Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Coolt, att besöka en tillverkare. Innehåller PVC halogen? Vad är det som är dåligt med halogen?
Halogener är gruppen näst längst till höger i det periodiska systemet. Gruppen innehåller grundämnena fluor, klor, jod, brom och astat. För att kallas halogenfri skall enligt IEC:s definition halten klor och brom var och en vara < 900ppm och klor + brom < 1500ppm. Normalt tas inte de övriga halogenerna med i definitionen halogenfri. Isolermaterialet teflon (polytetrafluoreten) innehåller t.ex. mycket fluor. Med halogenfri kabel menar man normalt en elkabel som inte innehåller PVC-plast. Halogenfri kabel är ofta ett krav vid nybyggnation, den är något dyrare än vanlig elkabel.
Orsaken till att man använder halogenfri kabel är att när PVC-plast brinner frigörs det klor som finns i plasten, denna kan reagera med vatten (som används för att släcka branden) och bilda saltsyre-rök. Saltsyra är mycket giftig att inandas.
lennartj skrev:Gamla kufar som jag och mina vänner sammantagna känner känner nästan alla i branschen som varit med sedan 1970-talet och tidigare.
Laila skrev:lennartj skrev:Gamla kufar som jag och mina vänner sammantagna känner känner nästan alla i branschen som varit med sedan 1970-talet och tidigare.
Kan inte påminna mig att vi träffats !?
/ Laila på/från "läktaren" . . .![]()
ps. Skönt att "myten" om "transistorers gråfärgning"
äntligen fick avlivas . . . ett stort tack för din(m.fleras)
insats härvidlag Lennart . . . intressant läsning vare . .
(Sweet Spot Forum har detaljerna).
Ragnwald skrev:Oj, vilka högtalarkablar använde ni på 70-talet?![]()
Själv var jag bland de första att använda lampsladd och det räknades som riktigt grovt på den tiden.
adagio skrev:Skämt åsidå, EKK låter bara rätt, jag kan inte säga att någonting sticker ut, den har inte någon förföriskt klang eller tillskott av bas eller diskantinformation. Det finns massor av kablar som är bättre på att presentera olika saker.
Jag tycker den kabel som varit närmast klangmässigt är transparent ultra mm2, en vansinigt bra kabel tycker jag, den var bättre än EKK men sen kostade den mucho.
Det får en att fundera lite, hur stora avanserna faktiskt är på just kablage.
Likaså hur mycket prestanda i matrial o mätvärden gör i slutänden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster