Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Nu ska jag svära i kyrkan...^^
Transparens i betydelsen "som det lät vid inspelningen" må vara ett eftersträvansvärt mål men hur bra inspelningen än är kommer den musik som görs idag aldrig att låta vare sig som i live-rummet eller kontrollrummet när vi spelar fonogrammen hemma.
Att döda akustiken i lyssningsrummet må vara ett sätt att slippa påverkan från rummet och möjligen undvika att akustiken påverkar "fina" (?) närmickade inspelningar utan någon som helst känsla för att den alls är inspelad i något rum...
...eller så kan man ta hjälp av rummet som tex Carlssonhögtalarna gör. Själv tycker jag att mina OA51 är livgivande för "torra" inspelningar - de tillför något positivt - en slags färgning?
Nu har jag svurit klart!
petersteindl skrev:Jocke skrev:Nu ska jag svära i kyrkan...^^
Transparens i betydelsen "som det lät vid inspelningen" må vara ett eftersträvansvärt mål men hur bra inspelningen än är kommer den musik som görs idag aldrig att låta vare sig som i live-rummet eller kontrollrummet när vi spelar fonogrammen hemma.
Att döda akustiken i lyssningsrummet må vara ett sätt att slippa påverkan från rummet och möjligen undvika att akustiken påverkar "fina" (?) närmickade inspelningar utan någon som helst känsla för att den alls är inspelad i något rum...
...eller så kan man ta hjälp av rummet som tex Carlssonhögtalarna gör. Själv tycker jag att mina OA51 är livgivande för "torra" inspelningar - de tillför något positivt - en slags färgning?
Nu har jag svurit klart!
Fast det kanske snarast är tvärtom![]()
MvH
Peter
Jocke skrev:Nu ska jag svära i kyrkan...^^
---
---
Nu har jag svurit klart!
Flint skrev:För vilken typ av rum är CD-skivor mixade? För trendriktiga akustiksanerade rum eller för vanliga normala relativt odämpade bostadsrum?
Almen skrev:Jocke skrev:Nu ska jag svära i kyrkan...^^
---
---
Nu har jag svurit klart!
Jag vet inte i vilken helgedom du tror dig vara, men de påhittade idéer du ger uttryck för är inget jag sett någon stå för, vare sig här eller annorstädes.
Så det är nog något du missuppfattat.
Almen skrev:Jocke skrev:Nu ska jag svära i kyrkan...^^
---
---
Nu har jag svurit klart!
Jag vet inte i vilken helgedom du tror dig vara, men de påhittade idéer du ger uttryck för är inget jag sett någon stå för, vare sig här eller annorstädes.
Flint skrev:För vilken typ av rum är CD-skivor mixade? För trendriktiga akustiksanerade rum eller för vanliga normala relativt odämpade bostadsrum?
Kronkan skrev:Flint skrev:För vilken typ av rum är CD-skivor mixade? För trendriktiga akustiksanerade rum eller för vanliga normala relativt odämpade bostadsrum?
För bilen och Åhlens om jag är lite sarkatisk. Typ resturanger som gillar samma nivå som inte hetsar upp gästerna. Helt Ok använding men inte hemma hos oss.
Jag skall bli snäll snart igen!
MagnusÖstberg skrev:...
Jag har inte träffat på en enda "normalt" strålande högtalare som inte gynnas av att dessa tas bort, förutsatt att de inte står en bra bit in i rummet. Sådanna möbleringar har jag dock inte råd med då bostadsytan där jag bor ligger på 60Kkr/kvm.
Jocke skrev:Almen skrev:Jocke skrev:Nu ska jag svära i kyrkan...^^
---
---
Nu har jag svurit klart!
Klart jag har men varför strök du "svordomen?
"...eller så kan man ta hjälp av rummet som tex Carlssonhögtalarna gör. Själv tycker jag att mina OA51 är livgivande för "torra" inspelningar - de tillför något positivt - en slags färgning? "![]()
Jocke skrev:Gillar ditt synsätt Peter men blir inte transparens ett otroligt relativt begrepp då?
petersteindl skrev:Då man kommer in på dessa frågor så måste man göra en djupdykning i ämnet och då man gjort denna djupdykning så upptäcker man vissa intressanta saker som går tvärtemot gängse uppfattning inom audioindustrin.
Det är då det börjar bli roligt och spännande.
MvH
Peter
Flint skrev:Kronkan skrev:Flint skrev:För vilken typ av rum är CD-skivor mixade? För trendriktiga akustiksanerade rum eller för vanliga normala relativt odämpade bostadsrum?
För bilen och Åhlens om jag är lite sarkatisk. Typ resturanger som gillar samma nivå som inte hetsar upp gästerna. Helt Ok använding men inte hemma hos oss.
Mitt inlägg var inte riktat mot dig, snarare tvärt om, och ditt svar bekräftar min uppfattning att dagens CD-skivor inte är mixade för trendriktiga akustiksanera rum. För egen del gillar jag akustiken i vanliga bostadsrum med fladderekon och stående vågor. Det lättar upp ljudet på ibland mesiga CD-skivor. Blir mer levande och naturligt som ljuden man är van vid i vardagen.
Ja, det är rätt idiotiskt att bo här egentligen, åtminstonde som sista bostadsort. Det lär det inte bli för mig.Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:...
Jag har inte träffat på en enda "normalt" strålande högtalare som inte gynnas av att dessa tas bort, förutsatt att de inte står en bra bit in i rummet. Sådanna möbleringar har jag dock inte råd med då bostadsytan där jag bor ligger på 60Kkr/kvm.
Fatta vilken anläggning du kunde skaffa om du flyttade till landsorten!![]()
![]()
Nä, allvarligt - håller helt med dig!
Kronkan skrev:Flint skrev:Kronkan skrev:Flint skrev:För vilken typ av rum är CD-skivor mixade? För trendriktiga akustiksanerade rum eller för vanliga normala relativt odämpade bostadsrum?
Mitt inlägg var inte riktat mot dig, snarare tvärt om, och ditt svar bekräftar min uppfattning att dagens CD-skivor inte är mixade för trendriktiga akustiksanera rum. För egen del gillar jag akustiken i vanliga bostadsrum med fladderekon och stående vågor. Det lättar upp ljudet på ibland mesiga CD-skivor. Blir mer levande och naturligt som ljuden man är van vid i vardagen.
Missförstånd. Jag bara reflekterade kring mitt lite sura skrivande i en annan tråd om modernt sound och handlade absolut inte om dig Flintan. Absolut inte.
Så det kan bli!
Nu börjar jag tro att du hakat upp dig lite Flint, du vevar repriser på repriserFlint skrev:Transparens är/blir ett reltivt begrepp byggt på tolkning och önsketänkande eftersom det det exakta värdet enbart är en hypotes som i praktiken inte är genomförbar.
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:För vilken typ av rum är CD-skivor mixade? För trendriktiga akustiksanerade rum eller för vanliga normala relativt odämpade bostadsrum?
Kan du exempel på "akustiksanerade" rum är du snäll.
Räknas 70-talsheminredning som "akustiksanerat"?
Kan du också förklara hur man kan mixa en skiva för att det inte skall bli någon första reflex (i så tidigt skede att dess reflex inte beblandas med direktljudet)?
Ett sätt är ju att bygga "Carlsson/Larsen-stuket" och nyttja dem, men för alla andra högtalare? Jag har inte träffat på en enda "normalt" strålande högtalare som inte gynnas av att dessa tas bort, förutsatt att de inte står en bra bit in i rummet. Sådanna möbleringar har jag dock inte råd med då bostadsytan där jag bor ligger på 60Kkr/kvm.
Kanske kunde man be om dessa speciella mixar du alltså anser finns så att alla högtalare kan stå nära väggen utan att ljudet påverkas. Visst vore det toppen Flint? Skulle tro att du skulle bli miljardär om du fixade en elektronisk grunka som kunde styra en högtalares spridning i alla riktningar eller kom på ett koncept för att mixa plattor så![]()
![]()
![]()
Flint skrev:MagnusÖstberg
Ursäkta, missade frågorna men anser dom vara retoriska ser jag nu när jag hittade dom. Jag tror att de flesta förstår vad ett trendmässigt akustiksanerat rum är till skillnad från ett vanligt vardagsrum. Den som inte inser skillnaden bör lösa vissa trådar här på forumet som handlar om just akustiksanering. Jag vet inte vilka de är eftersom jag inte har läst dom i brist på intresse men jag har av misstag hamnat i någon nån gång där rummet i princip har varit rivet till grunden. Jag tror att du förstår.
Fritt val. Det viktiga är att strävan efter något inte skall slås ner därför att någon anser det omöjligt.Jocke skrev:Uttalad målsättning = önsketänkande???
Vad skiljer egentligen de här begreppen? Gissar att det beror på om man är optimist eller pessimist, möjligen realist?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster