Distande högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-30 18:42

phon skrev:Ja, jag vet inte, men när jag tittar på dom länkade mätningarna kan jag få intrycket av att jag möjligen skulle tycka att C4 kanske kan låta lite jobbig, trots låg dist. Jag ändrade en QM10 till liknande typ av output och den låter iaf. rätt jobbig då. Jfr även t.ex. PK i originalskick i vissa rum och öron, beroende på spridningen/direktljudet i dom aktuella registren.

Precis. +1 på dina inlägg i tråden. Frekvensgång kan spela spratt så att säga. Även dipar i nedre halvan av mellanregistret kan vara förrädiska.

C4 har extremt låg dist. Det är ingen tvekan. De mäter på så sätt exemplariskt, men frekvensgång ligger ju på full nivå så att säga och dist ligger långt under i nivå. Båda skall ju bli nervimpulser och dist kan maskeras helt och hållet medans full nivå inte maskeras. Det beror på vilken musik som spelas och hur gles den är.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-30 18:46

petersteindl skrev:
phon skrev:Ja, jag vet inte, men när jag tittar på dom länkade mätningarna kan jag få intrycket av att jag möjligen skulle tycka att C4 kanske kan låta lite jobbig, trots låg dist. Jag ändrade en QM10 till liknande typ av output och den låter iaf. rätt jobbig då. Jfr även t.ex. PK i originalskick i vissa rum och öron, beroende på spridningen/direktljudet i dom aktuella registren.

Precis. +1 på dina inlägg i tråden. Frekvensgång kan spela spratt så att säga. Även dipar i nedre halvan av mellanregistret kan vara förrädiska.

C4 har extremt låg dist. Det är ingen tvekan. De mäter på så sätt exemplariskt, men frekvensgång ligger ju på full nivå så att säga och dist ligger långt under i nivå. Båda skall ju bli nervimpulser och dist kan maskeras helt och hållet medans full nivå inte maskeras. Det beror på vilken musik som spelas och hur gles den är.

MvH
Peter

Kan du utveckla och förklara för en som inte är så teknisk? :oops:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-01-30 19:34

Roligt att du kliver in och förklarar mätvärderna Peter S. Jag tyckte de såg bra ut också, bara som jmf med andra modeller.

Men, att tolka hur de låter via mätvärdena är nog vanskligt. Kanske bättre att läsa vad Soundstage skriver om den i texten, och det ser ju bra ut tycker jag, med en sammanfattning som:

""Holistic approach to musical reproduction" in which "the outcome is an integrated portrayal no matter the source"; "lightning quick, transparent, and remarkably clean"; offer "a mid-hall perspective, the players located either just in front of, between and around, or behind the loudspeaker plane.""

De gillar också QM10 starkt, vilket också är skoj.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-30 19:43

Om man betraktar avvikelse från en bra frekvensgång för dist då? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-30 20:21

Nattlorden skrev:Om man betraktar avvikelse från en bra frekvensgång för dist då? 8)

Jag tycker att samtliga avvikelser från referensen i dekoderledet ska betecknas "distortion" så att förvirringen blir total :)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-01-30 20:24

Öronvax...bakfylla...migrän...också dist! 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-01-30 20:25

Onyktra musiker? ;)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-30 20:27

Felstämda instrument?

Halvdöva ljudtekniker?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-30 20:29

Dekoderns oförmåga att förmedla adekvat tonhöjdsupplevelse - också dist! :)

Edit: F.ö. kommer jag i fortsättningen att betrakta placeboeffekter som en form av distortion.

http://open.spotify.com/track/1NHcsAko8OPnOjGv3TvcUj

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-30 21:12

Nattlorden skrev:Om man betraktar avvikelse från en bra frekvensgång för dist då? 8)

Vad är en bra frekvensgång? :)

Jag väljer att betrakta en frekvensgångsavvikelse som en frekvensgångsavvikelse 8O Va, är det så enkelt. Och harmonisk distorsion är harmonisk distorsion. :)

Sån e jag.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-30 21:19

petersteindl skrev:Vad är en bra frekvensgång? :)

Det är du som skall föreställa högtalartillverkare, inte jag. :mrgreen: You tell me.

Jag väljer att betrakta en frekvensgångsavvikelse som en frekvensgångsavvikelse 8O Va, är det så enkelt. Och harmonisk distorsion är harmonisk distorsion. :)

Och på vilket sätt skulle något ändras om du byter ut frekvensgångsavvikelse med frekvensgångsdistortion? :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-30 23:32

petersteindl skrev:C4 har extremt låg dist. Det är ingen tvekan. De mäter på så sätt exemplariskt, men frekvensgång ligger ju på full nivå så att säga och dist ligger långt under i nivå. Båda skall ju bli nervimpulser och dist kan maskeras helt och hållet medans full nivå inte maskeras. Det beror på vilken musik som spelas och hur gles den är.

MvH
Peter

Nja, det finns ju flera som har lägre dist i dom högre frekvenserna.
C4
Bild

NHT Xd

Bild

PSB Synchrony One
Bild

Och varför inte ta med en Cervin vega CLS-215
Bild

Eller tolkar jag dom fel?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-01-30 23:53

Det säger nog bara att det finns många högtalare med låg dist ute där, och Dynaudio tycker dom också är en av dem.

Guru QM10 tycker de också har väldigt låg dist, och berömmer den. Den är en liten stativare precis som den NHT Xd som du har med.

QM10:

Bild

Den har mer dist på pappret än NHT Xd, men Guru får också beröm för låg dist...Så det kanske är det intressanta, låg dist anses nog vara dist inom ett visst område?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-31 00:14

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:C4 har extremt låg dist. Det är ingen tvekan. De mäter på så sätt exemplariskt, men frekvensgång ligger ju på full nivå så att säga och dist ligger långt under i nivå. Båda skall ju bli nervimpulser och dist kan maskeras helt och hållet medans full nivå inte maskeras. Det beror på vilken musik som spelas och hur gles den är.

MvH
Peter

Nja, det finns ju flera som har lägre dist i dom högre frekvenserna.
C4
Bild

NHT Xd

Bild

PSB Synchrony One
Bild

Och varför inte ta med en Cervin vega CLS-215
Bild

Eller tolkar jag dom fel?

Man måste se varje enskild högtalare för sig. Om vi tar C4 så kan man se att nivån på själva signalen är runt 95 dB från 70 Hz och uppåt. Tittar man på frekvensområdet från 80 hz till 5 kHz så är nivån exemplariskt låg. THD som är harmonisk distorsion ser jag som väsentligast i det området. Finns det konstiga peakar utanför detta område så får man titta på det. 2a tonen på 5 khz är 10 kHz och 3e tonen är 15 khz. Dessa toner ser inte jag som de farliga. Däremot kan det vara så att distorsionen kan peka på att det finns högre ordningens distorsion och IM och då är situationen annorlunda.

NHT Xd faller 5 dB under 500 Hz och därmed är nivån 90 dB vid 150 Hz. Där har C4 10 dB lägre dist trots att nivån är 5 dB högre. Det ser jag som en markant skillnad.

PSB Synchrony One är inte så mycket att orda om. Där måste man höja distorsionskurvan på papperet 10-20 dB för att kunna se distorsionen.

Cerwin har också låg dist. I området 100 till 200 Hz ligger signalen på 98-99 dB och disten är i storleksordning av NHT men signalen är nästan 10 dB starkare.

Jag ser inte riktigt dist som en kompetitor, d v s att jag jämför med andra högtalares dist. Jag ser snarast till hörbarheten hos varje distkomponent. Hur högt ligger 3e-ton och hur ser kurvan ut? Jag överväger varje enskild kurva och distorsionskomponent med hur perceptionen uppfattar distorsionen. Själv prioriterar jag distorsionsfritt i området mellan 100 Hz till 2 kHz.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-31 00:17

Alla dessa mätningar var gjorda 95dB@2m.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-31 00:23

Det verkar som dom kalbrerat vid 1 kHz, och alla dessa högtalare har inte perfekt frekvensgång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-31 00:23

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Vad är en bra frekvensgång? :)

Det är du som skall föreställa högtalartillverkare, inte jag. :mrgreen: You tell me.

Och på vilket sätt skulle något ändras om du byter ut frekvensgångsavvikelse med frekvensgångsdistortion? :wink:

Jag använder inte orden bra frekvensgång. Jag vet inte vad det innebär. jag har faktiskt inte en susning. Du använde uttrycket och då förmodade jag att du vet vad det innebär. :) Jag kan använda orden rak frekvensgång.

frekvensgångsdistorsion? :?: Tja, det är för mig helt främmande kombination. Frekvensgång mäts i dB som en avvikelse från rak frekvensgång. Distorsion mäts i % och det är övertonernas nivå i jämförelse med grundtonens nivå.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-31 00:27

paa skrev:Det verkar som dom kalbrerat vid 1 kHz, och alla dessa högtalare har inte perfekt frekvensgång.

Precis vad jag tänkte skriva. Tack paa. det visar med önskvärd tydlighet att man kanske skulle lägga på en digital frekvenskompensering så att alla högtalare uppvisade samma frekvensgång i ekofritt och därefter mäta distorsionen vid samma ljudtryck vid mikrofonen. Å andra sidan ger det heller inte en helt rättvis bild eftersom inga av hägtalarna används i praktiken på så sätt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-31 00:28

paa skrev:Det verkar som dom kalbrerat vid 1 kHz, och alla dessa högtalare har inte perfekt frekvensgång.

Har för mig det. Anledningen varför man har med frekvensgången är för man ska kunna se hur mkt disten är just där. Här kan man läsa mer om hur dom mäter.

"THD+N variation with frequency at 90dB - Measured at 2 meters (equivalent to 96dB at 1 meter) from 50Hz to 10kHz. The top curve of the chart shows the frequency response of the loudspeaker at the determined SPL level (i.e., 90dB) while the bottom curve shows the distortion component of the signal (values below 40dB should be ignored because they are too close to the noise floor of the test equipment to be of use).

Both curves are reported in dB which can be read off the vertical axis. In order to convert to a percentage one must read the top line (frequency response) and then determine the dB difference between that line and the bottom line (THD+N line). Translation from dB to % is as follows:

Equal (or 0dB difference) = 100 %
-10dB = 31.6%
-20dB = 10.0%
-30dB = 3.16%
-40dB = 1.0%
-50dB = <0.5% "

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-31 00:35

Ofta lyfter man distorsionskurvorna 20 dB på pappret så att man ser lägre dist än -40 dB d v s lägre dist än 1 %. -40 dB på pappret motsvarar då -60 dB verklig dist och det är en nivå på 0,1 %

I det perspektivet så vet jag inte riktigt hur låg deras distorsion egentligen är.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-31 00:45

Något som är intressant är deras kompressionsmätningar:
"Deviation from linearity - Measured with a frequency sweep across the audible spectrum on axis at 2 meters.

Purpose: Shows how a speaker is stressed and if it compresses at certain frequencies as the sound-pressure level is increased.

What it tells you: As volume increases, all frequencies should rise at the same rate. However, as a speaker is stressed, compression will occur at certain frequencies. The stress may be mechanical, thermal or otherwise. This test shows those frequencies at which deviation occurs as a result of compression. Many speakers show slight deviations at 90dB. Most speakers start to show serious deviations at 95dB. Very few speakers can be tested at 100dB without damage."

Tyvärr så har dom inga sådana mätningar på C4 men av dom andra som vi tagit upp hittills så ser det ut såhär

95dB@2m

NHT Xd
Bild

PSB Synchrony One
Bild

Cervin vega CLS-215
Bild

Guru Pro Audio QM10
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-31 00:45

petersteindl skrev:

Precis vad jag tänkte skriva. Tack paa. det visar med önskvärd tydlighet att man kanske skulle lägga på en digital frekvenskompensering så att alla högtalare uppvisade samma frekvensgång i ekofritt och därefter mäta distorsionen vid samma ljudtryck vid mikrofonen. Å andra sidan ger det heller inte en helt rättvis bild eftersom inga av hägtalarna används i praktiken på så sätt.

MvH
Peter

Det hade kanske varit bättre att kalibrera nivån med rosa brus eller dBA-kurva eller nåt sånt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-31 00:59

Jag tror inte man ska lägga för mycket vikt på dessa kurvor, som dom själva skriver så kan det upplevas väldigt olika beroende på många saker, som flera i tråden varit inne på.

Frågan är kanske, vill man lära sig höra felen om man inte hör dom idag? För någon som äger MA PL-300 så är det nog bra att slippa höra problem, då lär han behöva sälja dom. Men det får ju inte hindra andra från att påpeka dessa problem.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-31 01:01

mx skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Kan du utveckla och förklara för en som inte är så teknisk? :oops:

Det bästa du kan göra är att ladda ned ett litet program från tolvan. http://user.faktiskt.io/svante/harmosc.exe. Välj att spara den på disk. Sedan kan du öppna programmet och klicka på settings och då sätter du ditt ljudkort högst upp samt vilken harmonisk distorsion du vill lyssna efter. Då kan du gå in och klicka på ringarna och dra dessa upp och ned, samt även i sidled. Då kan du höja nivån på övertonerna tills du ungefär kan skönja disten. Då kan du få en uppfattning över vilka nivåer det rör sig om då man uppfattar disten.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-01-31 16:21

subjektivisten skrev:Jag tror inte man ska lägga för mycket vikt på dessa kurvor, som dom själva skriver så kan det upplevas väldigt olika beroende på många saker, som flera i tråden varit inne på.

Frågan är kanske, vill man lära sig höra felen om man inte hör dom idag? För någon som äger MA PL-300 så är det nog bra att slippa höra problem, då lär han behöva sälja dom. Men det får ju inte hindra andra från att påpeka dessa problem.

Själv sålde jag mina pi60 efter att ha jämfört dom med just PL-300 :o

Du är väldigt mycket inne på att du lärt dig höra olika fel, jag tror snarare det är så att du är väldigt van vid ett överdämpat rum (baserat på vad jag läst och sett från ditt rum) och därför tycker allt annat låter konstigt när du är i butiker/mässor där det istället är för lite dämpning.

Kul att det även finns folk med kunskap i tråden, som tex. Peter. Peter vad kan du utläsa från kurvan nedan? Något som ser konstigt/bra ut?

Väldigt förenklat så har jag fått förklarat för mig av konstruktören att den ökade energin över 10k är pga den speciella spridningen av diskanten och mellanregistert har man valt att ta ner lite då hörseln är känsligast där. Han pratade i 30min om just detta, så min förklaring är som sagt väldigt förenklad.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-31 16:56

Komorok skrev:Jag har fått bilden av att de recensioner som ges av personer man kan föra en
dialog med ifrågasätts, medan de som endast finns att läsa tas på större allvar.

Är inte det märkligt?

jag tycker inte att det är märkligt, alla som skriver recensioner ifrågasätts alltid av någon, ju hårdare recension och ju tillgängligare recensenten är ju maffigare pådrag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-31 17:13

subjektivisten skrev:Guru Pro Audio QM10
Bild

Kanske 95dB börjar märkas av att QM10 inte riktigt orkar spela sitt bästa längre - både på disten och linjäriteten? Så här såg ju den senare ut på 90dB:
Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-31 17:41

NB skrev:Du är väldigt mycket inne på att du lärt dig höra olika fel, jag tror snarare det är så att du är väldigt van vid ett överdämpat rum (baserat på vad jag läst och sett från ditt rum) och därför tycker allt annat låter konstigt när du är i butiker/mässor där det istället är för lite dämpning.

Nej, det var en riktigt elak dist som jag och Janne, som var med, hörde. Janne påtalade även detta till killarna i affären. Som jag sa tidigare, vissa har inte den erfarenheten/kunskapen för att upptäcka detta, vilket dom som äger dessa produkter kan vara glada över. Men det ändrar inte på faktumet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-31 17:42

Nattlorden skrev:Kanske 95dB börjar märkas av att QM10 inte riktigt orkar spela sitt bästa längre - både på disten och linjäriteten?

Absolut. :)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-01-31 17:59

subjektivisten skrev:
NB skrev:Du är väldigt mycket inne på att du lärt dig höra olika fel, jag tror snarare det är så att du är väldigt van vid ett överdämpat rum (baserat på vad jag läst och sett från ditt rum) och därför tycker allt annat låter konstigt när du är i butiker/mässor där det istället är för lite dämpning.

Nej, det var en riktigt elak dist som jag och Janne, som var med, hörde. Janne påtalade även detta till killarna i affären. Som jag sa tidigare, vissa har inte den erfarenheten/kunskapen för att upptäcka detta, vilket dom som äger dessa produkter kan vara glada över. Men det ändrar inte på faktumet.

JanBanan?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi