Strmbrg skrev:perstromgren skrev:När jag vill lyssna noggrant använder jag mina Senn HD600. De slår lätt mina Quad i "upplösning" eller vad man ska kalla det. Skärpan blir bättre med hörlurar i mitt rum.
Det var som sjåen.
Kan det vara möjligt?
Eller syftar du kanske på diskantegenskaper snarare än generell detaljeringsgrad?
Även jag är chockad.
Jag håller förvisso HD600 som en riktigt bra lur, men det är ju långt, långt kvar till en högklassig högtalarlyssning.
Har även fascinerats över att det är så stora skillnader mellan olika lurar.
Att olika högtalare oftast låter en del olika är ju liksom accepterat, eftersom de har en så svår uppgift att det är supersvårt att lösa den så helt perfekt att de även bli identiska. Men s k högklassigt lurar låter ju sinsemellan MYCKET mera olika än olika goda högtalare gör!
Och jag har ju även spelat in rätt så mycket musik, och det är svårt att komma runt att det inte går att få det att låta ursprungslikt i lurarna, inte med mindre än att man spelar in med konsthuvud. När man kommer hem och kan lyssna i högtalare så känner man igen allt, både musik och inspelningslokal, dock.
Även när man mäter på lurar kan man bli förvånad över hur fantastiskt stora tonkurvefel de har, vilket såklart är en av orsakerna till att de låter så olika.
Vh, iö