Varför vill man spela så jävla starkt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vill man spela särskilt starkt om man har Inogrejor?

Ja
9
24%
Nej
8
21%
Verkar faktiskt så
21
55%

Antal röster : 38

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-06-15 08:56

Tänk på i sammanhanget att örat har en egen inbyggd dynamikbegränsning som aktiveras vid höga ljud. Muskeln "Sensor Tympani" spänner trumhinnan och "sänker" ljudet helt mekaniskt. Undrar vad den övningen har för påverkan för uppfattningen av detaljer och ljudkvalitet i musiken. :)

Men visst är det kul att någon gång spela starkt när förutsättningarna tillåter det 8) Själv brukar jag dock inte spela högre än att alla delarna i stereorna klarar av det. Oftast blir ljudet lite hårt och "accentuerat" i de övre registerna när man skruvar upp. Och det behöver ofta inte vara speciellt högt för detta fenomen att uppträda. Låter det rent och stabilt skruvar jag dock gärna upp lite till. Jag har inte INO själv men i Öhmans källare lät det påfallande rent i mina öron och det gick att spela starkt utan att grimasera. Inget fel i det.

Vid andra tillfällen kan jag njuta väldigt av lägre nivåer på musiken. Typ sen kväll eller tidig morgon.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-15 10:10

Flint skrev:
DVD-ai skrev:
1947 skrev:Jag spelar nästan alltid med så hög nivå att jag måste ha öronproppar. Så högt spelas det ju överallt live och man vill ju vara så nära originalet som möjligt.

Det är ju inte huvudsakligen för att det är högt, utan för att det låter så förfärligt dåligt i dom flesta fall (Läs disstar något alldeles grönjävligt!) att man inte står ut med eländet och måste dämpa med proppar...

Nej, både och. Hör troligen också ihop.

jo, vist hör det ihopp, det disstar ju för atdtet e högt, men om man lyssnar lika högt fast UTAN den förfärliga dissten så är det fullt njutbart i dom flesta fall :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Föregående

Återgå till Generellt om hifi