Intervjuer med hifi-entusiaster/audiofiler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-20 19:14

Nefilim skrev:
profbd skrev:fö för jag min egen manskamp nu mot en hög med fruntimmer
vårdnadstvist är på g

Lycka till. Det behövs. Har själv varit i samma situation och det var ett h-e. Fäder räknas inte tydligen. (Iaf inte då)

Men varför det är så behöver vi inte ta reda på....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-02-20 19:15

Fäder räknas väl inte heller vid födseln, om inte modern särskilt önskar det. Där har vi något att analysera ur ett genus- och könsmaktsperspektiv. :lol: (eller kanske :( )

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-02-20 19:16

nolimitsoya skrev:Fäder räknas väl inte heller vid födseln, om inte modern särskilt önskar det. Där har vi något att analysera ur ett genus- och könsmaktsperspektiv. :lol: (eller kanske :( )

Kanske dags för en särskild tråd i ämnet?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2009-02-20 19:17

Oj då! Det var visst en öm tå hon trampade på...
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-02-20 19:18

någon större forskning behövs ju inte i detta fallet
det är ju bara att stolpa in på närmaste soskontor och studera personalfördelningen
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-20 19:19

profbd skrev:

någon större forskning behövs ju inte i detta fallet
det är ju bara att stolpa in på närmaste soskontor och studera personalfördelningen

Du menar att det är på ett visst sätt är skäl nog till att inte ta reda på varför det är detta sätt? Din logik är gnistrande profbd.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-20 19:19

Men hallå! Vad har allt detta med intervjuer av hifi-folk att göra?

/ B

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-02-20 19:32

Du menar att det är på ett visst sätt är skäl nog till att inte ta reda på varför det är detta sätt? Din logik är gnistrande profbd.

jag vet inte om du gör dig dum eller är sådan av födsel och ohejdad vana?

fast du kanske har rätt det kanske är ett fintresant forskningsobjekt
varför kvinnor inte tilllämpar jämstäldhet själva

bill du har rätt diskutionen har glidit ot

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-02-20 19:59

jag får väl ta mitt ansvar och styra in tråden åt det musikaliska hållet igen

http://www.youtube.com/watch?v=WFSiTrs-H_8

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-20 20:04

phloam skrev:
profbd skrev:genusperspektiv :( jag vill spy

jag kanske skulle utreda rörmockare ur ett genusperspektiv eller sopåkare

ytterligare pengar på rull för staten :cry:

klaga lagom profbd, om det inte vore för sådana som dig skulle vi kanske inte behöva så mycket genusforskning.... :roll: :wink:

:D :D :D

Sorry, profbd, men det var riktigt roligt!
Senast redigerad av PerStromgren 2009-02-20 20:12, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-02-20 20:10

fast jag kanske har fel vi kanske behöver utreda varför kvinnor inte vill bli bussförare etc
fast jag har ju min egen manschuvinistiska slutsats här

perströmberg min son han tyckte det var roligt med kiss och bajs med ett tag :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-20 23:23

Sorry folks. Vill man gnälla på vilken forskning som bedrivs med allmänna medel så kontaktar man lämpligen sin representant i riksdagen. Och eftersom en sådan handling får anses vara politisk så kommer alla diskussioner om det här också anses vara politiska. Vilket i sin tur kommer att innebära att alla som nämner det i denna tråd kommer att befrias från möjligheterna att göra det under en begränsad tid. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-02-21 00:02

Jag måste hålla med om att utrycken från vissa är förbluffande råa och onyanserade. Jag tycker dock att det är intressant att läsa olika åsikter utan att det censureras bort som det gör i det normala offentliga rummet där allt är pk och ointressant tillrättalagt.

Dvs: jag tycker man måste få uttrycka sig även om jag inte delar åsikterna.

Genom detta inläggs försvar för andras rätt att utrycka sig har jag förmodligen också "oavsiktligt" uttryckt min åsikt om viss moderatoraktivitet, vilket säkert kan ses som ett politiskt ställningstagande mot denna, vilket torde rendera en avstängning.... men vad vet jag ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-21 00:17

overture skrev:Jag måste hålla med om att utrycken från vissa är förbluffande råa och onyanserade. Jag tycker dock att det är intressant att läsa olika åsikter utan att det censureras bort som det gör i det normala offentliga rummet där allt är pk och ointressant tillrättalagt.

Genom detta inläggs försvar för andras rätt att utrycka sig har jag förmodligen också "oavsiktligt" uttryckt min åsikt om viss moderatoraktivitet, vilket säkert kan ses som ett politiskt ställningstagande mot denna, vilket torde rendera en avstängning.... men vad vet jag ;)

Det där räcker nog inte långt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2009-02-21 00:30

overture skrev:Jag måste hålla med om att utrycken från vissa är förbluffande råa och onyanserade. Jag tycker dock att det är intressant att läsa olika åsikter utan att det censureras bort som det gör i det normala offentliga rummet där allt är pk och ointressant tillrättalagt.

Jisses ? För att en liten kvinna ställde en fråga om en intervju?
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-02-21 00:31

Liten kvinna? Här behövs det genusglasögon. :evil:

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2009-02-21 00:39

nolimitsoya skrev:Liten kvinna? Här behövs det genusglasögon. :evil:

Å fy fan va jobbiga ni är!
LÄS första inägget är ni snälla.
Varför sätter ni ut alla era taggar???
VAD är ni så rädda för
Kunde jag hjälpa till här så skulle jag göra det direkt, men jag anser mig inte kunnig nog att svara på hennes frågor.

Eller?

Är det något sorts skämt detta?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-02-21 00:42

Ja, det där var nog tänkt att vara lite roligt. :oops:

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-02-21 01:30

Till och med denna tråd spårade ur i sann faktiskt-anda. Det finns verkligen några trasiga människor på detta forum.....
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-21 02:17

reeltoreel skrev:[...]
VAD är ni så rädda för
[...]

Okej. Jag gjorde som du sa. Nästan. Jag läste om det förklarande inlägget.
Sjansson skrev:1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare, ljudtekniker och audiofiler/hifi-entusiaster ofta män. Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta.

Hmmm. -- för tydlighets skull stryker jag parentesen.

- "genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins koppling till manlighet". Vem är det som gör den kopplingen?

- "Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta". Hur audiofiler/hifi-entusiaster förhåller sig till undersökningen? - i så fall håller Sara på att få ett intressant sample set direkt här på forumet. Eller är det "genusperspektivet" som "detta" syftar på? Likaledes intressanta svar.

Psssst! - reeltoreel - Jag tror att Sara fixar detta själv. Jag gissar att Sara har lurkat forumet ett tag. Sara vet nog vad hon gör och kan svara för sig själv. Ingen anledning att bli upprörd.

reeltoreel, jag tror att vi kan vara ganska säkra på att slutna grupper, OAVSETT vad gruppen är samlat kring för ämne, kommer att reagera med viss misstro på en främling som säger att han/hon är där för att observera dem. Särskilt om gruppen implicit beskrivs som bärare av någon egenskap. Det är någon helt i sin ordning att det blir lite rörigt ett tag. Och detta vet nog Sara om och har räknat med.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2009-02-21 02:31

Koffe skrev:
reeltoreel skrev:[...]
VAD är ni så rädda för
[...]

Okej. Jag gjorde som du sa. Nästan. Jag läste om det förklarande inlägget.
Sjansson skrev:1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare, ljudtekniker och audiofiler/hifi-entusiaster ofta män. Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta.

Hmmm. -- för tydlighets skull stryker jag parentesen.

- "genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins koppling till manlighet". Vem är det som gör den kopplingen?

- "Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta". Hur audiofiler/hifi-entusiaster förhåller sig till undersökningen? - i så fall håller Sara på att få ett intressant sample set direkt här på forumet. Eller är det "genusperspektivet" som "detta" syftar på? Likaledes intressanta svar.

Psssst! - reeltoreel - Jag tror att Sara fixar detta själv. Jag gissar att Sara har lurkat forumet ett tag. Sara vet nog vad hon gör och kan svara för sig själv. Ingen anledning att bli upprörd.

reeltoreel, jag tror att vi kan vara ganska säkra på att slutna grupper, OAVSETT vad gruppen är samlat kring för ämne, kommer att reagera med viss misstro på en främling som säger att han/hon är där för att observera dem. Särskilt om gruppen implicit beskrivs som bärare av någon egenskap. Det är någon helt i sin ordning att det blir lite rörigt ett tag. Och detta vet nog Sara om och har räknat med.

Okey! :wink:
Jag misstror ingen, men jag tror nog hon har rent mjöl i påsen, ibland känner man bara sånt på sig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-21 02:41

Jag förstår varför det knappt finns några kvinnor på dessa forum så som ni alla håller på..
Vilket "gnabb".....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-21 02:56

Alltså, genusperspektiv är väl bra om:

Man kan lära sig att man faktiskt har behandlat människor olika pga deras kön, när man egentligen inte borde det (det finns ju fall där man faktiskt bör det).

Men genusdrevet, om man får kalla det så, har ibland en tendens att göra det omvända, dvs att man antar att bara för att man tillhör det ena könet så gör man likadant som det könet gör i genomsnitt. Typ, "jaså du städar inte hemma, ja du är ju man". Det blir lite som att när man som man städar hemma så blir man inte riktigt intressant för genusforskarna eftersom man inte bekräftar de övriga fynden.

Jag hade en gång en lång diskussion med en genusforskare på KTH som höll en föreläsning om "hur män och kvinnor är". Vi var ett par som gick fram i pausen och sade att vi inte kände igen oss i mycket av det han sade, och att det nog stämde bättre för tio år sedan. Men det var liksom tvärstopp. Det tråkiga med sånt är att det permanentar könsrollerna i stället för att bearbeta dem.

Nu vet jag inte alls vilken infallsvinkel Sara har, och jag tror att det finns mycket om genus som är intressant inom audiofili. Det måste ju finnas någon förklaring till att det bara finns gubbs här, och jag skulle i alla fall vilja veta varför.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-21 03:05

Det är roligare att gå på konsert än att hålla på med hifipryttlar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-21 08:39

Svante skrev:Nu vet jag inte alls vilken infallsvinkel Sara har, och jag tror att det finns mycket om genus som är intressant inom audiofili. Det måste ju finnas någon förklaring till att det bara finns gubbs här, och jag skulle i alla fall vilja veta varför.

Jag vill också veta varför det är så, och till det krävs forskning. Du verkar dock inte riktigt lita på genusforskarna som du drar över en kam i inlägget. Hur går det ihop?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-21 09:09

Kan ju bli intressant att få ta del av vad Sara kommer fram till...

När snubbar kommunicerar sinsemellan, verkar det ofta vara så att det måste ske via pryl- och tekniksnack. Eller via sportsnack.

Tjejer - har jag fått intryck av i alla fall - snackar liksom mer direkt med varandra, om sej själv och andra.

Nu blev det lite OT, så jag stoppar där.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-21 09:24

reeltoreel skrev:
nolimitsoya skrev:Liten kvinna? Här behövs det genusglasögon. :evil:

Å fy fan va jobbiga ni är!
VAD är ni så rädda för
Kunde jag hjälpa till här så skulle jag göra det direkt, men jag anser mig inte kunnig nog att svara på hennes frågor.

Eller?

Är det något sorts skämt detta?

Ja, vad ska man säga?..

Den här tråden bekräftar väl bara att Sara har all anledning i världen att utforska den här hobbyn och dess anlöpare.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-21 09:52

perstromgren skrev:
Svante skrev:Nu vet jag inte alls vilken infallsvinkel Sara har, och jag tror att det finns mycket om genus som är intressant inom audiofili. Det måste ju finnas någon förklaring till att det bara finns gubbs här, och jag skulle i alla fall vilja veta varför.

Jag vill också veta varför det är så, och till det krävs forskning. Du verkar dock inte riktigt lita på genusforskarna som du drar över en kam i inlägget. Hur går det ihop?

Hmm, ok. Jag tyckte att jag försökte vara tydlig med min inställning där.

Det finns ju en tydlig parallell mellan "hur det står till med genusforskare" och "hur det står till med män/kvinnor" i det att man säkert kan hitta gruppegenskaper som skiljer genusforskare från övriga på samma satt som man kan hitta saker som skiljer män från kvinnor.

Min egen begränsade erfarenhet av genusforskare är som jag beskrev, men jag försökte vara tydlig i mitt sista stycke och säga att jag inte ville projicera det på Sara, eftersom jag inte känner henne. Hon som individ måste få en chans och behöver inte passa på mina fördomar om genusforskare.

Alltså det finns gruppegenskaper både för män/kvinnor och genusforskare/icke genusforskare. Ingen av dessa tycker jag ska projiceras ner på enskilda individer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-21 10:05

Frågan är ju inte hur man får fler kvinnor att syssla med hifi, det är hur man får fler män att sluta med tramset :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-21 10:20

Svante skrev:Alltså det finns gruppegenskaper både för män/kvinnor och genusforskare/icke genusforskare. Ingen av dessa tycker jag ska projiceras ner på enskilda individer.

Jag är helt enig medd dig på den punkten. Troligen övertolkade jag din skepsis. De genusforskare jag känner på Universitetet här i stan har givit mig stor tilltro till forskningen på området, så jag har min bias åt andra hållet.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi