Moderator: Redaktörer
mx skrev:De såg läckra ut.Vad kostade de?
bredin_MKII skrev:mx skrev:De såg läckra ut.Vad kostade de?
125000 inklusive förstärkare, om jag inte missminner
mx skrev:Synd att de la ner.
Nattlorden skrev:mx skrev:Synd att de la ner.
300 ex.
Var en man på hifimässa i malmö som erbjöd sina bilnycklar i byte om han fick ta den med sig på bussen hem...
mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Synd att de la ner.
300 ex.
Var en man på hifimässa i malmö som erbjöd sina bilnycklar i byte om han fick ta den med sig på bussen hem...
Vad var det för bil som nycklarna gick till då? En trimmad trabant?
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Synd att de la ner.
300 ex.
Vad var det för bil som nycklarna gick till då? En trimmad trabant?
V70 tror jag.
mx skrev:Synd att de la ner.
bredin_MKII skrev:mx skrev:Synd att de la ner.
Finns bättre och nästan lika sexiga saker att köpa idag annars, och mer pengar kan man lätt plöja ner också!
Stax SR-009 + WooAudio WES + Weiss MEDEA+ + nätfilter och kablar, en bit över 200K för lite bra lur-ljud
Nattlorden skrev:bredin_MKII skrev:mx skrev:Synd att de la ner.
Finns bättre och nästan lika sexiga saker att köpa idag annars, och mer pengar kan man lätt plöja ner också!
Stax SR-009 + WooAudio WES + Weiss MEDEA+ + nätfilter och kablar, en bit över 200K för lite bra lur-ljud
Fast inte lika snyggt och integrerat. Men låter det lika bra skulle jag gärna lyssna på det någongång.
bredin_MKII skrev:Headfi, vad har du för hörlursrigg?
Här är min:
BILD
Blir dagligen imponerad över hur bra det låter. Något jag inte kan säga om min högtalaranläggning
mx skrev:Är hörlurar ett bra alternativ till en riktig sterio?
Har åkt på en förkylning och därför fått lite nedsatt hörsel på ena örat. Hörlurar
är ingen höjdare då märkte jag. Fast finns det fler nackdelar, även om man
inte är förkyld? Vet att Ingvar Öhman inte gillar hörlurar. Men killen säljer ju
högtalare så vad vet man.![]()
bredin_MKII skrev:Ja, hörlurar ute är verkligen underbart. Använder HD25 till min Cowon pmp, sedan 192kbit/s oggar. När man drar på lite så man inte hör några ljud alls från omgivningen blir det som att kroppen blir helt avdomnad och bara går medans hjärnan får en kosmisk orgasm.
grimmer skrev:....och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom.
RogerGustavsson skrev:grimmer skrev:....och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom.
Fast orkar de bärbara apparaterna driva den? Den har i varje fall rätt mycket högre impedans än de flesta lurar för portabelt bruk. Dessutom tycker jag öppna lurar är tveksamma med störande omgivning.
RogerGustavsson skrev:grimmer skrev:....och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom.
Fast orkar de bärbara apparaterna driva den? Den har i varje fall rätt mycket högre impedans än de flesta lurar för portabelt bruk. Dessutom tycker jag öppna lurar är tveksamma med störande omgivning.
nikeb skrev:Alltså man får ta hörlurar för vad det är. Jag har nyligen investerat i hd650 lurar och en hörlursförstärkare från Vincent. Först tyckte jag att ljudet lät litet,klent,färgat och beslöjat. Men det är min enda chans att få lyssna på musik när döttra mi ska sova så jag har använt dem ganska mycket nu...
grimmer skrev:RogerGustavsson skrev:grimmer skrev:....och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom.
Ta Cowon iAudio U3 t.ex. med en uteffekt på 2x30mW, och jämför med den vanliga uteffekten på mp3 spelare som brukar ligga på 2x5-10 mW. Cowons produkter brukar ha en hel drös med inställningsmöjligheter också, för ljudet. Jag har själv haft en rad iAudio mp3 spelare, och även iPod, Creatives mp3 spelare m.m. och med flera. iAudio piskar dom alla ordentligt.
RogerGustavsson skrev:grimmer skrev:RogerGustavsson skrev:grimmer skrev:....och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom.
Ta Cowon iAudio U3 t.ex. med en uteffekt på 2x30mW, och jämför med den vanliga uteffekten på mp3 spelare som brukar ligga på 2x5-10 mW. Cowons produkter brukar ha en hel drös med inställningsmöjligheter också, för ljudet. Jag har själv haft en rad iAudio mp3 spelare, och även iPod, Creatives mp3 spelare m.m. och med flera. iAudio piskar dom alla ordentligt.
Portabla spelare brukar vara konstruerade för lurar med impedansen 32 Ohm. Det låga spänningssvinget kan då avsätta lite högre effekt. När man ansluter lurar med högre impedans finns inte mycket effekt att hämta. Yamaha HP-1 kommer bara få bråkdelen av effekten jämfört med lurar på 32 Ohm, de behöver kanske mera spänningssving? 2x30 mW i 32 Ohm blir kanske bara 2x6 mW med Yamaha-lurarna?

bensnake skrev:De enda "musikaliska" lurar jag lyssnat via, är ett par Grado, ...
Ragnwald skrev:bensnake skrev:De enda "musikaliska" lurar jag lyssnat via, är ett par Grado, ...
bensnake, du tycks vara väl bevandrad i hifins gungfly, stor respekt.
Vad anser du om de lurar högt rankade inspelningstekniker använt sig av?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster