Acoustic Illusion?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-18 15:02

Almen skrev:Har ni avtal med butiker ännu, i så fall vilka? Ser spännande ut!

Inte än men vi hoppas på det inom de kommande veckorna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-18 15:05

tummenmittihanden skrev:Tillhör plåten(?) på väggen högtalarkonstruktionen? Bör man, i så fall, ha tomt under högtalaren, d v s inte sätta den över någon bänk eller liknande? Är det för att basporten är nedåtriktad?

Plåten användes enbart för att vi inte fick skruva i väggarna i mässlokalerna. Den ska inte finnas med annars. Porten mynnar helt riktigt nedåt och man måste därför ha minst 15cm till bänk nedanför.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-02-18 15:07

tummenmittihanden skrev:Tillhör plåten(?) på väggen högtalarkonstruktionen? Bör man, i så fall, ha tomt under högtalaren, d v s inte sätta den över någon bänk eller liknande? Är det för att basporten är nedåtriktad?

Nej, plåten är en del av ett stativ som vi använde då vi inte fick borra i väggen. Högtalaren är avsedd att vägghängas. Basreflexröret är nedåtriktat, vilket man bör ta hänsyn till när man placerar högtalaren.

Edit: Pfft, pucktvåa...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-02-18 15:21

Ni har i alla fall inbördes konsensus! :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-02-18 15:47

Snygga!

Vägghängda sådär så tänker jag att de skulle vara riktigt stiliga som surrounder i en snygg hemmabio. Visuellt iaf :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-02-18 16:05

Ja, AI:s rum var för jävla maxat!

Konstigt var dock att på en bild på väggen med skotrar så vara bara en av fyra Lambretta, resten Vespor. Inte så bra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-18 16:08

_Fredrik_ skrev:Konstigt var dock att på en bild på väggen med skotrar så vara bara en av fyra Lambretta, resten Vespor. Inte så bra.

paa verkade tycka annorlunda. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-18 16:12

_Fredrik_ skrev:Ja, AI:s rum var för jävla maxat!

En roliga sak var att Ludwig (mässansvarig) dök upp på söndagsförmiddagen med Alexandra (?) från Brinkmann bara för att visa upp hur coolt vårt rum var. 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-18 16:19

Naqref skrev:
_Fredrik_ skrev:Konstigt var dock att på en bild på väggen med skotrar så vara bara en av fyra Lambretta, resten Vespor. Inte så bra.

paa verkade tycka annorlunda. :)

Det är som jag brukar säga, att Lambretta är väl ok, men några riktiga Vespor är det inte!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-02-18 16:56

NiklasF skrev:
robsarve skrev:Får tacka de båda gentlemenen nagref och fjonk för mässans trevligaste demo!

Uppskattade ljudet mycket även om jag gärna hade lyssnat på något mer höguppöst än spotify (misstänker att det glömdes hemma i mässtress).

Ett prov på att en bra, utförd, enkel konstruktion, kan hävda sig väl mot mycket annat. Formgivningen är en fullträff. Det som slog mig är hur väl de skulle fungera flankerandes en platt-tv i mindre vardagsrum.

Var alá Elvis/Johnny Cash fjonk alltså, jag och namn är ingen bra kombo.
Skoj att ha sett både Naqref och Fjonk, var trevligt som tusan hemma hos Lindgren och Östberg på kvällen.

"Fjonken has left the Sthlm"

Jomenvisst, Lindroos och möstberg skall ha en eloge för att dom riggade efterfest. Riktigt trevligt var det. Jag har heller inte riktigt koll på alla namn och nicknames.

Det visar sig att några har varit i vår monter utan att ge sig till känna och till nästa gång kan man hoppas att man kastar fram en tass. Alltid roligt att träffa nytt folk.

Med vänlig hälsning,

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2013-02-18 17:04

Tyvärr hann jag inte lyssna på lillstig,ska ni vara med på Sweetspot i Jönköping? Vad är det för pris & tillgång på lillstig?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-02-18 17:35

Naqref skrev:

En roliga sak var att Ludwig (mässansvarig) dök upp på söndagsförmiddagen med Alexandra (?) från Brinkmann bara för att visa upp hur coolt vårt rum var. 8)
Paa har kanske inte kört nån Lambretta, då är det förståeligt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-18 17:45

Fjonkalicious skrev:
NiklasF skrev:
robsarve skrev:Får tacka de båda gentlemenen nagref och fjonk för mässans trevligaste demo!

Uppskattade ljudet mycket även om jag gärna hade lyssnat på något mer höguppöst än spotify (misstänker att det glömdes hemma i mässtress).

Ett prov på att en bra, utförd, enkel konstruktion, kan hävda sig väl mot mycket annat. Formgivningen är en fullträff. Det som slog mig är hur väl de skulle fungera flankerandes en platt-tv i mindre vardagsrum.

Var alá Elvis/Johnny Cash fjonk alltså, jag och namn är ingen bra kombo.
Skoj att ha sett både Naqref och Fjonk, var trevligt som tusan hemma hos Lindgren och Östberg på kvällen.

"Fjonken has left the Sthlm"

Jomenvisst, Lindroos och möstberg skall ha en eloge för att dom riggade efterfest. Riktigt trevligt var det. Jag har heller inte riktigt koll på alla namn och nicknames.

Det visar sig att några har varit i vår monter utan att ge sig till känna och till nästa gång kan man hoppas att man kastar fram en tass. Alltid roligt att träffa nytt folk.

Med vänlig hälsning,

Filip

Ni såg så upptagna ut när jag var inne. :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-02-18 18:09

Vafan vi skulle skakat tass ju! :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-18 18:16

Låter som en smart ide, köra samma platta på CD och sen en förstärkare med mer pulver för att se vad som händer, ser fram emot en liten rapport :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-18 19:40

_Fredrik_ skrev:Paa har kanske inte kört nån Lambretta, då är det förståeligt.

Jag tar gärna en provtur på din nästa gång jag är ner!
För de som undrar så är det den högra röda scootern på tavlan som är en Lambretta, de andra tre är Vespa PX.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-18 19:52

jonasp skrev:Vafan vi skulle skakat tass ju! :)

Du var inte med på kvällen hos Johan och MÖ eller...?
Jag var ju där, men jag var lite *ähum* full... :D :P

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-02-18 20:50

bakerman22 skrev:

Jag bangade på kvällen, jag var nyinkommen i landet från USA och rasade nästan ihop av trötthet...

Användarvisningsbild
eljulio

Placering

Inläggav eljulio » 2013-02-18 20:57

Kan ni berätta mer om hur de bör placeras? Bredd mellan diskanterna, lämpligt lyssningsavstånd med mera.

Förutom att de hängs på väggen då alltså...

Mvh :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-18 21:59

jonasp skrev:
bakerman22 skrev:

Jag bangade på kvällen, jag var nyinkommen i landet från USA och rasade nästan ihop av trötthet...

Det var ju "bra". Då träffade jag dej inte i alla fall.
Hade ju varit lite pinsamt om jag gjort det men inte "kommit ihåg". :D

Men jag är så usel på namn, så det hade jag nog inte gjort oavsett..

Alexi var hos Johan vet jag... O Naq hos MÖ... Sen vetefan... :P :D

djimp

Inläggav djimp » 2013-02-18 23:34

Tack för en trevlig och i mitt fall lång lyssningsstund på lördagen. Snyggt inrett och skönt häng. AI Ovation F8 var en angenäm upplevelse, både till utseende och framförallt ljud o designen blev godkänd av bruttan oxå :D
Ett xtra + i kanten för att ni körde Lill Stig på min och en äldre herres önskan trots att demotimmen inte var slagen än.
Jag blev imonerad över hur bra den lilla rackaren spelar, röster o gitarr var riktigt sköna att lyssna på och jag fick tillbaks en wow-känsla som när jag o polarna upptäckte HIFI i mitten på 80-talet och hängde titt som tätt hos Nils-Gunnar på Jämtljud i Östersund. Stort tack!
Mvh JP :D

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2013-02-19 03:28

Naqref skrev:

Alexandra heter fö. brinkman i efternamn... och jobbar som skivspelarkonstruktör 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-19 09:20

Naqref skrev:

Men vänta nu... jag var ju där... vad missade jag? Vad var det som var så maxat? Visserligen var det bland de sista rum jag besökte, men så jäkla trött kan jag väl ändå inte ha varit. Rummet jag besökte var bland de mindre på mässan, granne med det tysta OD11-rummet. Jag minns ett bord till vänster med diverse elektronik, nåt från HA tror jag och en Sonos. Anders satt vid bildskärmen och på väggen 2-3 meter framför sista stolsraden, var det två-tre rader stolar? fanns AI-högtalarna med plåtrännor under och på ett hemsnickrat stativ stod Lillstig. På kortväggarna hängde nåt med hål i och mellan högtalarna en affisch. Det är min minnesbild. Jag tog inte ens en bild därinne.

Jag hade tänkt hälsa på Anders, men när Filip tog över så försvann han ut och Filip kopplade jag inte till någon på Faktiskt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-19 09:27

OlA-68 skrev:
Naqref skrev:

Alexandra heter fö. brinkman i efternamn... och jobbar som skivspelarkonstruktör 8)
vad har hon för nick på faktiskt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-19 09:59

hifikg skrev:
Naqref skrev:

Men vänta nu... jag var ju där... vad missade jag? Vad var det som var så maxat? Visserligen var det bland de sista rum jag besökte, men så jäkla trött kan jag väl ändå inte ha varit. Rummet jag besökte var bland de mindre på mässan, granne med det tysta OD11-rummet. Jag minns ett bord till vänster med diverse elektronik, nåt från HA tror jag och en Sonos. Anders satt vid bildskärmen och på väggen 2-3 meter framför sista stolsraden, var det två-tre rader stolar? fanns AI-högtalarna med plåtrännor under och på ett hemsnickrat stativ stod Lillstig. På kortväggarna hängde nåt med hål i och mellan högtalarna en affisch. Det är min minnesbild. Jag tog inte ens en bild därinne.

Jag hade tänkt hälsa på Anders, men när Filip tog över så försvann han ut och Filip kopplade jag inte till någon på Faktiskt.

Var det verkligen jag som satt vid datorn? Min minnesbild säger mig att jag gjorde det max någon minut under hela mässan.

Annars tror jag mycket handlar om att vårt rum inte såg ut som det typiska hifi-demorummet med altarplacering. Sedan så syntes det kanske inte så mycket vad vi hade gjort men om man jämför med hur rummet ser ut normalt så är det lättare att inse. Kanske?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-02-19 10:26

hifikg skrev:
Naqref skrev:

I vilket annat rumm satt det en herre i mörk polotröja, rökte rak pipa och spelade skivor för gästerna?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-19 10:47

_Fredrik_ skrev:I vilket annat rumm satt det en herre i mörk polotröja, rökte rak pipa och spelade skivor för gästerna?

Varför dyker det upp en bild i mitt huvud på Sten Broman? :D

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2013-02-19 10:55

För oss som inte var där... Är det så "illa" att högtalarna inte kläddes av vid något tillfälle under helgen? 8)

Cool design hursomhelst! Inte helt olik ett par mindre djupa, väggmonterade OA50 upp-och-ner. Har en halvgammal ritning på ett par liknande lådor fast med huven uppåt och garanterat en helt annan funktion, baserade på gyllene snittet som jag tyckte var lite kul att leka med. :)

Så jag gillar dem rejält! Skulle passa i många hem.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-19 10:57

Erik_Johansson skrev:För oss som inte var där... Är det så "illa" att högtalarna inte kläddes av vid något tillfälle under helgen? 8)

Kanske, men Naq lyste med sin lilla ficklampa genom tyget, så att vi kunde se konstruktionen innanför.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-19 11:28

_Fredrik_ skrev:
hifikg skrev:
Naqref skrev:

I vilket annat rumm satt det en herre i mörk polotröja, rökte rak pipa och spelade skivor för gästerna?

Inte i det rummet heller. När jag var där.
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi