José Gonzales - konstigt ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-01 16:06

demo9 skrev:OBS: nu kommer ett sådant inlägg till i denna tråd som är 3! sidor lång...

Jose vill ha samma ljudkvalite som de skivor som hans förebilder har, end of story. Hur vet jag det? Jo, intervju med aktuell artist i radio.

Subjektivisten: har du klagat till Jose personligen? Har du klagat till skivbolaget? Har du gjort någonting förutom denna tråd? Och ja, jag erkänner din din rätt att klaga på ljudkvaliteten som allsmäktig konsument, gör det!

Vilka är hans förebilder? Har han använt sig av samma teknik för att återskapa ljudet? Har han verkligen lyckats återskapa samma ljudkvalitet?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-01 16:09

Usch och fy för överstyrda gitarrförstärkare. Usch och fy för allt, usch och fy. Va pinsamma ni är...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-01 16:16

Zzombie skrev:Usch och fy för överstyrda gitarrförstärkare. Usch och fy för allt, usch och fy. Va pinsamma ni är...

Är du inte medveten om skillnader i hur olika förstärkarkretsar uppför sig när de överstyrs/klipper?

/Peter

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-01 16:28

Jag lägger på en skiva jag gillar och lyssnar på musiken...skriv ett kollektivt brev till José och upplys honom om att han gör fel i stället för att hålla kafferep här, vetja

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-01 16:44

Zzombie skrev:Jag lägger på en skiva jag gillar och lyssnar på musiken...skriv ett kollektivt brev till José och upplys honom om att han gör fel i stället för att hålla kafferep här, vetja

Är du mycket förvånad över att det diskuteras ljudkvalitet på forumet faktiskt.se?

:lol:

Att du undvek att svara på min fråga tolkar jag som att du faktiskt inte vet vad du pratar om. :)

Jag tokdiggar högar med dist på min elgitarr och kan tycka det är ballt på röster också.. om det är rätt typ av dist. Men jag skulle själv aldrig hårdklippa en mickförstärkare eller ett AD steg då det låter apa. Gråter blod när jag lyssnar på gamla sköna skivor där sådana fel sluppit igenom monitoring. Ja.. vissa såna fel är uppenbara misstag och inte något resultat av konstnärlighet.

/Peter

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-01 17:20

Zzombie skrev:Jag lägger på en skiva jag gillar och lyssnar på musiken...skriv ett kollektivt brev till José och upplys honom om att han gör fel i stället för att hålla kafferep här, vetja

Vissa former av distorsion påverkar lyssnaren negativt vare sig han/hon vill eller inte, på ett psykoakustiskt plan och det gör att lyssningströttheten infinner sig snabbare oavsett vad man tycker om musiken. Mer kunniga får gärna rätta mig på den här punkten om jag har fel.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-02 01:05

demo9 skrev:Subjektivisten: har du klagat till Jose personligen? Har du klagat till skivbolaget? Har du gjort någonting förutom denna tråd? Och ja, jag erkänner din din rätt att klaga på ljudkvaliteten som allsmäktig konsument, gör det!

Vad skulle hända om jag klagar? Nada. Jag har betalat 159 kr för skivan och fått bra musik med undermålig kvalite, helt enkelt. Det är knappast någon nyhet att musiker, rätt generellt, har dålig koll på ljud och dyl.
Som jag sa innan, om det var medvetet val, varför låter det inte så live?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-02 01:06

Zzombie skrev:Usch och fy för överstyrda gitarrförstärkare. Usch och fy för allt, usch och fy. Va pinsamma ni är...

Hur vore det om du läste vad vi klaga på?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-02 01:08

subjektivisten skrev:Som jag sa innan, om det var medvetet val, varför låter det inte så live?

Kanske andra som håller i rattarna då? :roll:

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-02 02:00

Har skummat igenom tråden och tänker:

Man kan nog inte komma ifrån att slutresultatet från artisten har en integritet som ingen lyssnare kan lägga sig i. Det är artistens (m.fl.) ansvar och beslut som gäller, det blir som det blir, like it or not. Skit i att lyssna eller att köpa, det är lyssnarens ansvarsområde och beslut.

Så fort lyssnaren börjar ställa krav på att det borde låta si eller så ljudkvalitetsmässigt så går man över en gräns, man vill bli en del av den kreativa processen vilket kanske inte är meningen. Då har man tappat det opåverkade lyssnandet; man tolkar in hifi-lyssnarens ofta väldigt speciella krav i musikupplevelsen.

Jag kan visserligen förstå att man vill att det ska låta bra, men fel blir det bara om artisten egentligen vill tillfredställa hifi-folket men misslyckas med just det. Om artisten istället strävar efter ett musikaliskt uttryck eller en känslomässig upplevelse är det bara för hifi-lyssnaren att bita i det sura äpplet och försöka ta till sig musiken som den är.

Att sitta och lyssna efter ljudkvalitet är inget annat än hifi-sjuka m.a.o. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-02 06:25

Om man tror att artisten är ensam mästare och domare så är man bra långt ute och cykla. det är fullt med folk som är med och bestämmer hur det ska låta, från producenter till skivbolag.
Som jag sa innan, artister har oftast dålig koll på ljudkvalite och dyl och det är mycket intressant att jämföra film mot skivor. Dagens skivor så nästan alla sönderpressade och rattade till sämre ljud. Dagens filmer är oftast i väldigt bra skick, med alla olika nyanser kvar efter DVD/blu-ray mastering.

Så man bör nog inte överdriva artistens kunnade på området. Det är ju rätt lätt att se om vi jämför flera skivor som kommit på sönderpillad CD och bättre överförd LP. Hur var det nu igen med artistens "vilja"?

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2008-05-02 08:24

Subjektivisten:

Om man tror att artisten är ensam mästare och domare så är man bra långt ute och cykla. det är fullt med folk som är med och bestämmer hur det ska låta, från producenter till skivbolag.
Som jag sa innan, artister har oftast dålig koll på ljudkvalite

Håller verkligen med.
Många verkar tro att artister inte bara skiver musik och spelar/sjunger, dom är experter på ljud och inspelningskvalité också.
Inget kunde vara mer fel.

Gonzales musik är bra men låter sunkigt.

Mvh Ljudkrav.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-05 09:11

Det var jag och inte subjektivisten som startade denna tråd.

Jag gjorde det för att undra om det var fler än jag som uppfattat distorsionen på skivan, och det var det uppenbarligen.

Jag störs inte överdrivet av den, men jag lägger märke till den och undrar om den är avsiktlig eller oavsiktlig. Enligt flera här är den tydligen avsiktlig.

Om José Gonzales vill ha dist på sin skiva av konstnärliga skäl är det enligt min uppfattning hans fulla rätt. Om en konstnär vill ha en plastfolie hängande framför sin tavla så att färgerna blir otydligare är det också hans/hennes fulla rätt. Men visst vore det tråkigt att konsnären inte vill att tavlan ska framträda i sin fulla glans. Varför reducera upplevelsen av verket?

Om jag vore Gonzales rådgivare skulle jag därför avråda från att dista till skivan, även om han tycker det ska vara så. För jag tror det skulle vara ännu roligare att lyssna på hans musik då. Men han behöver ju inte bry sig om vad jag tycker.

Jag gillar ändå skivan, och lyssnade på den senast i går kväll.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-05 09:38

mapem: jag håller med dig i det du säger.

Jag tror att det ibland kan vara så att artisten på inspelningen inte hör det han hör/känner när han framför stycket "live", utan tycker att något saknas. Min gissning är då att inspelningslokalen, mikrofonval, mikrofonplacering eller liknande är bristfällig, men att man kört efter devisen "det fixar vi i mixen". Tyvärr är då den enkla vägen för att vässa till det att applicera EQ och dist så att det låter litet tuffare.

Jag är absolut inte emot EQ:a eller att lägga på dist (i och för sig gillar jag inte okontrollerad dist på mikrofoningången...) utan har tvärtom själv använt till exempel dist i lagom doser på både elbas och sång vid inspelning i studio. Men jag tycker att Gonzales uttryck är ett annat, som skulle må bättre utan detta (som också verifieras live).
Senast redigerad av Almen 2008-05-05 10:38, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-05 10:37

Absolut inte en grundregel och många ggr. precis tvärtom.

Har man dessutom sunkig monitorutrustning så ser man ju inte felen öht.

Klipper man en AD eller mickpre har man inte i en studio att göra.. gäller även köks-studion.

Gå till clipps and snips i musikstugan så finner du lite klipp från faktiskt-folk.

men hur kan du så säkert veta att alla monitorer i alla studios suger?? det är ju befängt!

alla som skriver musik har rätt att vara i en studio, oavsett hur han rattar sina prylar

med jämförande ljudspår kan man se att det finns olika ljudsmaker, ingen har alltså rätt eller fel ljudsmak

det är ju så smalspårigt i denna tråd så att jag mår dåligt, vänligen öppna upp era teknikerhjärnor för lite konstnärlig frihet och försök se från andra perspektiv. försök att förstå, även om det krockar med er egen ljudfilosofi, att det finns dom som vill göra på andra sätt än ert. och fan ta er för att ni klankar ner på dem och kallar dem okunniga!

faktiskt.se har blivit en riktigt sunkig och läskig plats!
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-05 10:41

celef skrev:det är ju så smalspårigt i denna tråd så att jag mår dåligt, vänligen öppna upp era teknikerhjärnor för lite konstnärlig frihet och försök se från andra perspektiv. försök att förstå, även om det krockar med er egen ljudfilosofi, att det finns dom som vill göra på andra sätt än ert. och fan ta er för att ni klankar ner på dem och kallar dem okunniga!

Du läser saker som ingen skrivit. Lugna ner dig litet grand.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-05-05 12:07

subjektivisten skrev:. Dagens skivor så nästan alla sönderpressade och rattade till sämre ljud. Dagens filmer är oftast i väldigt bra skick, med alla olika nyanser kvar efter DVD/blu-ray mastering.

Men DVD-ljudet...
Tyvärr så är ljudet ganska ofta utsatt för förstörelse även på DVD.
Jag har sett en bra flock gamla klassiker senaste året där påfallande många har varit hårdhänt brustvättade. En del så hårt att atmosfärsljuden nästan är helt ohörbara, och kommer och går med dialogen. Detta låter extremt onaturligt och obehagligt.

I en del fall låter det nästan som om man avkodat med DBX (fast originalljudet inte är kodat med det). Fy för den lede.

Nej, Filmmastring är verkligen inte något skyddat område för det stackars ljudet. Heller.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-05 12:36

celef skrev:det är ju så smalspårigt i denna tråd så att jag mår dåligt, vänligen öppna upp era teknikerhjärnor för lite konstnärlig frihet och försök se från andra perspektiv. försök att förstå, även om det krockar med er egen ljudfilosofi, att det finns dom som vill göra på andra sätt än ert. och fan ta er för att ni klankar ner på dem och kallar dem okunniga!

Har du läst hela tråden? Den är väl inte så himla smalspårig. Flera har bejakat den konstnärliga friheten som bland mycket annat också kan innebära att man lägger på lite dist. För egen del beklagar jag det just i fallet Gonzales där jag tycker det förfelar sin verkan, från rent konstnärliga utgångspunkter alltså, inte tekniska.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-05 12:48

celef skrev:med jämförande ljudspår kan man se att det finns olika ljudsmaker, ingen har alltså rätt eller fel ljudsmak

det är ju så smalspårigt i denna tråd så att jag mår dåligt, vänligen öppna upp era teknikerhjärnor för lite konstnärlig frihet och försök se från andra perspektiv. försök att förstå, även om det krockar med er egen ljudfilosofi, att det finns dom som vill göra på andra sätt än ert. och fan ta er för att ni klankar ner på dem och kallar dem okunniga!

Du läser in saker som inte finns. Om du kände mig så hade du insett att jag är verkligen för artistens rätt att välja det han/hon/dom vill ha för ljud. Men man är nog väldigt naiv om man inte inser att det är fler än artisten som bestämmer hur saker ska låta. Exempel, varför har vi ett loudness war?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-05 12:49

RogerJoensson skrev:Men DVD-ljudet...
Tyvärr så är ljudet ganska ofta utsatt för förstörelse även på DVD.
Jag har sett en bra flock gamla klassiker senaste året där påfallande många har varit hårdhänt brustvättade. En del så hårt att atmosfärsljuden nästan är helt ohörbara, och kommer och går med dialogen. Detta låter extremt onaturligt och obehagligt.

I en del fall låter det nästan som om man avkodat med DBX (fast originalljudet inte är kodat med det). Fy för den lede.

Nej, Filmmastring är verkligen inte något skyddat område för det stackars ljudet. Heller.

Jag tänkte mest på nya filmer. Tyvärr så har äldre filmer väldigt ofta mycket sämre ljud på DVD släppet än det gamla LD släppet. Tyvärr. :(

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-05 13:02

celef skrev:
men hur kan du så säkert veta att alla monitorer i alla studios suger?? det är ju befängt!

Det vet jag inte och det har jag aldrig påstått. Det jag säger är att om man har dålig utrudtning så kanske man inte ser (läs hör) vad man håller på med. Om artisten medvetet valt en viss typ av distortion på sitt material så står ju det artisten fritt såklart.. precis som det står mig fritt att ogilla och ifrågasätta resultatet oavsett om det (i mitt tycke) dåliga resultatet beror på medvetna val eller misstag och okunskap.

alla som skriver musik har rätt att vara i en studio, oavsett hur han rattar sina prylar

Ja.. även de som inte skriver musik skulle jag vilja tillägga.. ;)

Försök förstå vad jag skriver är du snäll!

med jämförande ljudspår kan man se att det finns olika ljudsmaker, ingen har alltså rätt eller fel ljudsmak

All smak och alla åsikter har rätt att existera, helt klart.. så även min. :)

Jag är först och främst musiker (om än medioker sådan på hobbynivå) och musikälskare. Det var mitt musicerande och tidiga försök till att skriva och producera/spela in musik som ledde mig vidare till hifi.

Där tycker jag faktiskt.se du har fel. 8)

/Peter

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-05-05 18:34

Hej, ska passa på att förtydliga mig så ingen tror jag bara försvarar distorsion. Håller med Mapem om att skivan kunde låta mycket bättre samt att rådet att ha bättre ljudkvalitet på nyare alster, vi kan ju hoppas (eftersom ingen kommer göra något åt saken)!

OT: (eftersom det inte har med saken att göra)
Att skivan ska låta som ett liveframträdande händer sällan eller aldrig, sådana argument är bara löjliga och teoretiska. Att berätta att Jose vill att SKIVAN ska låta som hans egna förebilder går inte hem utan att berätta vilka hans förebilder är samt beskriva deras, respektive Josés tekniska variant PLUS en jämförelse mellan dessa. Tänk innan ni skriver bemötande, det kan ju vara bra att reflektera om man har fel innan man stormar på som en blindgalen häst. Sorry om det blir hårda ord men lite löjlig retorik tycker jag det är. (jag gör ju samtidigt samma fel jag :)

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-05-05 21:03

Jag tycker mig höra att ett Rhodes-piano är höjt vid 3 khz på en låt. Med en decibel.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-05 21:06

beyond skrev:Jag tycker mig höra att ett Rhodes-piano är höjt vid 3 khz på en låt. Med en decibel.

Då hör du bra. Rhodes-piano är f.ö. en sak som gärna får dista, det tror jag väl ändå nästan alla är överens om. :wink:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-06 08:36

Vissa instrument bygger sin klang på dist. T ex en elgura med fender-eller marshallstärkare. Mycket effektfullt många gånger. Och karakteristiskt. Kan varieras och kontrolleras dessutom, vilket t ex Hendrix excellerade i. Men här ligger det som en tunn slöja över alltihopa, vad är poängen med det?

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-05-06 08:54

Hur vet ni var det distar egentligen? Tänk om det bara distar hemma hos er?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-06 09:09

beyond skrev:Tänk om det bara distar hemma hos er?

Ja, det troligaste är nog att det distar på ett likartat sätt hemma hos oss. Och hos José Gonzales och hans producent.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-05-06 09:14

Almen skrev:
beyond skrev:Tänk om det bara distar hemma hos er?

Ja, det troligaste är nog att det distar på ett likartat sätt hemma hos oss. Och hos José Gonzales och hans producent.

Hördu du, jag känner José och när jag har pratat med honom har han aldrig distat (utom en gång men det var efter 10-12 öl)...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-06 09:16

beyond skrev:Hördu du, jag känner José och när jag har pratat med honom har han aldrig distat (utom en gång men det var efter 10-12 öl)...

:D

Miles

Inläggav Miles » 2008-05-07 02:54

Jag har en liveinspelning med José från en klubb i Washington. Efter konserten så blev han intervjuad av en radiostation. Ämnen som tas upp är exempelvis ljudet på hans skivor, hans inspirationskällor, och José ger sin syn på varför han vill ha ett distorderat ljud. Borde ju kunna räta ut en del frågetecken kanske, så jag lade ut filen på nätet.

Länk:
http://www1.zippyshare.com/v/65512950/file.html

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi