Nu spelar GamuT D 200

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-27 20:48

Richard skrev:
Jag är benägen att hålla med Panelguy, det är ganska lätt att höra skillnad på olika förstärkare även under klippningsgränsen, generellt sett.
Man blir ju faktiskt lite nyfiken på hur det låter hemma hos er när ni inte kan höra någon skillnad på olika förstärkare överhuvudtaget.

Dåliga förstärkare finns det många av. De kan man höra skillnad mellan.
Speciellt om de är mycket dåliga. :)

Goda förstärkare som kan ha helt olika uppbyggnad och pris men som uppfyller de tre basala kraven är det istället stört omöjligt att höra skillnad mellan.

Svårt att tro kanske eftersom hela hifibranchen försöker få oss att tro annorlunda- men icke desto mindre sant.

Men är inte F/E precis ett bevis på att förstärkare är olika. I princip alla färgar ju. Det är ju när ingen färgning konstateras som dom borde låta lika. Fast t.o.m inte ens då är det ju helt säkert eftersom enligt nuvarande och fd. tekniksektionsmedlemmar så är det ju möjligt att 2 förstärkare med färgning under detekterbarshetströskeln trots det går att skilja då färgningen pekar i olika riktningar. Att det kan vara svårt att skilja förstärkare är ju en annan sak men det går. Och det finns ju inget som säger att resultatet ifrån en öppen test behöver vara fel. Det går ju att verifiera i en F/E om man vill. Så vad är problemet?
Vad är poängen att hävda att det inte går?
Ser det som att ni tolkar F/E testresultaten felaktigt.
Har du och Subjektivisten verkligen förstått resultaten som LTS har funnit?
Kanske bäst att ni läser på.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-27 20:48

Om någon har en "transparant" förstärkare och bor i södra sverige så kommer härmed en stående inbjudan till hem till mig för testning.

Mat och dricka ingår.

Mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-27 20:58

Miper skrev:Jag är benägen att hålla med Panelguy, det är ganska lätt att höra skillnad på olika förstärkare även under klippningsgränsen, generellt sett.
Man blir ju faktiskt lite nyfiken på hur det låter hemma hos er när ni inte kan höra någon skillnad på olika förstärkare överhuvudtaget.

Att man hör skillnad i öppna test säger ju inget om det verkligen är en hörbar skillnad. Som jag tog upp innan, många ser även spöken men varje gång man försöker göra om det vetenskapligt så misslyckas man.
Inbillning är en verklighet även inom hifi.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-11-27 20:59

Varför kan ni inte visa lite respekt för sprudel och oss som tycker att det är intressant att läsa vad han skriver?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-27 21:08

Richard skrev:"The audio critic" har rätt om följande kriterier uppfylls för en förstärkare som ju har en relativt lätt uppgift.:

1. Låg utgångsimpedans.
2. Rak frekvensgång.
3. Låg distorsion vid alla nivåer.

Nej så enkelt är det verkligen inte.
Om så var fallet, skulle alla lågdistande förstärkare se exakt likadana ut i sina kretslösningar och implementeringar. Så är inte fallet.
Med högdynamisk komplex musiksignal händer det mer, än vad enskilda testtoner kan visa i mätningar. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-27 21:17

Ragnwald skrev:
Richard skrev:"The audio critic" har rätt om följande kriterier uppfylls för en förstärkare som ju har en relativt lätt uppgift.:

1. Låg utgångsimpedans.
2. Rak frekvensgång.

a. Om så var fallet, skulle alla lågdistande förstärkare se exakt likadana ut i sina kretslösningar och implementeringar. Så är inte fallet.
b. Med högdynamisk komplex musiksignal händer det mer, än vad enskilda testtoner kan visa i mätningar. :wink:

a. det finns väl många orsaker till att alla förstärkare ser olika ut, dels konkurensmässigt och effektuttag?

b. på vilket sätt då, har du några exempel?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-27 21:28

Verkar att typ, "du förstår inte vad en F/E-lyssning innebär", har
avancerat till att bli det/n värsta skälls-ordet/meningen på faktiskt.se.
:roll: :P

Ledsen sprudel för OT. :oops:, lovar att bättra mig i denna tråden . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-27 21:31

Harryup skrev:Men är inte F/E precis ett bevis på att förstärkare är olika. I princip alla färgar ju. Det är ju när ingen färgning konstateras som dom borde låta lika.

...

Att det kan vara svårt att skilja förstärkare är ju en annan sak men det går. Och det finns ju inget som säger att resultatet ifrån en öppen test behöver vara fel. Det går ju att verifiera i en F/E om man vill. Så vad är problemet?
Vad är poängen att hävda att det inte går?
Ser det som att ni tolkar F/E testresultaten felaktigt.

Finns ju naturligtvis en möjlig tolkning till... nämligen att F/E-lyssningen är så effektiv att man sorterar bort sådant som inte hade gått att höra skillnad på i en "vanlig nivåkontrollerad blind A/B".

Om ett steg klassats som färgande på grund av att man hör skillnad på 10Hz signaler... eller för att man lyckats vara mer finkänslig när man lyssnat på högeffektoutput, så är detta inte fall som nödvändigtvis kan finnas av mindre känsliga lyssningsmetoder.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-27 21:33

Nattlorden skrev:Finns ju naturligtvis en möjlig tolkning till... nämligen att F/E-lyssningen är så effektiv att man sorterar bort sådant som inte hade gått att höra skillnad på i en "vanlig nivåkontrollerad blind A/B".

Om ett steg klassats som färgande på grund av att man hör skillnad på 10Hz signaler... eller för att man lyckats vara mer finkänslig när man lyssnat på högeffektoutput, så är detta inte fall som nödvändigtvis kan finnas av mindre känsliga lyssningsmetoder.

Ja, eller att man kan höra på våldsam hög volym på vanlig volym (via dämpning) höra saker man kanske aldrig skulle höra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-11-27 21:38

Ahaa, du menar att resultaten är inte representativa för vanlig lyssning.
Ja, så kan man ju se på det också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-27 21:38

subjektivisten skrev:
Nattlorden skrev:Finns ju naturligtvis en möjlig tolkning till... nämligen att F/E-lyssningen är så effektiv att man sorterar bort sådant som inte hade gått att höra skillnad på i en "vanlig nivåkontrollerad blind A/B".

Ja, eller att man kan höra på våldsam hög volym på vanlig volym (via dämpning) höra saker man kanske aldrig skulle höra.

Det var det jag åsyftade med "lyckats vara mer finkänslig när man lyssnat på högeffektoutput". :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-27 21:42

Laila skrev:Verkar att typ, "du förstår inte vad en F/E-lyssning innebär", har
avancerat till att bli det/n värsta skälls-ordet/meningen på faktiskt.se.
:roll: :P

Ledsen sprudel för OT. :oops:, lovar att bättra mig i denna tråden . .

JAG HATAR F/E tester efter som flera kontaminerat hela begreppet genom att vara sådana dumskallar grrrrrr. INTE du laila du är bäst och vacker samt smart :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-27 21:50

celef skrev:a. det finns väl många orsaker till att alla förstärkare ser olika ut, dels konkurensmässigt och effektuttag?

b. på vilket sätt då, har du några exempel?

Att kretslösningarna ser olika ut, har inte med effektuttaget att göra, det handlar om olika lösningar, där olika konstruktörer tacklar de problem som det innebär att uppnå sina mål.
Exempel hittar du var som helst, googla.
Eller om du vill fördjupa dig, ta dig tid att följa trådarna på diy-audio i ämnet, där många legendariska förstärkarkonstruktörer är inne och diskuterar, simulerar lösningar.
Inte ens en förstärkare av bästa modell, är utan kompromisser. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-11-28 01:43

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:Jag har inte heller letat efter spöken men alla vetenskaplig grund visar att det inte finns några spöken. Att vissa tror sig se spöken är ju inget bevis, på samma sätt som vissa tror sig höra skillnader på förstärkare i öppna tester. 8)

Jag ser det inte som orimligt att man hör skillnad på förstärkare eftersom LTS har hört att i princip alla färgar. Om man inte skulle höra skillnad på dom så skulle det ju bara kunna låta på ett sätt och det är ju även du för klok för att inte hävda, eller hur? Johan har ju beskrivit på ett flertal ställen att man hör skillnad och att man efter att ha hittat färgningen i F/E kunnat lätt höra den i även öppna tester.

mvh/Harryup

Japp, håller helt med. Minst en av förstärkarna måste vara mindre bra för att skillnaden skall höras. Fast det kanske inte är just detta du menade?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-28 03:08

dimitri skrev:
Harryup skrev:
subjektivisten skrev:Jag har inte heller letat efter spöken men alla vetenskaplig grund visar att det inte finns några spöken. Att vissa tror sig se spöken är ju inget bevis, på samma sätt som vissa tror sig höra skillnader på förstärkare i öppna tester. 8)

Jag ser det inte som orimligt att man hör skillnad på förstärkare eftersom LTS har hört att i princip alla färgar. Om man inte skulle höra skillnad på dom så skulle det ju bara kunna låta på ett sätt och det är ju även du för klok för att inte hävda, eller hur? Johan har ju beskrivit på ett flertal ställen att man hör skillnad och att man efter att ha hittat färgningen i F/E kunnat lätt höra den i även öppna tester.

mvh/Harryup

Japp, håller helt med. Minst en av förstärkarna måste vara mindre bra för att skillnaden skall höras. Fast det kanske inte är just detta du menade?

Jag förstår inte vad du menar? Menar du mindre bra än den förstärkaren man jämför med eller vad menar du? Mindre bra är ju alltid i relation till något? Vad menar du med att skillnaden skall höras? Är det skillnaden förstärkarna sinsemellan eller är det skillnaden mellan in och utgång i F/E-lyssningstest?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-11-28 03:58

Håller med alla utom Subjektivisten.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-28 05:52

Objektivisten skrev:Håller med alla utom Subjektivisten.

Jag håller numer av princip inte med subjektivisten i nått så om han börjar hata Ino och ratar F/E kommer jag att älska dem 8O :D :wink: :oops:

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-28 07:41

Ragnwald skrev:

1. Låg utgångsimpedans.
2. Rak frekvensgång.

Om så var fallet, skulle alla lågdistande förstärkare se exakt likadana ut i sina kretslösningar och implementeringar. Så är inte fallet.
Med högdynamisk komplex musiksignal händer det mer, än vad enskilda testtoner kan visa i mätningar. :wink:

Varför tror du att de behöver exakt samma kretslösning och implementering för att uppvisa ovanstående kriterier ? :?

Din åsikt är ju direkt felaktig.
Odogmatisk sekt- granskare

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-11-28 09:36

Peter, jag menar att om skillnad mellan förstärkarna hörs så måste minst en av dem vara behäftad med med egenskaper som går att detektera i det däringa testet

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-11-28 12:15

Fy fan va patetiska ni är.......

Hade varit kul att ta del av sprudels inlägg men....
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-11-28 12:33

Miper skrev:
Richard skrev:
subjektivisten skrev:
Panelguy skrev:
paa skrev:
Jag tror Audio Critic inte har riktigt full koll

Jag tycker definitivt det låter som Audio Critic inte vet vad de pratar om med tanke på uttalandet. Visst finns det förstärkare som låter lika varandra och säkert är svåra att skilja i blindtest men generellt låter förstärkare OLIKA.

Nej, det gör dom inte och tills man bevisar det i kontrollerade tester så säger det nada.

Jag är benägen att hålla med subjektivisten.

Skillnaden mellan förstärkare som är goda återgivare, är verkligen ytterst, ytterst minimal.

Speciellt om man testar nivåmatchat och blint under klippningsgränsen.

Vi talar om skillnader jämförbart med att flytta huvudet i lyssningssoffan kanske en eller två cm.

Jag är benägen att hålla med Panelguy, det är ganska lätt att höra skillnad på olika förstärkare även under klippningsgränsen, generellt sett.

Jag undrar också över hur kompetenta system vissa egentligen har här då de som sagt inte kan/vill höra någon skillnad på förstärkare överhuvudtaget 8O .
Eftersom Sprudel som tur är inte tillhör den skaran så hoppas jag på fortsatta lyssningsintryck från hans förstärkartest :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-28 12:38

Panelguy skrev:
Miper skrev:
Richard skrev:
subjektivisten skrev:
Panelguy skrev:
paa skrev:
Jag tror Audio Critic inte har riktigt full koll

Jag tycker definitivt det låter som Audio Critic inte vet vad de pratar om med tanke på uttalandet. Visst finns det förstärkare som låter lika varandra och säkert är svåra att skilja i blindtest men generellt låter förstärkare OLIKA.

Nej, det gör dom inte och tills man bevisar det i kontrollerade tester så säger det nada.

Jag är benägen att hålla med subjektivisten.

Skillnaden mellan förstärkare som är goda återgivare, är verkligen ytterst, ytterst minimal.

Speciellt om man testar nivåmatchat och blint under klippningsgränsen.

Vi talar om skillnader jämförbart med att flytta huvudet i lyssningssoffan kanske en eller två cm.

Jag undrar också över hur kompetenta system vissa egentligen har här då de som sagt inte kan/vill höra någon skillnad på förstärkare överhuvudtaget 8O .
Eftersom Sprudel som tur är inte tillhör den skaran så hoppas jag på fortsatta lyssningsintryck från hans förstärkartest :)

+1

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-11-28 12:44

CODY skrev:Varför kan ni inte visa lite respekt för sprudel och oss som tycker att det är intressant att läsa vad han skriver?

+1

Varför ska alla intresanta trådar saboteras?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-28 13:26

dimitri skrev:Peter, jag menar att om skillnad mellan förstärkarna hörs så måste minst en av dem vara behäftad med med egenskaper som går att detektera i det däringa testet

Bra, då är jag på banan. Fast i ett A/B- lyssningstest så finns det en chans till att två apparater som var och en har ett pyttefel som inte detekteras i F/E-lyssningstest men som drar åt varsitt håll, så att differensen kommer över gränsen för hörselns detekterbarhet hos subjektet som lyssnar. Jag tror dock att det inte inträffar så ofta, men det kanske händer oftare än man tror. Man kan ju inte stödja sig på att någon annan vid annat tillfälle lyckats detektera en apparat vid F/E-lyssning. Man måste gå på det man själv kan höra vid givet tillfälle.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-28 14:16

Panelguy skrev:Jag undrar också över hur kompetenta system vissa egentligen har här då de som sagt inte kan/vill höra någon skillnad på förstärkare överhuvudtaget 8O .

Klart bättre än ditt iaf ;)

Nja, ditt svar låter lite som personer som säger att dom som inte ser spöken är inte tillräckligt "öppna i sinnet". 8)
Ett blindtest så blir det nog tyst på alla dessa sk skillnader. :P

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-11-28 14:43

Peter, vi är överens.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-11-28 19:41

Låst på trådskaparens begäran.

/K12

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Föregående