meanmachine skrev:"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it. "
Ren poesi!
Det var den fantastike och enligt mig No. 1, Richard Feynman som sa det
Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Strauss skrev:Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.
Däremot på kablar, cd-spelare och i viss mån förstärkare som kan vara väldigt svåra att skilja åt.
Varför skulle man inte utföra blinda tester på högtalare?
Richard skrev:callisto skrev:Öhhhh, jag har en sub som tar hand om nedre reg ner till 18 Hz. Tre 10:or med varsitt 250W steg räcker mer än väl![]()
Är det månne Martin logan du klämmer på ?
jag har hört lillebrorsan vantage ( med aktiva 8: or ), och måste säga att det är en av de bästa högtalarna jag någonsin lyssnat på.
H. Richard.
subjektivisten skrev:AVR4000, Om du tror att alla Denon har samma ljud så har du en hel del att lära dig. Sluta lyssna på okunskaperna som Chris slänger ur sig, var med här istället.
Strauss skrev:meanmachine skrev:Strauss skrev:Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.
Däremot på kablar, cd-spelare och i viss mån förstärkare som kan vara väldigt svåra att skilja åt.
Det kan man väl göra om man vill, men det är väldigt mycket enklare att höra skillnad på olika högtalare än på ett par kablar tex.
I alla fall för mig personligen.
Chris_Lymme skrev:Strauss skrev:meanmachine skrev:Strauss skrev:Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.
Det kan man väl göra om man vill, men det är väldigt mycket enklare att höra skillnad på olika högtalare än på ett par kablar tex.
Blintetspolisens främsta argument för att blindtesta är att placebo skulle vara en så otroligt dominerande faktor vid öppen lyssning att den förändrar lyssnarens uppfattning av ljudet.
Enligt den dogmatiska regeln om att "blindtest dödar placebo" så är det alltså nödvändigt att även blindtesta högtalare för att få giltiga resultat.
Den potentiella placeboeffekten blir naturligtvis ännu större när två Öhmanister jämför en Ino-högtalare med en Sony. Var det någon som trodde att Sonyn skulle vinna, eller?
Aldrig tidigare har det varit så uppenbart att faktiskt är en hycklande klubb för inbördes beundran och den största lekstugan på nätet.
Bluff rakt igenom.
Strauss skrev:meanmachine skrev:Strauss skrev:Vart har det varit blindtest av högtalare på programmet? Jag kommer inte ihåg faktiskt.
Chris_Lymme skrev:Blintetspolisens främsta argument för att blindtesta är att placebo skulle vara en så otroligt dominerande faktor vid öppen lyssning att den förändrar lyssnarens uppfattning av ljudet.
Enligt den dogmatiska regeln om att "blindtest dödar placebo" så är det alltså nödvändigt att även blindtesta högtalare för att få giltiga resultat.
Den potentiella placeboeffekten blir naturligtvis ännu större när två Öhmanister jämför en Ino-högtalare med en Sony. Var det någon som trodde att Sonyn skulle vinna, eller?
Aldrig tidigare har det varit så uppenbart att faktiskt är en hycklande klubb för inbördes beundran och den största lekstugan på nätet.
Bluff rakt igenom.
meanmachine skrev:Så numer behöver vi inte blindtesta högtalare utan endast kablae och cd-spelare? Är detta vad du menar?
meanmachine skrev:Lymmes första post i denna tråd är ju en bilvande legend. Ni har lagt upp för en smash som någon bara var tvugen att ta och Chris hade balla nog att göra det. Jag hade gjort den om jag inte blivit så förblindad och snäll på senare tid.
MM skrev:Det är ju en svinaktigt hyckleri när man börja tänka på saker eftersom har någon gjort något liknande och utfallet varit annat än det väntade hade maffian kommit med hela artelleriet! BT, Dubbel BT rum och allt vad det nu är och idiotförklaringar av lyssnarna osv.
MM skrev:Med dett endast för att man inte kan låta andra och deras test och intryck vara respekterade.
Så var snäll med Chris för jag känner att tigern börjar växa till liv igen.
IngOheman skrev:Å fasiken, och här har jag gått och trott att du blivit förnuftig bara, och lagt ifrån dig trolleritendenserna.
meanmachine skrev:Ja MEN du flyr ju debatten. Jag vet att du inte är en av dem som hela tiden pådyvlar folk att utföra tester blint men ser du verkligen inte problematiken? det handlar ju om ett större perspektiv än dif strauss. Eller ser du den men inte vågar stå upp för att det är helt rätt som Lymme säger?
meanmachine skrev:Ja MEN du flyr ju debatten.
meanmachine skrev:Jag vet att du inte är en av dem som hela tiden pådyvlar folk att utföra tester blint...
meanmachine skrev:...men ser du verkligen inte problematiken? det handlar ju om ett större perspektiv än dif strauss. Eller ser du den men inte vågar stå upp för att det är helt rätt som Lymme säger?
Jag har aldrig gjort det. Gills det?petersteindl skrev:Jag har varit med på blindtest av högtalare vid flera tillfällen. Senast var runt 1974.Gills det?
![]()
Väl mött
PS
Callisto skrev:
Hur bra anser ni som kan tolka diagrammet att impulssvaret är på en skala mellan 1 och 10 (där 10 är bäst).
Kaffekoppen skrev:Om man inte vill förstå finns det ju ingen anledning att tänka efter.
Jag är inte säker på att alla egentligen vill förstå, eller ens har läst det Ingvar skrivit, som förresten är mycket bra om man ser till de reella förklaringarna.
Chris första post är om inte annat rätt provokativ och innehåller faktiskt en rätt skön retorik, eftersom den egentligen bara visar hur han uppfattat Subjektivisten i andra trådar. För mig verkar han tidigare mer ha reagerat på sättet Subjektivisten responderat än på själva innehållet. Det ger åtminstone lite förståelse till det inlägget.
Men sedan spårar det väl ut lite ChrisInte nog med att du drar alla på Faktiskt över samma kamm, även dem som aldrig någonsin varit positiva till blindtester. Du väljer att bortse från de argument som framför, istället för att fundera över dem så bemöter dem med förakt utan reflektion eller genomtänkta frågeställningar. Du anser dig hittat en logisk lucka som inte finns och då kan man ju aldrig få rätt.
Jag har aldrig blindtestat högtalare mot högtalare och det kommer jag nog aldrig att göra. Det innebär väl inte att jag inte kan förespråka ett blindtest där det låter sig göras?
Det är således inte ett vettigt resultat som är det viktiga för dig, utan det är för eller emot blindtest som föresteelse som är det vässenliga för dig. Det är nog där vi skilljer oss åt. Jag väljer den mest adekvata vägen jag anser mig kunna nyttja för att kunna göra en så korrekt bedömning som möjligt. Oavsett om det är en blindtest eller en annan metod.
Det vässentliga måste väl alltid vara att man får ett så bra resultat som möjligt?
petersteindl skrev:Jag har varit med på blindtest av högtalare vid flera tillfällen. Senast var runt 1974.Gills det?
![]()
Väl mött
PS
Callisto skrev:Du menar alltså att du inte hör någon skillnad på olika förstärare
meanmachine skrev:Lymmes första post i denna tråd är ju en bilvande legend. Ni har lagt upp för en smash som någon bara var tvugen att ta och Chris hade balla nog att göra det. Jag hade gjort den om jag inte blivit så förblindad och snäll på senare tid.
Det är ju en svinaktigt hyckleri när man börja tänka på saker eftersom har någon gjort något liknande och utfallet varit annat än det väntade hade maffian kommit med hela artelleriet! BT, Dubbel BT rum och allt vad det nu är och idiotförklaringar av lyssnarna osv.
Med dett endast för att man inte kan låta andra och deras test och intryck vara respekterade.
Så var snäll med Chris för jag känner att tigern börjar växa till liv igen.
meanmachine skrev:Så numer behöver vi inte blindtesta högtalare utan endast kablae och cd-spelare? Är detta vad du menar?
meanmachine skrev:Sony-burkarna är väl dessutom billigare än Ino om man ser till reellt värde. Nypris om jag inte är alldeles ute och Cyklar var runt 3000;. dollar nya vilket är runt 20papp nypris.
Chris_Lymme skrev:Blintetspolisens främsta argument för att blindtesta är att placebo skulle vara en så otroligt dominerande faktor vid öppen lyssning att den förändrar lyssnarens uppfattning av ljudet.
Chris_Lymme skrev:Enligt den dogmatiska regeln om att "blindtest dödar placebo" så är det alltså nödvändigt att även blindtesta högtalare för att få giltiga resultat.
Chris_Lymme skrev:Den potentiella placeboeffekten blir naturligtvis ännu större när två Öhmanister jämför en Ino-högtalare med en Sony. Var det någon som trodde att Sonyn skulle vinna, eller?
Chris_Lymme skrev:Aldrig tidigare har det varit så uppenbart att faktiskt är en hycklande klubb för inbördes beundran och den största lekstugan på nätet.
Chris_Lymme skrev:Bluff rakt igenom.
matereo skrev:Att säga att det är större skillnad på högtalare än på ljudkällor så där generellt är inge bra tycker jag. Det är tex en väldig skillnad på en legato link CD spelare och en utan... tex när jag jämfört en äldre pioneer 9700 (utan legato) och en PD904 som är samma spelare men med legatokrets, men det gäller även andra spelare. Samma sak på vinylspelarsidan ju... det är en högst påtaglig skillnad på en skivspelare med 9" pivot arm när sista fjärdedelen av Lpn spelas och när en annan med tex. tangentialarm gör det samma. Om man inte hör skillnad på CD spelare och andra ljudkällor i likvärdiga prisklasser på ungefär samma sätt som med högtalare så kanske det är dags att byta ut burkarna iaf, då dom kanske inte klarar att återge skillnader de borde kunna!?
subjektivisten skrev:
Kan lova dig det är större skillnad mellan dom flesta högtalare än mellan olika CD spelare. Dock så är inlägger från Chris bara en vanlig del i hans ständiga påhopp på mig som person. Säger rätt mycket om han som person dock.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster