phon skrev:mx skrev: Har du ingen annan hobby du kan fokusera på?
Han kanske kunde hänga på nåt forum istället för att lyssna på musik.
www.faktiskt.se eller nåt annat liknande ...
Ja, det är bättre än musik.
Moderator: Redaktörer
phon skrev:mx skrev: Har du ingen annan hobby du kan fokusera på?
Han kanske kunde hänga på nåt forum istället för att lyssna på musik.
www.faktiskt.se eller nåt annat liknande ...
Panelguy skrev:phloam skrev:Skulle man applicera samma synsätt på att skaffa t.ex. en hund så skulle man bortse från vad man egentligen känner för och välja vovve enbart efter diverse mätbara parametrar. Istället för att välja nåt mindre optimalt rent objektivt men som man gillar subjektivt. En vovve som man valt med hjärtat blir då inte enkelt utbytbar på samma sätt som en brukshund. Då kan man glädjas trots fel och brister.
Jag menar naturligtvis inte att man ska välja hifi (eller vovvar)
Vad menar du att skillnaden skulle vara mellan vovve och brukshund? Vi har två brukshundar/vovvar och dom är definitivt inte utbytbara....... oavsett vad man vill kalla dom. Anläggningen är en annan femma.
phloam skrev:Jag tror iaf att det är lättare att se det positiva i en anläggning som man valt efter eget tycke och smak än nåt prestandamonster som man valt enbart på mätningar/recensioner och sen bara vill gömma undan. Den senare måste ju nästan vara "felfri" för att ha en berättigad plats i hemmet.
DVD-ai skrev:Det låter ju skitbra hemma... Problemet är snarare min inställning som blir helt skruvad när jag under en period håller på och "testar"...
Sedan kommer jag liksom inte ut "testläget" igen....
Utan hör bara alla dumma "fel" som alltid finns om man inte ska inreda rummet som ett jäkla ljudlabb....
Harryup skrev:Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.
Harryup skrev:Kan vara lite svårt att följa resonemanget;
det låter skitbra->testar en massa-> sen hör du bara alla dumma fel
låter det verkligen skitbra trots felen ifrån början?
Kanske köpa något roligare någonting färgat kanske , en svart mellanpudel?
Eller något större mer dämpande typ en New Foundland som du placerar hundkorgen akustiskt rätt för?
Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.
lycka till
mvh/Harryup
bensnake skrev:mzi skrev:Vigor skrev:Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.
Det där håller jag tyvärr med om: Med bättre utrustning låter gamla kärlekar inte lika roligt längre. Och mycket av mitt musikintresse kretsar kring det som kanske inte fick mest kärlek vid inspelningarna och det har tagit sin lilla tid att komma tillbaka och lyssna på musiken igen och inte de fel som anläggningen numer avslöjar. Däremot låter välproducerad musik väldigt bra, men mycket av den är ju tråkig på ett annat sätt.
Just detta du tar upp gör att jag själv inte anser "absolut trohet mot insignalen" vara det primära målet med en musikanläggning. De artefakter detta mitt synsätt i övrigt för med sig, kan jag förlåta. Utan problem. Jag är ganska trött på Stockfish...
DVD-ai skrev:Men det är inte perfekt och det är vad som stör mig...
Men nog om detta, jag måste lära mig att acceptera rummets begränsningar...
DVD-ai skrev:Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...
Men det är inte perfekt och det är vad som stör mig...
Edit: det finns något som kallas pengar, Skiter man inte ut dom så tar vissa saker lite mer tid helt enkelt.
Och det där som kallas för bostadskö är något som man står i mest för skojs skull, för att hålla gnistan uppe.
Inte för att man någonsin kommer kunna få något![]()
Skämt åsido: det är, "trögt" på bostadsmarknaden runt Tokholm, hade jag inte varit född och uppväxt i utkanten så hade jag nog aldrig flyttat hit...
Jäkla skithål !
men har man vänner och släkt här så, njaa, trivs ju bra här i övrigt...
Harryup skrev:Kanske göra en reality check och köpa lite biljetter till klassiska konserter i ett konserthus. Då kan man bli lite förvånad sen över att den perfekta stereon låter annorlunda mot hur det låter en bit ner i konsertsalen.
Sen kan man ju alltid efter det fundera på om man ens vill ha konsertljudet hemma och om de små felaktigheter på ett i många avseende helt annorlunda ljud verkligen spelar nån roll. Om det är full orkester som spelar så skulle jag nog inte vilja säga att en vanlig stereo eller en "ovanlig" är så särskilt nära verkligheten att små fel spelar roll. Det blir en fråga om smak mer än om det blir perfekt är mina åsikter.
Upp till stråkkvartett kan man få realistiskt ljud hemma sen får man nöja sig med ett man uppfattar som realistiskt.
mvh/Harryup
mx skrev:DVD-ai skrev:Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...
Edit: det finns något som kallas pengar, Skiter man inte ut dom så tar vissa saker lite mer tid helt enkelt.
Och det där som kallas för bostadskö är något som man står i mest för skojs skull, för att hålla gnistan uppe.
Skämt åsido: det är, "trögt" på bostadsmarknaden runt Tokholm, hade jag inte varit född och uppväxt i utkanten så hade jag nog aldrig flyttat hit...
Jäkla skithål !
Köp en bostad?
DVD-ai skrev:mx skrev:DVD-ai skrev:Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...
Jäkla skithål !
Köp en bostad?
= krävs massor med pengar
DVD-ai skrev:Just ja, men de hjälper inte![]()
Lån får jag lätt, men det är 15% som ska till i alla fall...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster