Vet du vad radiovågor och ljus är för något?
Den har också två komponenter. E fältet och B-fältet (en elektrisk och en magnetisk komponent som agerar växelverkan med varandra). I självaverket finns den ännu en parameter man måste förstå för att kunna begripa en radiovåg, nämligen dess polarisation.
Så... kanske en bättre liknelse är en våg i vatten!
På många sätt är det en sämre liknelse eftersom det är ett enklare fenomen än en ljudvåg i luften, men den kan ändå ha en fördel såtillvida att den är enklare att förstå (i själva verket superenkel) och jag tar den därför istället för radiovågen (som faktiskt till och med är mera kmplicerad än en ljudvåg).
Du känner säker till hur det ser ur när en våg bildas runt ett föremål som guppar i vatten. Låt oss för enkelhetensskull säga att vi gör det här experimentet ute på fritt hav, en lugn dag utan vågor.
Vi guppar ett föremål som är till hälften nedsänkt i vatten. När vi trycker det nedåt så tycker vi undan vatten som gör att vattnet höjer sig strax utanför föremålet. Under det höjda vattnet (vågen) ökar trycket och det gör att det vill trycka bort vatten som är utanför, som i sin tur då kommer att höja sig. På grund av rörelseenergin kommer det ögonblicket efteråt att bli lägre nivå (vågdal) där vi nyss hade en våg (topp) - även om vi inte dragit upp det där föremålet som vi nyss tryckte ned!
Vågfronten skrider hur som helst vidare utåt i en hastighet som bestäms av ytvågens impedans (det intrinsiska förhållandet mellan tryck och hastighet). Fortsätter vi guppa med föremålet kan vi addera ny energi alltsom det går bort energi i den där vågen.
Men nu kommer vi till det intressanta - att tryckvågen fortskred framåt i vågen berodde på att det upphöjda vattnet puffade på nytt vatten, således att tryckvågen kunde uppstå allt längre ut från källan (guppgrunkan) för att puffa vidare på vatten utanför det. Och det där paffande handlade om att
flytta vatten, inte bara att ändra trycket på det. Själva vägen är en växelverkan mellan tryck och rörelse. PÅ samma sätt som det är så i en pendel, en stämgaffel eller en sträng på ett musikintrument. En växelverkan där man för att förstå fenomenet fullt ut inte kan titta (eller kontemplera) bara en halva av mekanismen. Det är ibland lättare att se en halva, ibland den andra. I fiolsträngsfallet kanske det är läggare att se att strängen rör sig sidledes, än att förstå att rörese både modulerar
trycket på stallet, och skakar det sidledes.
Därför kan man mäta en våg i vatten på minst
två sätt. Antingen mäter man ytvågens höjd (t ex genom att registrera rörelserna hos ett flöte som guppar på ytan) eller också registrerar man rörelserna sidledes i vattnet hos en massa tussar som man kanske sänkt ned en bit under ytan!
Den första registrerar tryckvågen, den senare registrerar hastighetsvågen, som passerar tvärsnittet.
Den ena av dem, trycket, saknar rikting, medan den andra är en gradient, som alltså har en riktning. Tittar man bara på flötet så ser man bara att det guppar upp och ned (kom ihåg att man inte ser en ljudvåg), men tittar man på de där tussarna så ser man att de rör sig sidledes i riktning från källan!
Hastighetsvågen har en riktning!
Därför är alla mikrofoner som är ritningsberoende i någon mån känsliga inte bara för ljudtrycksvågen, utan också för hastighetsvågen.
Voila!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).