Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Man skall inte underskatta kunderna i denna prisklass. Dom går ofta på opera och konserter.
Och även om dom skulle ha ett visst apparatintresse så är dom inte intresserade av att bli lurade.
Bill50x skrev:Men min poäng tidigare var att eftersom det är så enkelt att fixa till snygga kurvor (läs: mätdata) så frågar man sig varför konstruktören inte gjort det. Den utvecklingen kan knappast kosta en 100-del av designen....
norman skrev:
Ibland får jag dock uppfattningen att i en del fall /../så är det en hobbynisse utan tekniska kunskaper som agerar konstruktör. Han tycker att om man använder dyra och "exotiska" material och blandar dem lite slumpmässigt så kommer det låta otroligt bra. /.../
norman skrev:Ibland får jag dock uppfattningen att i en del fall med tokdyra hifisaker med katastrofala tekniska prestanda så är det en hobbynisse utan tekniska kunskaper som agerar konstruktör. Han tycker att om man använder dyra och "exotiska" material och blandar dem lite slumpmässigt så kommer det låta otroligt bra. Lyckas han skapa ett exlusivt utseende och sätta ett högt pris tror jag folk automatiskt kommer köpa prylen och tycka att den låter jättebra. Kanske inget direkt fel i det iof.
Nu behöver ju detta inte stämma, jag kan ju ha uppfattat fel.
Max_Headroom skrev:norman skrev:Ibland får jag dock uppfattningen att i en del fall med tokdyra hifisaker med katastrofala tekniska prestanda så är det en hobbynisse utan tekniska kunskaper som agerar konstruktör. Han tycker att om man använder dyra och "exotiska" material och blandar dem lite slumpmässigt så kommer det låta otroligt bra. Lyckas han skapa ett exlusivt utseende och sätta ett högt pris tror jag folk automatiskt kommer köpa prylen och tycka att den låter jättebra. Kanske inget direkt fel i det iof.
Nu behöver ju detta inte stämma, jag kan ju ha uppfattat fel.
Jag har samma uppfattning, så det är helt korrekt!
Harryup skrev:Max:
Hmmm, vad blir en sanning för att två tycker samma sak?
Kan inte se något som är "korrekt" med att ni har förutfattade meningar? Det enda möjligen korrekta är att ni har samma förutfattade mening.
Att folk har pengar betyder inte att dom är lättlurade eller har "sämre" smak eller förstånd.
Eller att något är lättsålt för att det är dyrt.
Harryup skrev:Morello , nä håller med om man säger det på det viset.
Men vet vi att det ex som är mätt på är representativt?
Mätningen ok?
Och hur vet vi hur det låter i en blindtest? Vi kan anta en del, men om grunkan inte är i perfekt skick så kanske den låter annorlunda mot hur denna mäter.
Bill50x skrev:Nu har jag det lite svårt att tro att det är någon liten "hobby-nisse" som ligger bakom Wavac Audio Lab SH-833. Jag säger inte alls att det är en bra förstärkare, men om nu ett antal välrenomerade tidskrifter höjer den till skyarna, och det är en ambitiöst framtagen produkt (ingen hobby-nisse konstruerar grejer med den looken...) - hur kan man (ni!) döma ut produkten utan att ens ha hört den?
Att man inte tror på en apparat efter att ha sett mätdata är varje persons rättighet, men det betyder inte att man har rätt!
Bill50x skrev:...och det är en ambitiöst framtagen produkt (ingen hobby-nisse konstruerar grejer med den looken...) - hur kan man (ni!) döma ut produkten utan att ens ha hört den?
Blue skrev:SUCK vad trött man blir på alla som tycker dom själva är överlägsna på att bedöma hifi jämfört med den samlade kunskapen i all världens hifipress.
Blue skrev:"Bruakr apparater med 10% dist och en dylik frekvensgång låta bra?
"
SUCK vad trött man blir på alla som tycker dom själva är överlägsna på att bedöma hifi jämfört med den samlade kunskapen i all världens hifipress.
Harryup skrev:Skulle nog vilja jämföra HIFI mot mat. Man njuter av slutresultatet och folks smak och känsloupplevelser av det går inte att jämföra.
Harryup skrev:Eftersom matlagning är egentligen mycket kemi, så varför lägger sig då inte kemiingenjörerna i hur mat skall lagas, och vet bäst?
Kanske för att kemiingenjörerna har en mer mjuk attityd till sin vetenskap och bruket av den i vardagen. Kanske dom inte tycker att det finns ett absolut rätt och fel utan att det är rimligt att man kan använda subjektiva bedömningar utan att det är fel.
Kanske för att det finns mycket tjejer inom kemi som aldrig skulle komma på tanken att "lägga beslag på" ord och att deras tolkning skulle vara rätt.
Ranefjord skrev:Det finns fortfarande inga transparenta hifi-produkter eller transparenta rum/anläggningar! Icke hörbart färgade i speciellt f/e test, med vissa högtalare kombinerat med viss elektronik i ett speciellt rum. Så långt kan jag sträcka mig. Transparent? Icke!
Användare som besöker denna kategori: Ronnie och 17 gäster