på att användningen av elektroniska trummor och glesare intstrumentering i övrigt måhända gjorde limitering mer påkallad
Om man vill kritisera grafer kan man naturligtvis ägna sig åt det.
Moderator: Redaktörer
CODY skrev:... eftersom den här pompöst benämnda
masteringsgruppen är ...
MagnusÖstberg skrev:Men om korven smakar illa har man rätt att få pengarna tillbaka då?

CODY skrev:Har man inte betalat för sitt exemplar kan man knappast ha berättigade
synpunkter på hur exemplaret låter. Detta menar jag på fullaste allvar. Det
skulle aldrig falla en korvtjuv in att gå till kassan och klaga på att den stulna
korven smakade illa.
Fan, du har tillgång till bra skit du!Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Men om korven smakar illa har man rätt att få pengarna tillbaka då?
Du får väl fråga dina manshoror?
Laila skrev:CODY skrev:Har man inte betalat för sitt exemplar kan man knappast ha berättigade
skulle aldrig falla en korvtjuv in att gå till kassan och klaga på att den stulna
korven smakade illa.
Om jag tex lånar en bok av dig(jag har inte köpt den själv), får jag
då inte ha "berättigade" åsikter om dess litterära eller i övrigt
utgivningsmässiga kvaliteter enligt dig . . . ? om så är fallet så skrämmer
du mig faktist lite CODY . . . brrrrr
CODY skrev:Laila skrev:CODY skrev:Har man inte betalat för sitt exemplar kan man knappast ha berättigade
korven smakade illa.
Om jag tex lånar en bok av dig(jag har inte köpt den själv), får jag
då inte ha "berättigade" åsikter om dess litterära eller i övrigt
utgivningsmässiga kvaliteter enligt dig . . . ? om så är fallet så skrämmer
du mig faktist lite CODY . . . brrrrr
Jo om du har lånat den av mig får du det. Om du däremot har stulit den kan
du ju knappast gå tillbaka till bokaffären, förlaget eller författaren och klaga
på det stulna exemplaret. Det står alla korvtjuvar helt fritt att tycka och diskutera
med andra korvtjuvar att mamma scans falukorvar är dåliga, men inte att
vända sig till scan eller iCA och klaga på de stulna korvarna. På samma sätt
kan inte en person som skitit på grannens trapp och bett om och fått låna papper av grannen att torka sig med klaga på det pappret. Naturligtvis får han
ha åsikter om att Lambi är dåligt eller inte "gör jobbet".
Svante skrev:Menmen, vänta nu...
Nu verkar det som ni har accepterat faktum att LTS masteringsgrupp består av en massa folk som laddar ner sin musik olagligen från nätet.
Inget kunde vara mer fel. Av de fyra medlemmarna är nog jag den som har laddat ner mest, det är bara ett fåtal skivor som ligger på squeezeboxservern som jag dessutom nästan aldrig lyssnar på. Jag har några gamla kopior också, som jag har kopierat från CD till CD av bekanta. De övriga vet knappt hur man gör, tror jag.
Jag kanske har gett ett annat intryck under debatterna om upphovsrätt, men så är det.
Svante skrev: Det är moraliskt fel, enligt mig.
Svante skrev:
Fö så finns just den innovationen i form av en EBU-standard. Den finns också i ett flertal implementationer (vissa bättre än andra) av replay gain. Jag hoppas verkligen att de får avsedd verkan. Det hade varit bättre om den hade skrivits in i redbook när CDn kom.
MagnusÖstberg skrev:
Jag är inte med i LTS men jag kan inte låta bli att undra vad du har för förklaring till varför branchen släpper så dåligt ljudande alster?
Vem bestämmer att man skall förstöra ljudet innan vi får köpa musikalsterna?
När går det åt skogen så till den milda grad att olika instruments särart tas bort och grötas ihop till en gegga av ljud?
Finns det något du tycker att man skulle kunna göra för att stoppa eländet?
philip skrev:Nu har vi inte haft en standard med replay gain och jag kan rimligtvis inte spekulera hur det hade sett ut om det fanns en sådan standard från 70-tal. Jag förstår att du tror dig veta.
Hade vi infört en dyl standard idag tror jag det lett till väldigt ljust klingande alster.
Komorok skrev:Jag tycker MasVis verkar visa samma sak som jag hör. Dvs. att mastering
låter crap.
philip skrev:gnypp45 skrev:Självklart kan du spekulera, men du väljer att inte göra det. Av vilken anledning det nu må vara.
Räcker det inte med Svantes och LTS förenklingar, lögner och spekulationer?
Måste jag sitta och ljuga ihop något bara för att de gör det?
philip skrev:Svante skrev: Det är moraliskt fel, enligt mig.
Moraliskt fel? Hur kan någonsin ett artistiskt val av sound för sin produkt bli moraliskt fel? Menar du att en artist i alla avseenden på ljud ska anpassa sig så att inte någon annan stackare inte låter olika? Är det en demokratifråga? I LTS sverige låter alla musik lika av moralisk hänsyn.
När började detta moraliska förfall? 50-talet? 60-talet?
Eller är det just brickwall limiters du anser vara omoraliska?
För loudness racet har funnits där sedan 50-talet, men det är förmodligen för svårt för masvis att få fram några kurvor av uppröra sig över på dyl material.
Svante, du gillar inte brick wall limiters, du tycker användandet är omoraliskt. Så du hittar på ett program som visar hur mycket en signal är brick wall limiterad. OK, tänk ett steg till, kan det vara så att man använder brick wall limiter för att man tycker om det ljudet? JA. Vad visar då masvis? INGENTING, eller hur?
Du kan inte skapa ett program som ger ett mått på din subjektiva moral och sedan använda det för att påvisa att alla andra måste tycka som du och rätta sig efter din moraliska uppfattning. Kan du inte förstå det?
Svante skrev:Och när han höjer medelnivån för att låta starkare än andra, då sabbar han mediet eftersom det blir omöjligt att släppa skivor med lägre medelnivå än så. Det är moraliskt fel, enligt mig.
philip skrev:Komorok skrev:Jag tycker MasVis verkar visa samma sak som jag hör. Dvs. att mastering
låter crap.
Fast du kan omöjligen veta att det är mastringen du tycker låter crap.
philip skrev:Och om man inte vet så är det kanske bättre att lära sig eller hålla sina spekulationer om varför för sig själv.
philip skrev:gnypp45 skrev:Självklart kan du spekulera, men du väljer att inte göra det. Av vilken anledning det nu må vara.
Räcker det inte med Svantes och LTS förenklingar, lögner och spekulationer? Måste jag sitta och ljuga ihop något bara för att de gör det?
Svante skrev:philip skrev:gnypp45 skrev:Självklart kan du spekulera, men du väljer att inte göra det. Av vilken anledning det nu må vara.
Räcker det inte med Svantes och LTS förenklingar, lögner och spekulationer? Måste jag sitta och ljuga ihop något bara för att de gör det?
Förenklat och spekulerat har jag i tråden, men när ljög jag sist?
philip skrev:Moraliskt fel? Hur kan någonsin ett artistiskt val av sound för sin produkt bli moraliskt fel? Menar du att en artist i alla avseenden på ljud ska anpassa sig så att inte någon annan stackare inte låter olika? Är det en demokratifråga? I LTS sverige låter alla musik lika av moralisk hänsyn.
philip skrev:Komorok skrev:Jag tycker MasVis verkar visa samma sak som jag hör. Dvs. att mastering
låter crap.
Fast du kan omöjligen veta att det är mastringen du tycker låter crap. Och om man inte vet så är det kanske bättre att lära sig eller hålla sina spekulationer om varför för sig själv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster