Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-02-23 23:10

FBK skrev:
i skrev:
Objektivisten skrev:
Erik_AA skrev:...

Vilken musik har du utgått ifrån?

musiken som spelas

Tycker du det är ett intelligent svar ?

Varför skulle det inte vara det? Vilken sorts musik som spelas har ingen betydelse, utan har man som mål att all musik man spelar ska låta så naturligt som möjligt så behövs inget annat svar.

Svaret är dumt oavsett vad man tycker i frågan.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-02-23 23:11

Objektivisten skrev:
i skrev:Tycker du det är ett intelligent svar ?

Har du inget vettigt att komma med tycker jag du ska låta bli att smutsa ner perstromgrens tråd.

Dito.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-02-23 23:16

Strauss skrev:RS6 ... trampa på mina drömmer och köp en, gör det .... :lol:

will do! :) ska tom pma en bild när det är klart :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-23 23:46

i skrev:
FBK skrev:
i skrev:
Objektivisten skrev:

musiken som spelas

Varför skulle det inte vara det? Vilken sorts musik som spelas har ingen betydelse, utan har man som mål att all musik man spelar ska låta så naturligt som möjligt så behövs inget annat svar.

Ä du inte klok, eller?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-02-23 23:50

Objektivisten skrev:
i skrev:
FBK skrev:
i skrev:
Objektivisten skrev:

musiken som spelas

Ä du inte klok, eller?

Jag är det.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-23 23:52

Vänligen sluta tjafsa. Tack.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-02-24 01:13

Det har säkert sagts tidigare i tråden men...

Att bygga ett potent bassystem till sin anläggning är ju det billigaste och enklaste sättet att få till en större förbättring.
Detta givet att man har ett relativt bra ljud när man startar (inga kakburkar från SIBA alltså).

Det upplevda värdet/förbättringen av att få ett system som rullar av vid 20 Hz istället för vid, låt säga, 40Hz, är förmodligen större än om man säljer sina högtalare (med förlust :wink: ) och skaffar ett nytt par med denna summa + vad ett bassystem kostar.

Att radikalt förbättra sin lyssningsmiljö för motsvarande upplevda förbättring är förmodligen inte heller billigt.
(därmed inte sagt att det med ganska små medel går att bli av med en del av lyssningsrummets olater och få en trevligare lyssningsmiljö)

Att man "måste" ha ett bassystem som kan spela relativt starkt i nivå beror ju på att det skall svepas en del luft om man skall komma ner till t ex 20 Hz och att den upplevda förbättringen uteblir om man inte kan spela minst lika starkt som tidigare (och gärna lite starkare då headroom för de vanliga högtalarna plötsligt ökat en del i o m att de slipper återge basen)

Sist men inte minst... bas är KUL, speciellt när man kollar på film!

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-24 09:13

Harryup skrev:
Almen skrev:
Naqref skrev:
Almen skrev:...och hasande fötter framför sig...

Det är ju ett naturligt miljöljud som kan höras irl precis som på inspelningen och är kanske inte en defekt som avslöjar inspelningen. Eller?

Men på grund av mikrofonplacering hamnar det märkligt i rumsbilden, och blir inte som "verkligheten" ändå.

Och vad vill du göra med hasandet? Skall det bort helt eller skall det ligga på golvnivå hos dig? Eller hur har du tänkt? Vad sägs om att gilla läget?

mvh/Harryup

Jamen det är precis det jag säger! Man hör att det är en inspelning, och det är så det skall vara. Inspelningen är som den är, och jag vill höra den som den är.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-24 09:24

FBK skrev:
i skrev:
Objektivisten skrev:

musiken som spelas

"Låta så naturligt som möjligt" kan möjligtvis fungera på blues, akustisk jazz och singer-songwriter, men om man har lite bredare musiksmak så blir det problematiskt för mig. För att ta några av mina favoriter, Beatles Tomorrow Never Knows, Stockhausens Kontakte, Zappas While You Were Art, King Crimsons Industry är musik där jag inte förstår hur man kan tala om "låta naturligt" på ett entydigt sätt.

Det säger i alla fall inte mig något.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-24 09:41

Almen skrev: Man hör att det är en inspelning, och det är så det skall vara. Inspelningen är som den är, och jag vill höra den som den är.

Gäller det även dagens sönderplattade-skruvade-distade skräpproduktioner? Vill du höra även dom som dom är?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-24 10:04

Flint skrev:
Almen skrev: Man hör att det är en inspelning, och det är så det skall vara. Inspelningen är som den är, och jag vill höra den som den är.

Gäller det även dagens sönderplattade-skruvade-distade skräpproduktioner? Vill du höra även dom som dom är?

Helst vill jag ju naturligtvis ha dem oskruvade och odistade, men nu är de som de är. Dock tvekar jag inte att eq:a efter eget skön om det låter för illa för mina öron.

Det var dock inte riktigt det jag svarade på från början, utan det var Naqrefs kommentar att han inte ville höra att det var en inspelning. För mig är det nämligen så få skivor där man möjligvis skulle kunna föreställa sig att man sitter i konsertsalen att jag blev lite frågande där.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-02-24 11:55

Almen skrev:
Flint skrev:

Helst vill jag ju naturligtvis ha dem oskruvade och odistade, men nu är de som de är. Dock tvekar jag inte att eq:a efter eget skön om det låter för illa för mina öron.

Det var dock inte riktigt det jag svarade på från början, utan det var Naqrefs kommentar att han inte ville höra att det var en inspelning. För mig är det nämligen så få skivor där man möjligvis skulle kunna föreställa sig att man sitter i konsertsalen att jag blev lite frågande där.
eq:a efter eget skön om det låter för illa för mina öron
Nu blir jag 8O Ino ägare som inte alltid tycker att allt som spelas låter bra ur sina högtalare, glädjande :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-24 12:07

Undrar om inte kommentare om "att man hör att det är en inspelning" inte är felformulerad och snarare skulle skrivit "att man hör att det är en uppspelning", dvs. lådljud, stereobild som inte släpper från högtalarna osv ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-24 12:53

FBK skrev:Nu blir jag 8O Ino ägare som inte alltid tycker att allt som spelas låter bra ur sina högtalare, glädjande :)

Jag undrar om det inte bara är så att du läser med din upplevda förförståelse ;)

Vet ingen som inte justerar dåliga inspelningar med tonkontroller ibland, men jag utesluter inte att det finns ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-24 13:01

MagnusÖstberg skrev:
Vet ingen som inte justerar dåliga inspelningar med tonkontroller ibland, men jag utesluter inte att det finns ;)

Här har du en, men är ju iof inte ino-ägare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-24 13:02

Almen skrev:
Harryup skrev:
Almen skrev:
Naqref skrev:

Det är ju ett naturligt miljöljud som kan höras irl precis som på inspelningen och är kanske inte en defekt som avslöjar inspelningen. Eller?

Men på grund av mikrofonplacering hamnar det märkligt i rumsbilden, och blir inte som "verkligheten" ändå.

Och vad vill du göra med hasandet? Skall det bort helt eller skall det ligga på golvnivå hos dig? Eller hur har du tänkt? Vad sägs om att gilla läget?

mvh/Harryup

Jamen det är precis det jag säger! Man hör att det är en inspelning, och det är så det skall vara. Inspelningen är som den är, och jag vill höra den som den är.

Nja, just dessa ljud lär ju ha funnits där om man kanske satt nära scenen och hemma brukar ju många gånger orkestern presenteras ganska när en själv även om det sker med lite djup, så just dessa ljud kanske i mitt tycke inte säger att det är en inspelning. Jag tänker nog mer på dist och annat elände mer härstammande ifrån inspelningsutrustningen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-24 13:11

Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Här har du en, men är ju iof inte ino-ägare.

Jag justerar inte heller dåliga inspelningar. Har inte haft tonkontroller sedan 70-talet men jag har inget emot dom ideologiskt. Har bara inget behov av dom.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-24 13:15

Justerar inte heller. Däremot kan jag numera vrida på lite mera OOOMPA med baskontrollbox om det är fest eller nån basnarkoman på besök.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-24 13:22

Flint skrev: ...har inget emot dom ideologiskt. Har bara inget behov av dom.

Inget emot dom ideologiskt heller, men har alltid upplevt att det färgar musiken negativt att skruva på dem.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-24 13:25

Objektivisten skrev: ...har alltid upplevt att det färgar musiken negativt att skruva på dem.

Instämmer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-24 13:37

Harryup skrev:
Almen skrev:
Harryup skrev:
Almen skrev:
Naqref skrev:

mvh/Harryup

Nja, just dessa ljud lär ju ha funnits där om man kanske satt nära scenen och hemma brukar ju många gånger orkestern presenteras ganska när en själv även om det sker med lite djup, så just dessa ljud kanske i mitt tycke inte säger att det är en inspelning. Jag tänker nog mer på dist och annat elände mer härstammande ifrån inspelningsutrustningen.

mvh/Harryup

Aha, vi tolkar nog Naqref väldigt olika. Hade han skrivit "Jag vill inte höra dist och annat elände på en inspelning" så hade jag hållit med honom. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-24 13:38

Objektivisten skrev:

Inget emot dom ideologiskt heller, men har alltid upplevt att det färgar musiken negativt att skruva på dem.

Funkar bra i studion. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-24 13:41

Erik_AA skrev:Justerar inte heller. Däremot kan jag numera vrida på lite mera OOOMPA med baskontrollbox om det är fest eller nån basnarkoman på besök.

På lördag säger jag bara, på lördag.... :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-24 13:45

Almen skrev:
Objektivisten skrev:

Funkar bra i studion. :)

Que :?: Har du mixband/masterband o 16-kanalig mixer hemma?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-24 13:49

Objektivisten skrev:Har du mixband/masterband o 16-kanalig mixer hemma?

Nej.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-24 14:15

Almen skrev:

Nej.

Det är väl så man jobbar i en studio med mixen, skruvar på elbasen, trumsetet, sången eller gitarren et c. Vad du åstadkommer med tonkontroller och eq hemma är ju att du påverkar alla ljud inom en viss frekvens, övertoner etc. Det resulterar ju i ett j-a ingrepp i originalmixen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-24 14:22

Objektivisten skrev:
Almen skrev:

Nej.

Det är väl så man jobbar i en studio med mixen, skruvar på elbasen, trumsetet, sången eller gitarren et c. Vad du åstadkommer med tonkontroller och eq hemma är ju att du påverkar alla ljud inom en viss frekvens, övertoner etc. Det resulterar ju i ett j-a ingrepp i originalmixen.

Det går alldeles utmärkt att EQ:a slutmixen också, det är ju ofta vad som görs vid mastring.

Att till exempel rulla av diskanten lite lagom kan göra underverk för vassa inspelningar och gör att jag hellre lyssnar på musiken. Men självklart kan andra tycka annorlunda.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-24 14:35

Almen skrev:Att till exempel rulla av diskanten lite lagom kan göra underverk för vassa inspelningar och gör att jag hellre lyssnar på musiken. Men självklart kan andra tycka annorlunda.

Kan du ge några exempel på inspelningar där all ljudinformation ligger för högt i frekvens enligt dig, sk "vassa" inspelningar? Jag är genuint nyfiken.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-24 14:36

Jag var nyss i skivrekommendationsavdelningen och där pratar vi lite om inspelning av klassisk musik.

Dessa båda inläggen tycker jag även passar här. Där finns en mycket intressant länk av C4rlsson till Glen Gould och en intressant kommentar av Thomaz :)

C4rlsson skrev: ...Förstår jag dig rätt tycker du inte om detta heller:
länk

Karajan 4-ever :mrgreen:

Thomaz skrev:Apropå länken så kan jag meddela att jag avskyr Glenn Gould. Han är en sådan musiker som ställer sig ivägen för musiken. Men det där rattvridandet det har alltid funnits och gör så än idag. Tyvärr.

Lyssna på länken, den är hyperintressant vad gäller inspelning och hur det kan gå till.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-24 14:54

Objektivisten skrev:
Almen skrev:Att till exempel rulla av diskanten lite lagom kan göra underverk för vassa inspelningar och gör att jag hellre lyssnar på musiken. Men självklart kan andra tycka annorlunda.

Kan du ge några exempel på inspelningar där all ljudinformation ligger för högt i frekvens enligt dig, sk "vassa" inspelningar? Jag är genuint nyfiken.

Nu använder jag oftast Pure Direct på mitt försteg, men några jag kan minnas är en Dilba-skiva, en med Mars Volta och ett gäng skivor jag lånade med Blink 182, Offspring och några till. De blev mer lyssningsbara för mig med eq applicerat, kanske delvis för att det gick att vrida upp volymen litet mer utan att det skar sig i öronen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi