darkg skrev:Nu är jag nog naiv här. Men skulle det inte vara möjligt att bränna några skivor till dem som är bekväma (och printa fina inlagor)? Måste man pressa skivor och trycka papper med de kostnader och minimiupplagor det innebär?
Om Bertil spelar in musiker och det kommer på skivan så utgår stimavgift. Det är ett avtal som musiker har med stim och de får inte bryta avtalet. Det innebär att om Bertil spelar in så skall det finnas en form av kontroll på det som säljs. Jag tror det blir svårt för Bertil att administrera alla lagliga hinder och om Bertil försöker kringgå musikernas stimavgifter så undrar jag om det inte blir ett svårt hinder för Bertil då han skall spela in andra musiker. Stimavgiften kan vara ungefär 8 kr per CD. På 1000 CD skulle det i så fall vara 8000 kr att betala till Stim i förskott. Att pressa CD innebär en kostnad på ung 25 000 kr. Sedan skall konvolutet layoutas och text skrivas som förklarar alla låtar. Det är inget litet jobb om man vill ha en professionell produkt och Bertil gör inget annat än professionella produkter av högsta klass.
Man kan komma med många önskemål och ha alla möjliga synpunkter angående just stimavgifter och betalning till musiker men de vill också käka frukost och betala hyra.
Sedan måste man tänka på att om Bertil t.ex. spelar in en snutt i en lokal och en snutt i en annan lokal så innebär det ett hejdundrandes merarbete med att sätta upp utrustningen på nytt och ta sig från lokal till lokal och att hyra flera lokaler.
Men det är bra med att ventilera alla synpunkter och det är också bra att redogöra för olika scenarior och deras innebörd.
Jag vill helst hålla projektet på en rimlig och en genomförbar nivå d v s att maxa underlaget till en så låg kostnad som möjligt utan att för den skull ge avkall på det unika med en sådan skiva. Den bör tillföra en massa saker som inte redan finns att tillgå. Det kan Bertil definitivt åstadkomma, frågan är hur mycket resurser det kommer att kräva i form av tid och bokning av lokaler och musiker, planering och redigering, men ingenting är otänkbart, men allt måste organiseras.
Säljs det 1 000 CD på ett till 1½ år så blir det en stimulerande uppgift för Bertil. 1000 unikt bra CD med jättenyttig info och skön musik som ett bra verktyg att testa med och som det kan skrivas om på forum och i press som dessutom har kommit till p.g.a. Faktiskt.se ser jag som inte illa pinkat. Det kan bli en fjäder i hatten för alla inklusive musikerna.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.