Moderator: Redaktörer
Sven skrev:Tag två identiska SMÅ högtalare (eller tag vad Du råkar ha hemma). Ställ högtalarna dikt bredvid varandra, återgivande SAMMA (mono) signal samtidigt). FLYTTA sedan den ena högtalaren några millimeter i djupled medan Du lyssnar på en akustisk live-upptagning. Vad hör Du för skillnad när Du på detta sätt åstadkommer två förskjutna tidsplan?
Jo Du hör att definitionen/upplevelsen av RUMMET i vilket inspelningen ägde rum "försvinner"! Du hör en ljudmassa utan definition. Eller än värre: Ljudets "fokus" förflyttar sig från högtalarna till slumpartad plats i rummet, relaterad till avståndet mellan ljudsändande planen hos de båda högtalarsystemen.
janS skrev:hej maria
Jag har hört talas om AES demon och det va tydligen helt knäckande.Vet du var man kan lyssna på dom högtalarna?
/JS
patrikf skrev:Jag håller dock inte med att det är janttementaliteten som driver diskussionerna här. Det är jakten på kunskap, för min del i allafall. Drömmar mår bara bra, och utvecklas av att ifrågasättas.
Sven skrev:, är det något av en kulturchock att möta den svenska jante-mentaliteten
och allmänt negativa synsätt, i synnerhet här på Faktisk.se.
Sven skrev:Fan själv tycks nafsa efter den som ser utvecklingsmöjligheter där andra bara
ser problem. Jag har försökt dra en lans för band-tekniken. Jag borde ha vetat bättre..!
Jag har haft, och har fortfarande, tack och lov fräckheten att våga ha visioner,
men blir omedelbart påhoppad av av tvivlare, lurkers och Gud vet vad...
Audiomanikern skrev: Dock måste saker & ting dissikeras
kritiseras o fan samt dennes moster för o kunna utvecklas men man ska kanske betänka
att det galne Gunnar uppfattar som milt analyserande teori-snack kan utav perceptible
Peder uppfattas som en mkt avfärdande total-sågning!
Naqref skrev:Kanske har vi lite för många primadonnor här som inte är vana att man säger emot dem?
Att olika filter + högtalarnas inbördes position bidrar till olika karaktärer hos högtalare kan nog till största delen tillskrivas deras spridningsegenskaper, trots att de mäter rakt on-axis.
patrikf skrev:Isodor skrev att större lyssningstest har visat att tränade lyssnare med musiksignaler överhuvudtaget inte kan höra fasavvikelser i den storleksordning som förekommer i normala högtalare. Då undrar jag hur testet har gått till. Jag köper att fasavvikelser i sig är svåra att uppfatta utan referens, tex om man använder ett allpassfilter. Eller om man vänder polariteten på högtalarna.
Svens exempel med två högtalare belyser frågeställningen i tråden, nämligen fasproblematik med flervägshögtalare. Fasavvikelser är lätta att detektera om man har en referens. I en flervägshögtalare har man ju en referens, eftersom det sker en viss överlappning mellan högtalarenheterna.
Naturligtvis har man en referenssignal vid sådana tillfällen man utför experiment att detektera den typen av fasvridningar!
Referensen är förstås en signal som inte har allpassfiltrerats!
I det fall som jag var med i dessa experiment, så var den ofiltrerade utgången försedd med exakt samma utgångssteg o s v, för att undanröja tvivel om att det skulle kunna vara lägre distorsion från den ofiltrerade utgången som i sig skulle orsaka detekterbarhet
Isidor skrev:Fas- och tidskorrekt är samma sak i ordens egentliga bemärkelser. Fasavvikelserna kan ses som att olika frekvenser fördröjs olika mycket. Tyvärr finns det tillverkare som försöker låta påskina att man har "time coherency", "coherent wavelaunch" o.s.v. bara genom att placera elementens akustiska centra på samma avstånd från mottagarpositionen, men detta är både oförsiktig användning av orden och leder inte heller till fas/tidskorrekt återgivning (som för övrigt har försumbar betydelse - jag tjatar gärna om detta ).
- Av nämnda personer är det vad jag känner till endast Richard Heyser som haft någonting konkret att säga om faskorrekta högtalare och då i en serie rent tekniska och psykoakustiskt orelaterade papers i JAES (som förvisso höll, och fortfarande håller, mycket hög klass). Faskorrekta högtalare ger onekligen en bättre återgivning ur rent signalanalytiskt perpektiv: snyggare fyrkantvågor, impulssvar, stegsvar o.s.v. Saken är bara den att vi inte uppfattar ljud med ögonen. Sedan Heysers papers i ämnet på sjuttiotalet har den mänskliga hörselns okänslighet för fasavvikelser fastställts i ett flertal oberoende lyssningstester utförda av bl.a. NRC i Kanada.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster