Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Trådens rubrik och min signatur tillkom långt in i denna tråd, bl.a. tack vare Morello.
Du skriver om hifi-demokrati men förespråkar själv att du och enbart du har rätt
Är även Hifi & Musik, Carlssonplanet, HIFI+, EISA mfl. som hyllat 668:a Fascister?
jonasp skrev:Jag var inne på det också - men DEN diskussionen blir minst sagt politisk! (Eller åtminstone historisk.)
dimitri skrev:Nu ska inte vara allt för hårda mot Hotspur.
markih skrev:Bill50x skrev:..... Men till skillnad mot vad anhängarna säger, påstår jag att man måste ha en mycket kompetent "moder-anläggning" för att det ska fungera. Och då har ju en del av vitsen med f/e-testen försvunnit, den att nästan vilken hygglig anläggning som helst duger som bas. Det enda man vet är egentligen om den testade grunkan är lika bra eller sämre än referensen.
Det är precis tvärtom mot vad du påstår Bill50x! F/E-lyssning kräver mycket mindre av anläggningen än vanlig öppen lyssning. Test har tydligen utförts där man jämfört 'öppen lyssning' mot F/E-lyssning och utföraren av dessa test uppskattade att F/E-lyssning i snitt ökar noggrannheten med ca 20 ggr. Mao behövde förvrängningarna vara ca 20 ggr större för att höras vid vanlig öppen lyssning. Alltså är F/E-lyssning enormt mycket kraftfullare.
Bamsefar skrev:Appropådet Hotspur: Carlsson planet utsåg 668:an till den bäst cd-spelaren innan LTS kommit fram till samma slutsats. Mao det finns flera än LTS som gillar den - så kan det gå när inte haspen är på
Bill50x skrev:En miljon flugor kan inte ha fel - ät skit
Naqref skrev:Det gäller alla här: Fundera på om ni verkligen vill bli påminda om de argument som framförs här av er. Eftersom vi inte kommer ta bort dem så kommer de att finnas kvar antingen öppet eller i vårt förråd alternativ i minnet hos de som har hunnit läsa dem.
jonasp skrev:Ännu bättre är om man kan fundera på detta innan man skriver!
EngelholmAudio skrev:Kanske ett onödiogt inlägg (ovan) men jag tror inte det var det inlägget som drog igång en eldig debatt.
Min syn på det hela är att LTS "Bra i test" stämpel och Fridefors "Bra i test" stämpel är stämplar som inte skall ligga på samma bord. Ni testar och värderar helt olika saker och jag kan tycka det är märkligt att vi som diskuterar i denna tråden inte har fattat det än. Vi har ju debatterat i 3 år om detta!![]()
Min syn är att man skall alltid läsa in väldigt mycket i vad testet just testar! Att LTS rekommenderar en produkt betyder något väldigt specifiserat och tydligt. Därmed inte sagt att man upplever ljudet som bra eller att man tycker om ljudet från denna specifika produkt i det egna hemmet med den egna musiken. Men det är heller inte syftet med LTS test.
Att testa som Fridefors kan vara nödvändigt för många hifipersoner. Det kan vi nog se ett tecken på (knappast bevis) här. Man skall aldrig lita blint på andras rekommendationer oavsett vems namn som står som undertecknad.
I en rekommendation bör man poängtera vad som är fallgroparna och bristerna i rekommendationen. Något som Hifi & Musik är duktiga på och även High Fidelity - "Men som vanligt, testa själv och bedöm" heter det ju. Hur Molt är i detta avseende vet jag inte då jag ännu inget nummer läst. OM det i Molt'en endast skrivs att detta är en transparant och god återgivare (e.dyl) kan jag tycka det är lite knapphändigt. Som läsare kan det möjligen vara svårt att veta att denna produkt kanske inte gör att jag som (senare) musiklyssnare tycker om ljudet.
Mycket text...hoppas ni orkade!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster