Jag saknar kabeltrådar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-10 22:11

Chris_Lymme skrev:Slumpmässigt eller genomtänkt?

Dom flesta hifi-intresserade testar väl kablar i olika prisklasser tills man kommer på att det inte spelar något som helst roll vad man använder så länge dom är hela.
En del upptäcker det snabbare än andra. En del upptäcker det aldrig :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-10 22:18

Chris_Lymme skrev:Framförallt är jag intresserad av att veta varför Rydberg valde just dessa kablar. Valdes de på måfå? Efter noggran lyssning? På grund av försäljarsnack? Forumsnack? Varför?

Som kabeltroende msåte jag säga att jag själv inte skulle ha betalat pengar för flera av de nämnda kablarna eftersom de inte har något rimligt förhållande mellan pris och prestanda.

Att sälja dem vidare med förtjänst är ju inte särskilt ärligt heller.

På det hela taget ett besynnerligt beteende.

Slumpmässigt eller genomtänkt?

Vänta lite nu, om du säljer något står du väl inte och berättar hur dålig varan är, den som gör det är snarare inte så rikligt utrustad innanför pannbenet 8) . Om någon intresserad vill köpa skiten so fine. Varför försöka hänga ut honom för det som alla gör när de kränger varor 8O.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2008-03-10 22:18

måste bara testa

Varför inte snacka viktigare/roligare saker?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 22:19

Kevin_Mitnick skrev:
Chris_Lymme skrev:Framförallt är jag intresserad av att veta varför Rydberg valde just dessa kablar. Valdes de på måfå? Efter noggran lyssning? På grund av försäljarsnack? Forumsnack? Varför?

Som kabeltroende msåte jag säga att jag själv inte skulle ha betalat pengar för flera av de nämnda kablarna eftersom de inte har något rimligt förhållande mellan pris och prestanda.

Jaha, nu ska Rydberg få skit för att han sålde de med vinst? :lol: Är det trolldags igen?

Inte för mig men det jag funderar över är mest lite orättvisor. Om hifikonsult säljer en kabel för dyra pengar så är de svinirihycklare eller gud förbjude repsam.se...Då är de oärliga. Men rydberg då är det OK?

Det är nästa mer spännande att se olika mänskliga beteenden och agerande, gruppbildnignar osv hur allt fungerar än att lyssna påmusik i stereon.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-03-10 22:23

meanmachine skrev:
Det är nästa mer spännande att se olika mänskliga beteenden och agerande, gruppbildnignar osv hur allt fungerar än att lyssna påmusik i stereon.

Vi kan dela in oss i Nord och Syd och ha öråd.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 22:27

pingvinen skrev:
meanmachine skrev:

Vi kan dela in oss i Nord och Syd och ha öråd.

Fyndigt! :lol: Jag vill vara med Emma...

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-03-10 22:28

meanmachine skrev:
Conny skrev:
meanmachine skrev:
Men ganska många prioriterar snygga alufälgar på bilen fast de inte tillför något mer än till det estetiska.

Jodå, det gör de.
En aluminiumfälg har lägre vikt än en stålfälg. Det medför att man får en lägre ofjädrad vikt, vilket i sin tur innebär bättre väghållning. Så det kombinerar nytta med nöje.

Sen kan jag tycka om kablar också. Vi har nog olika infallsvinklar på det hela. Att en del vill ha snygga kablar har jag förståelse för, likväl som för dom som vill ha dem osynliga. Men för min egen del så är det de rent tekniska egenskaperna som styr.

Conny

Men är inte detta ett kardinalfel av dig? En kabel kan som tidigare nämnts i tråden ha bättre tekniska prestanda med problemet är att det är knapp eller omöjligt att hörbart detektera. Lika vad du påtalar om en bil med alufälga. Det är på papper "bättre" prestada med inte så att i märker det i realiteten.

Det märks nog ingen skillnad om man inte utnyttjar dem till fullo. Jag menar att aluminiunfälgar gör ingen skillnad i låg hastighet, men om man t.ex tävlingskör blir den märkbar. Detsamma upplever jag med kablar.
En annan parallell är ju "En kedja är inte starkare än dess svagaste länk." Jag har svårt att tänka mig att varken exempelvis EKK eller Nordost skulle förbättra en "Sibastereo".

Conny

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-10 22:35

meanmachine skrev:
Rydberg skrev:Jag hade naturligtvis köpt kablarn fördelaktigt, sålde i princip alla med mer eller mindre stor vinst. Kan ju tillägga att detta var ett tag sedan.

Detta är för mig den mest talade posten so far i denna tråd. Du blev upplyst om kablaget och insåg att du hade kablar som kostade skjortan fast de inte i realiteten gav någon nämnvärd prestandaökning. Då säljer du skiten vidare och gör en vinst på dem 8O Upplyste du vidare din kund om att de är ett idiotiköp han gör som köper din kablar eller höll du honom bakom ryggen? Du utför ett hyckleri här och sedan beskyller hifikrängare för att vara svinerihycklare. :?

När jag sålde kablarna (förutom sista paret) var jag ju fortfarande "kabeltroende". Jag hade ju inte alla kablar samtidigt inte (jag hade som mest tre par samtidigt). Jag köpte samtliga kablar utomland innan det blev brukligt och sålde dem ofta till fördelaktiga priser (n.b. för att vara Sverige). Folk visst ofta vad de köpte då de redan hade ett eller flera par av samma sort i sin anläggning dessutom.

Det sista paret jag sålde var Nordost Quattro Fil och de paret gick jag nog inte mycket plus på, nån femhundring kanske.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-10 22:38

Var nog inte så genomtänkt, man läste lite om vad skulle var det bästa av det bästa sen var det att lyssna själv som gällde. Nordost Quattro Fil var den kabeln som jag tyckte bäst om efter alla mina kabeläventyr men när den lät typiskt likadant med Naqrefs 500:- kabel (idag något dyrare) så stannade jag där helt enkelt.

När man kunde köpa kablar, testa dem ett tag, och sen sälja med vinst tyckte jag det var riktigt roligt vill jag minnas :oops: :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 22:45

Mycket ödmjukare inställning idag Rydberg! :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-10 22:52

meanmachine skrev:Mycket ödmjukare inställning idag Rydberg! :)

Vad menar du, jag är väl ödmjuk för det mesta? 8O 8)

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-10 23:07

Rydberg skrev: Nordost Quattro Fil var den kabeln som jag tyckte bäst om efter alla mina kabeläventyr men när den lät typiskt likadant med Naqrefs 500:- kabel (idag något dyrare) så stannade jag där helt enkelt.

Vad var Naqrefs kabel som du jämförde med?

Och hur gick testet till? Var det blint? ;)
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-10 23:09

Chris_Lymme skrev:
Rydberg skrev: Nordost Quattro Fil var den kabeln som jag tyckte bäst om efter alla mina kabeläventyr men när den lät typiskt likadant med Naqrefs 500:- kabel (idag något dyrare) så stannade jag där helt enkelt.

Vad var Naqrefs kabel som du jämförde med?

Och hur gick testet till? Var det blint? ;)

Dark Surge.

Nä det var öppet test och när jag inte ens hörde skillnad där kändes det ju inte speciellt meningsfullt att testa blint heller tyckte jag.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-10 23:13

Tänkt på negativ placebo?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-10 23:16

Chris_Lymme skrev:Tänkt på negativ placebo?

Jävlar, jag visste att det var nått jag hade glömt!!!! 8O 8O 8O :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 23:30

Japp se där man lär sig något varje dag.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 23:44

Kaffekoppen skrev:Sak samma, I´m done here :)

Låter bra det för du är helt ute och cyklar. Varje gång jag funderat på gått med LTS så inser jag att jag inte kan det som du beter dig på forumet ibland.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-10 23:51

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Sak samma, I´m done here :)

Låter bra det för du är helt ute och cyklar. Varje gång jag funderat på gått med LTS så inser jag att jag inte kan det som du beter dig på forumet ibland.

Jag tycket KK's bidrag var väldigt bra!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-11 00:03

Det hade ingen som helst logik bakom det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 00:38

subjektivisten skrev:Det hade ingen som helst logik bakom det.

Inte för dig :lol:

Du har fortfarande inte greppat ett jota, men det här är ju ett känsligt ämne för dig. Det är ju svårt att motivera att det är okej att bete sig som ett tröskverk mot andra, men det lyckas du övertala dig själv till rätt ofta. Som nu, när du anser dig tycka att jag talar i galen tunna eftersom du inte förstår. Då får man bete sig rätt illa tydligen ;) Där är nog skillnaden mellan oss, för när det gäller synen på kablage så har vi densamma (även om jag hade min bild klar långt före dig skulle jag tro).

Förresten, Du anser att det inte fanns någon logik bakom det jag skrev, men eftersom det bevisligen finns andra som anser något annat ter dig ju sig underliggt på vilka grunder du dragit den slutsatsen. Min slutsats av det är den här:

Du kan inte finna någon logik i det jag skrev eftersom det för dig är en självklarhet att man instället för att informera och ge råd innan någon handlar, skall använda sin kunskap till att håna dem som redan köpt något man anser är bortkastade pengar.

Med den logiken förstår jag att du inte kan förstå varför jag anser att det är bättre att lägga energin i förebyggande och i informativt syfte sprida information så att köparen kan göra ett medvetet val.

När köparen sedan väl genomfört sitt köp är det ju lite sent att ge råd... tycker jag ;)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-03-11 00:59, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-11 00:57

Kaffekoppen skrev:
subjektivisten skrev:Det hade ingen som helst logik bakom det.

Inte för dig :lol:

Du har fortfarande inte greppat ett jota, men det här är ju ett känsligt ämne för dig. Det är ju svårt att motivera att det är okej att bete sig som ett tröskverk mot andra, men det lyckas du övertala dig själv till rätt ofta. Där är nog skillnaden mellan oss, för när det gäller synen på kablage så har vi densamma (även om jag hade min bild klar långt före dig skulle jag tro).

Och jag långt före dig.

Kanske ordförande i LTS borde medla här?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 01:03

Ja, Dimitri, där vinner du säkerliggen. Tror inte jag har den fysiska förmågan.

Och nej, jag skall inte medla.

Jag skall följa mitt eget råd till mig och lämna tråden. Låt honom mangla på mig om det gör att han mår bättre. Man kan inte lyckas förklara alltid och här inser jag mitt misslyckande.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-03-11 01:12

Kaffekoppen, du skriver "Renovera inte ett torp om du inte skall leva i 200 år". -Har du tänkt på att renovera nästan rimmar på resonera?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 01:20

Det gör det ju lite, men nej... jag kommer inte längre här.

I de allra flesta trådar ser jag Subjektivistens inlägg som substansfulla, men här har han fullkomligt missat mitt budskap och jag når honom inte. Man kan resonera om det finns en gemensam vilja att nå samförstånd eller förståelse. Det saknas enligt min bedömning från honom i det här fallet och tja.... varför traggla vidare?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-11 01:31

Kaffekoppen skrev:Det gör det ju lite, men nej... jag kommer inte längre här.

I de allra flesta trådar ser jag Subjektivistens inlägg som substansfulla, men här har han fullkomligt missat mitt budskap och jag når honom inte. Man kan resonera om det finns en gemensam vilja att nå samförstånd eller förståelse. Det saknas enligt min bedömning från honom i det här fallet och tja.... varför traggla vidare?

Det är ju du som är totalt ute på cykel. Hur kan du missa det mest öppenbara? 8O
Du skrev: "Det finns de som lägger 1 miljon på en tavla, fast det finns tavlor man kan titta på för 500 spänn..."

Här finns det ingen som helst logik bakom denna jämförelse mot kablar. Varför? Jo, för att om kabeln inte påverkar ljudet oavsett om den kostar 200 kr eller 200 000 kr så kan jag inte förstå hur du kan jämföra med två helt olika tavlor. Dom är ju OLIKA, därav priset. DET är logiskt.

Då drog jag fram den simpla jämförelsen att du kan välja mellan två identiska tavlor, som i detta fallet ska vara två kablar med samma ljud, och där ena kostar 1000 gånger mer för den har en finare ram, och här är jämförelsen med kabeln att ena kabeln har ett mycket snyggare yttre.

Så igen, tavlorna är samma = ljudet är det samma.
ramen/yttre delen av kabeln är det som skiljer dom åt och som man betalar för.

Menar du på allvar att du inte förstår denna jämförelse och fortfarande hävdar att den rätta logiska jämförelsen är mellan hötorgtavla och en van Gogh?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-11 02:51

Van Gogh's konst platsade inte ens på torg under större delen av sitt liv.

Om jag anser att min tid är värd 500 bagis så kan jag tänka mig köpa färdig kabel för det... och ja det är skillnad mellan EKKn jag använt innan och de tyska snokarna jag avänder idag... de tyska snokarna är en sorts sluttweak av byggena jag spelar genom nu, allt frid och fröjd.
Jag sitter hellre vid bordet och löder 10 tonarmskablar och får "åhh vad du kan" uppmuntran av Svandís (min sambo) än hör att eftersom jag inte har något att göra så kan jag göra massa sant nyttiga saker som är rätt tråkiga även i sitt slutresultat. Jag håller jämt på med huset och gården känns det ju som.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-11 05:02

Subjektivisten.

Jag har läst igenom magnus inlägg flera gånger för att fatta vad du snackar om och vet ju, jag tror du är totalt ute och cyklar. Du snackar en hel massa skit här.

Magnus säger att det är han tycker det är OK att ha dyrkablar om det är en medvetet val att köpa dem och har dem. Alltså han dömmer ingen som lägger pengar på kablage för att för ut den lilla x.tra som kan vara viktigt ur speciellt desing och personligt välbefinnande. Det är ett föredömligt resonemang. Väldigt moget och ödmjukt.

Han tar tom liknelser för att du skall förstå hur han tänker med det ända du gör är att haka upp dig på detaljer som inte har ett dugg med hand resonemang att göra. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-03-11 06:24

Själv är jag övertygad om att i det närmaste all dyrkabel inte gör din anläggning bättre. Möjligen som det skrivs här vackrare/fräckare.

Jag har ett par Xindakkablar till högisarna som folk brukar bli imponerade av men jag hör ingen skillnad mot Supra fly överhuvudtaget. Ändå använder jag Xindakkablarna för att jag tycker dom passar in estetiskt.
Jag anser att Nordost/Transparens och dylikt är ren humbug men ändå håller jag med Kaffekoppen här. Är det så att en snubbe säger att han köpt Transparens pga att dom är snygga inte pga någon hokus pokus-fantastisk ljudförbättring har jag helt klart respekt för snubben. Till skillnad från ormoljekrängarna som påstår att ljudet blir så mycket bättre.

Jag tycker att Picasso målar sämre än min brorsdotter på 12år ändå så får jag hennes konst gratis. Jag har faktiskt hellre en tavla av henne på väggen.

So cup of coffe har min support här. :)

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2008-03-11 07:11

Vet att detta är en kabeltråd men jag skickar in mina tankar ändå. Jag tror också att man kan höra skillnad på olika kablar (kanske inte mellan flertalet). Jag inbillar exempelvis mig att jag ganska enkelt skulle kunna tillverka en kabel som påverkar ljudet.

Tycker bara det verkar så oerhört svårt att hitta en kabel som påverkar ljudet på rätt sätt. Jag menar man måste ju ta hem en hel drös med kablar för att hitta "rätt". Skulle man därefter möblera om stereon så måste man kanske göra samma resa igen. Är det inte enklare och billigare att skaffa sig en equalizer eller en förstärkare med någon form av rumskorrigering.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-11 10:27

Det finns ingen entydig koppling mellan pris och kvalitet.

OK?

Det finns ingen entydig koppling mellan utseende och kvalitet.

OK?

Vad finns det då kvar?

Fysik.

Och lite psykologi.

En dyr och "vacker" kabel är inte nödvändigtvis bra.

När fysiken säger att en viss konstruktion är att föredra för att den förändrar minst så betyder det att andra konstruktioner förändrar mer. *

Hur många dyra och "vackra" högtalarkablar är konstruerade efter andra principer än vad fysiken föreskriver?

Jag har inte sett en enda dyr högtalarkabel som inte är "fel"-konstruerad. Det betyder att alla dyra högtalarkablar medför en försämring avseende ursprungstrohet visavi signalen de ska förmedla, om jag ska tro på min erfarenhet.

* Fast ibland kan man ju gå runt ett problem också, i en konstruktion, men det är inte det jag menar här.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi