Moderator: Redaktörer
Adhoc skrev:Sounds of Solience, i runda slängar, vad är kostnaden för att få ett prov utfört med utlåtande från ett oberoende lab? (Av den typ ni lejt bort). Inte för att jag vill få någonting mätt, mest nyfikenhet, iom att en del inte redovisar oberoende siffror på sina produkter, utan mer kör något allmänt, icke förpliktigande eller kontrollerbart "snack" om produkternas förträfflighet.
DVD-ai skrev:Obs! Skrivet på en skakig buss på en Ifån, så stå ut med märkliga saker...Obs!
Roligt med en till aktör på marknaden, och det finns absolut plats för en firma vars mål är att förbättra rumsakustiken hos folk och ljudnördar....![]()
Jag ska läsa igenom er hemsida ordentligt en gång, jag gillar att ni har förhållandevis mycket och nyttig information om era produkter!
Men jag skulle föreslå att ni även satsade på att ha mer diffuserande produkter och en absorbent som är mer smalbandig och koncentrerad till frekvenser under, säg ca 150Hz.
Vid 150Hz och vidare ner i basregistret ser jag det som tveksamt att era bitar tänkta för hörnplacering kommer att kunna utgöra några stordåd...
Men jag kan ju ha fel!
Men jag är ändå mycket tveksam
För även om detta område lämpligast bekämpas genom ombyggnationer modell ca 10% av rummts totala volym blir absorbent.
Så är det ju ändå en bra ide att ha något slags hjälpmedel.
Får jag tippsa om en liknande lösning som adhoc föreslog eller en hörnplacerbar trekant med hålad massonit framför ?
Om inte annats för att kunna hjälpa till att ta ner efterklangen i basområdet, mycket effektivt
Sedan för dom djupare frekvenserna så kanske en variant av lådor modell 200liter-500liter/st med en skjutbar litzport kan vara något ?
Byggs lämpligt i ett inte allt för dyrt material och med rillräcklig stuvhet och lämplig stagning för att arbeta effektivt i deras område.
Dessa kan man då köpa och placera bakom lyssningsplats och på uppmätt tryck max/minimum i antal om X för att förbättra situationen ytterligare.
Dessa kan man då även använda för att just bekämpa den fundamentala rumsmoden som ofta i vanliga vardagsrum modell svenson ligger runt 25-35Hz.
Kommer inte kunna ta bort den helt, men det blir bättre i alla fall !
Och där bakom soffan, om man nu råkar sitta närmra än ca 1,5m så är det ju passande med en bredbandig och horisentalt spridande diffusor med bra närfältsegenskaper.
Där va lite synpunkter och ideer från min sida såhär långt
Jag tycker att ideen med basabsorbenter är en bra grej, lätta att bygga och skulle kunna säljas i även byggsats som man får limma ihopp själv och med plugg...
Om man vill hålla nere fraktkostnader m.m.
Adhoc skrev:Du kan göra en utvärdering för ett löst tillbehör till dina tjockare absorbenter. Är det främst basproblem som önskas åtgärdade men samtidigt ha ett "live" rum, skulle en skiva med L-järn överst, kunna hängas på absorbentfronten, Skivan, tex 6 mm MDF/plywood/plast, förses med vertikala slitsar tex 30-40 mm breda och alterneras med 30-40 mm breda ej bortskurna delar av skivan efter ett MLS-mönster. Resultatet blir behållen lågbasabsorbtion, behållen "liveness" i rummet av högre frekvenser samt en smula 1D binary diffusion pga hålbilden i skivan. (Samma idé som jag skrev ovan i något inlägg. Skicka mig en öl för denna fantastiskt fiffiga produktutveckling!
Adhoc skrev:Troligen någon form av Rockwool med ett tygomslag, då densiteten är 65 kg/m³ + att dimensionen är standard för byggmaterial. Funkar nog OK men dryga 1000 kr för totalt 10 cm tjocklek? Om en bal Rockwool på dryga halvmetern i tjocklek ligger kring en 2-hundring på byggmarknaden, lägger jag nog stålarna där i stället.
joel skrev:Adhoc skrev:Troligen någon form av Rockwool med ett tygomslag, då densiteten är 65 kg/m³ + att dimensionen är standard för byggmaterial. Funkar nog OK men dryga 1000 kr för totalt 10 cm tjocklek? Om en bal Rockwool på dryga halvmetern i tjocklek ligger kring en 2-hundring på byggmarknaden, lägger jag nog stålarna där i stället.
Håller nog med, då saknas bara det ljudtransparenta tyget. Var får man tag i sådant?
MVH
/Joel
joel skrev:Så förslaget är att köpa rockwool på byggmarknad för 200:-
Sen köpa högtaltyg för 180:-/m på hifikit för att sedan syihop detta till en kostnad av ca 920:- för 2st absorbenter a 1*1m.
Sen tillkommer 2 bilresor till byggmarknad samt hifikit.
Eller köpa färdigt hemlevererat och klart för 2227:-
Är det bara jag som är lat eller är det inte en självklarhet att köpa en färdig produkt i detta läge?
MVH
/Joel
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster