Jocke skrev:prolinn skrev:
Som vanligt skriver ni bara om ljuden och inte utifrån ett musikperspektiv.
Kan du skilja en bra artist/konsert från en mindre bra? I så fall borde du också kunna avgöra hur bra din stereo är.
Med en bra anläggning låter det som att musikerna spelar grymt bra, med en normal anläggning hör man inte artistens kvaliteter alls lika tydligt. Med en kass anläggning hör man inte artisternas prestationer nästan alls.
Vad behöver man veta om musik för att skriva utifrån ett musikperspektiv? Kvaliteten på musikanläggningen har mycket lite att göra med om man kan avgöra om artisten är bra eller inte... men en bra anläggning kan förhöja njutningen!
Jag är multiinstrumentalist och kompositör. Min utgångspunkt är hur instrumenten låter! Tycker faktiskt att ditt resonemang andas "nys"!
Det är möjligt att jag inbillar mig allt, men det är så jag upplever saken. Om jag får spekulera så skulle jag gissa att du, med din bakgrund, inte behöver höra musik återgiven speciellt väl för att måla upp en bra bild av vad den som spelar det du lyssnar på faktiskt spelar. Det man upplever att man hör är ju inte det somströmmar in i örat utan den av den egna hjärnan bearbetade signalen som ursprungligen strömmad in i örat. Kanske är det så att jag behöver en anläggning som gör det lättare att höra vad musikerna spelar för att jag inte är lika musikalisk som du. Om musikern, å andra sidan, skulle göra något du inte skulle göra så kanske du inte skulle höra det, men det skulle du inte märka om du inte också hade en anläggning som gör det lätt att höra det. Om det nu finns anläggningar som är bättre på att förmedla vad som spelas?