Absorbera - för dum för att klara mig själv...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-01 02:04

Sounds of Solience, i runda slängar, vad är kostnaden för att få ett prov utfört med utlåtande från ett oberoende lab? (Av den typ ni lejt bort). Inte för att jag vill få någonting mätt, mest nyfikenhet, iom att en del inte redovisar oberoende siffror på sina produkter, utan mer kör något allmänt, icke förpliktigande eller kontrollerbart "snack" om produkternas förträfflighet.

Användarvisningsbild
Sounds_Of_Science

Inläggav Sounds_Of_Science » 2012-02-01 07:08

Adhoc skrev:Sounds of Solience, i runda slängar, vad är kostnaden för att få ett prov utfört med utlåtande från ett oberoende lab? (Av den typ ni lejt bort). Inte för att jag vill få någonting mätt, mest nyfikenhet, iom att en del inte redovisar oberoende siffror på sina produkter, utan mer kör något allmänt, icke förpliktigande eller kontrollerbart "snack" om produkternas förträfflighet.

Bra fråga!

Hyran av reverberationskammaren går på 20 000 SEK per dag och det tar ett tag att testa då man ju gärna provar sig fram lite, med olika konfigurationer och sammansättningar. Därefter kostar varje certifikat de slutligen signerar cirka 5000 SEK. Vi skeppade dessutom runt 400 kg material till Borås, vilket inte var helt billigt i sig.

Det går dock att komma billigare undan och framförallt då när man redan har en produkt som man är bombsäker på att ingenting skall ändras på och att den är helt som man tänkt sig. Då kan man skicka in ett antal ex (vad gäller väggabsorbenter, t ex, så att de täcker en yta av ~ 10 m2) av bara den produkten, och ingenting annat, och be testanläggningen att testa produkten. Ett sådant test kan man nog få för runt 10 000 SEK så det kan man ju tycka att de med färdiga produkter till försäljning - de med alla löftena - kan kosta på sig.

.
Sounds Of Science (SOFSCI) är en Skype spin-off, som ett resultat av behovet av bättre akustiska omgivningar. Jag är delägare i företaget ifråga.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-01 08:04

Obs! Skrivet på en skakig buss på en Ifån, så stå ut med märkliga saker... :P Obs!

Roligt med en till aktör på marknaden, och det finns absolut plats för en firma vars mål är att förbättra rumsakustiken hos folk och ljudnördar.... :P ;)

Jag ska läsa igenom er hemsida ordentligt en gång, jag gillar att ni har förhållandevis mycket och nyttig information om era produkter!

Men jag skulle föreslå att ni även satsade på att ha mer diffuserande produkter och en absorbent som är mer smalbandig och koncentrerad till frekvenser under, säg ca 150Hz.
Vid 150Hz och vidare ner i basregistret ser jag det som tveksamt att era bitar tänkta för hörnplacering kommer att kunna utgöra några stordåd...
Men jag kan ju ha fel!
Men jag är ändå mycket tveksam :)

För även om detta område lämpligast bekämpas genom ombyggnationer modell ca 10% av rummts totala volym blir absorbent.
Så är det ju ändå en bra ide att ha något slags hjälpmedel.

Får jag tippsa om en liknande lösning som adhoc föreslog eller en hörnplacerbar trekant med hålad massonit framför ?
Om inte annats för att kunna hjälpa till att ta ner efterklangen i basområdet, mycket effektivt :)

Sedan för dom djupare frekvenserna så kanske en variant av lådor modell 200liter-500liter/st med en skjutbar litzport kan vara något ?
Byggs lämpligt i ett inte allt för dyrt material och med rillräcklig stuvhet och lämplig stagning för att arbeta effektivt i deras område.
Dessa kan man då köpa och placera bakom lyssningsplats och på uppmätt tryck max/minimum i antal om X för att förbättra situationen ytterligare.

Dessa kan man då även använda för att just bekämpa den fundamentala rumsmoden som ofta i vanliga vardagsrum modell svenson ligger runt 25-35Hz.
Kommer inte kunna ta bort den helt, men det blir bättre i alla fall ! :)

Och där bakom soffan, om man nu råkar sitta närmra än ca 1,5m så är det ju passande med en bredbandig och horisentalt spridande diffusor med bra närfältsegenskaper.

Där va lite synpunkter och ideer från min sida såhär långt :)
Jag tycker att ideen med basabsorbenter är en bra grej, lätta att bygga och skulle kunna säljas i även byggsats som man får limma ihopp själv och med plugg...
Om man vill hålla nere fraktkostnader m.m.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-01 08:29

Det kanske skulle göras ett samprojekt med IKEA... Tresoffa med inbyggd, tunebar absorbent?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-01 10:32

:D
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-01 10:35

Kanske en hel hifi serie med bord, soffa, hylla osv.. Allt med inbyggda absorbenter och förmonterade sd fötter :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-01 10:44

Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-02-01 10:59

Detta är ju ett projekt som jag borde ta tag i som examensarbete om 2 år :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-01 11:11

Ja du bor ju i "IKEA-kand" 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-01 17:58

DVD-ai, försöka ge sig på 25-35 Hz-moder i normalstora vardagsrum med absorbenter av något slag tror jag är död-fött. Möjligen att en VPR skulle kunna accepteras storleksmässigt och även ha en viss funktion.(2,5 mm stålplåt om 1x1,5 m, frivibrerande monterad på 10 cm skiva av Basotectskum) Det är enklare att lösa 25-35 Hz med "rätt möblering" av lyssningsplats och högtalare.

Jag tror regionen 70-90 Hz och över är intressantare att lägga tid och resurser på med desto mer musikinnehåll dessutom.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-01 18:07

Det är absolut nödvändigt, anser jag...
Om inte annat för att få ner efterklangen på den, kan man inte få ner Moden så värst mycket så är ändå den minskade efterklangstiden en sådan enorm förbättring att jag anser det vara värt det.

Men låg efterklang kan man "tåla" även ganska stora Moder utan att dom blir överväldigande :)

Det är min åsikt och erfarenhet i alla fall.
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-01 19:09

Jag har i princip dödat min 43Hz med kvartsvågspipor. Ge inte upp!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-03 19:55

Mycket intressant läsning. Kul att vi är några tar det här med akustik på allvar och då menar jag inte bara Sounds_
Men det är jättekul att ni/du orkar svara på alla våra funderingar.
Komoroks utmaning ser jag verkligen fram mot.

Användarvisningsbild
Sounds_Of_Science

Inläggav Sounds_Of_Science » 2012-02-04 11:51

DVD-ai skrev:Obs! Skrivet på en skakig buss på en Ifån, så stå ut med märkliga saker... :P Obs!

Roligt med en till aktör på marknaden, och det finns absolut plats för en firma vars mål är att förbättra rumsakustiken hos folk och ljudnördar.... :P ;)

Jag ska läsa igenom er hemsida ordentligt en gång, jag gillar att ni har förhållandevis mycket och nyttig information om era produkter!

Men jag skulle föreslå att ni även satsade på att ha mer diffuserande produkter och en absorbent som är mer smalbandig och koncentrerad till frekvenser under, säg ca 150Hz.
Vid 150Hz och vidare ner i basregistret ser jag det som tveksamt att era bitar tänkta för hörnplacering kommer att kunna utgöra några stordåd...
Men jag kan ju ha fel!
Men jag är ändå mycket tveksam :)

För även om detta område lämpligast bekämpas genom ombyggnationer modell ca 10% av rummts totala volym blir absorbent.
Så är det ju ändå en bra ide att ha något slags hjälpmedel.

Får jag tippsa om en liknande lösning som adhoc föreslog eller en hörnplacerbar trekant med hålad massonit framför ?
Om inte annats för att kunna hjälpa till att ta ner efterklangen i basområdet, mycket effektivt :)

Sedan för dom djupare frekvenserna så kanske en variant av lådor modell 200liter-500liter/st med en skjutbar litzport kan vara något ?
Byggs lämpligt i ett inte allt för dyrt material och med rillräcklig stuvhet och lämplig stagning för att arbeta effektivt i deras område.
Dessa kan man då köpa och placera bakom lyssningsplats och på uppmätt tryck max/minimum i antal om X för att förbättra situationen ytterligare.

Dessa kan man då även använda för att just bekämpa den fundamentala rumsmoden som ofta i vanliga vardagsrum modell svenson ligger runt 25-35Hz.
Kommer inte kunna ta bort den helt, men det blir bättre i alla fall ! :)

Och där bakom soffan, om man nu råkar sitta närmra än ca 1,5m så är det ju passande med en bredbandig och horisentalt spridande diffusor med bra närfältsegenskaper.

Där va lite synpunkter och ideer från min sida såhär långt :)
Jag tycker att ideen med basabsorbenter är en bra grej, lätta att bygga och skulle kunna säljas i även byggsats som man får limma ihopp själv och med plugg...
Om man vill hålla nere fraktkostnader m.m.

Hej och tack för synpunkterna!

Ja, då vi satsar på bra produkter så vill vi även att folk skall veta så mycket som möjligt: För om man vet mycket så kan man lättare skilja på mellan vad som är bra och vad som är dåligt.

Vad gäller våra nya absorbenter så är vi oerhört stolta över dem, men därmed sagt att det inte finns utrymme för förbättringar, självfallet. SuperChunk Corner gör en enorm skillnad i ett vanligt lyssningsrum och har ju en absorptionskoefficient om 0.52 på 50 Hz samt 1.0 på 60 Hz och uppåt i bas- och mellanregistret. Det är inte tal om några små doningar, precis, utan riktiga tungviktare med just hörnen och då speciellt tri-hörnen som placering:

Bild (alt+p)

(hur i hela friden lägger man in en bild?????)

Vad gäller diffusion så tänk på vad gäller diffusorer att man skall sitta minst ungefär två till fyra (det lägre värdet för 2D och högre för 1D) gånger lägsta effektiva våglängden ifrån dessa. Diffuserorna skickar ut en rad olika reflektioner och det tar nämligen det avståndet för ljudet att falla samman igen innan det når örat. Annars får man inte den spatiala känsla man sannolikt försöker uppnå utan helt sonika en hoper reflektioner i olika våglängder sig serverat i sweet spot och har då gjort situation värre, snarare än bättre.

Rent praktiskt så innebär det att om du ämnar använda en diffusor som är verksam ner till 500 Hz (något man väl allra minst bör använda för förstareflexer, gärna lägre) så blir våglängden 340/500 = 0,68 meter. Tar man då denna våglängd gånger 3 (medelvärde av ovanstående avstånd) så blir minsta avståndet från diffusorn till sweet spot cirka två meter.

Vi utgår från att de allra flesta av våra kunder har sitt vardagsrum eller motsvarande rum i lägenhet/hus och inte någon fantastisk studio. Detta gör att sweet spot ofta är en soffa och ofta står denna soffa väldigt nära bakväggen. Vad gäller diffusion här så blir det ganska uppenbart att förstareflexerna från bakväggen inte är lämpliga att åtgärda med en diffusor utan kräver en absorbent.

Vad gäller vårt produktutbud som helhet så har hitintills identifierat tre huvudområden där ration pris/funktion/utseende har varit helt uppåt väggarna:

Absorbenter
Dämpfötter
AkustikTestKit

Men det finns säkert fler områden där det behövs en spelare som går in och tar sig en ny titt på om pris/funktion/utseende verkligen är på topp eller om det inte skulle gå att ge mer kvalitet för mindre pengar. Hojta mer än gärna om du/ni har fler idéer men kom ihåg att vi utvecklar produkter för den offentliga miljön samt för verklighetens lyssningsrum :)

.
Senast redigerad av Sounds_Of_Science 2012-02-04 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Sounds Of Science (SOFSCI) är en Skype spin-off, som ett resultat av behovet av bättre akustiska omgivningar. Jag är delägare i företaget ifråga.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-04 12:30

Du kan göra en utvärdering för ett löst tillbehör till dina tjockare absorbenter. Är det främst basproblem som önskas åtgärdade men samtidigt ha ett "live" rum, skulle en skiva med L-järn överst, kunna hängas på absorbentfronten, Skivan, tex 6 mm MDF/plywood/plast, förses med vertikala slitsar tex 30-40 mm breda och alterneras med 30-40 mm breda ej bortskurna delar av skivan efter ett MLS-mönster. Resultatet blir behållen lågbasabsorbtion, behållen "liveness" i rummet av högre frekvenser samt en smula 1D binary diffusion pga hålbilden i skivan. (Samma idé som jag skrev ovan i något inlägg. Skicka mig en öl för denna fantastiskt fiffiga produktutveckling!

Användarvisningsbild
Sounds_Of_Science

Inläggav Sounds_Of_Science » 2012-02-04 12:39

Adhoc skrev:Du kan göra en utvärdering för ett löst tillbehör till dina tjockare absorbenter. Är det främst basproblem som önskas åtgärdade men samtidigt ha ett "live" rum, skulle en skiva med L-järn överst, kunna hängas på absorbentfronten, Skivan, tex 6 mm MDF/plywood/plast, förses med vertikala slitsar tex 30-40 mm breda och alterneras med 30-40 mm breda ej bortskurna delar av skivan efter ett MLS-mönster. Resultatet blir behållen lågbasabsorbtion, behållen "liveness" i rummet av högre frekvenser samt en smula 1D binary diffusion pga hålbilden i skivan. (Samma idé som jag skrev ovan i något inlägg. Skicka mig en öl för denna fantastiskt fiffiga produktutveckling! :D

Ja, egentligen räcker det ju med att man sätter en tillräckligt tunn/tjock papp längst ut för att förhindra absorption av de höga frekvenserna, utan att för den sakens skull påverka basabsorptionen. Dock fann vi det inte nödvändigt att testa fram något sådant (att testa - och certifiera - olika saker hos SP är inte helt gratis) då mängden hörnabsorbenter, framförallt inte om de är placerade i tri-hörnen, inte blir så stor att det nämnvärt påverkar livligheten i rummet. Märk också att vad gäller frekvenser över 500 Hz så tappar SuperChunk Corner redan i nuvarande utförande i effektivitet. Vidare kanske det finns soffa, möbler och liknande framför hörnabsorbenten och då kommer ju inte de högre frekvenserna dit över huvud taget.

Men visst, vi kan ju faktiskt ha det som "tillval" att vi bygger in en bit papp längst ut så att produkten inte tar några högre frekvenser alls. Dock måste vi först testa ut det hos SP så att vi får även det certifierat/verifierat.

Det är ganska lustigt - det finns många tillverkare av kontorsabsorbenter som saluför sina absorbenter såsom anslagstavlor. Här pratar vi alltså om tunnare absorbenter som skall absorbera tal och dylikt. Men om kunden nålar fast en hoper papper, foton och vykort utanpå tavlan så lär ju effektiviteten i just de frekvenserna som absorbenten är tänkt att absorbera minska högst påtagligt. :)

.

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-02-08 13:28

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-02-08 13:49

Troligen någon form av Rockwool med ett tygomslag, då densiteten är 65 kg/m³ + att dimensionen är standard för byggmaterial. Funkar nog OK men dryga 1000 kr för totalt 10 cm tjocklek? Om en bal Rockwool på dryga halvmetern i tjocklek ligger kring en 2-hundring på byggmarknaden, lägger jag nog stålarna där i stället.

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-02-08 15:28

Adhoc skrev:Troligen någon form av Rockwool med ett tygomslag, då densiteten är 65 kg/m³ + att dimensionen är standard för byggmaterial. Funkar nog OK men dryga 1000 kr för totalt 10 cm tjocklek? Om en bal Rockwool på dryga halvmetern i tjocklek ligger kring en 2-hundring på byggmarknaden, lägger jag nog stålarna där i stället.

Håller nog med, då saknas bara det ljudtransparenta tyget. Var får man tag i sådant?

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-08 15:53

joel skrev:
Adhoc skrev:Troligen någon form av Rockwool med ett tygomslag, då densiteten är 65 kg/m³ + att dimensionen är standard för byggmaterial. Funkar nog OK men dryga 1000 kr för totalt 10 cm tjocklek? Om en bal Rockwool på dryga halvmetern i tjocklek ligger kring en 2-hundring på byggmarknaden, lägger jag nog stålarna där i stället.

Håller nog med, då saknas bara det ljudtransparenta tyget. Var får man tag i sådant?

MVH
/Joel

Högtalartyg duger väl? HifiKit, Ljudia, Conrad m.fl.

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-02-08 16:10

Så förslaget är att köpa rockwool på byggmarknad för 200:-

Sen köpa högtaltyg för 180:-/m på hifikit för att sedan syihop detta till en kostnad av ca 920:- för 2st absorbenter a 1*1m.

Sen tillkommer 2 bilresor till byggmarknad samt hifikit.

Eller köpa färdigt hemlevererat och klart för 2227:-

Är det bara jag som är lat eller är det inte en självklarhet att köpa en färdig produkt i detta läge?

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2012-02-08 16:15

Tyg från ikea kostar 20 spänn metern.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2012-02-08 16:40

joel skrev:Så förslaget är att köpa rockwool på byggmarknad för 200:-

Sen köpa högtaltyg för 180:-/m på hifikit för att sedan syihop detta till en kostnad av ca 920:- för 2st absorbenter a 1*1m.

Sen tillkommer 2 bilresor till byggmarknad samt hifikit.

Eller köpa färdigt hemlevererat och klart för 2227:-

Är det bara jag som är lat eller är det inte en självklarhet att köpa en färdig produkt i detta läge?

MVH
/Joel

+1
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
eljulio

Absorbent på plats!

Inläggav eljulio » 2012-02-11 21:29

Sådärja!

Det tog sin tid, men nu är den på plats. Det är INO-skivor bakom tyget och måtten är:

B: 220
H: 130

Jag får återkomma med lyssningsintryck och fler bilder när det är bättre ljusförhållanden. Bilden på absorbenten är längst ner i detta album: http://www.minhembio.com/el%20julio/320041

mvh

el julio

Föregående

Återgå till Generellt om hifi