Hur bra kan en stereo bli ?? Spin off.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-10 12:21

Erik_AA skrev:
Kronkan skrev:Du skriver bra och är van att måla upp bilder. Men villtrots detta ge en bild av hur ett test med hörbarhetsgränser kan fungera.

Vi mäter med färgarskala 0-100 där 100 är en mycket färgning.

Vi har 3 apparater som har tre olika värden på denna skala som 31, 36 och 41.
Vihar ocks tremätgrupper som kan höra hörbarhetsgränser vid värde 30, 35 och 40.

Vi slumpar ut apparaterna vid första försöket på varsin testgrupp.
Testgrupp 30 får maskin 31, grupp 35 får 36 samt grupp 40 får 41. Alla tre maskiner kan detekteras som färgade.

Men för att kontrollera resultatet lottar vi ut maskinerna igen. Då får vi testgrupp 30 fårmaskin 41 och grupp 35 får 31 och grupp 40 får 36. Nu detekteras 1 maskin som färgad.

Att det hela blir rätt får oacceptalbel låg sannolikhet. Jag säger inte att mitt exempel återspeglar sanningen.

Men för mig verkar det ändå som testet kan ha låg tillförlitlighet. Tycker att jag intefå rrätt svar på mina frågor om testet

Detta är inte detsamma som jag anser att den transparenta vägen är felaktig för dem som vill gå den vägen. Men att det så att säga kan finnas problem på denna väg.

Nej nej... färgning är inte en endimensionell skala och dina siffror är dessutom helt påhittade och har ingenting med verkligheten att göra. Ditt resonemang är därför helt taget ur luften.

Har du inte fått rätt svar har du nog inte ställt rätt frågor.

För mig är det en självklarhet att färgning kan mätas/upplevas både i mängd och i olika kvaliteer.

För mig är det oroväckande att ibland talara man om hörbarhetsgränser och ibland om kvaliteer. Det tycks inte finnas förståelse för att jag inte kan se att det finns vertyg för att hantera detta. F/E blir mer och mer en hoobyverksamhet. Men har man större abitoner måste man kunna redovisa hur man gör bättre. Det här blir faktiskt rörigt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-10 12:32

Konkan, brukar inte diskutera F/E av princip då jag ännu inte närvarit och därför inte vill uttala mig om det.
Tycker man ska ha på fötterna i en diskussion, MEN...

Om du tänker dig följande kvalitetstest i en fabrik som tillverkar kulor av metall, de har ett referenshål där alla kulor ska passera för att bli godkända. Kulona rullar på två metallrör mot hålet med samma avstånd som kulornas diameter så för små kulor trillar ned innan de når hålet.

De som INTE kom igenom pga att de inte var perfekt runda, för stora eller för små - är liksom ointressanta. Och hur MYCKET fel de har är således inte heller något att lägga tid på att bestämma. 5% fel...24%fel...sak samma.

Så tolkar jag F/E! Dvs man lägger inte tid på att storleksbestämma felen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-10 13:08

Man skriver ju och berättar en del om lyssning av apparaten också om man skall vara rättvis. Så personligen ser jag nog testen som bra men som en test bland andra. Jag kommer aldrig köpa något ohört bara för att man inte hittat någon färgning vid en viss test. Men andra får ju gärna göra det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-10 13:19

Kanske bäst ifs att påpeka att jag redan gjort det då jag fick tag på 2 st 208:or billigt men det tycker jag är en annan sak då jag såg priset så förmånligt och risken måttlig. En olyssnad Bryston känns främmande.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-10 16:31

sportbilsentusiasten skrev:Konkan, brukar inte diskutera F/E av princip då jag ännu inte närvarit och därför inte vill uttala mig om det.

Om du tänker dig följande kvalitetstest i en fabrik som tillverkar kulor av metall, de har ett referenshål där alla kulor ska passera för att bli godkända. Kulona rullar på två metallrör mot hålet med samma avstånd som kulornas diameter så för små kulor trillar ned innan de når hålet.

De som INTE kom igenom pga att de inte var perfekt runda, för stora eller för små - är liksom ointressanta. Och hur MYCKET fel de har är således inte heller något att lägga tid på att bestämma. 5% fel...24%fel...sak samma.

Så förstod jag testförfarandet i början som du gör. Då är ju metoden fulltständig relevant om man önskar sätt samman en neutral ljudkedja.

Men så förändras bilden. Ett problem kan ju vara att det finns flera olika rännor som mäter olika. Mätnogranheten kanse inte är så god i någon ränna eftersom stora temperaturförändringar. Sedan kommer någon och säger att man mäter glansen och om det finns inbuktingar på kulan. Helt plötsligt förstår man inte.

Jag försöker enbart lägga mättekniska aspekter på det. Att jag inte själv deltagit är både en styrka och svaghet.

Du beskriver det som ett referenshål.

Som mätapparat består referenshålet vad gäller E/F både av den tekniska apparaturen som ingår samt rummet och de personer som lyssnar. Personerna ingår eftersom aviskten är att mäta apparater och inte människor.

Då måste anvisningar och utförande vid olika mättillfällen hänga ihop. Annars kan man tvivla på testets tillförlitlighet. Mitt allmäna intryck är att för få resonerar kring hela mätapparaten och funderar kring den. Den som hittills gjort det på ett bra sätt är IÖ som enligt min minnesbild tydligt tar avstamp i att både människa och tekniken är mätapparaten. Endast så kan det bli en bra diskussion som leder till att metoden så att säga blir kvalitetssäkrad. Nu verkar det svaja.

Enligt min analys så uppfattar jag att du pratar om den tekniska apparaturen som används vid mätningen. Omkring den är jag helt okritisk. Har ingen grund att påstå något annat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-10 16:38

Det som stabiliserar det "svajet" är hur pass enkelt det är att "diskvalificera" i princip allt på marknaden som F/E-lyssnas. Så även om det föreligger en viss varians på om man lyckas eller inte lyckas på en speciell komponent - bara att lyssnarna får kämpa är ett väldigt gott betyg på testobjektet och troligtvis tillräcklig precision för att den borde gå att rekommendera åt alla som söker komponenter som presterar bra i F/E-hänseende.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-10 19:16

Min syn är inte att det är så enkelt att man vara mäter felaktigheter utan man mäter en helhet. Dvs en ljudbild totalt och inte en förstärkare eller en kabel. Helheten är det som är avgörande och det måste be´dömas en färgande förstärkare kan bli mycket trevligare totalt än en som är ansedd som neutral. Summan av allt är det som egentligen bedöms ingenting annat. Du som lyssnare kan inte bedöma vare sig enskild komponent eller mot spåret. DU KAN ENDAST MÄTA MED VAD ÖRONEN HÖR!!!!! :D sorry for yelling men det borde snart gå in ;)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-10 19:36

meanmachine skrev:DU KAN ENDAST MÄTA MED VAD ÖRONEN HÖR!!!!!

Men du kan ge öronen en enklare situation än den du normalt lyssnar i. F/E gör detta. Exempelvis är det volymoberoende testning.... du kan alltså bedömma förstärkarens beteende vid den volymen du är bäst... men testa vilken effektnivå som helst på testobjektet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 19:22

Kronkan skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Konkan, brukar inte diskutera F/E av princip då jag ännu inte närvarit och därför inte vill uttala mig om det.

Så förstod jag testförfarandet i början som du gör. Då är ju metoden fulltständig relevant om man önskar sätt samman en neutral ljudkedja.

Men så förändras bilden. Ett problem kan ju vara att det finns flera olika rännor som mäter olika. Mätnogranheten kanse inte är så god i någon ränna eftersom stora temperaturförändringar. Sedan kommer någon och säger att man mäter glansen och om det finns inbuktingar på kulan. Helt plötsligt förstår man inte.

Jag försöker enbart lägga mättekniska aspekter på det. Att jag inte själv deltagit är både en styrka och svaghet.

Du beskriver det som ett referenshål.

Som mätapparat består referenshålet vad gäller E/F både av den tekniska apparaturen som ingår samt rummet och de personer som lyssnar. Personerna ingår eftersom aviskten är att mäta apparater och inte människor.

Då måste anvisningar och utförande vid olika mättillfällen hänga ihop. Annars kan man tvivla på testets tillförlitlighet. Mitt allmäna intryck är att för få resonerar kring hela mätapparaten och funderar kring den. Den som hittills gjort det på ett bra sätt är IÖ som enligt min minnesbild tydligt tar avstamp i att både människa och tekniken är mätapparaten. Endast så kan det bli en bra diskussion som leder till att metoden så att säga blir kvalitetssäkrad. Nu verkar det svaja.

Enligt min analys så uppfattar jag att du pratar om den tekniska apparaturen som används vid mätningen. Omkring den är jag helt okritisk. Har ingen grund att påstå något annat.

Min uppfattning är du komplicerar detta, helt i onödan.
Jag har jobbat med R/D, test och kvalitetssäkring en massa år - och det finns inga perfekta test.
Man får helt enkelt fokusera på det viktigaste och hålla koll på osäkerheterna som kan påverka.
Det du söker i F/E (=storleksbestämma felen) var inte det som de ansvariga för testet ville fokusera på, bara att gilla läget.
Eller gör ett eget test...

Detta är mitt sista inlägg i tråden. Är rätt tradigt med dessa ständiga F/E diskussioner.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-11 23:49

Pioneer dv668
Sentec SC9
Nad 208
EKK
Ino pi60s med eventuellt moduler

Är detta det bästa man kan få inom hi-fi?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 00:03

ThePreTor1aN skrev:Pioneer dv668
Sentec SC9
Nad 208
EKK

Verkar så?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-12 00:06

meanmachine skrev:Min syn är inte att det är så enkelt att man vara mäter felaktigheter utan man mäter en helhet. Dvs en ljudbild totalt och inte en förstärkare eller en kabel. Helheten är det som är avgörande och det måste bedömas en färgande förstärkare kan bli mycket trevligare totalt än en som är ansedd som neutral. Summan av allt är det som egentligen bedöms ingenting annat. Du som lyssnare kan inte bedöma vare sig enskild komponent eller mot spåret. DU KAN ENDAST MÄTA MED VAD ÖRONEN HÖR!!!!! :D sorry for yelling men det borde snart gå in ;)

Nej, jag mäter inte vad öronen hör, jag koncentrerar mig på felaktigheter. Jag mäter små enskilda detaljer i det hela, letar efter lösningar på enskilda fel. Jag behöver inte lyssna när jag mäter, även om min lyssning vid mätningen ofta avslöjar fel mycket snabbare än vad själva mätningen gör.

När alla felaktigheter är åtgärdade och borta, så gott det nu går, så är helheten kvar. Helheten behöver jag inte mäta. Helheten är bra om felen är borta, och bättre än bra kan det inte bli.

En anläggnings kvalitet definieras av anläggningens brister. Färre brister ger en bättre anläggning. Man kan inte ha färre brister än inga brister.

Det går inte att bygga anläggningar som är bättre och bättre. Det går att bygga bilar som går snabbare och snabbare, men det går inte att bygga anläggningar som är bättre och bättre.

Den bästa anläggningen är den som inte har några fel, bättre än så blir det inte.*

*ur transparenssynpunkt alltså, kvalitetsneutral prestanda kan man alltid förbättra.

.
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 00:14

Sentec SC9
Nad 208
EKK

Nix. 2xNAD208 och Ino pi60es-s borde vara en uppgradering. Bryston kan utgöra ytterligare lyft. Benchmark är kanske en uppgradering på Pioneer:en. BD-Audio spelar den inte... kanske kan det finnas eller komma någon sådan spelare att välja istället om den för övrigt matchar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-12 00:16

phon skrev:En anläggnings kvalitet definieras av anläggningens brister. Färre brister ger en bättre anläggning. Man kan inte ha färre brister än inga brister.

+1 på den
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-12 00:30

Då återstår frågan: vad/hur är en människa "utan brister" ?
Hur låter/spelar hon, typ . . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-12 00:32

Bra, antar jag ... typ ... ? :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-12 00:39

,Hur mäter man upp´na . . . sinus-svep ? :roll:

ps. Rosa brus är kanske bättre, typ . . .? :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-12 00:43

Jag vill se ´ne .... :oops:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-12 00:44

:mrgreen: Ger upp, typ . . . :D

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-12 01:47

Sentec SC9
Nad 208
EKK

Finns det någon överhuvudtaget utanför det här forumet som skulle kunna tro att rigget ovan skulle kunna ge bättre återgivning än en valfri dito i prisklassen från en vettig Hi-fi butik? 8O
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-12 04:02

Nattlorden skrev:
Sentec SC9
Nad 208
EKK

Nix. 2xNAD208 och Ino pi60es-s borde vara en uppgradering. Bryston kan utgöra ytterligare lyft.

Det finns väl ett antal slutsteg som är bättre än den av någon outgrundlig anledning här så upphöjda 208:an.
Ino har jag aldrig haft nöjet att höra men med tanke på att omdömena här om många andra, ofta mediokra, prylar liknar ren panegyrik så är jag försiktigt skeptisk :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-12 07:53

Panelguy skrev:Det finns väl ett antal slutsteg som är bättre än den av någon outgrundlig anledning här så upphöjda 208:an.

Vilka då och bättre hur? 208 har både grymt bra mätvärden och fina F/E lyssningsresultat.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-12 08:33

ThePreTor1aN skrev:
Sentec SC9
Nad 208
EKK

Finns det någon överhuvudtaget utanför det här forumet som skulle kunna tro att rigget ovan skulle kunna ge bättre återgivning än en valfri dito i prisklassen från en vettig Hi-fi butik? 8O

Jag skulle gissa att de som föredrar en neutral klang och som varit runt litet och hört vad de flesta hifi-butiker kan prestera, allvarligt skulle överväga ditt förslag. Tycker du själv att de flesta hifi-butiker kan plocka ihop en rimligt prisvärd anläggning i akutellt prisläge?

Om du tycker det, konstaterar jag bara att du och jag har väldigt olika återgivningsidéal. Och inget fel i det. Du får tycka vad du vill. Men du tycks ha oerhörda problem med att vissa inte tycker som du. Det kanske är dags att börja fundera över detta!?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-12 12:53

phon skrev:
meanmachine skrev:Min syn är inte att det är så enkelt att man vara mäter felaktigheter utan man mäter en helhet. Dvs en ljudbild totalt och inte en förstärkare eller en kabel. Helheten är det som är avgörande och det måste bedömas en färgande förstärkare kan bli mycket trevligare totalt än en som är ansedd som neutral. Summan av allt är det som egentligen bedöms ingenting annat. Du som lyssnare kan inte bedöma vare sig enskild komponent eller mot spåret. DU KAN ENDAST MÄTA MED VAD ÖRONEN HÖR!!!!! :D sorry for yelling men det borde snart gå in ;)

Nej, jag mäter inte vad öronen hör, jag koncentrerar mig på felaktigheter. Jag mäter små enskilda detaljer i det hela, letar efter lösningar på enskilda fel. Jag behöver inte lyssna när jag mäter, även om min lyssning vid mätningen ofta avslöjar fel mycket snabbare än vad själva mätningen gör.

När alla felaktigheter är åtgärdade och borta, så gott det nu går, så är helheten kvar. Helheten behöver jag inte mäta. Helheten är bra om felen är borta, och bättre än bra kan det inte bli.

En anläggnings kvalitet definieras av anläggningens brister. Färre brister ger en bättre anläggning. Man kan inte ha färre brister än inga brister.

Det går inte att bygga anläggningar som är bättre och bättre. Det går att bygga bilar som går snabbare och snabbare, men det går inte att bygga anläggningar som är bättre och bättre.

Den bästa anläggningen är den som inte har några fel, bättre än så blir det inte.*

*ur transparenssynpunkt alltså, kvalitetsneutral prestanda kan man alltid förbättra.
.
.

Hej! Du beskriver vad jag uppfattar den transparanta filosofin på ett bra sätt.
Men jag har delvis en annan utgångspunkt. Känner egentligen till många olika varianter av vad man vill åstadkomma med sin anläggning.

Så jag hoppas att ditt inlägg inte handlar om du anser att din väg skall vara normer för hur alla skall tänka.

Jag jagar självklart fel som kan leda till upplevda ljudförsämringar. I detta arbeta kan man behöva både teori och framförallt andras erfarenhet och kompetens. Vet inte om det är någon som säger emot dig här.

Ljudtekniktidningen "Sound on Sound" hade i årets februarinummer ett tema som handlade om gamla teknikers renessans och vilka upplevelsekvaliteer respektive teknik kan ge.

http://www.soundonsound.com/sos/feb10/a ... warmth.htm

Så den som vill ha en ingång till ämnet har jag inte ännu läst något bättre. Så visst finns det tänkbara upplevelsemässiga förbättringar som kan göras.

Men det är för mig den resandes sak att avgöra målet.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-12 13:18

MichaelG skrev:
ThePreTor1aN skrev:
Sentec SC9
Nad 208
EKK

Jag skulle gissa att de som föredrar en neutral klang och som varit runt litet och hört vad de flesta hifi-butiker kan prestera, allvarligt skulle överväga ditt förslag. Tycker du själv att de flesta hifi-butiker kan plocka ihop en rimligt prisvärd anläggning i akutellt prisläge?

Om du tycker det, konstaterar jag bara att du och jag har väldigt olika återgivningsidéal. Och inget fel i det. Du får tycka vad du vill. Men du tycks ha oerhörda problem med att vissa inte tycker som du. Det kanske är dags att börja fundera över detta!?

Hälsn. Michael

Har jag oehörda problem??? 8O 8O jaha, ok i så fall...visste inte detta.

Jag ser att du vill snäva till detta att det gäller olika smaker och färgningar om vad man föredrar så fort man skulle gå till en hi-fi butik.
Men föredrar man rigget i tråden så håller man på med sann hi-fi.

Borde man inte kommit fram till liknande rigg, såsom testmetoder utanför forumet?, de lyser nämligen med sin frånvaro.
Det mesta har väl undersökts objektivt?.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 13:40

Psssssssssst (viskar) ThePreTor1aN

När världen gått i aska och vi alla sitter i himlen och lyssnar på holy surround kommer det att finns ett eget rum där alla LTS'are sitter och på dörren står det att beträdes EJ... Om någon frågar sankte per om varför får han höra att jo det blev som eftersom de som är så enfaldiga och de tror att de är ensamma här i himlen. :)

hifiguru@spray.se

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-12 13:51

meanmachine skrev:Psssssssssst (viskar) ThePreTor1aN

När världen gått i aska och vi alla sitter i himlen och lyssnar på holy surround kommer det att finns ett eget rum där alla LTS'are sitter och på dörren står det att beträdes EJ... Om någon frågar sankte per om varför får han höra att jo det blev som eftersom de som är så enfaldiga och de tror att de är ensamma här i himlen. :)

+1 hehee

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-12 13:59

ThePreTor1aN skrev:Har jag oehörda problem??? 8O 8O jaha, ok i så fall...visste inte detta.

Jag tolkar det som att du har oerhörda problem med att ett antal personer eftersträvar transparent återgivning och litar till F/E-lyssning för detta, eftersom du gång efter annan raljerar över detta. Om jag missförstått dig, ber jag om ursäkt.

Jag ser att du vill snäva till detta att det gäller olika smaker och färgningar om vad man föredrar så fort man skulle gå till en hi-fi butik.

Denna kommentar förstår jag inte. Om det inte handlar om olika smak, vad handlar det om då? Det är faktiskt sällan jag hört något riktigt bra och prisvärt i en hifi-butik. Men om du ofta gör det, så tolkar jag det som att vi har olika smak. Om du menar något annat, får du nog förklara det. Det räcker inte med att du antyder att jag fattat fel. Och "sann hifi" - vad är det?

Borde man inte kommit fram till liknande rigg, såsom testmetoder utanför forumet?, de lyser nämligen med sin frånvaro.

Såvitt jag känner till, har inte det mesta undersökts objektivt. Hifi-pressen gör det definitivt inte. Där är det i allmänhet "lyssna och tyck" som gäller. Och inget fel i det - men det är ju inte direkt bästa sättet att avgöra apparaters transparens på.

Du signalerar en hel del frustration emellanåt. Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt, men om din poäng är att det måste finnas massa annat än den av dig omtalade riggen som är bra, så håller jag med dig. Dels finns det ju massor av apparater som LTS inte har F/E-testat och som kan vara hur bra som helst. Och så finns det säkert en hel del av det som är testat, där den detekterade färgningen inte har någon större betydelse i praktiken i många fall.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-12 14:03

meanmachine skrev:[...]enfaldiga [...]

MM, har du någon gång hört begreppet "genom sig själv känner man andra"? Det är förmodligen därför jag alltid tror alla om gott! :D

Hälsn. Michael

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-12 15:14

MichaelG skrev:
ThePreTor1aN skrev:Har jag oehörda problem??? 8O 8O jaha, ok i så fall...visste inte detta.

Jag tolkar det som att du har oerhörda problem med att ett antal personer eftersträvar transparent återgivning och litar till F/E-lyssning för detta, eftersom du gång efter annan raljerar över detta. Om jag missförstått dig, ber jag om ursäkt.

Denna kommentar förstår jag inte. Om det inte handlar om olika smak, vad handlar det om då? Det är faktiskt sällan jag hört något riktigt bra och prisvärt i en hifi-butik. Men om du ofta gör det, så tolkar jag det som att vi har olika smak. Om du menar något annat, får du nog förklara det. Det räcker inte med att du antyder att jag fattat fel. Och "sann hifi" - vad är det?

Såvitt jag känner till, har inte det mesta undersökts objektivt. Hifi-pressen gör det definitivt inte. Där är det i allmänhet "lyssna och tyck" som gäller. Och inget fel i det - men det är ju inte direkt bästa sättet att avgöra apparaters transparens på.

Du signalerar en hel del frustration emellanåt. Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt, men om din poäng är att det måste finnas massa annat än den av dig omtalade riggen som är bra, så håller jag med dig. Dels finns det ju massor av apparater som LTS inte har F/E-testat och som kan vara hur bra som helst. Och så finns det säkert en hel del av det som är testat, där den detekterade färgningen inte har någon större betydelse i praktiken i många fall.

Hälsn. Michael

Inte alls! :)
Ovanståede var bara en lite fundering jag kom på. Med säkert inget rakt svar.

Jag vet inte riktigt vart du läst den raljerande, oehörda problem och frustration som behöver komma ut?
Dock så är det väl kanske så att så fort man skiver på faktiskt.se så ser många det som raljering och "oehörda problem", men ett bra tips är kanske själv ta lite friskt luft och räkna till tio.
:)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi