Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-11-05 00:25

EA:
Har testat och lyssnat med och utan Shakti. Ingen större skillnad även om viss skillnad uppfattades finnas. I mina ögon och öron för liten fördel/vinst i jämförelse med priset.

Du är en försiktig general.
Jag tycker om det. Du säger (egentligen) vad du tycker men lämnar alla dörrar öppna. Men egentligen: varför?
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-05 01:20

Hej!

Därför att honom umgås med samt själv är försäljare av esoteriska hifitillbehör, är den ende
som ser allt detta här relativt uppenbarA* 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-05 07:25

Ok dom flesta av oss hör inte ett smacks skillnad när man lägger en Shaktisten eller ett ciggarettpaket på stereon. Så är det.

Dom som hör skillnad är antingen insyltade i branschen eller har så svindyra anläggningar att dom inte vet riktigt hur dom skall krama ur bättre ljud ur dom. Hade det inte varit för att en del krämare med tillhörande svans försöker köra i oss normala svenssons skiten hade jag inte brytt mig. Nu blir jag mest förbannad på dessa lurendrejare. :evil:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-11-05 08:40

....försöker köra i oss normala svenssons skiten hade jag inte brytt mig.

Du har väl aldrig varit normal...

// Jonas

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-05 08:50

Och vad vet du om det ?
Kan du uttala dig om vad som är normalt?
Snacka om grisinlägg men mer är inte att vänta från dig. :roll:

Jag anser att min hifianläggning ligger mot det vad som kan anses vara normalt bland oss intresserade ca 15-20000kr. Även om medelsvensson kanske hellre köper musikanläggning för 4995kr så tror jag att 15-20 lapp är normalt bland forummedlemmarna.

Förresten, vilken bra reklam du och din idol Sladd gör för Hifi-consult i Alingsås. Fortsätt med det så kanske någon vettig person kan ta över firman om något år så folk kan ta sig dit igen utan att bli förolämpade eller pådyvlade svindyrt skräp från någon källarfumlare :twisted:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-11-05 08:57

Skämtar du med mig sliter jag huvet av dig :!:

...eller vad är din livsfilosofi. Har jag uppfattat den rätt :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-05 09:29

Slita huvudet av dig ?????. Finns det något att slita av och varför skulle någon vilja göra det??
Snacka om dramatisk :roll:

Dina skämt (om dom nu är det) brukar inte uppskattas och inte nu heller. Min livsfilosofi har du knappast en aning om men den går inte ut på att gå i någon eller någras koppel och bli styrd hit eller dit.

Som sagt fortsätt gärna med den fina reklam du gör för din (eller snarare din mentors) butik i Alingsås. :P

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-05 09:56

"Tjo, vad det var livat..." :?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-05 10:30

dimitri skrev:
EA skrev:Har testat och lyssnat med och utan Shakti. Ingen större skillnad även om viss skillnad uppfattades finnas. I mina ögon och öron för liten fördel/vinst i jämförelse med priset.

Du är en försiktig general.
Jag tycker om det. Du säger (egentligen) vad du tycker men lämnar alla dörrar öppna. Men egentligen: varför?
Dimitri
General? 8O :oops: :roll:
Jag skriver i mitt inlägg ovan precis som det är. Vi tyckte vi hörde skillnader (jag och Pac faktiskt) men det var små skillnader och på Pac's anläggning. Det hela var inte nått säkert test. Alltså kan jag inte uttala mig (tvär) säkert vilket många gör (mest för att skapa rubriker).

För att svara på din fråga "Varför?":
- För jag inte testat tillräckligt mkt för att svara 100% säkert.

Jag har själv svårt för människor som ser allt i svart/vitt. Världen är mer komplex än så. Enligt nån reporter var detta Kerry's fall. Han målade gärna upp flera olika scenarios och beskrev komplexiteten. Det verkar inte gå hem. Folk vill ha bra eller dåligt, svart eller vitt, ett eller noll, snygg eller ful. Så fort det kommer in ens en doft av mångfacetterad ter sig många darra av fasa och skräck.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-05 10:51

Jag kanske är dum, men har jag fel om jag anser att vissa här borde lugna ner sig 300 ton? Att vissa inte hör någon skillnad betyder ju inte att andra inte gör det.

Jag har för mig att Jorma berättade om en kille som beställde shaktistenar och som inte märkte någon skillnad förrän han hade lämnat tillbaka stenarna. Det var något som fattades. Men han kanske också är insyltat i branschen som vissa säger.

Hur som helst jag tycker det bara blir trist när det skall bli så agressivt. Jag har gjort likadant och har tittat på mina gamla inlägg från hififorum, man skäms ju för sig själv. INte för att jag hade fel kanske i dom inläggen men man kunde säga det på ett bättre sätt.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-05 10:55

EngelholmAudio skrev:Jag har själv svårt för människor som ser allt i svart/vitt. Världen är mer komplex än så. Enligt nån reporter var detta Kerry's fall. Han målade gärna upp flera olika scenarios och beskrev komplexiteten. Det verkar inte gå hem. Folk vill ha bra eller dåligt, svart eller vitt, ett eller noll, snygg eller ful. Så fort det kommer in ens en doft av mångfacetterad ter sig många darra av fasa och skräck.

Det finns nog ett gott skäl till att det är så. Förenklingar och förmågan att gissa resultatet av ett försök/göromål baserat på tidigare erfarenheter är väldigt effektivt. Tex behöver man inte prova att köra ner i just det här diket med bilen, bara för att man inte provat det förut. Det räcker med att ha provat ett dike eller alternativt sett bilder på TV om vad som händer om man kör ner i ett dike, vilket som helst.
Det ger inte alltid rätt, men ganska ofta. Ibland blir det förstås fel om inte kunskapen man har räcker till. Skillnaden mellan kunskap och fördomar är på ett sätt hårfin, tex om man tänker på rasism etc. Det kan ju vara fel i kunskapen, det måste man vara öppen för, men alla behöver inte prova alla tossigheter som dyker upp. Då skulle man inte hinna med något annat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-05 11:01

mats
Jag har för mig att Jorma berättade om en kille som beställde shaktistenar och som inte märkte någon skillnad förrän han hade lämnat tillbaka stenarna. Det var något som fattades. Men han kanske också är insyltat i branschen som vissa säger.

Troligtvis var det bara rädslan för att de kanske hade funnits någon skillnad som nu började besvära. Dvs hörde egentligen ingen skillnad, men sitter sedan och oroar sig över att det kanske var skillnad.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-05 11:05

Mmm här var det livat... :?

Kanske skulle ge Sanoj och Birger en egen ringhörna att lek av sig i? :wink:

Eller ännu bättre om ni tog det lite lugnare. Det skulle vara tacksamt!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-05 11:18

Svante skrev:
EngelholmAudio skrev:Jag har själv svårt för människor som ser allt i svart/vitt. Världen är mer komplex än så. Enligt nån reporter var detta Kerry's fall. Han målade gärna upp flera olika scenarios och beskrev komplexiteten. Det verkar inte gå hem. Folk vill ha bra eller dåligt, svart eller vitt, ett eller noll, snygg eller ful. Så fort det kommer in ens en doft av mångfacetterad ter sig många darra av fasa och skräck.

Det finns nog ett gott skäl till att det är så. Förenklingar och förmågan att gissa resultatet av ett försök/göromål baserat på tidigare erfarenheter är väldigt effektivt. Tex behöver man inte prova att köra ner i just det här diket med bilen, bara för att man inte provat det förut. Det räcker med att ha provat ett dike eller alternativt sett bilder på TV om vad som händer om man kör ner i ett dike, vilket som helst.
Det ger inte alltid rätt, men ganska ofta. Ibland blir det förstås fel om inte kunskapen man har räcker till. Skillnaden mellan kunskap och fördomar är på ett sätt hårfin, tex om man tänker på rasism etc. Det kan ju vara fel i kunskapen, det måste man vara öppen för, men alla behöver inte prova alla tossigheter som dyker upp. Då skulle man inte hinna med något annat.

Svante> Du är m a o lika säker på att det skulle göra ont att köra ner i ett i 200 km/h som du är säker på att en shakti eller ECO-3 inte fungerar? :wink:
Class only looks like arrogance from below.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-05 11:39

Svante skrev:

Japp. Fast här förenklar du. Vad är ett dike, då? Vad är ett tweak? Är ett dike ett icke asfaltsbelagt område i närheten av asfaltsbelagda vägen? Isf skulle jag inte komma fram till mina kompisars sommarstuga - där är en grusväg (dvs "dike") sista 5 km'arna.

Självklart skall man använda sig av tidigare erfarenheter. Jag tycker mig ändå skönja, att du Svante, menar att man KAN nyttja tidigare erfarenheter och gissningar men att man ändå inte vet säkert. Alltså finns det nått mellan svart och vitt. Alltså är det inte läge att vara tvärsäker, om man önskar vara seriös och ärlig.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-05 11:50

Rydberg skrev:Svante> Du är m a o lika säker på att det skulle göra ont att köra ner i ett i 200 km/h som du är säker på att en shakti eller ECO-3 inte fungerar? :wink:

Ja. Konsekvensen av att prova är dock lite olika.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-05 11:57

En annan intressant fråga är.... kan man detektera någon skillnad mellan en trasig Shakti och en vanlig. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-05 12:00

EngelholmAudio skrev:Självklart skall man använda sig av tidigare erfarenheter. Jag tycker mig ändå skönja, att du Svante, menar att man KAN nyttja tidigare erfarenheter och gissningar men att man ändå inte vet säkert. Alltså finns det nått mellan svart och vitt. Alltså är det inte läge att vara tvärsäker, om man önskar vara seriös och ärlig.

Hehe, ja, kunde man fotofera påverkan av en shakti med en digitalkamera med 256 grånivåer lär det nog behövas ditherbrus för att skilja färgen från svart. :lol: Inte svart, men jäkligt mörkt, mao. Och då är det klart att några ser en strimma ljus... :roll:

Edit: Egentligen menar jag nog att det mesta av hokuspokusprylarna verkligen är svarta (utan gråskala (dvs inte hörs alls)), men att det finns några få saker som visar sig vara lite ljusare (dvs jag hade fel (Oj vad pretto det lät... :lol: )), så medelvärdet av dem är inte totalsvart. Men visst finns det helsvarta prylar (som inte hörs alls vilka förutsättningar man än ger dem).
Senast redigerad av Svante 2004-11-05 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-05 12:02

Nattlorden skrev:En annan intressant fråga är.... kan man detektera någon skillnad mellan en trasig Shakti och en vanlig. 8)

Självklart! Det syns ju.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-05 12:14

Hur ser man om "avstörningskretsen" inne i "stenen" är hel eller trasig om man inte har, som du antyder, fysiskt åverkan på själva "stenen"?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-05 12:22

Svante skrev:
Rydberg skrev:Svante> Du är m a o lika säker på att det skulle göra ont att köra ner i ett i 200 km/h som du är säker på att en shakti eller ECO-3 inte fungerar? :wink:

Ja. Konsekvensen av att prova är dock lite olika.

:lol:

Kan rekommendera bill50x:s antistatspray, det funkar väldigt bra, även i en Pioneer 668 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Skiier

Inläggav Skiier » 2004-11-05 12:33

Arghhh..

Det handlar bara om att tjäna pengar. Kom på något som ser
häftigt ut och ljug sedan ihop någon förklaring som förhoppningsvis
några går på, så har du tjänat dig en hacka. Ta Shakti som exempel.
De säljer en klump som du ska lägga på bilens elektronikbox
för att sänka bilens bränsleförbrukning. Kvacksalvare har funnits
i alla tider och ofta avslöjar de sig själva när girigheten driver
dem till saker som allmänheten till slut inte längre går på...

Så här är det (och därom tvista vi ej):

De som OFTAST förespråkar placebotweaks är försäljare eller
människor som är polare med försäljare.

De som OFTAST är emot placebotweaks är vanliga konsumenter
som har blivit välsignade med en klump med celler mellan
tinningarna. De hör ingen skillnad, och kan samtidigt visa att
de ihopdiktade lögnerna om produktens förträfflighet inte har
någon som helst vetenskaplig förankring. Dock får man inte säga
sanningen, för då respekterar man inte folks åsikter.

You do the math...
Народ и армия едины

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-05 12:49

AndersJ skrev:mats

Troligtvis var det bara rädslan för att de kanske hade funnits någon skillnad som nu började besvära. Dvs hörde egentligen ingen skillnad, men sitter sedan och oroar sig över att det kanske var skillnad.

Jepp troligtvis men lika troligtvis är att han hörde skillnad jag vet inte.

I fallet diket och bilen så vet alla resultatet, där är det ingen som säger sig uppleva att bilen blir bättre eller något annat positivt, men i fallet shakti så vet vi ju att det finns folk som säger sig ha upplevt skillnader som ex Timbre.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-05 12:57

Skiier skrev:De som OFTAST förespråkar placebotweaks är försäljare eller människor som är polare med försäljare.

You do the math...
Så det är få vanliga konsumenter som köper dessa placebotweaks alltså? Det är mest säljare som står och vurmar för dom samt deras polare!?? Vilka är då förlorarna? :roll:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-05 13:07

mats skrev:I fallet diket och bilen så vet alla resultatet, där är det ingen som säger sig uppleva att bilen blir bättre eller något annat positivt, men i fallet shakti så vet vi ju att det finns folk som säger sig ha upplevt skillnader som ex Timbre.

Det finns säkert nån tok (i Amerikat?) som får positiva upplevelser av att köra i diket, hoppa över bilar eller på annat sätt utsätta sig för livsfara. "Adrenalinkick" tror jag att de kallar det.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2004-11-05 13:12

Mats, det spelar ingen roll egentligen att Trimble eller någon annan upplever en ljudförbättring av en Shakti-sten. Det är fortfarande lika osannolikt att en sådan tingest skulle ha någon som helst teknisk påverkan på ljudkvaliteten. Den psykologiska effekten av att sätta en (dyr) sten på CD-spelaren, eller nån annan hifi-apparat heller för den delen, är sannolikt ofantligt mycket större än en eventuell teknisk funktion.

Jämför med om någon skulle hävda "det gjorde inte alls ont och var inte ett dugg läskigt att åka ner i ett krondike i 200km/h" - vad vore då sannolikast:

1. Det är fullt möjligt att åka ner i ett krondike i 200km/h utan att göra illa sig eller att bli skrämd från vettet. Allt jag vet om att åka i höga hastigheter, om krondikens beskaffenhet samt om fysikaliska lagar (snabba retardationer) är inget värt - säger han så, så är det så...

2. Personen som åkte ner i krondiket är stålmannen och har superkrafter utöver det vanliga, och är därför extra väl lämpad att åka ner i krondiken i 200km/h utan att göra sig illa (jmr "guldöra" inom hifi-gebitet).

3. Personen måste ha gjort illa sig och blivit skrämd från vettet ändå, och endast upplevt det som ofarligt, dvs är troligen utsatt för en psykologisk reaktion som chock el.dyl.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-05 13:16

Jag har inte hört en anläggning med en shaktisten så jag vet inte, men samtidigt går jag inte och gör bort mig att det inte gör någon skillnad när jag inte har hört det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-05 13:25

Har någon någonsin satt en accelerometer på elektroniken?
Tanken: ifall att sätta något ovanpå med tillräcklig vikt skulle förändra vibrationerna.

Användarvisningsbild
Skiier

Inläggav Skiier » 2004-11-05 13:31

EngelholmAudio skrev:
Skiier skrev:De som OFTAST förespråkar placebotweaks är försäljare eller människor som är polare med försäljare.

You do the math...
Så det är få vanliga konsumenter som köper dessa placebotweaks alltså? Det är mest säljare som står och vurmar för dom samt deras polare!?? Vilka är då förlorarna?

Förlorarna är den samling människor som tyvärr går på "snacket"
och köper sakerna. Ofta kanske de har någon människa med en
sexellersjusiffrigtbeloppsanläggning som förebild och om då denne
har använt produkten, ja då funkar den...

EA: Har du någonsin sett mig ifrågasätta en tillverkare av
diffusorer eller absorbenter. (Förutom Holographen då, om man
nu räknar in den i diffusorfamiljen)?
Народ и армия едины

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-05 13:35

Skiier skrev:Förlorarna är den samling människor som tyvärr går på "snacket" och köper sakerna. Ofta kanske de har någon människa med en sexellersjusiffrigtbeloppsanläggning som förebild och om då denne har använt produkten, ja då funkar den...
Ok då vet jag vad du menar.

Dock väldigt få som har just Shakti och ännu färre som har H(B?)allograf.
vänligen
// Pär Engelholm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi