Tycker ni om hörlurar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-14 22:23

De såg läckra ut. :) Vad kostade de?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-14 22:24

mx skrev:De såg läckra ut. :) Vad kostade de?

125000 inklusive förstärkare, om jag inte missminner
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 22:28

bredin_MKII skrev:
mx skrev:De såg läckra ut. :) Vad kostade de?

125000 inklusive förstärkare, om jag inte missminner

Faktiskt lite mer än förstärkare, där är väl D/A-omvandlare i också... så det enda som behövdes var en digitalström in.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-14 22:57

Synd att de la ner. 8)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 22:59

mx skrev:Synd att de la ner. 8)

300 ex.

Var en man på hifimässa i malmö som erbjöd sina bilnycklar i byte om han fick ta den med sig på bussen hem...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-14 23:00

Nattlorden skrev:

300 ex.

Var en man på hifimässa i malmö som erbjöd sina bilnycklar i byte om han fick ta den med sig på bussen hem...

Vad var det för bil som nycklarna gick till då? En trimmad trabant? :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 23:01

mx skrev:
Nattlorden skrev:

300 ex.

V70 tror jag.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-14 23:02

Nattlorden skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:

300 ex.

V70 tror jag.

Då förstår jag.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-14 23:24

Finns bättre och nästan lika sexiga saker att köpa idag annars, och mer pengar kan man lätt plöja ner också!
Stax SR-009 + WooAudio WES + Weiss MEDEA+ + nätfilter och kablar, en bit över 200K för lite bra lur-ljud

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-15 00:00

bredin_MKII skrev:

Finns bättre och nästan lika sexiga saker att köpa idag annars, och mer pengar kan man lätt plöja ner också!
Stax SR-009 + WooAudio WES + Weiss MEDEA+ + nätfilter och kablar, en bit över 200K för lite bra lur-ljud

Fast inte lika snyggt och integrerat. Men låter det lika bra skulle jag gärna lyssna på det någongång.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-15 00:28

Nattlorden skrev:
bredin_MKII skrev:

Fast inte lika snyggt och integrerat. Men låter det lika bra skulle jag gärna lyssna på det någongång.

Stax SR-009 ska vara den bästa luren på alla punkter utom ljudbild enligt Tyll på innerfidelity, och han har lyssnat och mätt både en och två lurar. HD800 var bäst på ljudbild enligt honom.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-12-15 17:12

bredin_MKII skrev:Headfi, vad har du för hörlursrigg?

Här är min:
BILD

Blir dagligen imponerad över hur bra det låter. Något jag inte kan säga om min högtalaranläggning :wink:

Min huvudanläggning består av följande utrustning:

1. MacBook Pro (källan)
2. iPad (fjärrkontrollen)
3. Musical Fidelity V-Link (USB-S/PDIF)
4. Musical Fidelity M1DAC
5. Musical Fidelity M1HPA
6. Grado PS1000

För portabelt och en del stationärt bruk använder jag Grado RS-2. I den övriga lursamlingen finns Grado SR-80, SR-225i och Sennheiser HD600.

Jag hade tidigare ett högtalarbaserat system men av olika orsaker inkl det faktum att jag inte kan placera det vettigt i nuvarande situation fick det ge vika för den nuvarande utrustningen.

Ljudkvaliteten hos det nuvarande systemet är så nära perfektion jag någonsin kommit och jag är fullständigt nöjd med allt. Jag ser inga som helst brister eller tillkortakommanden utan jag upplever en stor frid över att ha funnit den optimala lösningen.

Att den dessutom ligger i en anständig prisklass i jämförelse med ett högtalarbaserat system med motsvarande prestanda är en mycket trevlig bonus. Ifråga om pris/prestanda ser jag inga konkurrenter till hörlursbaserade system.

Jag har lyssnat med hörlurar i många år och är fullständigt van vid den sortens presentation av musiken.

Det har också visat sig att Grado är det utmärkta valet för min smak, även om jag gillar Sennheiser HD600 mycket.

Grado PS1000 är en mycket bra lur, priserna i Sverige är dock ett minus. Kan man köpa lurarna i USA är det bättre, annars är Alessandro Music Series ett utmärkt alternativ (avsevärt bättre prissättning utanför). Överlag upplever jag PS1000 som en synnerligen unik lur, den stöter man inte på speciellt ofta och jag vet att den resulterat i en del delade meningar men den är till perfektion fulländad för min del.

Jag är också utmärkt nöjd med den musikhantering jag har idag med allting samlat i iTunes och fjärrkontrollerat via iPad.

Edit: Jag kan lägga upp bilder av den senare.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-15 18:29

Men Alessandro Music Series suger balle. Har ett par MS-PRO som bara samlar damm. Färgade, resonanta, krympt ljudbild, obekväma och rejäl avsaknad utav djupbas. Lät bra tills man blev van vid HD800 :)

Bild på gammla anläggningen, MS-PRO + RWA Isabellina

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-12-16 01:17

Jag har inte provat Alessandro Music Series, däremot har de som sagt bättre prissättning utanför USA än Grado.

Jag provade HD800 (dock tämligen kort stund) men fastnade inte utan det blev Grado PS1000 istället.

Däremot gillar jag HD600.

När det gäller Grado rekommenderar jag USA-köp, däremot är jag skeptisk mot deras pris i Sverige, detta då jag känner att de tenderar att hamna i fel kategori. T.ex betalade jag 169 dollar för SR-225i vilket kan jämföras med det svenska priset på ungefär 2500 kronor beroende på butik.

Min uppfattning är att RS-2 (med flats) och PS1000 (PS500 är också intressant, frågade efter lyssning på den idag men inget demoex fanns) är de modeller jag gillar bäst, de låter balanserat och bra. RS-1i har jag provat och den är lite väl ljus för min smak. GS1000 lider av ungefär samma problem jämfört med PS1000.

SR-225i betraktar jag som en mycket prisvärd Grado, för 169 dollar vill jag påstå att det är värt att kliva direkt upp till den istället för att stanna på någon lägre modell.

Komfortmässigt passar Grado perfekt hos mig, jag uppfattar inga komfortproblem så tydligen är min huvudform rätt. Även PS1000 uppfattar jag som komfortabel överlag även om vikten kan märkas (de är rejält tunga).

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2011-12-18 09:21

Alltså man får ta hörlurar för vad det är. Jag har nyligen investerat i hd650 lurar och en hörlursförstärkare från Vincent. Först tyckte jag att ljudet lät litet,klent,färgat och beslöjat. Men det är min enda chans att få lyssna på musik när döttra mi ska sova så jag har använt dem ganska mycket nu.

Och suprise jag kommer betydligt bättre överens med dem nu. Jag inser att det är bristen på den fysiska basen som får det att låta beslöjat. Det är inte beslöjat för alla detaljer finns där men man känner inte musiken. Lurar känns lite som musik i 2D.

Nu låter jag riktigt negativ till lurar men jag är faktiskt inte det. Skulle jag investaera 4000 kr till musik så skulle jag alla gånger ta lurar istället för vanlig stereo.

Ge lurarna en chans och lyssna längre på dem så kommer ni nog att gilla dem trots allt. Att koppla in sub till gillar jag dock inte alls. Basen blir ju dubbel då vilket får det att låta apa. En stolskakare hade kanske funkat bättre och tystare.

Användarvisningsbild
grimmer

Re: Tycker ni om hörlurar?

Inläggav grimmer » 2011-12-18 19:20

mx skrev:Är hörlurar ett bra alternativ till en riktig sterio? :?

Har åkt på en förkylning och därför fått lite nedsatt hörsel på ena örat. Hörlurar
är ingen höjdare då märkte jag. Fast finns det fler nackdelar, även om man
inte är förkyld? Vet att Ingvar Öhman inte gillar hörlurar. Men killen säljer ju
högtalare så vad vet man. :twisted: :lol:

Att lyssna på musik i bra hörlurar, med en spelare som kan ge bra uteffekt. Är enligt mig en alldeles speciell upplevelse. Att kunna vara ute och gå i "tristessen" och leva sig in i musiken, att få den så nära. Hörlurar i mitt liv, är, och har varit sen jag var ca 13-14, en stor nödvändighet. Även en fördel om man vill poppa på natten utan att störa andra.

Är du ute efter billiga bra hörlurar så kan jag inte göra annat än att rekommendera KOSS Porta Pro, alternativt Sporta Pro (samma) om de tillverkas längre. Det är inte en slump att dessa gamla pensionärer till hörlurar fortfarande tillverkas efter 25 år och fortsätter vinna test efter test.

Har personligen bara för ca 1 vecka sen faktiskt stått och testat Ca 13 hörlurar i priserna 400 till 1200 kr. Porta Pro klår dom allihop enligt mig. Med råge dessutom.

Ska du ha bra uteffekt på en spelare du bär med dig (för iPhone, med flera har det inte) så leta bland iAudio mp3 spelare. Det är som natt och dag. Fasen vad bra dom låter och vilket tryck de kan ge. Annars finns det externa batteridrivna förstärkare man kan bära med sig, att ha som "slutsteg" till mobilens "försteg". Den jag sneglat på kostar ca 800 kr.

Jag själv använder ett par in-ear AKG hörlurar, ibland rotar jag fram mina gamla Porta Pro, och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom. Fördelen med in-ear är ju att de är så små, nackdelen är att sladdarna brukar pajja rätt fort. Så det har blivit att laga dom både en och tre ggr.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-12-18 19:58

Ja, hörlurar ute är verkligen underbart. Använder HD25 till min Cowon pmp, sedan 192kbit/s oggar. När man drar på lite så man inte hör några ljud alls från omgivningen blir det som att kroppen blir helt avdomnad och bara går medans hjärnan får en kosmisk orgasm.

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-18 21:26

bredin_MKII skrev:Ja, hörlurar ute är verkligen underbart. Använder HD25 till min Cowon pmp, sedan 192kbit/s oggar. När man drar på lite så man inte hör några ljud alls från omgivningen blir det som att kroppen blir helt avdomnad och bara går medans hjärnan får en kosmisk orgasm.

Justja iAudio heter ju numera Cowon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-19 08:33

grimmer skrev:....och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom.

Fast orkar de bärbara apparaterna driva den? Den har i varje fall rätt mycket högre impedans än de flesta lurar för portabelt bruk. Dessutom tycker jag öppna lurar är tveksamma med störande omgivning.

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-19 09:19

RogerGustavsson skrev:
grimmer skrev:....och kommer till sommaren förmodligen köra en del med min nyligen inskaffade Yamaha HP-1 om man orkar kånka runt på dom.

Fast orkar de bärbara apparaterna driva den? Den har i varje fall rätt mycket högre impedans än de flesta lurar för portabelt bruk. Dessutom tycker jag öppna lurar är tveksamma med störande omgivning.

Skrev jag inte om ett extern förstärkarpack man kan ha? :) Batteridrivet. Jag har faktiskt inte hunnit testa HP-1 med mobilen än, ska bli intressant. Har en Nokia N8, den verkar ha en rätt ok uteffekt. Betydligt bättre än den iPod 80 gb jag hade förut iaf. Aja får se när jag kommer hem om ett extra förstärkarpack behövs eller inte. Och om man orkar kånka runt på allt som sagt. HP-1 får nog bli vid datorn de flesta fall endå.

Men gällande mp3 spelare finns det garanterat saker som orkar driva dom, Cowon (iAudio) produkterna brukar ha en överlägsen uteffekt kontra övriga märken t.ex.

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-19 09:21

RogerGustavsson skrev:

Ta Cowon iAudio U3 t.ex. med en uteffekt på 2x30mW, och jämför med den vanliga uteffekten på mp3 spelare som brukar ligga på 2x5-10 mW. Cowons produkter brukar ha en hel drös med inställningsmöjligheter också, för ljudet. Jag har själv haft en rad iAudio mp3 spelare, och även iPod, Creatives mp3 spelare m.m. och med flera. iAudio piskar dom alla ordentligt.

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2011-12-19 22:10

nikeb skrev:Alltså man får ta hörlurar för vad det är. Jag har nyligen investerat i hd650 lurar och en hörlursförstärkare från Vincent. Först tyckte jag att ljudet lät litet,klent,färgat och beslöjat. Men det är min enda chans att få lyssna på musik när döttra mi ska sova så jag har använt dem ganska mycket nu...

Prova att plocka bort "skumgummit" som är mellan öronen och membranen så låter de mycket mindre beslöjat. Det är ett stort lyft för ljudet men de blir kanske lite ömtåligare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-19 22:59

grimmer skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ta Cowon iAudio U3 t.ex. med en uteffekt på 2x30mW, och jämför med den vanliga uteffekten på mp3 spelare som brukar ligga på 2x5-10 mW. Cowons produkter brukar ha en hel drös med inställningsmöjligheter också, för ljudet. Jag har själv haft en rad iAudio mp3 spelare, och även iPod, Creatives mp3 spelare m.m. och med flera. iAudio piskar dom alla ordentligt.

Portabla spelare brukar vara konstruerade för lurar med impedansen 32 Ohm. Det låga spänningssvinget kan då avsätta lite högre effekt. När man ansluter lurar med högre impedans finns inte mycket effekt att hämta. Yamaha HP-1 kommer bara få bråkdelen av effekten jämfört med lurar på 32 Ohm, de behöver kanske mera spänningssving? 2x30 mW i 32 Ohm blir kanske bara 2x6 mW med Yamaha-lurarna?

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-20 22:13

RogerGustavsson skrev:
grimmer skrev:
RogerGustavsson skrev:

Portabla spelare brukar vara konstruerade för lurar med impedansen 32 Ohm. Det låga spänningssvinget kan då avsätta lite högre effekt. När man ansluter lurar med högre impedans finns inte mycket effekt att hämta. Yamaha HP-1 kommer bara få bråkdelen av effekten jämfört med lurar på 32 Ohm, de behöver kanske mera spänningssving? 2x30 mW i 32 Ohm blir kanske bara 2x6 mW med Yamaha-lurarna?

Jag trodde så också, men testade nyss med min mobiltelefon och det funka förvånansvärt bra, och den här mobilen har kanske bara en tredjedel i uteffekt av vad Cowon spelarna brukar ha. Tror faktiskt det skulle funka alldeles strålande med t.ex. iAudio U3, 2x32mW.

Här säljs en hörlursförstärkare som innehar samma chip (TCC 770) som sitter i många iAudio spelare. 150mW 16 ohm och 12mW 300 ohm.
http://www.head-direct.com/Products/?act=detail&id=57
När jag har tid över får jag rota upp min gamla iAudio mp3 som jag har nånstans, och testa.

Men återigen, man ska passa sig från att stirra på siffror. 2x100 watt uteffekt på en 15 kg tung förstärkare kan vara helt annorlunda från 2x100 watt uteffekt från en 30 kg tung förstärkare. Det är öronen som bestämmer, inte pappret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-21 09:11

Jo, testa är det som gäller.

Fast i länken du anger står att den innehåller dessa chip.

Preamp Opamp: OPA2338UA
Poweramp Chip: TPA6130A

Maximal utnivå är beroende på matningsspänning och belastningsimpedans. I databladen anges ofta max utnivå vid 1% för att ge stora värden för uteffekten. Misstänker att det kan vara en viss skillnad mellan en minimal portabel spelare som ska gå strömsnålt och en dedikerad hörlursförstärkare. Vikten på en förstärkare behöver inte ha något att göra med hur den låter.

Användarvisningsbild
mdr30

Inläggav mdr30 » 2012-01-12 23:41

Testade nyss mina något modifierade HP1 med Cowon D2+ och det lät fint men man får dra upp volymen. 48/50 med Dan & The Electros (Opus 3), Bacharach/Costello Painted From Memory och Herbie Hancocks Gershwin's World, 45/50 med Marianne Faithfulls rätt hårt komprimerade Easy Come, Easy Go.

Jag talar om normalhöga lyssningsnivåer men hemma - utan trafikbuller, vindbrus eller sorlande människor. Dynorna sitter ganska lätt på öronen så en del oljud lär slinka in.

Yamahas ortodynamiska lurar från 1980-talet kan låta fantastiskt bra, hög upplösning, jämn frekvensgång och bra dynamik. Det är snabba lurar.

Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-13 00:01

Den bilden är nog Flints.
Han älskar dessa lurar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 00:52

De enda "musikaliska" lurar jag lyssnat via, är ett par Grado, har glömt modellbeteckningen. De låg på cirkus 8-9 lax någon gång under tidigt 90-tal. Lät befriande engagerat i brist på bättre adverb... Hade i princip bestämt mig för att slå till men något kom emellan.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-13 00:59

bensnake skrev:De enda "musikaliska" lurar jag lyssnat via, är ett par Grado, ...

bensnake, du tycks vara väl bevandrad i hifins gungfly, stor respekt.
Vad anser du om de lurar högt rankade inspelningstekniker använt sig av?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 01:34

Ragnwald skrev:
bensnake skrev:De enda "musikaliska" lurar jag lyssnat via, är ett par Grado, ...

bensnake, du tycks vara väl bevandrad i hifins gungfly, stor respekt.
Vad anser du om de lurar högt rankade inspelningstekniker använt sig av?

De senaste 20 åren har jag varit tämligen konsekvent. Och de är säkert bra. Lurarna, alltså. Varför undrar du det? Blev du putt för att jag gillade Gradolurarna?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi