Vi springer över ån efter vatten (tråd om svensk hifikultur)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-05 08:32

JTarnstrom skrev:Primare har väl en bioprocessor?

Tärnström

Jajemen! SPA21 - kanske har de en till på G?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-05 08:54

Nån skrev att Radiola var ett av Philips märken. Men Radiola var väl ett av AGA:s märken om jag inte minns fel.

----

Internet är fantastiskt. En snabb sökning, mitt i skrivandet av detta inlägg, gav vid handen att varumärket Radiola ägdes av SRA dvs LM Ericsson men dom sålde sin tillverkning av radio- och teveapparater för konsumentmarknaden till AGA 1964. Så jag mindes inte helt fel.

Till Philips hörde DUX och Conserton. Jag vill minnas att DUX lanserades som lite mer exklusivt svenskdesignat medan Philips stod för basutbudet och Conserton möjligen profilerade sig åt ljudkvalitehållet. Misstänker att Philips hade en hel den utveckling och produktion i sin Norrköpingfabrik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-05 09:17

Intelligent Sound är väl ganska norskt?

KEM gjorde i vart fall försteg. Sen finns ju Urban i Kalix med sina Erzon byggen.
U66 också, kanske samma som Texan?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-05 09:24

Handic, Supreme, Perkas apparater har möjligen koppling till Sverige i något läge.
LennArts LaMayro
Serner skivspelaren
Morello
AudioTronic
mvh/Harry

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-05 10:57

Harryup skrev:Intelligent Sound är väl ganska norskt?

mvh/Harry

Såhär står det på hemsidan:

Intelligent Sound är ett svenskt företag med norska rötter som sedan många år arbetar med utveckling, tillverkning, försäljning och installation av ljudutrustning.

Företaget ligger i Kungsängen i Stockholm.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-05-05 10:59

Jo, det finns ju en hel del svensk hifi men man håller nog av naturliga skäl till i segmemtet något över mellanpris och däröver. Att man skulle kunna återta en plats inom segmentet "Svensson-hifi" tror jag blir lite svårt som marknaden ser ut i dag.

Det är helt enklelt så mycket mer de surt förvärvade slantarna ska räcka till i dagens läge jämfört med på 70 - 80-talen där stereoanläggning fick kosta en ansenlig del av lönen och där alternativen verkligen utmärkte sig som "snik". TV:n, datorn, båten, bilen, mobilerna och ungarnas prylar och hobbysar kostar, och på det sen alla abonnemang för kabel-TV, bredband och allas mobiltelefoner.

I dag kan man för 5 000:- få med sig en anläggning hem från Expert eller OnOff som verkligen ser helt OK ut. Att i det läget för sig själv och för övriga familjen motivera att lägga kanske ytterligare 20- 30 lakan på nåt svensktillverkat kan bli jobbigt - även med tanke på att man får avsevärt bättre ljud på kuppen.

Jag tror vi i dagsläget har den hifi-industri vi "mäktar med" i landet, men ingen skulle bli gladare än undertecknad om ett nytt Sentec, Dux, Luxor eller Skantic kunde få se dagens ljus. Det kanske kommer en vändpunkt i utläggningen av produktion från Västvärlden och då kanske Sverige återigen kan konkurrera även om volymerna inom elektronik.

Själv ser jag "made in Sweden" som ett klart argument när det ska inhandlas nya prylar, men f.n. sitter jag med DVD och hemmabioreceiver och då blir det asiatiskt tyvärr (hade en Arcam DVD en period men den höll på att ge mig magsår). Högtalarna är dock Ino och det tänker jag fortsätta med, så ett litet slag för svensk hifi bidrar man ju med :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-05 11:11

Ett inflik som inte har med diskussionen att göra:

Borde det inte nästintill vara förbjudet att ha samma avatar som andra medlemmer på forumet? Eller är det bara jag som blandar ihop saker och ting?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-05 12:12

Fjonkalicious skrev:Ett inflik som inte har med diskussionen att göra:

Borde det inte nästintill vara förbjudet att ha samma avatar som andra medlemmer på forumet? Eller är det bara jag som blandar ihop saker och ting?

Mvh

Filip

Jag tänkte precis på det när jag blandade ihop Conan och Harryup.
För att inte tala om de rosa pudlarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-05 13:16

Det är faktiskt "faktiskt.se" som lägger dit Paris Hilton eller de rosa pudlarna... om man inte själv vill bidra med en egen avatar.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-05 13:24

Usch ja. Jag fick väldigt bråttom att fixa en avatar när nån illasinnad faktiskt-administratör lagt in en bild på en pinsam hotellkedjearvatagerska.

Hade det blivit en skär pudel hade jag nog inte fått lika bråttom, den är ju rätt söt, i motsats till den andra.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-05-05 16:12

Nag nag nag, som Clintan skulle sagt. När jag hittar en snyggare bild på lilla stumpan så ska jag fundera på att byta...

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-05-06 10:17

Responcen den gråa som Dunderklumpen sålde har jag hört på Jämt Ljud i Östersund. För övrigt den trevligaste Hi Fi butik jag besökt.
Som god 2:a kommer HI-FI Art som också är en av mina favorit butiker.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-06 12:20

mumma audio?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Revoxarn

Inläggav Revoxarn » 2008-05-07 16:00

Hemma hos mig spelas det på piPs, detta är än så
länge det svenska i min anläggning, men så småningom
kommer det nog en Continiuo vinylspeare från Karlskoga
(Bosse Hansson) som även har Rauna högtalare på sitt
samvete.
Revoxarn. :P
Att blanda Whisky med Cola, är lika rätt som att köra grovsopor i en Maserati.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-07 18:19

Poppen skrev:Responcen den gråa som Dunderklumpen sålde har jag hört på Jämt Ljud i Östersund. För övrigt den trevligaste Hi Fi butik jag besökt.

Det var där jag köpte dessa Responsar.... N-G känner jag mycket väl...
Kanske mer entusiast än affärsman dock... Men det är alltid lika trevligt att slinka in där och bli bjuden på en kopp kaffe, och även prata om det mesta här i livet. Inte bara hifi...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-05-07 19:18

Som född och uppvuxen i Norrköping, kan jag inte låta bli att med viss stolthet citera Wikipedia appropå NEFA/Philips:

"Bakgrunden till att fabriken anlades var andra världskrigets utbrott. Inom Philips var man orolig för att kriget skulle hindra leveranser av radioapparater till Sverige. Lösningen var då att bygga en fabrik och starta utveckling och tillverkning inom landet. Fabriken började byggas år 1939 i Norrköping med adress Lundatorpsvägen. Tillverkningen kom vid starten 1940 att även omfatta dotterbolagen Dux och Stern & Sterns produkter (Senare även AGA, Radiola och Concerton). NEFA tillverkade enbart radioapparater fram till 1955 då även tillverkning av TV-apparater startade. (...) 1974 ändrade man namnet till Philips Norrköpingsindustrier AB (PNRK). Produktionen bestod då främst av färg-TV men även radio- och stereoapparater, fjärrkontroller samt mikrovågsugnar. (...) År 1979 upphörde produktionen av audio produkter, dvs radio och förstärkare."

Föregående

Återgå till Generellt om hifi