AKG 271 – LTS har alltid rätt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-05 18:05

Johan_Lindroos skrev:Dessutom skulle det behövas något likt Studers f d algoritm som medgav huvudrörelser utan att ljudbilden flyttades runt.

Det här återkommer ibland som ett önskemål, vilket jag har svårt att förlika mig med. Är inte en av de stora fördelarna med lurar just att ljudbilden följer med huvudrörelserna? :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-01-05 18:26

phloam skrev:Det här återkommer ibland som ett önskemål, vilket jag har svårt att förlika mig med. Är inte en av de stora fördelarna med lurar just att ljudbilden följer med huvudrörelserna? :D

Inte om man vill efterlikna verkligheten.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-01-05 18:29

phloam skrev:Generell hörlurs-bashing gör ett öseriöst intryck, speciellt när det kommer från testansvarig inom LTS och en mätexpert.

Skulle det göra ett seriösare intryck om de ljög?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-05 18:30

Det är snarast så att det blir betydligt bättre externalisering med en så kallad head-tracker d v s instrumenten hamnar bättre på plats externt utanför ens huvud.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-01-05 18:36

lazpete skrev:Men, det jag finner intressant är, att det verkar finnas flera "auktoriteter" här, som finner K271 att vara en "naturlig" basåtergivare 8O .
Det hade jag inte trott!
Det går att göra ett ganska enkelt (nåja) test, och det är att spela in en kontrabas, och gärna vara med när det görs, för att få en bild av hur en kontrabas låter. Lyssna sedan på denna inspelning i olika lurar.
Jag tycker iaf, att K271 inte kan återge denna bas på något sätt likt verkligheten.

Det beror lite på hur inspelningen är gjord också. Jag har inte lyssnat så mycket på just K271 men har för mig att jag tyckte de lät hyfsat naturligt om än kanske lite slanka i basen, men jag upplever många andra lurar som kraftigt bashöjda jämfört med de flesta högtalare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-05 18:51

Ja det är ju lätt gjort ett en inspelning tappar i basområdet, speciellt om man placerar mickarna en bit ifrån, och dessutom inte använder rundtagande mirofoner.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-01-05 18:58

phloam skrev:
Morello skrev:
Johan_Lindroos skrev:Frågan skulle kunna vara om det finns någon enda hörlur som kan återge en någorlunda verklighetstrogen ljudhändelse!

.

En högst relevant fråga och jag tycker att alla lurar jag testat (mer än 40) lider av mer eller mindre tafflig återgivning, men ibland får det duga med en lur för att lyssna lite vid datorn på natten tex.

I replokalen har jag ett par kombinerade lurar och hörselkåpor som från Vic Firth, som är bra när man behöver medhörning vid inspelning. :) Dom låter förjäkligt, men fyller ändå en funktion.

Generell hörlurs-bashing gör ett öseriöst intryck, speciellt när det kommer från testansvarig inom LTS och en mätexpert.

Phloam, vänligen, respektera mina åsikter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-05 19:14

Johan_Lindroos skrev:Phloam, vänligen, respektera mina åsikter.

Och det är min åsikt att det du och Morello skrev ovan är bashing. Vänligen respektera den åsikten.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-01-05 19:16

Ordet "bashing" börjar bli en aning tjatigt. Phloam; kom gärna med argument i diskussionen än att tillsynes gömma dig bakom ett uttryck. Med all respekt och vänlighet, givetvis.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-05 20:02

Eftersom det tycks vara väldigt bråttom med argumenten här så skriver jag följande till Magnuz och andra:

Hade Johan skrivit "...om det finns någon enda hörlur som kan återge en helt verklighetstrogen ljudhändelse!" så hade jag inte reagerat alls. För helt uppenbart är det väl snarare så att nästan alla lurar kan återge en "någorlunda" verklighetstrogen återgivning(ljudhändelse)?

Samt att Morello fyller på med att avfärda praktiskt taget alla hörlurar (mer än 40 iaf) som något som inte duger till mer än att "lyssna lite vid datorn på natten tex." Detta trots det faktum att hörurar mycket väl kan användas för finlyssning, trots de tillkortakommanden (i.e. odefinierad "tafflighet") som Morello stör sig på.

Mitt inlägg var en reaktion på tonen i inläggen, avsett att påpeka att sådana uttalanden kan ses som ogrundad kritik präglad av föraktfullhet, d.v.s. bashing.

Men jag nöjer mig med att konstatera att ogrundat och illa dolt förakt är inget annat än en "åsikt" och därigenom helt oantastligt på faktiskt.se.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-05 20:30

Magnuz skrev:
phloam skrev:Det här återkommer ibland som ett önskemål, vilket jag har svårt att förlika mig med. Är inte en av de stora fördelarna med lurar just att ljudbilden följer med huvudrörelserna? :D

Inte om man vill efterlikna verkligheten.

....som om den utspelade sig på en viss plats i rummetman lyssnar i, nej.

Men man vill efterlikna verkligheten på en imaginär plats "i huvudet", och inte "utanför huvudet", så är det väl rätt bra om inte hela ljudbilden rör på sig så fort man rör huvudet? Om du förstår hur jag menar :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-01-05 21:05

phloam skrev:Men man vill efterlikna verkligheten på en imaginär plats "i huvudet", och inte "utanför huvudet", så är det väl rätt bra om inte hela ljudbilden rör på sig så fort man rör huvudet? Om du förstår hur jag menar :)

Jodå. Det skulle nog ge konstiga effekter om man kompenserade för det där när man t.ex. är ute och springer. Men sitter man stilla i en stol och "finlyssnar" borde det kännas mer realistiskt om det låter som om ljudet kom från samma riktning oavsett hur man vrider huvudet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-05 21:08

Men hur är det tänkt att man ska definiera var den punkten/riktningen är...?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-01-05 21:21

phloam skrev:Men hur är det tänkt att man ska definiera var den punkten/riktningen är...?

Näsan?
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-05 21:25

Men den rör ju på sig också :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-05 22:15

Jag har lösningen på just exakt det hemma. 8O
Hämtade den idag.
Provlyssningsrapport kommer snart på ett ställe nära dig.
Ska bli kul att se - och höra - hur det funkar.

8)

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-01-05 22:17

phloam skrev:Men hur är det tänkt att man ska definiera var den punkten/riktningen är...?

Någon form av trackingutrustning antar jag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-05 22:28

phloam skrev:Men den rör ju på sig också :D

Precis :D näsan är där den är och eftersom huvudet rör sig ett visst antal grader som utrustningen kan detektera, så ändras signalen så att man upplever att instrumenten inte ändrar absolut position och då har hörseln lättare att bibehålla det upplevda avståndet till instrumenten och därför blir återgivningen naturligare. Jag har själv aldrig lyssnat på ett sådant system, men det finns olika varianter som fungerar olika bra. De bästa är dyra och skall fungera ypperligt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-01-06 01:01

Tja ljudbild är det ju svårt för hörlurar att mäta sig med högtalare. Dock går man efter realistisk ton så presterar de klart bättre i jämförelse med högtalare. Men precis som med högtalare finns det bättre och sämre och man måste betala för de bättre generellt ;)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-01-06 14:34

oqvist skrev:Tja ljudbild är det ju svårt för hörlurar att mäta sig med högtalare. Dock går man efter realistisk ton så presterar de klart bättre i jämförelse med högtalare.

Vad menar du med realistisk ton?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-06 18:51

oqvist skrev:Tja ljudbild är det ju svårt för hörlurar att mäta sig med högtalare. Dock går man efter realistisk ton så presterar de klart bättre i jämförelse med högtalare. Men precis som med högtalare finns det bättre och sämre och man måste betala för de bättre generellt ;)

Ja, jag undrar också vad realistisk ton är?
Själv så använder jag endast lurar vid resor/ute och går. Dom är ju helt värdelösa i återgivningssyfte, enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-06 19:41

Sorry Subben, men trolltåget har redan gått vad gäller denna tråd :D

Lite intressant iaf att lurar används och testas så mycket trots att de är så värdelösa på ljudåtergivning :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-06 20:03

Jäklar, jag är lite imponerad faktiskt. Funkar sketabra på film och även riktigt bra på tvåkanal!

Det finns fem olika profiler för olika "öron" och det tar ett tag innan man hittar rätt. Det finns även en sjätte som man kan konfigurera själv med ett nerladdningsbart verktyg. Ljudet håller sig i riktning framför om man vrider på huvudet. Läckert! Det är inte alls samma "inneihuvetkänsla" som jag tycker mig brukar uppleva med lurar.
Dessutom är det bra tryck i förstärkaren, det låter otroligt mycket bättre än i hörlursutgången på receivern.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-01-06 20:05

Kostade sig?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-06 20:09

Vet inte, den finns inte ute ännu.
Tror den får "världspremiär" på hifimässan på Sheraton.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-06 20:21

Va fasiken . . . produktplacering . . tala genast om
vilken eller vilka du representerar . . :evil: :evil: :evil:

:D

ps Sorry såg just:"T H E G O O S E B U M P F A C T O R" :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-01-07 10:13

KarlXII skrev:Jäklar, jag är lite imponerad faktiskt. Funkar sketabra på film och även riktigt bra på tvåkanal!

Det finns fem olika profiler för olika "öron" och det tar ett tag innan man hittar rätt. Det finns även en sjätte som man kan konfigurera själv med ett nerladdningsbart verktyg. Ljudet håller sig i riktning framför om man vrider på huvudet. Läckert! Det är inte alls samma "inneihuvetkänsla" som jag tycker mig brukar uppleva med lurar.
Dessutom är det bra tryck i förstärkaren, det låter otroligt mycket bättre än i hörlursutgången på receivern.

Har du provat nåt mer på HeaDspeakern?. Funderar nämligen på denna. Jag antar att man har då en extra kabel till headtrackingen för att det ska funka?. Den är förresten lanserad, finns på lager i VLSI-store i Finland.
Frågan är ju hur bra driv den klarar att ge till HD650.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-07 10:17

ThePreTor1aN skrev:
KarlXII skrev:Jäklar, jag är lite imponerad faktiskt. Funkar sketabra på film och även riktigt bra på tvåkanal!

Har du provat nåt mer på HeaDspeakern?. Funderar nämligen på denna. Jag antar att man har då en extra kabel till headtrackingen för att det ska funka?. Den är förresten lanserad, finns på lager i VLSI-store i Finland.
Frågan är ju hur bra driv den klarar att ge till HD650.

Ska lämna den till Tober idag, jag tror han har ett par 650 faktiskt och ska testa den i helgen.
Jag har ju inga bra lurar att testa med så vi kommer att skriva ihop något tillsammans senare.

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2011-01-07 11:45

subjektivisten skrev:
oqvist skrev:Tja ljudbild är det ju svårt för hörlurar att mäta sig med högtalare. Dock går man efter realistisk ton så presterar de klart bättre i jämförelse med högtalare. Men precis som med högtalare finns det bättre och sämre och man måste betala för de bättre generellt ;)

Ja, jag undrar också vad realistisk ton är?
Själv så använder jag endast lurar vid resor/ute och går. Dom är ju helt värdelösa i återgivningssyfte, enligt mig.

Bra skrivet! Det finns inte något som kallas realistisk ton, det finns bara F/E -tester, därför är det ingen idé att diskutera hörlurar. Själv sitter jag nöjd med min anläggning där allt är är F/E -testat och rekommenderat av LTS :wink:
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-01-07 11:57

Vee-Eight skrev:NonMorales;

Du är lite väl snabb att alltid nypa till Subjektivisten. Det är rätt trist beteende när du inte tycks skriva så mkt andra inlägg.
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi