tc sounds lms ultra 5400

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-31 17:47

Kraniet skrev:här är bilder på LMS spolar. Lite speciellt lindad.

Bild

Bild

Det där är soundsplinter spolar och inga LMS spolar.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-02-01 20:31

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:För bil är det ju praktiskt med 2+2, men för hifi skulle 4+4 varit bättre.

Är man hård så går man ner till 05ohm

Borde inte 8+8 vara väldigt smutt för "hemmahifibruk" ?

Eller blir det problem vid tillverkningen ?

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-02-05 02:51

Om det är någon som är köpsugen finns det två lådor på Hifimagasinet/Blocket just nu:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=39565
http://www.blocket.se/dalarna/TC_Sound_ ... m?ca=6&w=3

Bild

Edit: Jag var visst tvåa på den pucken... :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 09:11

Morgan skrev:Om det är någon som är köpsugen finns det två lådor på Hifimagasinet/Blocket just nu:

Bild

Priset är bra om man tänker på vad dollarn står i dag och vad det kostar att bygga lådor till dom ,så hade man inte bott på en ö så hade jag köpt dom direct.

allram3735

Inläggav allram3735 » 2012-02-05 09:45

boom skrev:
Morgan skrev:Om det är någon som är köpsugen finns det två lådor på Hifimagasinet/Blocket just nu:

Bild

Priset är bra om man tänker på vad dollarn står i dag och vad det kostar att bygga lådor till dom ,så hade man inte bott på en ö så hade jag köpt dom direct.

Ser bra ut kanske kan slå honom en signal !

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-02-05 11:44

Om dom kostar 925 dollar idag, och dollarn står i 6,67 kr. Det får jag till 6169 kr. Är det så mycket frakt, tull, moms och andra avgifter så att dom hamnar på över det dubbla när dom kommit till Sverige ?

Jag har varit ganska så nära att beställa själv ett par gånger. Men nu vågar jag inte... :(

Mvh/Janne
Senast redigerad av jannemannen 2012-02-05 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-02-05 12:32

jannemannen skrev:Om dom kostar 925 dollar idag, och dollarn står i 6,67 kr. Det får jag till 6169 kr. Är det så mycket frakt, tull, moms och andra avgifter så att dom hamnar på över det dubba när dom kommit till sverige ?

Jag har varit ganska så nära att beställa själv ett par gånger. Men nu vågar jag inte... :(

Mvh/Janne

Du kan räkna med att det hamnar på ca 10k styck med frakt, tull och moms.
Sen vill han som säljer dom ha 3k för lådorna.
Han vill alltså ha nypris för grejerna, och det kan jag tycka är lite i överkant.
Om man dock inte kan/vill importera och bygga själv så är det ett klipp.
Hade jag haft plats hade jag huggit dom själv.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-02-05 13:02

bakerman22 skrev:
jannemannen skrev:Om dom kostar 925 dollar idag, och dollarn står i 6,67 kr. Det får jag till 6169 kr. Är det så mycket frakt, tull, moms och andra avgifter så att dom hamnar på över det dubba när dom kommit till sverige ?

Mvh/Janne

Du kan räkna med att det hamnar på ca 10k styck med frakt, tull och moms.
Sen vill han som säljer dom ha 3k för lådorna.
Han vill alltså ha nypris för grejerna, och det kan jag tycka är lite i överkant.
Om man dock inte kan/vill importera och bygga själv så är det ett klipp.
Hade jag haft plats hade jag huggit dom själv.

Aj ! Det är alltså så mycket avgifter som tillkommer. Det känns ju lite surt att behöva betala typ 65% i avgifter/frakt.

Då förstår jag priset i annonsen "en aning" bättre..

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-05 13:05

25% moms kostar på sig...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-02-05 13:19

Man kan förstå att han inte vill göra förlust, vem vill det. Men om man kikar på vad man normalt får för hemmabyggen så ska man nog vara glad om man får ut vad elementen kostar nya i USA +30%, så 16k för element är max vad jag skulle betala iaf.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 15:10

Alexi skrev:Man kan förstå att han inte vill göra förlust, vem vill det. Men om man kikar på vad man normalt får för hemmabyggen så ska man nog vara glad om man får ut vad elementen kostar nya i USA +30%, så 16k för element är max vad jag skulle betala iaf.

priset i sverige är 20444.66 kronor och då får man 2 lådor gratis när han begär 20k för dom och man slipper att bygga själv.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-05 15:20

Rätt pris är vad någon betalar för dom.
Vad är poängen att skriva vad andras egendom är värd om man ändå inte tänker köpa?

mvh/Harryup

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 15:44

Harryup skrev:Rätt pris är vad någon betalar för dom.
Vad är poängen att skriva vad andras egendom är värd om man ändå inte tänker köpa?

mvh/Harryup

Så bjuder någon 50spänn så är det rätt pris .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-05 15:57

boom skrev:

mvh/Harryup

Om det accepteras, ja.
Annars är det ju bara ett bud.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-05 16:02

boom skrev:

mvh/Harryup

Japp, under förutsättning att han säljer för 50 spänn.

Det handlar om en bytestransaktion. Den enas vara, d v s bytesobjekt är pengar och den andres vara, d v s bytesobjekt är basarna + lådor som står i annonsen.

Bytestransaktionen är då själva bytet av varor har skett. Det är denna bytestransaktion som bestämmer båda parters värdering av respektive objekt och värdet av respektive objekt sätts således i transaktionsögonblicket. Transaktionen kommer till stånd då den ena personen värderar den andres vara mer än sin egen vara och detta gäller båda personernas ömsesidiga värderingar.

I specialfallet då den ena parten har pengar som vara så kallas transaktionen oftast före köpetransaktion, men i själva verket är det ett byte av varor oavsett om det är pengar involverat eller inte.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-02-05 16:17

mvh/Harryup
Att diskutera saker, få svar på frågor och få/sprida kunskap är syftet med ett forum. Att diskutera prisvärdheten av hifikomponenter som är till salu, känns helt relevant och om det vore ointressant skulle ingen skriva om det.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-02-05 16:23

boom skrev:
Alexi skrev:Man kan förstå att han inte vill göra förlust, vem vill det. Men om man kikar på vad man normalt får för hemmabyggen så ska man nog vara glad om man får ut vad elementen kostar nya i USA +30%, så 16k för element är max vad jag skulle betala iaf.

priset i sverige är 20444.66 kronor och då får man 2 lådor gratis när han begär 20k för dom och man slipper att bygga själv.
Garantin är inte alltid överförbar vid beg köp, ofta behöver man gå via tidigare ägare. Jag är dessutom skeptisk till att frakt kan räknas 100% till produktens marknadsvärde.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 16:38

Alexi skrev:
boom skrev:

Garantin är inte alltid överförbar vid beg köp, ofta behöver man gå via tidigare ägare. Jag är dessutom skeptisk till att frakt kan räknas 100% till produktens marknadsvärde.
'
Säg det till idioterna som har bestämt att man skall betala tull och moms på frakten.
Och du får betala det även om du köper det i från en firma så man slipper inte undan .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 16:42

petersteindl skrev:
boom skrev:

mvh/Harryup

Japp, under förutsättning att han säljer för 50 spänn.

Det handlar om en bytestransaktion. Den enas vara, d v s bytesobjekt är pengar och den andres vara, d v s bytesobjekt är basarna + lådor som står i annonsen.

Bytestransaktionen är då själva bytet av varor har skett. Det är denna bytestransaktion som bestämmer båda parters värdering av respektive objekt och värdet av respektive objekt sätts således i transaktionsögonblicket. Transaktionen kommer till stånd då den ena personen värderar den andres vara mer än sin egen vara och detta gäller båda personernas ömsesidiga värderingar.

I specialfallet då den ena parten har pengar som vara så kallas transaktionen oftast före köpetransaktion, men i själva verket är det ett byte av varor oavsett om det är pengar involverat eller inte.

MvH
Peter

Japp så är det men man slipper besväret med att överföra pengar och allt krångel med tulldeklaration även det kostar en liten peng.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 16:43

Harryup skrev:
boom skrev:

mvh/Harryup

Om det accepteras, ja.

Mvh/Harryup

Du kan testa och se vad boodler säger om budet troligen så får du ett finger och några fina visdoms ord.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-05 16:46

Om priset i USA är 925 USD per styck, så blir totalpriset då högtalarna levererats vid dörr ungefär 10500 - 11000 kr/st + försäkringsavgift.

Frågan är om man köper dessa beggade eller beställer nya. Då har man transportskador att tänka på.

Priset verkar inte orimligt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-05 18:54

boom skrev:
Harryup skrev:
boom skrev:

mvh/Harryup

Om det accepteras, ja.

Mvh/Harryup

Du kan testa och se vad boodler säger om budet troligen så får du ett finger och några fina visdoms ord.

Det har ju ingen som helst koppling till dessa basar. Det är ju du som skrev prisexemplet. Rätt pris är vad som säljaren accepterar. Fel pris är ju vad säljare inte säljer för. Skambudet är ju ditt påhitt men i princip spelar det ju ingen roll om du bjuder 50 kr eller 19050 kr om säljaren inte tänker sälja för under 20.000 kr. Allt under 20.000 kr är ju fel.

mvh/Harryup

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 19:41

Harryup skrev:
boom skrev:
Harryup skrev:
boom skrev:

mvh/Harryup

Om det accepteras, ja.

Mvh/Harryup

Det har ju ingen som helst koppling till dessa basar. Det är ju du som skrev prisexemplet. Rätt pris är vad som säljaren accepterar. Fel pris är ju vad säljare inte säljer för. Skambudet är ju ditt påhitt men i princip spelar det ju ingen roll om du bjuder 50 kr eller 19050 kr om säljaren inte tänker sälja för under 20.000 kr. Allt under 20.000 kr är ju fel.

mvh/Harryup

Läs gärna inläggen först innan du svarar så ser du vad jag skrev längre upp i tråden.Innan du svarade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-05 20:21

Klart harryup har rätt
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till Generellt om hifi