Moderator: Redaktörer

Flint skrev:Morello
Mycket bra. Teoretiska beräkningar följda av praktiska prover och ljudmässig utvärdering ser jag som den enda vägen till "hifins Nirvana". Upprepas in aeternum eller till önskade egenskaper har ernåtts.

Flint skrev:Morello.
Låter vettigt men jag köper inte den underförstådda tesen att fenomenet är ljudmässigt och musikaliskt harmlöst. Praktiska prov visar motsatsen.
Har du byggt steget? I så fall kan du ju göra samma test i praktiken. Mät alltså med ett skåp och konstatera att fenomenet existerar i verkligheten. Begränsa bandbredden in ytterligare till all översväng försvinner. Lyssna och jämför resultaten.
Att det är problemfritt på utgången är självklart. Det ser nfb. till.
Mycket jobb men det kan vara intressant att konstatera om du också hör skillnad. Om inte jag gjorde det skulle jag inte bry mig om det här.
Skilladen ljudmässigt kan beskrivas som det dom flesta anser vara skillnaden mellan trissor och rör. Trissor kallt och hårt - rör musikalist och trevligt.
Flint skrev:Jag har hittat lösningen för mitt exempel. Bort med internkompensationen och beskär på ingången.
Flint skrev:Dahlqvist
Gör testet och ab-testa. Kan man säga så?
Flint skrev:Jag har hittat lösningen för mitt exempel. Bort med internkompensationen och beskär på ingången. Nu räckte det med 160kHz för att få bort översvängen som jag påstår hörs.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster