Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-03-13 11:42

heliac skrev:Inte att mastra eller slutmixa i iaf...
Var det inte just det som påstås ha gjorts här och som philip försvarar?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-03-13 11:45

Flint skrev:
subjektivisten skrev:
philip skrev:Varför kan ni inte respektera andras uttryck, vad ger er den rätten?

Rätten som kund! Jag, som betalade kund, vägrar betala för sådan oproffsig produkt vilket i slutändan ger DIG och alla andra mindre pengar. Finns det ingen som helst stake i dagens producenter/masterare? :?

Helv¤te subben. Jag trodde inte att jag nån gång skulle få hålla med dig men här gör jag det fullt ut.

Instämmer, det var som fan. :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 11:45

Bill50x skrev:
Alexi skrev:Risken är alltså stor att mixen låter helt uselt i andra bilmodeller, med andra anläggningar.

Duktiga yrkesmän kan "se igenom" sina verktyg och ändå skapa bra verk/produkter. Jag är övertygad om att Chagall skulle måla bättre tavlor att jag med en bit toalettpapper på en masonitbit stående i ett kallt uthus än vad jag skulle göra med världens dyraste penslar i en takstudio i Höganäs :-)

/ B
Bill50x, :D på pricken :) Det handlar också om att respektera artistens integritet i detta skapande. Vi som konsumenter kan omöjligen veta exakt hur de tänkt eller vad de haft för mål med det de gör. Vi kan bara uppskatta slutresultatet - eller ej.
Senast redigerad av phloam 2010-03-13 11:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-03-13 11:46

phloam skrev: Den dagen hifi-lyssnarnas minskade köp av Robyn får stor inverkan kommer nog Robyn att ta till sig det och ändra därefter :)

Dom skriker här bakom att den dagen redan har kommit.

Skivförsäljningen har redan gått ner, säger dom. Det lär ha pågått i många år redan.
Folk vill inte längre betala premiumpriser för skitprodukter.

Är det sant?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-13 11:47

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:Dessutom är det ingen som har kommit med ett vettigt argument mot att man inte ska kontrollyssna musik i en bil.

Det har ju visst kommit fram argument varför man inte ska kontrollyssna i en bil. Det är för dålig miljö. Man sitter inte och kontrollerar filmer med trasiga svart vita TVs heller. Det är ju rätt uppenbart att man ska använda bra och kontrollerad avlyssning, annars så bör man nog leta sig efter ett nytt jobb.
Personangrepp är inte tillåtna. En gång till och du är banned for life muthafucka

MVH Admin
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-13 11:52

Bill50x skrev:
Alexi skrev:
philip skrev:Risken är alltså stor att mixen låter helt uselt i andra bilmodeller, med andra anläggningar.

Duktiga yrkesmän kan "se igenom" sina verktyg och ändå skapa bra verk/produkter. Jag är övertygad om att Chagall skulle måla bättre tavlor att jag med en bit toalettpapper på en masonitbit stående i ett kallt uthus än vad jag skulle göra med världens dyraste penslar i en takstudio i Höganäs :-)

/ B
Så jävla sant.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 11:52

phon skrev:
phloam skrev: Den dagen hifi-lyssnarnas minskade köp av Robyn får stor inverkan kommer nog Robyn att ta till sig det och ändra därefter :)

Dom skriker här bakom att den dagen redan har kommit.

Nu tänkte jag på Robyns egna skivintäkter, har de gått ner på sistone? Jag tror att det går bättre än nånsin för henne tack vare bra musik. Jag tror faktiskt inte ljudet är så hemskt dåligt att det påverkat hennes framgångar på senare tid. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 11:53

phloam skrev:Det handlar också om att respektera artistens integritet i detta skapande. Vi som konsumenter kan omöjligen veta exakt hur de tänkt eller vad de haft för mål med det de gör. Vi kan bara uppskatta slutresultatet - eller ej.

Njae, måste jag väl säga nu.

Då har du inte riktigt koll på vad som sker under produktionen.

Det är ju jättevanligt att, faktiskt mer regel än undantag, att slutarbetet får göras om eftersom skivbolaget önskar nivåökning.

Att tro att det vi kan konsumera rakt av är exakt det varje artist eller ljudtekniker önskade är helt enkelt inte i linje med verkligheten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 11:55

MagnusÖstberg skrev:
Att tro att det vi kan konsumera rakt av är exakt det varje artist eller ljudtekniker önskade är helt enkelt inte i linje med verkligheten.

"EXTRA: Skivbolag tvingar känd artist att mixa i en bil!" ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-13 11:55

Här kan man se precis hur det var, vid 22:30 in i videon:

http://svtplay.se/v/1921289/dom_kallar_ ... 921,1,f,-1

Men missa framförallt inte framträdandet på plattan, när ni ändå kollar, det är väldigt bra, och det ligger i slutet på programmet:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-13 11:59

Som jag såg det var det mer lite tradition att ta en sväng med bilen och testa på skivan. Man kanske inte skall ta det sååå allvarligt...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-03-13 12:10

phloam skrev:
Nu tänkte jag på Robyns egna skivintäkter, har de gått ner på sistone? Jag tror att det går bättre än nånsin för henne tack vare bra musik. Jag tror faktiskt inte ljudet är så hemskt dåligt att det påverkat hennes framgångar på senare tid. :)

Nä, det är ju svårt att veta hur hög kastbanan kunde ha varit, eller var på banan hon befinner sig. Det får vi inte ens veta efteråt, det skulle behövas några parallella världar ... :)

Jag kan bara se till mig själv, jag har alltid gillat Robyn, men jag köper inga av hennes skivor. Nu kanske hon inte vill det heller så det är väl bra, jag är som du säger inte med i hennes målgrupp.

Med den kvaliten på ljudet hon har är det minimal skillnad på en MP3 nerladdad från Youtube, och på spåret på skivan.

Jag lyssnar följdaktligen på Robyn via Youtube, eller Spotify, eller Grooveshark, eller helt enkelt via vanlig radio.

Alla är nöjda.

Robyn slipper sälja en skiva utanför målgruppen.

Jag slipper betala henne, det skulle ändå bara kännas pinsamt för henne att få pengar från nån utanför målgruppen, och jag vill ju gärna bespara henne pinsamheter.

Man skall vara snäll mot artister man gillar, även om dom producerar skivor som låter skitdåligt. Det är oftast inte deras fel.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-03-13 12:13

Almen skrev:Som jag såg det var det mer lite tradition att ta en sväng med bilen och testa på skivan. Man kanske inte skall ta det sååå allvarligt...
isf. är det en helt annan sak en att göra slutmixen och som sagt inget att uppröras över.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-03-13 12:14

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:Dessutom är det ingen som har kommit med ett vettigt argument mot att man inte ska kontrollyssna musik i en bil.

Det har ju visst kommit fram argument varför man inte ska kontrollyssna i en bil. Det är för dålig miljö. Man sitter inte och kontrollerar filmer med trasiga svart vita TVs heller. Det är ju rätt uppenbart att man ska använda bra och kontrollerad avlyssning, annars så bör man nog leta sig efter ett nytt jobb.

Det är väldigt vanligt att man använder betydligt mindre monitorer vid inspelningen av film, än vad man kan tänka sig en biograf har.
Man kan väl visst vilja veta hur saker låter eller ser ut i en annan utrustning än studiokontrollrummet.
Det kan man ju tex använda till att skaffa sig lite verklighetsuppfattning.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-13 12:15

[quote="subjektivisten"]Det har ju visst kommit fram argument varför man inte ska kontrollyssna i en bil. Det är för dålig miljö. Man sitter inte och kontrollerar filmer med trasiga svart vita TVs heller. Det är ju rätt uppenbart att man ska använda bra och kontrollerad avlyssning, annars så bör man nog leta sig efter ett nytt jobb.[/q"uote]
"Man ska tala till de lärde på lärdes vis och till bönder på bönders vis" (fritt citerat ur minnet).

Om målgruppen har trasiga svartvita tv´s så är det rätt att kontrollera filmen genom en sådan.

Ingemar Bergman framförde en gång synpunkten att det absolut inte var något fel på TV som medium (till skillnad från vad vissa snipiga kulturarbetare inom "etablissemanget" tycker) men att man måste ta hänsyn till formatet i hela produktionsprocessen och, om jag minns rätt, även i den kreativa processen.

Problemet med ljudmastringen är väl kanske att hela produktionen görs "för biosalongen" och sedan skruvar man till hela rasket i slutändan för "bärbar tv".

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 12:37

phloam skrev:
MagnusÖstberg skrev:

"EXTRA: Skivbolag tvingar känd artist att mixa i en bil!" ;)

Du är medveten om att Robyn äger sitt skivbolag hoppas jag ;)

Men förstod du min poäng, att det är lätt för dig att skrika konstnärlig frihet när det är en verklighet som kanske inte finns i mång artister/ljudteknikers vardag? Att du kan stå på barikaderna och skrika men den enda röst du försvarar är marknadsekonomerna på skivbolagen.

Var det verkligen deras röst du ämnade försvara? ;)

Almen skrev:Som jag såg det var det mer lite tradition att ta en sväng med bilen och testa på skivan. Man kanske inte skall ta det sååå allvarligt...
Ja, det är min uppfattning med.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-03-13 12:44

Jag hoppas att Robyn inte *endast* går på bilens ljudmiljö. Men, det är mycket viktigt att validera sin produkt i de miljöer produkten ska användas i.

För musik är det förmodligen lite olika miljöer, men man måste bestämma sig - välja sin målgrupp - och se till att det låter tillräckligt bra för den målgruppen.

Popmusik borde gå att få till i alla miljöer, i transistorradion, i bilen, på discot, i hifianläggningen - men fokus kanske ligger på bilen och discot i Robyns fall. Helt ok om valet av valideringsmiljöer har den prioriteringen.

För min egen del beundrar jag Robyns musikådra och gillar en del av hennes verk. Det är lite tråkigt om ljudkvalitén inte är i topp för hifianläggningen - men egentligen är det ju enkelt att ordna - gör en specialutgåva för oss som uppskattar bra ljud!! Det kommer att sälja den också.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-13 12:57

MagnusÖstberg skrev:

Robins ljudtekniker i bilen:
"efter dans arbete lyssnade vi i bilen och kollade vad vi gjort, och då hörde man alltid så här: ska vi höja den och sänka den, och så började vi med att ta datorn med ut i bilen och så gjorde vi alla dom där justeringarna live"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-13 13:01

Jag väljer bara bort all musik jag tycker har dåligt ljud så har jag iaf dragit mitt lilla strå till stacken.

Jag tycker att skivan ska ha både bra musik och bra ljudkvalitet, annars blir det ingen deal. Robyn? nej tack.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-03-13 13:20

Erik_AA skrev:Jag tycker att skivan ska ha både bra musik och bra ljudkvalitet, annars blir det ingen deal.

Hur många skivor har du? :wink:

En skivlista är uppskattad.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-13 13:27

PekkaJohansson skrev:Ett par av Robyns tidigare låtar är ändå hyggligt välproducerade. "Keep this fire burning" har viss charm, kan jag tycka. Jag gick omkring i tre år och nynnade på den utan att veta vad det var. Av en slump hittade jag den på en samlingsplatta.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hoho, jag spelade ett skräckexempel hemma hos dig igår också. Var du med i rummet då?

Det var den här låten, vet inte om det är samma mix, men den låter lika illa:
http://open.spotify.com/track/2XRF2r3fUoqMZxGfY9XvbL
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-13 13:30

paa skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Robins ljudtekniker i bilen:
"efter dans arbete lyssnade vi i bilen och kollade vad vi gjort, och då hörde man alltid så här: ska vi höja den och sänka den, och så började vi med att ta datorn med ut i bilen och så gjorde vi alla dom där justeringarna live"

Oj då, det missade jag. 8O Men man kan väl inte på allvar tro att det man hör i en bil på något sätt har att göra med vad en genomsnittlig lyssnare hör? Det kan ju bara vara en ploj av något slag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 13:34

Klart de leker i bilen, lyssnar i studion och mecklar ihop något som funkar totalt sätt. Det verkar som de har glädje och entusiasm för vad de gör.

De som på allvar tror att de gör slutmixen i bilen har verkligen övertolkat.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-13 14:13

JTarnstrom skrev:Kan ge mig fan på att det är Bose-grejer som sitter i bilen också...

Det är inte omöjligt.
Men det står JBL lite här och där.

Fast, vad betyder en logga nuförtiden?

Typ ingenting för den saklige och allt för den känslomässige.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 14:21

Strmbrg skrev:
JTarnstrom skrev:Kan ge mig fan på att det är Bose-grejer som sitter i bilen också...

Det är inte omöjligt.

Du menar Harman Kardon med JBL logga? ;)

Fin slutkläm, även om vi går OT nu.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-13 14:28

MagnusÖstberg skrev:
Strmbrg skrev:

Det är inte omöjligt.

Du menar Harman Kardon med JBL logga? ;)

Fin slutkläm, även om vi går OT nu.

Det var JTarnstrom som burja.

Juh.

:oops:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-03-13 14:34

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:Det är ju bara att lyssna på de kommersiella radiokanalerna, där allt är
maxkomprimerat, så denna musik kanske är mixad i bilar också. :?

Radiostationerna mixar ingenting, dom komprimerar. En kamrat besökte en radiostation här i Stockholm, dom hade 26 kompressorer och resultatet var under en (1) dB i dynamik! Hur dom använde de 26 kompressorerna vet jag inte, men kanske någon annan?

/ B

Är det bara de kommersiella kanalerna som komprimerar på det här sättet, hur är det med SR?

För övrigt tror jag de flesta av dagens artister fullständigt struntar i hur det låter i en bättre ljudanläggning då de vet att majoriteten av deras målgrupp inte lyssnar på musik i sådana.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 14:40

Panelguy skrev:För övrigt tror jag de flesta av dagens artister fullständigt struntar i hur det låter i en bättre ljudanläggning då de vet att majoriteten av deras målgrupp inte lyssnar på musik i sådana.

Jag tror de flesta artister får böjja sig och acceptera alster som skivbolagen anser är kommersiellt gångbara.

Just av den anledningen skapade väl Robyn sitt eget bolag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-13 17:30

Svante skrev:
PekkaJohansson skrev:Ett par av Robyns tidigare låtar är ändå hyggligt välproducerade. "Keep this fire burning" har viss charm, kan jag tycka. Jag gick omkring i tre år och nynnade på den utan att veta vad det var. Av en slump hittade jag den på en samlingsplatta.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hoho, jag spelade ett skräckexempel hemma hos dig igår också. Var du med i rummet då?

Det var den här låten, vet inte om det är samma mix, men den låter lika illa:
http://open.spotify.com/track/2XRF2r3fUoqMZxGfY9XvbL

Svante, din länk går till en remix, går väl knappast att anklaga Robyn för den mixen?

The Girl and the Robot (spotify:track:61VAGE9lhRjwEgPgojHhjW) är sjukt komprimerad, men den låter bra, vad är det du tycker låter illa?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-13 17:36

Alexi skrev:
heliac skrev:Inte att mastra eller slutmixa i iaf...
Var det inte just det som påstås ha gjorts här och som philip försvarar?

nä,

frågan var varför en artist ska avskys och dissas pga att hon kontroll/alternativ-lyssnar i bilen?

Jag säger: ni ska skita i hur en skiva görs, ni kan välja att inte köpa / lyssna på den. Det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.

Ni säger: All musik tillhör mig och om jag inte gillar hur det låter eller hur det är inspelat så är artisten dum i huvudet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi