Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?
MorganM skrev:adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?
Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?
Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren
MorganM skrev:adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?
Jag tänkte på hur mycket/lite varje knapptryckning gör för höjningen av ljudet.Om den höjer lagom mycket vid varje knappdutt,eller om den höjer ganska mycket vid varje knappdutt?
Är volymkontrollen motoriserad?Alltså att volymknappen på försteget rör sig vid höjning med fjärren
Naqref skrev:MorganM skrev:adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?
Den rör sig relativt långsamt och ja den är motoriserad.
MorganM skrev:Naqref skrev:MorganM skrev:adzer skrev:Hur fjärren fungerar? Du riktar den mot förstärkaren och så har du en knapp för högre volym och en knapp för länge, mer än så är det inte. Eller tänkte du på något annat?
Den rör sig relativt långsamt och ja den är motoriserad.
Ok!
Det låter bra.Var lite orolig att den skulle ta lite för stora steg vid varje knappdutt på volymknappen på fjärren.
Nahaz skrev:Alltså jag är fullt medveten om att det självklart är mycket dyrare för en liten tillverkare att ta fram små volymer av en produkt.
Men 6000:- för ett försteg som saknar ungefär 1000 funktioner som vilken hemmabio receiver (för betydligt mindre pengar) som helst har och som dessutom inte kan växla källa med fjärrkontrollen.
Då måste väl i princip vem som helst kunna detektera det mest transparenta försteget i ett blindtest mot en hemmabio receiver för att motivera pris/funktionsskillnaden?
För så som det klankas ner på kabeltroende som betalar för sin feelgood känsla så kan det väl inte vara så att vi på det här forumet också betalar för feelgood känsla i form av avsaknad av "onödiga" funktioner vid musiklyssning?
HolographicAudio™ skrev:Jag tror att det är vårt grundläggande synsätt som skiljer sig åt.
Holographic Audio's ambition är att göra så perfekta produkter som möjligt. Enligt vår mening så är inte perfektion när man inte kan lägga till fler funktioner, utan när man inte kan ta bort något mer.
Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den?
HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den?
Förstår inte frågan, kan du formulera om den
Nattlorden skrev:HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:Så högre pris på ett försteg MED fjärr är alltså straffet för att ni inte fått lova att ta bort den?
Förstår inte frågan, kan du formulera om den
Den var retorisk.
HolographicAudio™ skrev:Förstod nog det men ordet "lova" ställde mig lite.
HolographicAudio™ skrev:Nahaz skrev:Alltså jag är fullt medveten om att det självklart är mycket dyrare för en liten tillverkare att ta fram små volymer av en produkt.
Men 6000:- för ett försteg som saknar ungefär 1000 funktioner som vilken hemmabio receiver (för betydligt mindre pengar) som helst har och som dessutom inte kan växla källa med fjärrkontrollen.
Då måste väl i princip vem som helst kunna detektera det mest transparenta försteget i ett blindtest mot en hemmabio receiver för att motivera pris/funktionsskillnaden?
För så som det klankas ner på kabeltroende som betalar för sin feelgood känsla så kan det väl inte vara så att vi på det här forumet också betalar för feelgood känsla i form av avsaknad av "onödiga" funktioner vid musiklyssning?
Jag tror att det är vårt grundläggande synsätt som skiljer sig åt.
Holographic Audio's ambition är att göra så perfekta produkter som möjligt. Enligt vår mening så är inte perfektion när man inte kan lägga till fler funktioner, utan när man inte kan ta bort något mer.
Nahaz skrev: Det kostade alltså några tusen för en försämring?
Nattlorden skrev:Nahaz skrev: Det kostade alltså några tusen för en försämring?
Precis det jag åsyftade innan. Men det är du som väljer försämringen och prispåslaget är ditt straff för att du ville ha den sämre.
HolographicAudio™ skrev:Hoppas jag varit lite tydligare nu.
Nattlorden skrev:HolographicAudio™ skrev:Hoppas jag varit lite tydligare nu.
Inget fel på tydligheten innan heller. Däremot behöver du skratta lite mer.
HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:Nahaz skrev: Det kostade alltså några tusen för en försämring?
Precis det jag åsyftade innan. Men det är du som väljer försämringen och prispåslaget är ditt straff för att du ville ha den sämre.
Insåg att jag valde ett missviasande ord så jag har nu editerat mitt ordval i tidigare inlägg.
I ett försök att beskriva vad jag menade så tar jag ett exempel från verkligheten, nämligen konstruktionen av rubricerat försteg.
PRE TwentyFive är konstruerat med minsta möjliga komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt.
PRE TwentyFive Remote är baserat på samma konstruktion med den skillnaden att det tillkommer IR-mottagare och styrelektronik för den motorstyrda fjärren. Självklart kostar denna funktionalitet lite extra att realisera vilket även återspeglas på priset.
Hoppas jag varit lite tydligare nu.
PRE TwentyFive är konstruerat med minsta möjliga komponenter i signalvägen, helt utan kablar samt ett minimalt kretskort för att erhålla så korta ledare som bara är möjligt.
eriken skrev:Klart snyggaste försteget på marknaden i mina ögon
sprudel skrev:Det var ett himla tjat om pris. Är steget så bra som ambitionen anger är jag glad att den inte kostar 45 papp, för det kunde den lätt gjort.
Vill man ha ett biosteg för 5kkr, så köp det då.
Med alla finesserna.
metheny skrev:Nattlorden skrev:Det är väl ingen självklarhet att flaggskeppet måste vara företagets dyraste produkt, eller?
Jag har då aldrig sett exempel på motsatsen.. förutom nu då, har du?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster