Erik_AA skrev:Kronkan skrev:Du skriver bra och är van att måla upp bilder. Men villtrots detta ge en bild av hur ett test med hörbarhetsgränser kan fungera.
Vi mäter med färgarskala 0-100 där 100 är en mycket färgning.
Vi har 3 apparater som har tre olika värden på denna skala som 31, 36 och 41.
Vihar ocks tremätgrupper som kan höra hörbarhetsgränser vid värde 30, 35 och 40.
Vi slumpar ut apparaterna vid första försöket på varsin testgrupp.
Testgrupp 30 får maskin 31, grupp 35 får 36 samt grupp 40 får 41. Alla tre maskiner kan detekteras som färgade.
Men för att kontrollera resultatet lottar vi ut maskinerna igen. Då får vi testgrupp 30 fårmaskin 41 och grupp 35 får 31 och grupp 40 får 36. Nu detekteras 1 maskin som färgad.
Att det hela blir rätt får oacceptalbel låg sannolikhet. Jag säger inte att mitt exempel återspeglar sanningen.
Men för mig verkar det ändå som testet kan ha låg tillförlitlighet. Tycker att jag intefå rrätt svar på mina frågor om testet
Detta är inte detsamma som jag anser att den transparenta vägen är felaktig för dem som vill gå den vägen. Men att det så att säga kan finnas problem på denna väg.
Nej nej... färgning är inte en endimensionell skala och dina siffror är dessutom helt påhittade och har ingenting med verkligheten att göra. Ditt resonemang är därför helt taget ur luften.
Har du inte fått rätt svar har du nog inte ställt rätt frågor.
För mig är det en självklarhet att färgning kan mätas/upplevas både i mängd och i olika kvaliteer.
För mig är det oroväckande att ibland talara man om hörbarhetsgränser och ibland om kvaliteer. Det tycks inte finnas förståelse för att jag inte kan se att det finns vertyg för att hantera detta. F/E blir mer och mer en hoobyverksamhet. Men har man större abitoner måste man kunna redovisa hur man gör bättre. Det här blir faktiskt rörigt.