EKK varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-27 02:26

Flint skrev:Anser du att jag förenklar i negativ bemärkelse?

Nej inte alls, jag har ingen kritik alls mot ditt sätt att berätta saker.

Tycker dina inlägg av det slaget praktiskt taget alltid är mycket bra.

Vh, iö

- - - - -

PS. Tycker däremot att det är synd att du så ofta tycks vilja provocera
och gå till personangrepp om någon inte håller med dig och/eller ställer
frågor. Tror du har mycket på att vinna på att skippa påhoppen och att
hålla dig till sakfrågorna, och acceptera att det finns olika uppfattningar
och att människor som är nyfikna på grunderna för det du tycker och
skriver, när de inte får ihop det, ställer frågor om det.

Men du gör ju som du vill med den saken.

Det blir ibland lite konstigt dock när du startar en diskussion med att
säga något - som du sedan inte låter andra ha synpunkter på, utan
du kräver att bli okommenterad och rent av oläst! :o I en tråd helt
nyligen körde du till och med med utpressning. :?

Ändå är det ju du själv som håller dessa diskussioner igång genom att
skicka in nytt bränsle i dem om och om igen. Svårt de att tro på att du
verkligen vill prata om något annat. Det verkar ju snarare som om det
är bråka du vill då. Kanske för att få upp tittarsiffrorna? (isåfall måste
man ju säga att du lyckas i varje fall.)

Ändå känns det som om det kanske ligger något i att du ogillar dem,
eller i varje fall just att bli ifrågasatt, men ändå ser du till så att dessa
diskussioner fortgår genom att du agerar så att det verkar som om du
kräver att BÅDE få starta dem, hindra andra att kommentera (du säger
åt ANDRA att sätta dig på ignore!!!) och du mer eller mindre kräver att
få sista ordet i dem... (Skriver någon något du inte vill svara på efter att
du gjort ett inlägg, så ber du dem att sluta skriva! :?)

Förstår du det omöjliga/orimliga?

Och förstår du att det kan bli helt ohållbart om varje "sista ord" som du
skriver innehåller provokationer, manipulerande retorik eller ovänlig-
heter? Då är det kanske inte så konstigt om diskussionerna fortsätter.

Det inbjuder ju bara, nästan tvingar, de påhoppade att skriva mera, då
de självklart vill reda ut "missförstånden", om vi skall vara snälla och
kalla dem så (avsiktliga misstolkningar och medvetna provokationer är
det väl snarare som du skriver). Du ger dem helt enkelt inga val. Så om
du vill slippa långa diskussioner så kanske det kan vara en bra ide att
sluta hamra fram provokationer.

Eller vad tror du?

- - -

Men igen - prima tycker jag den brukar vara, din text, när du förklarar
saker. Du lyckas ofta förmedla information tydligt och bra med få ord
och bra och finurliga metoder.

Jag tror att du har lika nära mellan tanke och text som jag. Och för det
gratulerar jag både dig och dem som läser det du skriver.

.
Senast redigerad av IngOehman 2010-07-27 02:43, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-27 02:37

Svante skrev:Nja, jo, alltså. Jag tycker nog att man för att kalla något för konjugat måste åtminstone anstränga sig lite för att de två impedanserna (högtalaren och RC-länken) ska komplettera varandra så att det blir en någorlunda resistiv last. Annars så faller ju ordet konjugat litegrann, det indikerar ju att de kompletterar varandra, att de är anpassade till varann, liksom.

Brytfrekvensen som ges av R och C brukar dock ligga för högt för att det ska vara så (jag kollade just LTS-kabeln, dess brytfrekvens var ~66 kHz. Ett typiskt diskantelements Le-Re-brytfrekvens ligger betydligt lägre. Väl?

Menmen, det kan diskuteras, medges.

Edit: Det här var alltså ett svar på Ingvars inlägg en bit upp om RC-länken är en konjugatlänk eller inte. Det hann komma några inlägg emellan.

Det kan jag hålla med dig om, men jag tycker inte det är lätt att sätta
en gräns för vad som får kallas konjugatlänk.

Det är ju inte utan att man gjort i varje fall en bedömning av hur stor
induktans faktiska högtalare har, som minst, när man gör beräkningen
av en sådan där RC-länk för kabelavslutning vid frekvenser där hög-
talaren inte kan antas lasta nämnvärt.

Å andra sidan är det ju inte förrän man kommer upp till frekvenser som
man behöver bry sig, närmare bestämt när de är så höga att vågläng-
derna är så korta att de börjar hamna i storleksordning med de dära
mekaniska pryttlarna som utgör anläggingen. Och det är inte i luft, utan
i koppar vi rör oss nu...

Jag brukar säga att kabelvåglängden vid 100 Hz är lika lång som hela
Sverige (signalen går med sisådär 2/3 av ljushastigheten i många kab-
lar) och att de i diskanten är som medelavståndet mellan småstäder
i Uppland - det vill säga runt en mil. (Fast det är nog inte sant.)

I jämförelse är ju stereoanläggningar hur som haver rätt små, även de
som är rätt stora... 8)

Men visst har du en poäng i att man måste ha marginaler, och därför
inte siktar mot bästa konjugatet* till troligaste induktansen. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Med reservation för tidigare diskussioner (för några år sedan?) om
huruvida "konjugatet" verkligen beskriver något som kan kallas för det
matematiska konjugatet till högtalarens impedans överhuvudtaget... ;)

Jag nöjer mig, då som nu, med den förtröstan jag känner av att veta
att konsekvensen blir att den reaktiva biten försvinner, även om någon
ekvation som är ett bra skolboksexempel på konjugatregeln kan vara
svårsiktad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-27 10:04

Undrar om det är så stor vits att bry sig om högtalarkabelns egentliga impedans. Man kommer ju aldrig (?) att "träffa" den i alla fall vare sig på den ena eller andra sidan om den.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-27 10:41

Flint skrev:Undrar om det är så stor vits att bry sig om högtalarkabelns egentliga impedans. Man kommer ju aldrig (?) att "träffa" den i alla fall vare sig på den ena eller andra sidan om den.

...när man dimensionerar R i RC-länken, menar du? Man har ju en chans att göra de om man sätter RC-länken på kabeln, så att de dimensioneras tillsammans. Så som de brukar göra på dyrkablar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-27 10:46

Svante skrev:
Flint skrev:Undrar om det är så stor vits att bry sig om högtalarkabelns egentliga impedans. Man kommer ju aldrig (?) att "träffa" den i alla fall vare sig på den ena eller andra sidan om den.

...när man dimensionerar R i RC-länken, menar du? Man har ju en chans att göra de om man sätter RC-länken på kabeln, så att de dimensioneras tillsammans. Så som de brukar göra på dyrkablar.

Jag bara spånar. Jag menar nog över huvud taget. Själv är jag nog mest inne på att kompensera bort induktansen inom det hörbara och en bit upp med en konjugatlänk där R i länken motsvarar en tänkt högtalarimpedans nånstans runt sex ohm eller så.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-27 11:20

Ja, då kommer den väl att träffa kabeln i den bortre ändan, om kabelns
karakteristiska impedans är 6 ohm?

Du får förstås välja många parallellkopplade små låginduktiva motstånd
om det skall kunna fungera rimligt högt upp i frekvens, men det låter sig
ju göras.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-27 11:23

Bara att mäta och kolla - vilket jag har möjlighet till. Inte att mätta vrålhöga frevenser men att mäta kabelns L och C och därmed kunna räkna ut dess impedans.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-27 11:35

IngOehman skrev:Du får förstås välja många parallellkopplade små låginduktiva motstånd om det skall kunna fungera rimligt högt upp i frekvens, men det låter sig ju göras.

Vh, iö
Typ så här?

Jobbig kabel att bygga
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-27 11:49

Jag minns ett roligt experiment som jag gjorde i min ungdom. Det kan användas för at bestämma kabelns karaktäristiska impedans mer direkt. Man matar kabeln med en brantflankad lågfrekvent (~1-10 kHz) fyrkantvåg via ett "stort" (~1kohm) motstånd. Sen sätter man en pot i bortre änden som terminering. Man mäter spänningen med oscilloskop precis efter motståndet, i "inänden" av kabeln.

Kabeln måste vara lång, kanske 100 meter.

Om man tänker i lågfrekvensbanor så förväntar man sig att se ett uppladdningsförlopp mellan seriemotståndet och kabelkapacitansen. Och så ser det ut, ungefär. Men tittar man noga på uppladdningsförloppet kan man se att det är en trappstege och inte en jämn exponentialkurva.

Om kabeln är 100 meter och vågutbredningshastigheten är 200 Mm/s så kommer trappstegens längd att bli 100*2/200e6 = 1 µs. Det syns på ett 20 MHz oscilloskop.

Om man skruvar på poten så kan man få alla trappsteg att hamna på samma nivå som det första steget, och då är poten inställd på samma resistans som kabelns impedans. Kabeln är då korrekt terminerad.

Sen är det bara att mäta poten med en ohmmeter.

...för den som vill prova, menar jag ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-27 12:00

Kul ide men den kräver ju en ganska lång kabel om man inte har ett snabbt skåp. Får köpa en rulle 100m kabel och testa. Jag kör annars Arta och en extremt högohmig buffert med 18pF ingångskapacitans men det har vi nog avhandlat tidigare. Det går fint att mäta en kabel på bara en meter så. Har nästan lite planer på att starta en tråd om att mäta kabel och diskutera impedanser och hur det funkar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-28 00:25

Flint skrev:Kul ide men den kräver ju en ganska lång kabel om man inte har ett snabbt skåp. Får köpa en rulle 100m kabel och testa. Jag kör annars Arta och en extremt högohmig buffert med 18pF ingångskapacitans men det har vi nog avhandlat tidigare. Det går fint att mäta en kabel på bara en meter så. Har nästan lite planer på att starta en tråd om att mäta kabel och diskutera impedanser och hur det funkar.

Det låter intressant. Och hur låter hundra meter kabel, kontra 4 meter av samma sort vid olika belastningar ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-28 00:27

Jag tycker Svantes test verkar jätteroligt :D :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-28 09:37

Richard skrev:
Flint skrev:Kul ide men den kräver ju en ganska lång kabel om man inte har ett snabbt skåp. Får köpa en rulle 100m kabel och testa. Jag kör annars Arta och en extremt högohmig buffert med 18pF ingångskapacitans men det har vi nog avhandlat tidigare. Det går fint att mäta en kabel på bara en meter så. Har nästan lite planer på att starta en tråd om att mäta kabel och diskutera impedanser och hur det funkar.

Det låter intressant. Och hur låter hundra meter kabel, kontra 4 meter av samma sort vid olika belastningar ?

Största skillnaden beror nog på Resistansen med lägre nivå som följd, om det gäller högtalarkabel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-28 10:15

Richard skrev:Det låter intressant. Och hur låter hundra meter kabel, kontra 4 meter av samma sort vid olika belastningar ?

De tester som gjordes i tysk och brittisk audiopress för över 20 år sedan, var jämförelse mellan typiskt en 10 cm lång snutt och en 10 meter lång dito. En F/E-lyssning. Om den långa låter likadant som den korta är ju allt okej. I normalfallet är det nog så. Tror det är värre när det gäller signalkablar där det kan bli felbelastningar som ger direkta tonkurvefel eller nedlastning av utgångssteg.

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: EKK varför?

Inläggav Panelguy » 2010-07-28 12:21

IngOehman skrev:Alltså: I en interconnectkabel är induktansen ett icke-problem, medan
kapacitansen kan påverka ljudkvaliteten genom att den (ofta opera-
tionsförstärkare) utgång som driver den lastas och inte förmås att
ljuda sitt bästa.

Tittar man på de fysikaliska egenskaperna så finner man att de flesta
interconnectkablar (delvis på grund av att de behöver vara skärmade)
har högre kapacitans än man kunde önska, men försumbara problem
med induktansen.

Tack för ditt klargörande vad gäller kabelkonstruktioner.
Hur är det med aktivt skärmade kablar, som Synergistic Research? "Additionally, new TESLA interconnects employ our cutting edge Zero Capacitance Active Shielding"
http://www.synergisticresearch.com/active-shielding/active-shielding/
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 10:26

Flint skrev:
Richard skrev:

Största skillnaden beror nog på Resistansen med lägre nivå som följd, om det gäller högtalarkabel.

..och kanske ett förhöjt q-värde för baselementet vid mycket långa längder, vilket borde generera mera bas i en högtalare med något mindre kontroll om allt är optimerat för en kortare kabel innan högtalaren ( med lägre resistans ).

Eller är jag ute och cyklar här ? :wink:
Senast redigerad av Richard 2010-07-29 10:30, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 10:28

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Det låter intressant. Och hur låter hundra meter kabel, kontra 4 meter av samma sort vid olika belastningar ?

De tester som gjordes i tysk och brittisk audiopress för över 20 år sedan, var jämförelse mellan typiskt en 10 cm lång snutt och en 10 meter lång dito. En F/E-lyssning. Om den långa låter likadant som den korta är ju allt okej. I normalfallet är det nog så. Tror det är värre när det gäller signalkablar där det kan bli felbelastningar som ger direkta tonkurvefel eller nedlastning av utgångssteg.

Precis, det är som det verkar ibland bättre att köra med långa högtalarekablar istället för långa lågnivåkablar.

Precis tvärtom vad hifipressen påstår, alltså. :)

Tex. använder ju många biografsalonger med THX certifiering EKK som kabel. Ibland i mycket långa längder.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 10:33

Richard skrev:
Flint skrev:
Richard skrev:

..och kanske ett förhöjt q-värde för baselementet vid mycket långa längder, vilket borde generera mera bas i en högtalare med något mindre kontroll om allt är optimerat för en kortare kabel innan högtalaren ( med lägre resistans ).

Eller är jag ute och cyklar här ?

Närå. Det är ju bland annat det som hörs på mina testfiler i nfb-tråden. Att basresonansfrekvensen(erna) bumlar till sig när utimpedansen blir för hög. Nu har jag inte räknat på vad en rulle lampsladd ger men 4-6ohm i rörsteget är ju direkt hörbart. Sen är det nog inte säkert att alla skulle ogilla det om de inte visste omet. Kan nog skilja.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 10:41

Edit: det finns bättre kablar än ekk, van den hul är ett bra exempel.
Senast redigerad av Richard 2013-04-20 16:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 10:51

Richard skrev:Ovanstående resonemang borde väl betyda väl att dimensioneringen av filterspolen i serie med baselementet påverkar hela högtalarens uppförande med aveende på q-värde och avstämningsamplitud i basområdet ? En spole med tunn tråd är således inte alltid bättre än en tjock tråd?

Men har inte de flesta den uppfattningen att spolen till åtminstone baselementet bör ha grov tråd?
Men jag har varit med om en gång där en tunnare tråd gav bättre ljud. Med tjock tråd verkade basinstrumenten spela för sig och inte ihop med resten av orkestern. Ljudbilden blev mer helhet med den tunnare tråden. Induktansvärdet samma i båda fallen. Testade både med rörsteg och lågohmigt trissesteg. Lite klurigt är det.

Har aldrig testat med extramagneter men det borde väl funka ungefär likadant.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 11:00

Flint skrev:Men har inte de flesta den uppfattningen att spolen till åtminstone baselementet bör ha grov tråd?

Jovisst, men det kan ju vara ett felaktigt antagande i vissa fall.

Talspolen i högtalarens baselement är ju extremt tunn, och sätter resistansen i högtalaren, 4- 8 ohm. En spole med mer eller mindre resistans seriellt i sammanhanget spelar nog mindre roll.

Kanske spelar det en större roll med q-värdesavstämningen i stället- ibland mera bas med större resistans före, i en given högtalarekonstruktion.

Detta ovanstående resonemang borde förklara varför man ibland ljudmässigt föredrar ett högimpedivt rörslutsteg framför ett lågimpedivt transistorsteg ?

Med vissa högtalarekonstruktionen måste väl klangbalansen bli "mitt i prick" med ett rörslutsteg före- speciellt om konstruktören till högtalaren redan räknat med en resistans på 4-5 ohm innan högtalaren, vid utvecklingen av den ?

Men nu kanske jag cyklar igen... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 11:03

Ingen cykel som jag ser. Delar den uppfattningen men det finns många fler anledningar till att man kan gilla rörsteg. Resten av tonområdet också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 11:13

Intressant ämne!

Jag startar en ny tråd under "teknikdelen" om magnetisk modulation.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-29 11:31

Richard skrev:Intressant ämne!

Jag startar en ny tråd under "teknikdelen" om magnetisk modulation.

Absolut intressant. Om magnetisk modulation vet jag inget så det ska bli kul att se vad som händer där.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-04-20 15:26

Själv har jag aldrig lagt några stora pengar på kablar. Har haft några olika längder som jag köpt på hifiklubben genom åren som kostat typ 40-80 kr/m. Har nog alltid varit tveksam till kablars betydelse även om jag inte besitter kunskapen rent vetenskapligt för att kunna bevisa det.

Har sista tiden funderat på att köpa ett par nya för jag skulle vilja haft några snygga kablar med strumpa och dyl bara för att det just är snyggt :).

Efter diverse läsande på olika forum där många talade om EKK tänkte jag att vad har jag att förlora? 69 kr kostade det för 5m EKK 1.5mm2 som jag behövde (2-1.5kmm som rekommonderades vid längder på 2.5m enligt LTS). Införskaffade således en sådan längd på Kjell och Co när jag var nere på stan en dag. Tänkte att om de funkar kan jag bara köpa en strumpa och annat och göra den fin senare.

Kopplade in EKK här i förrgår och har både fin och fullyssnat :lol: sedan dess. Vet inte riktigt men får för mig att EKK låter lite klarare än min gamla hifiklubbkabel. Tycker jag hör lite mer detaljer i alla register och det låter lite mer transparent. Känns som den gamla kabeln har agerat filter på något sätt?

Finns det något förklaring till detta?

Fel på min andra kabel? (tog faktiskt och skalade fram ny koppartråd för bara några månader sedan så det borde inte vara problem med oxidering?)
Förväntanseffekt?
Är EKK bättre?

Hur som helst så låter det inte sämre i alla fall och jag är helnöjd! 69 kr har det kostat mig och jag slipper lägga en massa pengar på nya kablar och får dessutom lika bra (eller bättre?) ljud än jag hade innan.

Mvh

/Genstruktur
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-20 19:20

genstruktur skrev:Finns det något förklaring till detta?

Det finns många möjliga förklaringar till detta.

Jag tror mest på förväntanseffekter och placebo. Men är givetvis inte 100% säker. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-20 19:23

Om resultatet stämmer så är det i princip läge att hissa varningsflagg för den gamla sorten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-20 19:24

aisopos skrev:

Jag tror mest på förväntanseffekter och placebo. Men är givetvis inte 100% säker. :)

Jag tror på verkliga skillnader, men är själv inte så säker på att jag i längden föredrar EKK framför vissa andra dyrare kablar, tex van den hul för 200 kr/ metern.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-04-20 19:40

EKK och motsvarande (tex enkardelig telefonkabel vid korta avstånd) är absolut inget dåligt alternativ. Speciellt inte om man väger in kostnaden. Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....

Jag har provat lite olika kablar i den lägre prisskalan (och lånat några dyrare) och mitt intryck är att om man ska ha något som ljudmässigt klår EKK måste man absolut öppna plånboken rejält. Funktionsmässigt, dvs att kunna hanteras fysiskt och att se någorlunda vettig ut så finns det många alternativ till EKK...

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-04-20 20:07

Richard skrev:
aisopos skrev:

Jag tror på verkliga skillnader, men är själv inte så säker på att jag i längden föredrar EKK framför vissa andra dyrare kablar, tex van den hul för 200 kr/ metern.
Jag råkade notera att du idag har ändrat massa gamla inlägg, inte bara ett utan flera. Jag blir lite nyfiken, varför?
Hifi Is Great Everyday

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi