[b]lasselite skrev:Nä, den bron heter feghetens bro
Brojäveln heter ( efter allt tjat om subjektivt/objektivt, jorden är platt/rund, vetenskap/ej vetenskap, placebo/ej placebo ) suckarnas bro!
Moderator: Redaktörer
phon skrev:Jag tror att även dom värsta mätnissarna är väl medvetna om att det finns färgat ljud, det är ju hela utgångspunkten liksom ...
Chris_Lymme skrev:Det enda verkliga problemet i sammanhanget är de tendenser till likriktning och mobbning som uppstår omkring de olika "rätta" lärorna.
Neutralitetsivern är visserligen en förtjänstfull teori men den stannar ofta vid teori eftersom det obönhörligen framkommer att väldigt få personer har en anläggning som är helt transparent enligt LTS synsätt.
Det faktum att så få genomför transparensidealet i praktiken hindrar dem däremot inte från att pådyvla andra människor detta ideal och framhålla dem som feltänkande eller okunniga, trots att deras anläggningar kanske är ungefär lika färgande eller transparenta som neutralitetsanhängarnas.
Således uppkommer ett visst hyckleri och åsiktsförtryck omkring en teori som i grunden är förtjänstfull men som sällan genomförs i praktiken.
Som jämförelse är det ju ganska ovanligt att rörförespråkarna försöker påtvinga andra sina egna ljudideal. De brukar mest anspråkslöst säga att det passar dem men det är inte säkert att det passar alla. Så förhåller det sig självklart också med det absoluta transparensidealet även om få verkar inse det.
Få verkar också inse att man inte blir en transparensguru genom att bara ställa upp ett par piP på mediebänken bredvid TV:n.
Martin skrev:Ja, vad tycker du? Skulle du vilja ha beyonce-filtret på alla skivor med basen nedvriden på min? Eller är det en krydda man kan ta till med intelligens när maten inte är bra som den är serverad (som kocken lät den lämna köket)?
Fast detta har ju inget med vetenskap att göra eller?
lasselite skrev:Kom gärna med exempel på det ovanstående.
Chris_Lymme skrev:(2) Blindtestförespråkare som inte blindtestar själva men tycker att andra ska göra det för att inte vara oseriösa.
Rydberg skrev:Chris_Lymme> Att göra något själv och att veta relevansen av det hela är ju två olika saker. Ta exemplet med mätningar, de flesta har inte ens möjlighet att göra egna mätningar. Det behöver ju inte betyda att dessa människor inte få säga att hur en apparat mäter påverkar hur den låter.
Chris_Lymme skrev:...
Om du ber mig att nämna namn så avstår [jag] från det...
Håller med att man måste kunna koppla det objektiva till något subjektivt, men om man eller någon annan gjort mätningarna för att kunna göra dessa koppling tycker jag är helt ointressant.Chris_Lymme skrev:Tvärtom är praktisk erfarenhet a och o inom hifi.
"Kunskap" om hifi som man har läst sig till är inte kunskap utan tro och tyckande. Den enda relevanta kunskapen som finns inom hifi är den som kommer av praktiskt handhavande.
Almen skrev:Jag tycker att runkpellar som antyder en massa utan att nämna namn är pinsamma fegisar. Inga namn nämnda.
Va, tog du åt dig?Chris_Lymme skrev:Nå, meanmachine förstod vad jag menade...Almen skrev:Jag tycker att runkpellar som antyder en massa utan att nämna namn är pinsamma fegisar. Inga namn nämnda.
Chris_Lymme skrev:
"Kunskap" om hifi som man har läst sig till är inte kunskap utan tro och tyckande. Den enda relevanta kunskapen som finns inom hifi är den som kommer av praktiskt handhavande.
Chris_Lymme skrev:"Kunskap" om hifi som man har läst sig till är inte kunskap utan tro och tyckande. Den enda relevanta kunskapen som finns inom hifi är den som kommer av praktiskt handhavande
Max_Headroom skrev:Chris_Lymme skrev:
En sak som är bra med det här universumet, vad vi vet, är att samma fysik gäller över allt. Om A + B = C på ett ställe så är det så på alla andra ställen också. Så, jag litar på andras resultat för att slippa göra om samma prov en gång till, och få samma resultat som dom andra fick...
MaVeRiC skrev:Vad som också gäller i detta universumet, är att samma högtalare
inte låter likadant i olika rum samt med olika elektronik.
