Radio & Tv ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-04-29 19:27

B&O är bra mycket bättre i bild och ljudkvalitet än Löwe. Jag har testat och jämfört rätt mycket.

Vad som är snygg design är en smaksak och jag tycker BV3 är snygg och faktiskt är en möbel i sig själv. Löwe ser inget särskilt ut tycker jag. Än vanlig TV men lite snyggare. Men som sagt design är en smaksak och upp till var och en.

Man kan ju också jämföra materialval och sevicenivå så förstår man varför prislappen inte är densamma. En sån sak som motordrivet stativ ingår, det gör det knappas på en Löwe.

B&O har dessutom, ett listigt modultänk som gör att TVn kan uppgraderas med t ex DVB-T, S eller C. Inbyggd DD/DTS dekoder etc etc.

En B&O TV är dyr, bild och ljud per krona är inte skyhögt, men man betalar definitivt för mycket mer än märket.

Däremot har jag lite svårt att förstå varför deras plasma kostar som den gör. Det verkar som at de inte alls har insett att plsmatekniken rasar i pris just nu.

Deras pelarhögtalare BL6000 har jag också oerhört svårt för. Men den nya ICEpower lens högtalaren BL3 är fascinerande. Världens ljud för sin storlek.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-29 20:00

Av det jag hört och sett av B&O och Loewe har B&O låtit klart bättre, men Loewe har nog haft minst lika bra bild. Själv har jag en Mark-TV :D som kostade ca 2000:- (vill jag minnas). Bilden är acceptabel men ljudet är under all kritik. Har vissa planer på att modda den en aning. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-30 18:03

Kraniet skrev:
gromit skrev:Hur man kan orden "snygg" och "TV" i samma mening övergår mitt förstånd. 8O

TV-apparater kan möjligtvis vara mindre gräsliga eller allra helst osynliga, t ex inbyggda i ett skåp med lucka som man kan stänga.

/Design-polisen gm Gr. :wink:

det är ju faktiskt så att ett av B&Os största "honörsord" är att dom har en "snygg design" detta är väl också förmodligen enda anledningen till att dom är så stora som dom är eftersom degisn är viktigare för de flesta än kvalitén produkten producerar.
Men när då en annan tillverkare har bättre kvalité och bättre(snyggare) eller likvärdig design så finns det knappast nån fördel kvar med B&O.. Om man nu inte är intresserad av att ha deras logotype på sina apparater..

Jo, en sak: Statusen!

Fråga medelsvensson vad Loewe, el Metz är och de ser förvånade ut... Men alla vet att B&O är fint och dyrt = bra i folks ögon.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-30 18:12

Tror snarast att det handlar om att Bang historiskt har varit avsevärt snyggare än konventionella plastburkar, som kan förstöra inredningen i vilket tjusigt vardagsrum som helst. 8)

En polare hade en Bang från 1984, som pajade efter 19 år. Han köpte inte en ny Bang, utan en Loewe, som han tyckte var både bättre och snyggare än Bangs nya. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-04-30 22:37

Magnuz:
Skall du testa och byta kablar i TV'n för att se om du kan få bättre ljud? :-)

Design är en smaksak, men när det gäller kvalité så beror det också på vem man frågar. Större TV apparater är ofta individer så att gå ut och jämföra i butiker behöver inte ge så mycket om man jämför 2 bra apparater.
Dock kan jag ju säga att om man frågar vilket som är bäst i Schweiz så gäller tyska fabrikat även hos ett B&O Center som har både Loewe och B&O. Tror annars att pga av sin design Schweiz är en av dom större B&O länderna i en halvliten stad har man 3 B&O center med 150m emellan. Alla har fulla sortimentet i lager!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi