Faktiskt.se referensskiva?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-25 21:30

Ojoj... här var det fart...
Jag såg denna tråden med typ 4 inlägg i en liten tid efter att jag och Peter talade om det och jag tänkte att man kanske skulle gå in med ett tips om Bertil. Det behövs nu inte :D

Skall jag vara inblandad på något sätt så kommer jag att sätta Bertil som kapten att helt bestämma kurs. Det är ju Bertils fantastiska handlag, kunskap och hantverk vi vill åt och Bertil vet narurligtvis själv bäst på vilket sätt man kan maximera detta.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-25 21:48

Sedan kan ju även fantastiska skapare få inspiration,önskemål och rimliga ramar. Eller?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-25 22:09

Ragnwald skrev:Gruppköp av högkvalitativ D/A-omvandlare, kanske är på sin plats, om det ska köras från datorn?

Finns inte ett lämpligt format för multispelare, så man slipper datorn?
Du får väl dra igång det i en egen tråd tillsammans med gruppköp av högklassiga försteg, slutsteg, kablar, högtalare och lyssningsrum.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-01-25 22:19

Är helt klart intresserad av detta.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-25 22:26

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:Gruppköp av högkvalitativ D/A-omvandlare, kanske är på sin plats, om det ska köras från datorn?

Finns inte ett lämpligt format för multispelare, så man slipper datorn?
Du får väl dra igång det i en egen tråd tillsammans med gruppköp av högklassiga försteg, slutsteg, kablar, högtalare och lyssningsrum.

Antar att de som från början önskade en testskiva, vet vad de vill använda en testskiva till.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-25 22:33

Fjonkalicious skrev:Sedan kan ju även fantastiska skapare få inspiration,önskemål och rimliga ramar. Eller?

Jo men nu är vi ju på faktiskt.se :D :D :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-25 22:36

avr7000 skrev:
Fjonkalicious skrev:Sedan kan ju även fantastiska skapare få inspiration,önskemål och rimliga ramar. Eller?

Jo men nu är vi ju på faktiskt.se :D :D :D

Jag menar det. :wink: :D :D :D

Edit: Jag kommer ihåg att jag reste en liknande fråga under en mässtråd där jag menade att alla tillverkare skulle spela en låt vid ett visst klockslag. Lite för att ha en gemensam referens. Någorlunda samma tanke. Detta är dock mycket bättre. Tills någon kommer på att det är en tumregelskiva, då kommer ingen vilja spela den längre.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-25 22:44

Tror även en klippa som Bertil Alving gärna tar emot lite styrning. Det är ju bra om det specas vad som syftet är.

För min del skulle jag gärna se olika mikrofonkonfigureringar, olika lokaler. Surroundinspelningar, gärna även de i olika konfigureringar.

Men det är det kanske inte alla som vill ha...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-25 22:57

Låter kul det här. Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till med inspelning och produktion.

/Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-25 23:13

Önska på :D om Bertil är på så får väl den som tar upp stafettpinnen sedan sovra bland idéerna tillsamans med Bertil

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-25 23:13

Nu är jag nog naiv här. Men skulle det inte vara möjligt att bränna några skivor till dem som är bekväma (och printa fina inlagor)? Måste man pressa skivor och trycka papper med de kostnader och minimiupplagor det innebär?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-25 23:25

Det lutar åt 24/192, att hämtas över nätet. :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-25 23:26

24/96 är väl tillfyllest.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-25 23:49

darkg skrev:Nu är jag nog naiv här. Men skulle det inte vara möjligt att bränna några skivor till dem som är bekväma (och printa fina inlagor)? Måste man pressa skivor och trycka papper med de kostnader och minimiupplagor det innebär?

Bränna några skivor till de bekväma tar tid. Skicka en master för pressning kostar en liten slant (som de bekväma får betala) men "ingen" tid för de som pysslar med projektet.

Styckpriset för en enkel produktion om 500 CD eller DVD är mycket lågt idag. Vi har redan ett par gubbar som är redo att pynta några tusen och det täcker snart produktionskostnad för 500st. Sen kan de bekväma köpa ett ex. billigt och förhoppningsvis får de som lagt ut tillbaka merparten av sina slantar.

Spela in och producera är kul... sitta och mata CD-R manuellt är inte så kul. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-25 23:50

Almen skrev:24/96 är väl tillfyllest.

Ja absolut.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-26 00:47

Varför inte 24/88 ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-26 02:00

darkg skrev:Nu är jag nog naiv här. Men skulle det inte vara möjligt att bränna några skivor till dem som är bekväma (och printa fina inlagor)? Måste man pressa skivor och trycka papper med de kostnader och minimiupplagor det innebär?

Om Bertil spelar in musiker och det kommer på skivan så utgår stimavgift. Det är ett avtal som musiker har med stim och de får inte bryta avtalet. Det innebär att om Bertil spelar in så skall det finnas en form av kontroll på det som säljs. Jag tror det blir svårt för Bertil att administrera alla lagliga hinder och om Bertil försöker kringgå musikernas stimavgifter så undrar jag om det inte blir ett svårt hinder för Bertil då han skall spela in andra musiker. Stimavgiften kan vara ungefär 8 kr per CD. På 1000 CD skulle det i så fall vara 8000 kr att betala till Stim i förskott. Att pressa CD innebär en kostnad på ung 25 000 kr. Sedan skall konvolutet layoutas och text skrivas som förklarar alla låtar. Det är inget litet jobb om man vill ha en professionell produkt och Bertil gör inget annat än professionella produkter av högsta klass.

Man kan komma med många önskemål och ha alla möjliga synpunkter angående just stimavgifter och betalning till musiker men de vill också käka frukost och betala hyra.

Sedan måste man tänka på att om Bertil t.ex. spelar in en snutt i en lokal och en snutt i en annan lokal så innebär det ett hejdundrandes merarbete med att sätta upp utrustningen på nytt och ta sig från lokal till lokal och att hyra flera lokaler.

Men det är bra med att ventilera alla synpunkter och det är också bra att redogöra för olika scenarior och deras innebörd.

Jag vill helst hålla projektet på en rimlig och en genomförbar nivå d v s att maxa underlaget till en så låg kostnad som möjligt utan att för den skull ge avkall på det unika med en sådan skiva. Den bör tillföra en massa saker som inte redan finns att tillgå. Det kan Bertil definitivt åstadkomma, frågan är hur mycket resurser det kommer att kräva i form av tid och bokning av lokaler och musiker, planering och redigering, men ingenting är otänkbart, men allt måste organiseras.

Säljs det 1 000 CD på ett till 1½ år så blir det en stimulerande uppgift för Bertil. 1000 unikt bra CD med jättenyttig info och skön musik som ett bra verktyg att testa med och som det kan skrivas om på forum och i press som dessutom har kommit till p.g.a. Faktiskt.se ser jag som inte illa pinkat. Det kan bli en fjäder i hatten för alla inklusive musikerna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 02:00

Jag är inte säker på att jag vill vara med och pilla med detta då jag förhoppningsvis skall köra gruppköp på OA51-center, LillStig, OB51.2 och helt säkert ett till race till med OA51 kloner.
Jag orkar helt enkelt inte...

Hursom... se detta som ett inlägg i debatten.

Jag tänker i följande banor.
Keep it simple! och se detta som första steget i en raket med förhoppningsvis många steg.

Detta skulle betyda t ex:

* Alla har CD, vi kör det på 16 bit CD...
(och kranar med Bertils hjälp ur sista droppen av detta)

* Gör en skiva med, dels saker som folk kan relatera till direkt, ljudet i tunnelbanan när tåget kommer in, En bil med fräsigt motorljud som passerar dig snabbt på en väg osv., och dels Akustiska instrument, kontrabas, blås, gitarr, dynamiken i trummor etc. Här vore det bra om man kan får ev. musiker (icke sami anslutna) att ställa upp "gratis" och avskriva sig rättigheter etc. så att man slipper SAMI hantering.

* Man behöver, vad vet jag (jag gissar), 60000 kr till att hyra in Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion och för att spela in ljuden och fixa 500 CD skivor (80-120 timmars jobb?).
Man skulle då kunna göra ett "faktiskt.se gruppköp" och samla ihop 300 faktisianer som förskottsbetalar 200kr / pers till Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion för skivan. Sound Workshop Bertil Alving Ljudproduktion äger hela rättigheterna till skivan och kan med vår hjälp sälja resterande 200 skivor. (eller 200 pers och 300 kr/skiva)

* Ev. vinst från denna försäljning kan vara en bas och göra Bertil välvilligt inställd till en fortsättning som skulle kunna te sig som följande:

Skiva nr 2 skulle kunna vara en samlper med material som Bertil redan har distribuerat på nåt sätt i 24/96 eller så. -här kommer ju SAMI in, men det är något som får hanteras.

Skiva nr 3 skulle kunna vara, eftersom Styrelsen Stig Carlsson inte lyckats med det ännu, en skiva med Stig Carlssons speciella inspelningar. Best of Stickan.

Skiva nummer 4 ???? osv.

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2012-01-26 03:17, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 02:07

Den där äggmannen skrev inlägg samtidigt som mig så med avseende på ekonomiska gissningar stämmer hans förmodligen bättre än mina... :D
Senast redigerad av avr7000 2012-01-26 03:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 02:21

Skiva 1 skall i så fall även innehålla diverse testtoner etc.

Stefan

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-26 02:29

Bra förslag, kör igång så vi kommer till Stickans bästa nångång. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-26 02:53

Vafan... verkar ju skitkul detta! Jag ringer Bertil i morgon :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-26 03:22

Ragnwald skrev:Det lutar åt 24/192, att hämtas över nätet. :wink:

24/192 låter sämre än 24/96 enligt Bertil Alving och det har inget teoretiskt med formatet att göra utan snarast praktiskt hur dagens utrustningar fungerar i praktiken. Sedan kan det vara så att själva konverteringen ner till CD format som spökar med alltför hög samplingsfrekvens på inspelningen. Det kan ha varit efter nedkonvertering som Bertil jämfört. Jag minns inte vad Bertil sa om just detta. Men Bertil kan nog förklara bättre vilka slusatser han dragit av sina experiment.

Det finns en hel del roligt man kan lägga på en sådan skiva som även kan illustrera stereosystemfel 8) och illustrera hur stora dessa fel blir med olika typ av inspelningar. Mig veterligen har något sådant aldrig gjorts på CD och man kan använda pulsat rosa brus kodat på speciellt sätt.

Jag har ju redan en bränd CD med brus som visar på sterofoni med intensitetsskillnad och med löptidsskillnad samt med en kombination av bägge dessa kodningar och det är Piotr på forumet som har hjälpt mig att få fram bruset enligt min beskrivning eftersom han har utrustning för detta och han har bränt en jätteanvändbar CD med mina testtoner åt mig. Jag kan dock utveckla mina testtoner ännu mer för ännu högre exakthet, både vad gäller lokalisering och vad gäller klang. Då man jobbar med brus är det ganska lätt att höra de olika kodningarnas svagheter i stereosystemen, både vad gäller klang och vad gäller lokalisering. Man behöver inte ta hänsyn till olika mikrofoners riktningskarakteristik om man kör med rosa brus. Detta är ett exempel av många på vad man kan göra. Fast Bertils inspelningar är ju det roligaste :) tycker jag.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 07:41

Piotr skrev:
Almen skrev:24/96 är väl tillfyllest.

Ja absolut.

/Peter

+ på den !

Det blir bra, jag klarar mig utan en CD :)
Man kan bränna ut det på en DVD själv så e de klart...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-26 07:46

avr7000 skrev:Vafan... verkar ju skitkul detta! Jag ringer Bertil i morgon :)
:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 08:48

Hoppas hoppas !!! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-26 08:56

Konvolut inkl. redigering, ev. bildbehandling, dvs originalarbete till tryckfärdigt original kan jag lösa gratis (drar ner kostnaderna för tryck en hel del). Kanske shifts eller någon annan kan putta in lite energi här och hjälpa mig? :-)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-26 08:58

det låter som stenålder med cd, kommer musiken kunna avlyssnas på spotify?
Bikinitider

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-26 09:17

Ni tänker annorlunda än jag :-) kör hårt.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-01-26 09:20

celef skrev:det låter som stenålder med cd, kommer musiken kunna avlyssnas på spotify?

Har du ingen stereoanläggning? 8O Jag tycker synd om dig... :cry:

:)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi