phloam skrev:Jag har tänkt att en bra anläggning är 98% transparent medan en dålig kanske 74% transparent - gentemot musiken, eller musikupplevelsen.
Typ så tänker jag också, utan att ha tänkt speciellt mycket.
Hälsn. Michael
Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Almen skrev:phloam skrev:...kan en färgning vara mer eller mindre transparent?
Med min användning av orden kan inte en färgning vara transparent, nej. En färgning kan vara hörbar eller ej, en komponent kan vara transparent eller ej.
Alltså: En komponent anses transparent om dess färgningar är ohörbara.
Men om den är ohörbar fast mätbar? En svag men jämn tonkurveavvikelse kan väl kanske vara svår att höra men fullt synlig i mätningar?
Vem avgör om en färgning är hörbar eller ej, en F/E-panel?
Hur ska man se det; avser begreppet transparens "antingen eller", svart eller vitt, eller en skala 0-100%, där 0% transparens = inget ljud alls upp till 100% = helt utan mätbara och/eller hörbara färgningar?
Flint skrev:Om man återigen jämför med den bildliga världen så tycker jag att kvinnor iklädda halvtransparenta saker är sexigare än om plaggen vore helt genomskinliga. Man får liksom använda sin egen fantasi på ett synnerligen kreativt sätt. Det kanske kan jämföras med musikåtergivning tyyyp "undrar vad det här kan vara för go liten låt då?"
Almen skrev:phloam skrev:Almen skrev:phloam skrev:...kan en färgning vara mer eller mindre transparent?
Med min användning av orden kan inte en färgning vara transparent, nej. En färgning kan vara hörbar eller ej, en komponent kan vara transparent eller ej.
Alltså: En komponent anses transparent om dess färgningar är ohörbara.
Men om den är ohörbar fast mätbar? En svag men jämn tonkurveavvikelse kan väl kanske vara svår att höra men fullt synlig i mätningar?
För mig är det till syvende och sist hur det låter som är intressant, inte hur det mäter. Du kan ju mäta upp hur många avvikelser som helst som inte är hörbara.Vem avgör om en färgning är hörbar eller ej, en F/E-panel?
En färgning kan inte en gång för alla bedömas som kategoriskt hörbar eller ohörbar. En F/E-panel avgör endast om de kunde höra något vid just det tillfället. Om du är intresserad kan du ju F/E-lyssna själv också.Hur ska man se det; avser begreppet transparens "antingen eller", svart eller vitt, eller en skala 0-100%, där 0% transparens = inget ljud alls upp till 100% = helt utan mätbara och/eller hörbara färgningar?
I vardagligt tal har jag inga problem med lite mjukare användning, men vill man vara stringent så är det ju ett antingen/eller-ord.
Flint skrev:Jag har några Dylanskivor som har fått samma effekt. Raspiga och hackiga men det har blivit en naturlig del av låtarna och när jag hör samma låtar "hifi" kliniskt rent och utan hack så är det något som saknas. Framförallt i känslan. Ljudkvalitet är ibland ett överreklamerat fenomen.
Strmbrg skrev:
I de fall det finns ljudskillnader men inga mätskillnader, så måste det ju kunna förklaras.
Min utgångspunkt är som sagt att det också kan förklaras. Förklaras med mätningar, vill säga.
Men dessa förklarande mätningar har vi ännu inte insikt om.
Det återstår helt enkelt saker att upptäcka och komma till insikt om.
FBK skrev:...Om, en apparat låter förträffligt i min anläggning.... Men mäter uselt... skulle jag då avstå den ? Svar nej.
hifikg skrev:FBK skrev:...Om, en apparat låter förträffligt i min anläggning.... Men mäter uselt... skulle jag då avstå den ? Svar nej.
Men vad ska du säga till kamraterna på forat!?
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:...Om, en apparat låter förträffligt i min anläggning.... Men mäter uselt... skulle jag då avstå den ? Svar nej.
Det jag skrev. Vad menar du...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte. Om du bara visste mina framtida planer...
![]()
Finns det mätningar på dina burkar förresten.. ? Men du skulle ju inte byta dem även om de var rena katastrofen...
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Det jag skrev. Vad menar du...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte. Om du bara visste mina framtida planer...
![]()
Finns det mätningar på dina burkar förresten.. ? Men du skulle ju inte byta dem även om de var rena katastrofen...
Här varken mäts eller ekvaliseras det, här njuts det bara av god musik. Fast idag blev jag lurad. Ska skriva om det i min tråd.
FBK skrev:...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte...
Calleberg skrev:FBK skrev:...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte...
Jag skulle vilja nominera Sprudel som tänkbar kandidat till den positionen faktiskt....
FBK skrev:Calleberg skrev:FBK skrev:...Och jag är nog den medlem på forat som bryr sig minst om jag har "accepterade" grejer i riggen eller inte...
Jag skulle vilja nominera Sprudel som tänkbar kandidat till den positionen faktiskt....
Han har Ino och då kan folk se mellan fingrarna.....![]()
Hoppas jag inte nu får hammaren i skallen bara.. Allvarlig så tycker jag Sprudel är kanon som kör sig linje utan att bry sig det minsta.
Ps. Jag får väl stoppa in något som inte är accepterat. Förslag ?
Morello skrev:Zappa, det är bara ett fåtal apparater som genomgått mät-test hos LTS och därtill har historiska FE-tester ifrågasatts på senare år. Se tex Svantes inlägg i ämnet.
Harryup skrev:Och det är inte så att du redan i förväg har bestämt dig för att du kommer gilla ljudet ifrån det du köper eftersom LTS-har testat det?
Calleberg skrev:FBK skrev:Calleberg skrev:
Han har Ino och då kan folk se mellan fingrarna.....![]()
Hoppas jag inte nu får hammaren i skallen bara.. Allvarlig så tycker jag Sprudel är kanon som kör sig linje utan att bry sig det minsta.
Ps. Jag får väl stoppa in något som inte är accepterat. Förslag ?
En marshall blåtandshögtalare kanske...Du kan få låna en av mina.Det går att njuta av musiken genom dem ochså, rätt bra faktiskt.
Strmbrg skrev:Hörni, rundsnackare!
![]()
Är science settled eller inte?
Är science complete?
Det vi vet kring audio kan ju mycket väl vara riktigt. Men är vår kunskap komplett?
Ibland kommer kommentarer av typen "Ja, vad skulle det vara som vi inte vet?", som ett argument för att vi vet allt.
Men, det gäller väl inte det här gänget, hoppas jag.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster