Effektnivå slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Effektnivå?

10W
14
5%
50W
19
7%
100W
28
10%
150W
29
11%
200W
64
24%
300W
38
14%
400W
15
6%
500W
60
22%

Antal röster : 267

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-01-03 18:50

Naqref™ skrev:Det närmaste man kan komma är att en bryggkopplingsbar förstärkare har halva effekten för samma pris men att en bryggkopplingsbar förstärkare med samma effekt inte blir dubbelt så dyr.

Varför blir en föstärkare som lämnar 500W i bryggkopplat läge dyrare än motsvarande monoblock? Eller är det den extra nätdelen som drar iväg om man jämför en komplett stereouppsättning?

Skulle man inte kunna tänka sig en fyrkanalsförstärkare som i normala fall används bryggad som tvåkanal, men kan kopplas isär för att driva parallelkopplade basar eller Callistohögtalare? (Som Harman/Kardons vaddenuheterförnåge.)
Blir det fortfarande förskräckligt mycket dyrare att bygga bryggkopplingsbart?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-03 18:51

Hmm, i de här diskussionerna om hur mycket det kostar att bygga slutsteg, finns då utvecklingskostnaden med?

Jag kan tycka, med min begränsade erfarenhet av att konstruera slutsteg, att det vore trevligt att ta fram en enda konstruktion med möjlighet att ha olika matningsspänning och antal utgångstransistorer så att man på så sätt kan få en hel produktfamilj med olika prestanda.

Det finns också ett argument för att göra bryggkoppling valbar och det är att man kan byta upp sig. Visserligen krävs det dubbelt så mycket ström vid bryggkoppling (och fullt spänningsuttag), men det finns nog många fall där folk kör med 8 ohms-högtalare till förstärkare som är kapabla att driva 4 ohms-högtalare. Överhuvudtaget att kunna flytta runt sina prylar och kunna konfigurera dem på olika sätt är ju bra. Även om det i den enskilda applikationen inte är optimerat, så kan det vara det när man ser till alla de konfigurationer som en apparat används under sin livslängd.

Till sist, jag kan mycket väl tänka mig att det finns en marknad även för små slutsteg. Om de stora slutstegen blir en framgång, så kommer det att finnas folk som inte har råd med dem. Det kommer också att finnas folk som har råd, men som även vill ha ljud vid datorn eller på landet. Med rätt prissättning tror jag att det kan bli bra, även om marginalerna blir mycket tajtare på de klenare stegen. Förutsättningen för framgång är dock att de stora stegen först får rykte om sig som "transparenta" och att de mindre senare visar sig också vara det, att det bara är effekten som skiljer. Så fort man släpper något som är sämre i det avseendet, bara för att det är billigt så hamnar man i dussinklubben och det blir inte bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-01-03 18:59

McIntosh lastanpassning då - tankar?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-03 19:09

nolimitsoya skrev:
Naqref™ skrev:Det närmaste man kan komma är att en bryggkopplingsbar förstärkare har halva effekten för samma pris men att en bryggkopplingsbar förstärkare med samma effekt inte blir dubbelt så dyr.

Varför blir en föstärkare som lämnar 500W i bryggkopplat läge dyrare än motsvarande monoblock? Eller är det den extra nätdelen som drar iväg om man jämför en komplett stereouppsättning?

Det blir den inte. Den kommer att kosta ungefär lika mycket.

En bryggkopplingsbar förstärkare på 2x125w kommer att ligga i närheten av vad motsvarande konstruktion skulle kosta som monoslutsteg på 500w. Detta motsvarar ungefär kostnaden för ett steg på 2x250w som inte är bryggkopplingsbart.

Däremot så är ett steg som inte är bryggkopplingsbart på 2x125w inte hälften så dyrt som ett på 2x125w och som är bryggkopplingsbart. Det kostar vanligen en bra del mycket mer än hälften. Detta beror mest på att man får mer watt per krona ju större steg man gör (till en viss gräns). Kvoten går mot oändligheten ju närmare noll effekt man kommer...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-01-03 19:12

varför blir det så dyrt?
behringer har ju billiga steg lite tveaks på ett sådant så?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-03 20:35

proffan: vem har nämnt några priser ännu? ;)

Dessutom om du gillar behringer så kan du ju köpa ett par och låta Morello gå loss på dom. Då blir det kanske inte så billigt längre. Undrar varför. 8)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-01-03 21:14

vi kan väl ha det som ett föstördetsjälvprojekt här på forumet

hur man moddar en behringer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-03 21:37

Alltså om frågan var vad som skulle kunna bli en säljsucce, så tror jag att det handlar om ett lite biffigare typ Sentec PA9, Quad, Naim, etc.
Där satsade slantar ska läggas på riktigt genomarbetad layout och kvalitetskomponenter på de ställen där de ger resultat.
Självfallet ska slutsteget vara åtminstone näst intill transparent och kunna lastas med 4 ohms högtalare.

Tror att en sådanhär satsning endast kan bli lyckosam, om den från början kan få ett gott remomé som transparent och att priset inte skenat iväg.
100W 8 ohm RMS är en mycket god utgångspunkt och god psykologi.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-01-03 21:46

jag skulle ju säga att trehundra watt är en lagom kompromiss :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-03 21:51

profbd skrev:jag skulle ju säga att trehundra watt är en lagom kompromiss :lol:

Antar att du lever lyckligt redan med din sk kompromiss. :D

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-01-03 22:30

Naqref™ skrev:En bryggkopplingsbar förstärkare på 2x125w kommer att ligga i närheten av vad motsvarande konstruktion skulle kosta som monoslutsteg på 500w. Detta motsvarar ungefär kostnaden för ett steg på 2x250w som inte är bryggkopplingsbart.

Aha... Då förstår jag varför bryggkopplingsbarhenen kanske inte är någon idé. :)
Eller det kanske den är ändå, om det innebär att man kan masstillverka en enda förstärkare istället för en 125W-variant och en 500W, och får ner priset närmre vad en 125W hade kostat från början.

Men det är säkerligen övervägt och förkastat redan...

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-01-03 23:17

Röstade 10w vilket ligger i överkant av vad jag behöver, klarar mig med 2w. Som redan nämts så är det klass A med rör och ett par ganska känsliga högtalare. Har lyssnat på klass D som lät bra men jag fastnar fortfarande för klass A o rör.

Har en känslighet på ca:95db och när en figur från detta forum var här o lyssnade så märkta han inte av att det var fjuttiga 2w som spelade för tillfället och att förstärkaren skulle knäa upplevde besökaren inte alls.

I ett litet rum räcker 2 välkonstruerade watt för att få fart på 88-89db högtalare enlligt mina öron, tex Snell typ C drivs med lätthet av 2w.

Mer distpedaler åt folket!!!
FUCK ART - LET`S FUCK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-03 23:23

ja, 95db känslighet med 2 tillgängliga watt ger ju maximalt 98db ut. Spelar man inte starkare än 80db så har man ju tillräcklig marginal ;)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-01-03 23:31

Kaffekoppen skrev:ja, 95db känslighet med 2 tillgängliga watt ger ju maximalt 98db ut. Spelar man inte starkare än 80db så har man ju tillräcklig marginal ;)

Du ska få lyssna på dom 8 watten som spelar för tillfället och tror inte du kommer att märka att steget knäar eller tappar något på hög volym, är inte alls som när du var här sisst. Stärkaren går nu i PSE triod läge utan motkoppling och det gammla distet o grummlet är bortblåst.

Har du fått ordning på prylarna?
FUCK ART - LET`S FUCK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-03 23:37

Det som saknas hemma nu är ett 6x100w klass d-steg från HA ;) och 15m högtalarkabal :)

Nej, det är så gott som klart!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-01-04 00:14

Det här med bryggkoppling (vare sig den är valbar eller fast("internt")) tycker jag främst är en fråga för de större stegen för att göra stora effektuttag möjliga med rimliga krav på kretslösning och interna spänningar. Om man väljer att ha en lösning som är optimerad för att inte vara bryggkopplad (men möjlig om man till exempel har snälla högtalare) eller en som är optimerad för att vara bryggkopplad så borde det väl kunna ge en del besparingar att kunna använda samma kretslösning och t.o.m. kort och lådor för olika dimensioneringar om man har små serier?

Amatören har i mig har talat.

/D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-04 00:40

Dahlqvist skrev:Det här med bryggkoppling (vare sig den är valbar eller fast("internt")) tycker jag främst är en fråga för de större stegen för att göra stora effektuttag möjliga med rimliga krav på kretslösning och interna spänningar. Om man väljer att ha en lösning som är optimerad för att inte vara bryggkopplad (men möjlig om man till exempel har snälla högtalare) eller en som är optimerad för att vara bryggkopplad så borde det väl kunna ge en del besparingar att kunna använda samma kretslösning och t.o.m. kort och lådor för olika dimensioneringar om man har små serier?

Amatören har i mig har talat.

/D

Jo, det ligger nog mycket i det. Jag minns från tiden då jag byggde slutsteg att det var svårt att hitta effekttrissor som tålde mer än 100 V. Det begränsar toppvärdet i icke-bryggat läge till 50²/(2*8 )=156 Watt RMS. Förmodligen finns det mer spänningståliga trissor nu, men bryggkoppling är onekligen ett attraktivt sätt att få ut mer spänning ur förstärkaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2009-01-04 02:55

Så här resonerar Holographic Audio:
Om 16W inte räcker? köp 50W!
Om 50W inte räcker? köp 150W!
Om 150W inte räcker? köp 500W!
Om 500W inte räcker? bryggkoppla!
Om bryggkopplad 500W inte räcker, byt högtalare! :)

Förklaring:
16W, 50W och 150W kommer alltså inte vara bryggkopplingsbara av den anledning IÖ så tydligt beskriver i ett tidigare inlägg.
Vi anser att tillgängligheten på komponenter (p.g.a. den höga matningsspänningen) sätter gränsen vid ungefär 500W för obryggade konstruktioner. Vill man uppnå betydligt mer effekt så krävs bryggade konstruktioner. I stället för att ta fram ytterligare en produkt baserad på en bryggad konstruktion (läs monoblock) så valde vi alltså att göra 500W bryggkopplingsbar. 8)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-01-04 03:03

så valde vi alltså att göra 500W bryggkopplingsbar

Vad blir 8 ohms-effekten då? 2kW ?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-01-04 03:56

HolographicAudio™ skrev:Så här resonerar Holographic Audio:

Förklaring:
16W, 50W och 150W kommer alltså inte vara bryggkopplingsbara av den anledning IÖ så tydligt beskriver i ett tidigare inlägg.
Vi anser att tillgängligheten på komponenter (p.g.a. den höga matningsspänningen) sätter gränsen vid ungefär 500W för obryggade konstruktioner. Vill man uppnå betydligt mer effekt så krävs bryggade konstruktioner. I stället för att ta fram ytterligare en produkt baserad på en bryggad konstruktion (läs monoblock) så valde vi alltså att göra 500W bryggkopplingsbar. 8)

Tjena!

Jag hade nog sagt 50W/200W/500W istället, bara av den enkla anledningen att det finns en hel drös av 150W slutsteg därute. 200W däremot tycker jag är mer sällsynt.
Det jag vill komma fram till är att just siffran 200 watt är något som många tycker ser betydligt bättre ut än 150W. Det känns lixom "fetare" :wink:

Detta är bara min högst subjektiva uppfattning! Och jag skulle kunna tänka mig att köpa ett 200W-steg om priset är någerlunda rimligt! :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-04 04:42

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:Priset man får betala är dubbla prislappen, eller halva uteffekten. Bara
att välja.

Mjae. Det där låter otroligt nära en tumregel. Att den inte är entydigt sann gör inte saken bättre. Det där gäller bara när man har räknat bort alla statiska kostnader och har linjära priser. Det är dock sällan eller aldrig man har det så.
En dubbelt så stor trafo kostar vanligen inte dubbelt så mycket.
En dubbelt så stor kylfläns (i kylarea) kostar inte dubbelt så mycket.
En 40% större låda kostar inte 40% mer.
Etc etc.
Sedan har vi massa extremt olinjära kostnader när det gäller transistorer och kondensatorer.

Det närmaste man kan komma är att en bryggkopplingsbar förstärkare har halva effekten för samma pris men att en bryggkopplingsbar förstärkare med samma effekt inte blir dubbelt så dyr.

Allt det du skriver stämmer, och för en gångs skull reserverande jag
mig inte för att det jag skrev i någon mån var en förenkling bara för
att visa en princip.

Tack för att du hjälpte mig att visa att man alltid skall reservera sig
för sådana saker. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-04 05:11

nolimitsoya skrev:

Varför blir en föstärkare som lämnar 500W i bryggkopplat läge dyrare än motsvarande monoblock?

Ingenting. Det behöver den inte bli. I själva verket kan det vara
exakt samma sak, det vill säga det där monoblocket kan när man
tittar närmare på det ju vara internt bryggat.

I princip kan man säga att det man betalar för inte är watt, utan
watt-potential. Alltså hur mycket man KAN suga ur förstärkaren.
Ett slutsteg som är dimensionerat för att KUNNA bruggas, måste
som stereosteg ha en mycket högre watt-potential, och därför blir
det också mycket dyrare.

nolimitsoya skrev:Skulle man inte kunna tänka sig en fyrkanalsförstärkare som i normala fall används bryggad som tvåkanal, men kan kopplas isär för att driva parallelkopplade basar eller Callistohögtalare? (Som Harman/Kardons vaddenuheterförnåge.)

Jo, visst kan man det! Det är till och med ett förnuftigt sätt att göra
det på - om man vill att samma produkt skall kunna användas i de
olika fallen.

Men det betyder ju inte att man täcker in alla fall.

Det kanske rent av är så att de drivningsalternativ man får INTE alls
svarar till behoven.

Säg att förstärkaren t ex i tvåkanalsmode levererar 2*250 W. Då
kommer den i sin lågimpediva fyrkanalsmode att leverera 4*62,5 W.
Kommer det att räcka för Callistos högtalare? Och kommer han att
ha någon användning för de där två extra kanalerna?

Hur man än vänder sig har man akterkastellet i backspegeln.

Det kanske hade varit bättre att ha olika försärkare för de olika
applikationerna, trots allt*.

Så kanske är det där med att göra en förstärkare som skall passa
en massa olika applikationer trots allt ingen bra ide?

Kanske är det bättre att man har en förstärkare för varje fall, vilket
kan betyda att man behöver ha steg på kanske 5 dB mellan varje.

Jag har inga bra svar på de där frågorna, man försöker utreda sam-
banden, så kan ju var och en (både konsumenter och tillverkare)
själv bedöma behovet och göra de bästa valen.

Jag tror att en av de viktigaste sakerna blir prestanda per krona.

nolimitsoya skrev:Blir det fortfarande förskräckligt mycket dyrare att bygga bryggkopplingsbart?

Nej, då är det ju det svårare belastningsfallet som råder i alla de
användningsfall som du beskriver, och därmed utnyttjar man hyggligt
väl förstärkarens watt-potentiel, det vill säga får ut många watt per
krona.

(Men som sagt - blir det förstärkare som det finns behov av? Jag har
inte svaret på det.*)

Sedan är det ju som sagt en förenkling det här med att watt-poten-
tialen skulle vara något som i en optimal konstruktion har ett förhål-
landevis fast pris. Saker som påverkar därutöver är ju t ex att man
vid vissa spänningsnivåer behöver köpa mycket dyrare kondensatorer,
och att ett bryggat slutsteg till sin natur använder flera komponenter
per kanal eftersom det är två slutsteg.

Men ungefär sant blir det.

Vh, iö

- - - - -

*Fast jag är rätt säker på att en förstärkare som i bryggat stereo-
utförande hamnar på 2*600 W och som obryggad ultra lågimpediv
förstärkare hamnar på 4*150 W är en med större potential (än den
klenare som jag skissade tidigare) att hitta applikationer i båda
kopplingsfallen.

Men rejält dyr blir den, och jag tror även att det i många fall är den
som har behovet av en superbelastningsbar förstärkare som är ute
efter en tvåkanalare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-04 05:22

Förklaring:

Jag har inga invändningar mot den strategin.

Det gör förvisso att det slutsteget blir lite biffigare än det hade
behövt göras för att kunna leverera 2*500 W i en normal högtalar-
impedans, men det kanske trots allt är en förnuftig ide av flera skäl.

Det kommer ju också göra det väldigt bra på att driva stora bas-
system, eftersom man då kan utnyttja dess watt-potential, genom
att t ex parallellkoppla flera basmoduler per kanal. :)

Skall slutsteget bryggat kunna driva normala högtalare alltså med
normal impedans och rimliga marginaler behöver det klara 3 ohm
minimpedans bryggat, det vill säga 1,5 ohm obryggat.

Det betyder faktiskt att det kan driva hela 8 stycken profundus-
moduler! ;) (4 per kanal.)

Då klarar det nog Callistos högtalare också, med bravur. För det är
väl bara i diskanten de går under 1,5 ohm?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-01-04 05:35

Själv röstade jag för 100W och tänkte nog mest på optimeringen pris/prestanda. Jag har märkt att jag nästan alltid klarar mig med ca: 50W, fast så vill jag ha lite marginal.
Hur vore det med en serie små monoblock om 50W eller så (PA9)? Vore kul att kunna bygga ett eget, skräddarsytt system (4.0 4.1 5.1 7.1 t.ex.) allt efter behovet.

Amit

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-01-04 09:28

Förklaring:

Det låter klokt. Jag kommer att vara intresserad av det största steget. 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-04 14:19

Liten peek preview på HA 12 (eller möjligen HA 10 beroende på var vi hamnar) där siffran relaterar till var klippnivån ligger i dB i förhållande till en en watt i 8 ohm. Har man en högtalare med en känlighet på 92dB @ 1m @ 2.83Vrms så räknar man snabbt ut att klippnivån ligger runt 92 + 12 = 104dB @ 1m. :D

Nätdelen kan verka klen men den är delvis extern och kondansatorbanken är mer än 4ggr större än den ursprungliga NAD3020 och dubbelt så stor som på de senare modellern på NADen. Kondensatorerna i produktionsvarianten kommer att bli fysiskt större p g a att de har högre spänningstålighet.

Storleken är identisk med HAs befintliga produkter (210x80x140mm (BxHxD)).

10 (eller 15W) kan verka lite men vi har lite speciallösningar så att den ska verka större än vad den är...

Bild
Senast redigerad av Naqref 2009-01-04 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-04 14:27

IngOehman skrev:Jag vill helst inte köpa ett slutsteg som går att brygga, eftersom det
betyder att det kommer att kosta ungefär dubbelt så mycket som det
skulle kunna kan kostat om det varit optimerat för att drivas obryggat.
Alternativt kommer det bara att ge hälften så stor uteffekt för samma
byggkostnad.

Nja, sådär enklet är det inte. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2009-01-04 14:35

IngOehman skrev:Jag har inga invändningar mot den strategin.

Det gör förvisso att det slutsteget blir lite biffigare än det hade
behövt göras för att kunna leverera 2*500 W i en normal högtalar-
impedans, men det kanske trots allt är en förnuftig ide av flera skäl.

Det kommer ju också göra det väldigt bra på att driva stora bas-
system, eftersom man då kan utnyttja dess watt-potential, genom
att t ex parallellkoppla flera basmoduler per kanal. :)

Skall slutsteget bryggat kunna driva normala högtalare alltså med
normal impedans och rimliga marginaler behöver det klara 3 ohm
minimpedans bryggat, det vill säga 1,5 ohm obryggat.

Det betyder faktiskt att det kan driva hela 8 stycken profundus-
moduler! ;) (4 per kanal.)

Då klarar det nog Callistos högtalare också, med bravur. För det är
väl bara i diskanten de går under 1,5 ohm?

Vh, iö

Njae, vi avser nog att dra gränsen vid 2 Ohm och låta skyddskretsarna gå in vid ca 1,8 Ohm. Men vi får se vad de praktiska proven utvisar, kanske kan vi sänka gränsen lite :?:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-04 18:29

HolographicAudio™ skrev:Njae, vi avser nog att dra gränsen vid 2 Ohm och låta skyddskretsarna gå in vid ca 1,8 Ohm. Men vi får se vad de praktiska proven utvisar, kanske kan vi sänka gränsen lite :?:

2x500W /8 ohm RMS torde bli en hel del effekt vid 2 ohm.
Rediga kylflänsar (eller kanske fläktar) och ett ansenligt antal effekttrissor och ett antal skydskretsar. Kommer den att väga under 60 kg ? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-04 18:35

Att speca ett effektsteg är förenat med ganska mycket tyckande.

1. Hur låg impedans skall vi kunna driva och till vilken nivå?
2. Hur knepig signal skall förstärkas och hur länge?

Tex: Skall vi kunna driva 2 ohm med fyrkantsignal vid 50% av maximalt sving under låt oss anta 12 timmar?

En sådan övning generar cirka 1250 W värme plus viloförlust.
Om vi tillåter 60 grader på flänsen och omgivande temperatur är 30 måste vi ha en kylare med den termiska resistansen 0,025 K/W, vilket är oerhört lite och en sådan förstärkare blir direkt ohanterbar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi