Jämförelse av olika ljudideal och ev. köptips!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2011-11-26 09:50

UnholyRishna skrev:
eljulio skrev:
UnholyRishna skrev:
eljulio skrev:
metheny skrev:
DS skrev:
metheny skrev:En intressant utgångspunkt för de som är intresserad av Äggens historia fetat nedan:

På vilket sätt ser du din fetning som en intressant utgångspunkt för spekulanter av Bremen ägg?

Jag skrev att det var en intressant utgångspunkt för de som är intresserade av Äggens historia och inget annat. Huruvida man som spekulant är intresserad av den historien eller ej kan jag knappast uttala mig om, men nu är detta ett diskussionsforum och inte Bremens kundservice, så presumtiva spekulanter som bara vill ha kommersiellt korrekta svar ang äggen kanske inte ska fråga här?

Jag är intresserad av högtalarna, inte gamla bråk. PUNKT.

Och då var det avklarat!

För övrigt: Annars kan du ju hoppa på nästa gruppköp av OA51LE2. De kan du hänga på vägen och de låter riktigt trevligt! De kräver dock lite pill för att spela, jag har t.ex inte orkat montera mina ännu! :oops:

Intressant!

Kan du ge mer information om högtalaren ifråga?

mvh

Kolla in länken. Det är ett "litet" initiativ som Carlssonmessias aka AVR7000 dragit igång. Med hjälp av en mycket skicklig snickare, John Larsen och Naqref så har OA 51:an nått tidigare okända höjder! :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=43804

Mycket intressant, vet du om någon säljer dessa i färdigt utförande? Och används de som högtalare för 2-kanal? Behöver man komplettera med sub?

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-11-26 14:09

eljulio skrev:
UnholyRishna skrev:
eljulio skrev:
UnholyRishna skrev:
eljulio skrev:
metheny skrev:
DS skrev:
metheny skrev:En intressant utgångspunkt för de som är intresserad av Äggens historia fetat nedan:

På vilket sätt ser du din fetning som en intressant utgångspunkt för spekulanter av Bremen ägg?

Jag skrev att det var en intressant utgångspunkt för de som är intresserade av Äggens historia och inget annat. Huruvida man som spekulant är intresserad av den historien eller ej kan jag knappast uttala mig om, men nu är detta ett diskussionsforum och inte Bremens kundservice, så presumtiva spekulanter som bara vill ha kommersiellt korrekta svar ang äggen kanske inte ska fråga här?

Jag är intresserad av högtalarna, inte gamla bråk. PUNKT.

Och då var det avklarat!

För övrigt: Annars kan du ju hoppa på nästa gruppköp av OA51LE2. De kan du hänga på vägen och de låter riktigt trevligt! De kräver dock lite pill för att spela, jag har t.ex inte orkat montera mina ännu! :oops:

Intressant!

Kan du ge mer information om högtalaren ifråga?

mvh

Kolla in länken. Det är ett "litet" initiativ som Carlssonmessias aka AVR7000 dragit igång. Med hjälp av en mycket skicklig snickare, John Larsen och Naqref så har OA 51:an nått tidigare okända höjder! :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=43804

Mycket intressant, vet du om någon säljer dessa i färdigt utförande? Och används de som högtalare för 2-kanal? Behöver man komplettera med sub?

De säljs inte kompletta tyvärr. Tja, de går inte vansinnigt djupt, men det beror på vad man har för krav. ner till 40 Hz är inga som helst problem. Det är trots allt inget klent baselement som sitter i dem. Men vill man ha "fullrange" så behövs subbar. Det behöver ju iofs garanterat även de andra alternativen du tittat på.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2011-12-09 21:47

Nu har jag GURU hemma och det låter bra, riktigt bra till och med. Förvånansvärt djup i ljudbilden trots den lilla storleken.

Än så länge tycker jag så här:

- Stumtals fantastiskt, speciellt röster låter mycket bra och naturligt.
- Nästan otäckt avslöjande i vissa fall. Inte säker på att det är av godo alltid... En platta med Jan Johansson tex. var ngt av ett uppvaknande. Det bruset... uh..
- Ibland känns ljudbilden lite platt, nästan burkigt. Placeringskänsliga?

Än så länge med några få timmar och rätt så ofokuserat lyssnande så är jag imponerad. GURU QM10 är en riktigt bra högtalare med stort ljud. De matchar inte mina tidigare Canton Vento 890 i ljudtryck förstås, men verkar ha andra styrkor jämfört Vento såsom total transparens.

Tankar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-13 14:49

eljulio skrev:Nu har jag GURU hemma och det låter bra, riktigt bra till och med. Förvånansvärt djup i ljudbilden trots den lilla storleken.

- Nästan otäckt avslöjande i vissa fall. Inte säker på att det är av godo alltid... En platta med Jan Johansson tex. var ngt av ett uppvaknande. Det bruset... uh..

Du är lite motsägelsfull, "förvånansvärt djup i ljudbilden" resp. "ibland känns ljudbilden lite platt". Har du placerat högtalarna enligt rekommendationen? Rätt höjd? Dämpning av vägg? Invinklade? Bra rummets efterklang är låg. Mycket stoppmöbler, gardiner, mattor etc. är nästan alltid att föredra. Ett kalt och stort och minimalt möblerat rum, dagens mode, fungerar inget vidare....

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-12-13 15:54

RogerGustavsson skrev:Du är lite motsägelsfull, "förvånansvärt djup i ljudbilden" resp. "ibland känns ljudbilden lite platt". Har du placerat högtalarna enligt rekommendationen? Rätt höjd? Dämpning av vägg? Invinklade? Bra rummets efterklang är låg. Mycket stoppmöbler, gardiner, mattor etc. är nästan alltid att föredra. Ett kalt och stort och minimalt möblerat rum, dagens mode, fungerar inget vidare....

Inte motsägelsefullt tycker jag, då det för mig ofta har varierat med inspelningarna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-13 16:52

Men då är det ju snarast inspelningarna som är skyldiga, inte bara anläggningen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-13 18:31

eljulio skrev:Nu har jag GURU hemma och det låter bra, riktigt bra till och med. Förvånansvärt djup i ljudbilden trots den lilla storleken.

Än så länge med några få timmar och rätt så ofokuserat lyssnande så är jag imponerad. GURU QM10 är en riktigt bra högtalare med stort ljud. De matchar inte mina tidigare Canton Vento 890 i ljudtryck förstås, men verkar ha andra styrkor jämfört Vento såsom total transparens.

Tankar?

Dina Vento är på väg mot den kommunala återvinningen.. :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2011-12-20 09:01

meanmachine skrev:

Tankar?

Dina Vento är på väg mot den kommunala återvinningen.. :(

Men fy faaaaaaaan.... Så jävla tråkigt att höra... Är det ingen som kan ta dem trots skada?

GURU är hur eller hur en bättre högtalare. Märkligt nog också mer allround, spelar all musik bra.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi