Jo, det finns ju en hel del svensk hifi men man håller nog av naturliga skäl till i segmemtet något över mellanpris och däröver. Att man skulle kunna återta en plats inom segmentet "Svensson-hifi" tror jag blir lite svårt som marknaden ser ut i dag.
Det är helt enklelt så mycket mer de surt förvärvade slantarna ska räcka till i dagens läge jämfört med på 70 - 80-talen där stereoanläggning fick kosta en ansenlig del av lönen och där alternativen verkligen utmärkte sig som "snik". TV:n, datorn, båten, bilen, mobilerna och ungarnas prylar och hobbysar kostar, och på det sen alla abonnemang för kabel-TV, bredband och allas mobiltelefoner.
I dag kan man för 5 000:- få med sig en anläggning hem från Expert eller OnOff som verkligen ser helt OK ut. Att i det läget för sig själv och för övriga familjen motivera att lägga kanske ytterligare 20- 30 lakan på nåt svensktillverkat kan bli jobbigt - även med tanke på att man får avsevärt bättre ljud på kuppen.
Jag tror vi i dagsläget har den hifi-industri vi "mäktar med" i landet, men ingen skulle bli gladare än undertecknad om ett nytt Sentec, Dux, Luxor eller Skantic kunde få se dagens ljus. Det kanske kommer en vändpunkt i utläggningen av produktion från Västvärlden och då kanske Sverige återigen kan konkurrera även om volymerna inom elektronik.
Själv ser jag "made in Sweden" som ett klart argument när det ska inhandlas nya prylar, men f.n. sitter jag med DVD och hemmabioreceiver och då blir det asiatiskt tyvärr (hade en Arcam DVD en period men den höll på att ge mig magsår). Högtalarna är dock Ino och det tänker jag fortsätta med, så ett litet slag för svensk hifi bidrar man ju med