på en produkt...
För mig är det ganska uppenbart hur i alla fall Johan jobbar, men du kanske missade hans inlägg?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-17 11:02

Almen skrev:
rhenrics skrev:Den enda som använt sig av ord som "officiell" och "rekommenderas" är ju faktiskt du. :?
Ja, och det var för att förtydliga hur jag tolkade till exempel Johans kommentar. Det var inte meningen att förvirra dig.

Johan_Lindroos skrev:Mig veterligen har inte Ljudtekniska Sällskapet några sådana gränsvärden uppsatta för vad en förstärkare "ska ha", och jag brukar ju testa appararater för LTS
----
Däremot skulle jag personligen kunna tänka mig att strunta i att se närmre på apparater som distorderar uppenbart för mycket, brusar för mycket, har för hög utimpedans.
---
Man skulle kunna mer se olika mätvärden som urvalskriterier för att se närmare på en produkt...
För mig är det ganska uppenbart hur i alla fall Johan jobbar, men du kanske missade hans inlägg?

För att kunna se på "olika mätvärden som urvalskriterier" underlättar det nog om man på förhand veta vilka dessa mätvärden är. Eller står man bara och höftar menar du? :wink: 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-17 11:14

rhenrics skrev:
Almen skrev:För mig är det ganska uppenbart hur i alla fall Johan jobbar, men du kanske missade hans inlägg?

För att kunna se på "olika mätvärden som urvalskriterier" underlättar det nog om man på förhand veta vilka dessa mätvärden är. Eller står man bara och höftar menar du? :wink: 8)

Jag tror du missade några inlägg nu igen:
Johan_Lindroos skrev:Isåfall kan du läsa Naqrefs inlägg igen
Nagref skrev:THD vid 10kHz <0.01% (>80dB) vid 1dB under full utstyrning och den får inte öka vid minskande nivåer och vid minimumlast.
S/N >110dB
Dämpfaktor på >=80 (utimpedans på 0.1 ohm) från 20Hz-20kHz
Bandbredd på 0.3Hz-160kHz (+0/-3dB)
Slewraten ska vara så stor att förstärkaren klarar att svinga fullt ut vid 80kHz (innebär 20V/us för en förstärkare på 100Wrms) vid minimumlast.
Inimpedans på >=10kOhm.

Minimumlast=3.2 Ohm för ett normalt steg och 1.6 Ohm för ett bryggkopplingsbart.

Eller vad är det du är ute efter, egentligen?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-17 11:22

Almen skrev:
rhenrics skrev:
Almen skrev:För mig är det ganska uppenbart hur i alla fall Johan jobbar, men du kanske missade hans inlägg?

Jag tror du missade några inlägg nu igen:
Johan_Lindroos skrev:Isåfall kan du läsa Naqrefs inlägg igen
Nagref skrev:THD vid 10kHz <0.01% (>80dB) vid 1dB under full utstyrning och den får inte öka vid minskande nivåer och vid minimumlast.
S/N >110dB
Dämpfaktor på >=80 (utimpedans på 0.1 ohm) från 20Hz-20kHz
Bandbredd på 0.3Hz-160kHz (+0/-3dB)
Slewraten ska vara så stor att förstärkaren klarar att svinga fullt ut vid 80kHz (innebär 20V/us för en förstärkare på 100Wrms) vid minimumlast.
Inimpedans på >=10kOhm.

Minimumlast=3.2 Ohm för ett normalt steg och 1.6 Ohm för ett bryggkopplingsbart.

Eller vad är det du är ute efter, egentligen?

Det där var Naqrefs personliga syn på det hela. Han gjorde det ganska klart att dessa inte hade något med LTS att göra. Du kanske missade det? 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-17 11:28

rhenrics skrev:Det där var Naqrefs personliga syn på det hela. Johan gjorde det ganska klart att dessa inte hade något med LTS att göra. Du kanske missade det? 8)
Johan gjorde det helt klart att Naqrefs siffror överenstämde väl med hans syn (och därmed LTS) på eventuella urvalskriterier för testning.

Det här börjar kännas litet löjligt. Om igen: vad är du egentligen ute efter?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-17 11:35

Almen skrev:
rhenrics skrev:Det där var Naqrefs personliga syn på det hela. Johan gjorde det ganska klart att dessa inte hade något med LTS att göra. Du kanske missade det? 8)
Johan gjorde det helt klart att Naqrefs siffror överenstämde väl med hans syn (och därmed LTS) på eventuella urvalskriterier för testning.

Det här börjar kännas litet löjligt. Om igen: vad är du egentligen ute efter?

Då är det alltså dessa mätvärden som representerar LTS syn på det hela? Enligt dig alltså. Så tolkade jag inte Johans och Naqrefs inlägg nämligen:

Johan: Mig veterligen har inte Ljudtekniska Sällskapet några sådana gränsvärden uppsatta för vad en förstärkare "ska ha", och jag brukar ju testa appararater för LTS, så ja, du förstår säkert vart jag vill komma.

Naqref: LTS har som sagt inga kriterier för förstärkare. Så länge de klarar f/e-lyssningstester så klarar de dem. Däremot kan man gissa bra eller sämre var man kan lägga sig för de tekniska parametrarna där man kan börja grovsolla eller börja gissa sig till att en apparat kan vara intressant att börja testa. Själv ligger jag kring följande värden (som jag har diskuterat med bl a IÖ tidigare):

Men du kanske lyckas tolka detta ovan skrivna mer korrekt än vad en normalt läskunnig förmår? Vad jag är ute efter framgår ganska tydligt om du läser vad jag skrivit tidigare. Varken mer eller mindre. 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-17 11:59

Jag tror det är bäst att Johan får klargöra sin ståndpunkt, orkar inte tjafsa mer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi