optonica skrev:Bill50x skrev:Det finns för övrigt mycket få inspelningar som låter så bra att man blandar ihop dom med verkligheten. Man kan hålla på och trixa med akustik och högtalarplacering hur mycket som helst men med de sunkiga inspelningar som dagens musik tyvärr är baserade på så är det ändå att slåss mot väderkvarnar.
/ B
Inspelningar tycker jag nog också man önskar hade varit lite annorlunda än vad de är, fast det är lika för alla och man får gilla läget. Detta ligger utanför ens egen påverkan, fast det andra kan man påverka. Annars så är promo/demo inspelningar långt mycket bättre än vad annat i handeln är, fast jag tror tillgången är ganska så begränsad nuförtiden.
Gilla läget ja... eller göra något åt det. Det finns ju lite olika filosofier där.
Varför ska man vara så noga med att exakt återge det som finns på CD´n om det ändå (ofta) bara är skräp? Många menar att en eventuell påverkan (justering) ska ske manuellt och källa samt förstärkning ska vara så neutrala ("transparent" är modeordet just nu...) som möjligt. Det kan mycket väl vara så, men vad kan man korrigera själv? Frekvenskurva ja. Man kan komprimera. Något mer? Ska man kompensera för att man nästan alltid spelar med lägre volym än i verkligheten? Hur kompenserar man för närmikade sångprestationer som låter apa?
Jo, jag gillar läget - och skapar mig en anläggning som låter så som jag önskar. Och försöker hitta mittfåran, där det mesta av den musik jag lyssnar på, låter acceptabelt.
Just nu lyssnar jag på Laurie Anderson "Life On a String" från 2001 - härlig musik och jag bryr mig inte om det är transparent eller inte
/ B