Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Rydberg, måste bara ta åt mig lite:
Jag kan säkert joina alla "coola" hifi-nördar och höra skillnad mellan olika CD-spelare och kanske tom förstärkare om jag verkligen går in för det och anstränger mig, men jag tycker att skillnaderna är för små för att det ska vara värt att bry sig.
grattis du lyckades missförstå mig på precis det sätt jag var oroliga att folk skulle missförstå..
jag menar alltså CRT-TV* inte projektorer.. funderade på om jag skulle editera det i mina tidigare inlägg..
som present får du en ros @--->-----
Jag vill ha förbättringar som gör att JAG njuter mer av musiken, det enda jag är ute efter.
Oväntat, men jag håller inte med digMartin skrev:Jag vill ha förbättringar som gör att JAG njuter mer av musiken, det enda jag är ute efter.
Samma här! Men jag tycker även att perfektsionism kan vara ett hinder för förbättringar.
Har man en CD spelare för 30000 så kan det vara svårt att ta steget till att använda en helt vanlig digital parametrisk eq för att justera ner basresonanser i rummet t ex även om det skulle innebära en klar förbättring på ljudet, mindre maskering, mer detaljer mm.
För att?jag håller inte med dig
Man kan inte se det hela som en kedja där inget blir bättre än den svagaste länken. Dessutom har man ju konstruerat högtalarna med ett specifikt internkablage. Det kan ju dock vara möjligt att man får bättre ljud om man skulle byta det men en duktig konstruktör har nog tagit med påverkan av det redan.Martin skrev:För att?jag håller inte med dig
Kan du förstå mitt resonemang? "Den där högtalaren har inte lika "bra" internkablage som mina högtalarkablar, då kan den ju inte vara bra. Måste bli en flaskhals där enl. mina puristiska principer." Då spelar det ju ingen roll ifall högtalaren är bäst i världen på verkliga prestanda, den får inte en chans ändå.
Martin skrev:Problemet är att det för en del inte anses puristiskt med eq så det blir aldrig ett alternativ oavsett vad den gör. Det där med att man ska prova allt osv tror jag inte en sekund på i verkliga livet. Alla gör en slags bedömning/gallring innan man provar något utifrån vad man anser är rimligt. Det finns ingen som provar allt förutsättningslöst och utan förväntningar av resultatet.
Jag tror inte att så många "råkar" köpa en dyr CD-spelare. "Vaddå, jag har så mycket pengar så jag bara valde en CD-spelare i mängden och den råkade visst kosta 30000 men det spelar ingen roll. " Troligtvis så har man på något sätt lyssnat på och jämfört olika CD-spelare och tyckt att den skillnad man upplevt mellan dem varit värt priset, eller hur? Undantaget köp av andra skäl än rent ljudupplevelsemässiga som prestige, design, känsla osv. Därmed inte sagt att känslan av en apparat inte kan påverka hur man upplever att ljudåtergivningen är...Skulle folk vara mer "puritaner" för att de råkar köpa dyr CD-spelare?
Sant!Man kan inte se det hela som en kedja där inget blir bättre än den svagaste länken.
En duktig konstruktör behöver inte ha samma åsikter/erfarenheter som Nordost och andra hifi-kabel tillverkare vad som krävs av en kabel. Det är säkert svårt för konstruktören att ta med i beräkningen vilka kablar som användaren kopplar in högtalarna med förutom att det kanske spelar mindre roll för ljudet.Dessutom har man ju konstruerat högtalarna med ett specifikt internkablage. Det kan ju dock vara möjligt att man får bättre ljud om man skulle byta det men en duktig konstruktör har nog tagit med påverkan av det redan.
Martin skrev:Johan, jag håller med dig angående begreppens betydelser, det är inte samma sak. Men jag tycker nog att purism är en form av perfektionism.
Syftade naturligtvis på internkablagetMartin skrev:En duktig konstruktör behöver inte ha samma åsikter/erfarenheter som Nordost och andra hifi-kabel tillverkare vad som krävs av en kabel. Det är säkert svårt för konstruktören att ta med i beräkningen vilka kablar som användaren kopplar in högtalarna med förutom att det kanske spelar mindre roll för ljudet.
Jo, jag vet. Men vi snackade ju om intern kontra externkablage från början och jag drog en parallell angående "din" kabelmedvetna kostruktör där konstruktören inte vet vilka kablar som blir externkablar och då är det svårt att få dem att ingå i konstruktionen.Syftade naturligtvis på internkablaget
Jo det är väl självklartMartin skrev:Jo, jag vet. Men vi snackade ju om intern kontra externkablage från början och jag drog en parallell angående "din" kabelmedvetna kostruktör där konstruktören inte vet vilka kablar som blir externkablar och då är det svårt att få dem att ingå i konstruktionen.Syftade naturligtvis på internkablaget
I andra sammanhang brukar man tala om suboptimering och du har helt rätt i att det inte är speciellt lyckat. Sila mygg och svälja kameler är det många som sysslar med i hifkretsar, dock räknar jag mig inte själv till dem trots en "dyr" cdspelareMartin skrev:Men poängen var iaf att jag tycker att perfektionism kan vara ett hinder för målet, när man fokuserar på detaljer som kan vara nära till hands och "enkla", så kommer de stora felen i skymundan.
Jag tror att de flesta gör detta mer eller mindre vare sig de vet om det eller inte. Ägnar man en månad åt att shoppa CD-spelare vare sig de kostar 1000 eller 100000 så tycker jag det verkar som att man bryr sig om små skillnader/detaljer ganska mycket och tycker att de är viktiga. Det finns större förbättringar att hämta! Har man bestämt sig för att Wilson Audio eller B&W gör detaljerade högtalare så anar man inte hur mycket information man missar i inspelningarna. Missförstå mig inte de är bra med dagens mått mätt men rätt långt ifrån perfekta.Sila mygg och svälja kameler är det många som sysslar med i hifkretsar, dock räknar jag mig inte själv till dem trots en "dyr" cdspelare
B&W är ett av de största märken i världen och bedriver seriös forskning inom området, tror nog att det kan bygga högtalare. Vilka B&W har du lyssnat på egentligen!?Martin skrev:Om B&W är din referens så lyssna t ex på intelligent sound IS8. De är inte heller perfekta men jag tycker de har kommit en bra bit på väg att förbättra högtalare. Det bästa är att jämföra direkt med andra högtalare (Ljudminnet är bra men kort.) då hör man precis vad som fattas, man blir rätt förvånad.
Man kan ana hur mycket bättre högtalare skulle kunna bli rent generellt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MPE och 43 gäster