celef skrev:
men hur kan du så säkert veta att alla monitorer i alla studios suger?? det är ju befängt!
Det vet jag inte och det har jag aldrig påstått. Det jag säger är att om man har dålig utrudtning så kanske man inte ser (läs hör) vad man håller på med. Om artisten medvetet valt en viss typ av distortion på sitt material så står ju det artisten fritt såklart.. precis som det står mig fritt att ogilla och ifrågasätta resultatet oavsett om det (i mitt tycke) dåliga resultatet beror på medvetna val eller misstag och okunskap.
alla som skriver musik har rätt att vara i en studio, oavsett hur han rattar sina prylar
Ja.. även de som inte skriver musik skulle jag vilja tillägga..

Försök förstå vad jag skriver är du snäll!
med jämförande ljudspår kan man se att det finns olika ljudsmaker, ingen har alltså rätt eller fel ljudsmak
All smak och alla åsikter har rätt att existera, helt klart.. så även min.

det är ju så smalspårigt i denna tråd så att jag mår dåligt, vänligen öppna upp era teknikerhjärnor för lite konstnärlig frihet och försök se från andra perspektiv. försök att förstå, även om det krockar med er egen ljudfilosofi, att det finns dom som vill göra på andra sätt än ert. och fan ta er för att ni klankar ner på dem och kallar dem okunniga!
Jag är först och främst musiker (om än medioker sådan på hobbynivå) och musikälskare. Det var mitt musicerande och tidiga försök till att skriva och producera/spela in musik som ledde mig vidare till hifi.
faktiskt.se har blivit en riktigt sunkig och läskig plats!
Där tycker jag faktiskt.se du har fel.
/Peter