Vad vi också vet, är att de som lyssnar sig till detta med all säkerhet
har en bättre erfarenhet än de som bara läst sig till kunskaperna om
just dessa högtalare .. Eller helt enkelt bara går efter mätningar ..
Jax skrev:MaVeRiC skrev:Vad som också gäller i detta universumet, är att samma högtalare
Vad vi också vet, är att de som lyssnar sig till detta med all säkerhet
har en bättre erfarenhet än de som bara läst sig till kunskaperna om
just dessa högtalare .. Eller helt enkelt bara går efter mätningar ..
Är det någon som påstått att samma högtalare låter samma i olika rum?
Det behövs bara lite erfarenhet för att inse att det låter olika i olika rum.
Chris_Lymme skrev:Tvärtom är praktisk erfarenhet a och o inom hifi.
MaVeRiC skrev:Eftersom att det inte står undantaget .. högtalare i texten som jag citerade i mitt svar, så kan det lätt tolkas som att universums lagar även skulle gälla dessa... eller hur .. Därav mitt svar.
Maveric
Chris_Lymme skrev:"Kunskap" ... som man har läst sig till är inte kunskap utan tro och tyckande. Den enda relevanta kunskapen som finns ... är den som kommer av praktiskt handhavande.
MaVeRiC skrev:Max_Headroom skrev:Chris_Lymme skrev:
En sak som är bra med det här universumet, vad vi vet, är att samma fysik gäller över allt. Om A + B = C på ett ställe så är det så på alla andra ställen också. Så, jag litar på andras resultat för att slippa göra om samma prov en gång till, och få samma resultat som dom andra fick...
Vad som också gäller i detta universumet, är att samma högtalare
MaVeRiC skrev:Man hör det man hör oavsett hur många år
man gått på KTH ..
MaVeRiC skrev:Men man förstår kanske tekniken långt bättre
än vad tex jag gör .. Men till vilken nytta, ...
MaVeRiC skrev:Men det är ganska löjligt när en 25 åring kommer o slår sin utbildning
i huvudet på en 50 åring, som har minst 25års längre erfarenhet av
att lyssna till musik och på långt fler anläggningar.
Maveric
Jax skrev:MaVeRiC skrev:Eftersom att det inte står undantaget .. högtalare i texten som jag citerade i mitt svar, så kan det lätt tolkas som att universums lagar även skulle gälla dessa... eller hur .. Därav mitt svar.
Maveric
Universums lagar gäller även för högtalare
Max_Headroom skrev:MaVeRiC skrev:Max_Headroom skrev:Chris_Lymme skrev:
Vad som också gäller i detta universumet, är att samma högtalare
Har någon påstått det? Inte jag.MaVeRiC skrev:Man hör det man hör oavsett hur många år
man gått på KTH ..
Öhh, nej, jag är inte så säker på det... En vanlig missuppfattning inom HiFi är att allt man hör har med det det fysiska ljudet att göra. Så är inte fallet. Precis på samma sätt som att allt du ser inte heller är "rätt". Sök på "synvilla" på Nätet. Hörslen är inte ett dugg mer pålitlig, även om HiFi-tidningarna försöker få dig att tro nåt annat.MaVeRiC skrev:Men man förstår kanske tekniken långt bättre
än vad tex jag gör .. Men till vilken nytta, ...
En nytta kan ju vara att man slipper bli pålurad bluffprodukter, som trots deras obefintliga funkton fått fantastiska recnesioner i div tidningar, på Nätet etc.MaVeRiC skrev:Men det är ganska löjligt när en 25 åring kommer o slår sin utbildning
i huvudet på en 50 åring, som har minst 25års längre erfarenhet av
att lyssna till musik och på långt fler anläggningar.
Maveric
Tja, det får stå för dig. Man kan lyssna på 594 annläggningar i 25 år, utan att ha någon insikt i hur hörslen fungerar, eller någon insikt i hur t.ex. det låter med dist, kompression etc.. Och man kommer inte att få någon verklig kunkap av det. Utbildning och kunskaper kommer för mig alltid att vara viktigare än tyckande, baserat på helt osystematiska erfarenheter.
Max_Headroom skrev:Så andras erfaraneheter är inget värd då? Alla måste prova allt, även om folk som tidigare provat samma sak alla har kommit fram till samma sak? Låter onödigt.
Jax skrev:... eller teknisk utbildning.
Magnuz skrev:Vad baserar du det påståendet på?
Användare som besöker denna kategori: Froggy, genstruktur, Google [Bot] och 28 gäster