Statistik på toppfaktor - Undersökning på Faktiskt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-21 10:48

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Har inskaffat några CD med gamla favoriter inför julen. Hjälp vilket dåligt ljud det är på många utgivningar! Körde Herbie Hancock's "Watermelon Man" i MasVis och fick bekräftat att det verkar vara ruggit dynamikreglerat. Måste de verkligen ta död på allt liv i musiken? Nästan alla gamla inspelningar jag har från radion håller crest på minst 20 dB, även i sig dynamikfattig musik. De CD man köper idag ligger nästan aldrig över 12-15 dB. Remastade utgåvor av Beatles och Pink Floyd låter sämre än de gamla utgåvorna även om de har anständig dynamik enligt MasVis. Har nu börjat jaga gamla versioner av flera album på fildelarsidor.... Ska fan betala fullt pris för försämrade utgåvor, speciellt när man redan har dem på vinyl och CD.

Nej, undra på att skivbranschen är i kris.

Kanske beror det inte på fildelningen, utan på att det som borde vara bäst och som borde generera ett "wow", i stället genererar ett "Eh...?".

Det låter likadant om allt. Och skulle det finnas nåt som inte låter likadant så hör man det inte för man har dragit ner volymen så mycket när man lyssnade på låten innan.

Bra rutet. Ruggigt bra crestfaktor på de två inläggen. Kritiken ska svida i skivbolagens skitiga skinn.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-21 10:50

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Ja, år 2085 kommer vi att klara oss med 1-bits D/A-omvandlare utan översampling. Då blir toppfaktorn 0 dB, dvs signalen en fyrkantvåg.

Duger det inte med att ta musiken DIREKT från hårddisken?
http://www.youtube.com/watch?v=qWkUFxItWmU

Yes!

Framtidens ljud redan idag!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-12-21 11:15

Om nå'n mer än jag inte har läst på?

http://www.lts.a.se/lts/manual

Skall läsa detta när tillfälle ges.

MYCKET intressant, och vällovligt av Svante.
Synd bara att det inte tas fram ett bättre underlag och en acceptabel analys. En sådan skulle vara gott att förse bl.a. pressen med. Har väl läst lite vagt om detta då och då, men det borde lyftas upp än mer.
Skall bidra själv när jag är hemma igen och har åtkomst till mitt musikbibliotek.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi