HiFin's gråa baksida.... =(

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-07 23:00

phon skrev:
mx skrev: Har du ingen annan hobby du kan fokusera på? :)

Han kanske kunde hänga på nåt forum istället för att lyssna på musik.
www.faktiskt.se eller nåt annat liknande ... :roll:

Ja, det är bättre än musik. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-07 23:05

Grabben har kommit till det stadiet när han börjat inse att mätning är hela grejen.
Kan för en del vara en kämpig brytpunkt att ta sig igenom, men på andra sidan skymtar det sanna ljuset. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-08 09:31

Panelguy skrev:
phloam skrev:Skulle man applicera samma synsätt på att skaffa t.ex. en hund så skulle man bortse från vad man egentligen känner för och välja vovve enbart efter diverse mätbara parametrar. Istället för att välja nåt mindre optimalt rent objektivt men som man gillar subjektivt. En vovve som man valt med hjärtat blir då inte enkelt utbytbar på samma sätt som en brukshund. Då kan man glädjas trots fel och brister.

Jag menar naturligtvis inte att man ska välja hifi (eller vovvar :) )

Vad menar du att skillnaden skulle vara mellan vovve och brukshund? Vi har två brukshundar/vovvar och dom är definitivt inte utbytbara....... oavsett vad man vill kalla dom :D . Anläggningen är en annan femma.

Dåligt exempel, men vad jag försöker belysa är att när nån valt en chihuahua för att den är så supersöt och skulle göra vadsomhelst för den så spelar det mindre roll om den är en bra vallhund el.dyl. Medan bonden som behöver en bra vakthund kanske har lättare att byta ut den om den visar sig vara en soffpotatis. Hmm ja dåligt ex som sagt :)

Jag tror iaf att det är lättare att se det positiva i en anläggning som man valt efter eget tycke och smak än nåt prestandamonster som man valt enbart på mätningar/recensioner och sen bara vill gömma undan. Den senare måste ju nästan vara "felfri" för att ha en berättigad plats i hemmet.

Sen kan man ju iofs noja in på fel hos favoritvintageanläggningen också, och då är det kanske hopplöst. Men det är mindre sannolikt menar jag :)

Att föra in ett ytterligare element i hifi-intresset (än hur det låter) kan göra att det inte slår knut på sig själv lika lätt, kort sagt. Tror jag iaf.

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-02-08 12:02

Ha flera anläggningar är min medicin.

Har en rörhäck i gäststugan för att njuta av tunna/kalla fonogram. Gärna tillsamans
med en virre.
Har en bastung anläggning i vardagsrummet för party och bakgrundsmusik.

Och sen lyssningsrummet/hemma bion där jag kan vara hur kritisk jag vill och pilla på mina digitala filtet hela dagarna.
Det sköna är att filmsoundtrack ofta har en högre lägstanivå på kvalite så jag stör mig sällan på att annläggningen är "för" bra.

Hepp

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-08 16:56

phloam skrev:Jag tror iaf att det är lättare att se det positiva i en anläggning som man valt efter eget tycke och smak än nåt prestandamonster som man valt enbart på mätningar/recensioner och sen bara vill gömma undan. Den senare måste ju nästan vara "felfri" för att ha en berättigad plats i hemmet.

Jag skulle inte kunna tänka mig en anläggning bara för den mäter bra eller för att någon speciell recensent funnit den bra men som jag själv tycker låter dåligt.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 17:03

Det låter ju skitbra hemma... Problemet är snarare min inställning som blir helt skruvad när jag under en period håller på och "testar"...
Sedan kommer jag liksom inte ut "testläget" igen....
Utan hör bara alla dumma "fel" som alltid finns om man inte ska inreda rummet som ett jäkla ljudlabb....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-08 17:23

DVD-ai skrev:Det låter ju skitbra hemma... Problemet är snarare min inställning som blir helt skruvad när jag under en period håller på och "testar"...
Sedan kommer jag liksom inte ut "testläget" igen....
Utan hör bara alla dumma "fel" som alltid finns om man inte ska inreda rummet som ett jäkla ljudlabb....

det låter som att ljudlabbet är din allra våtaste dröm, kan du inte bara ge efter eller är hindren alldeles för höga?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 17:38

Har inga möjligheter att släppa loss helt tyvärr...
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-08 18:33

Jag tycker att du ska koppla av med en annan hobby, förslagsvis fotografering. Sen kan du ju alltid lägga ut bilderna här. Du kan ju plåta din anläggning och ditt rum - bara som ett exempel. :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-08 19:11

Kan vara lite svårt att följa resonemanget;
det låter skitbra->testar en massa-> sen hör du bara alla dumma fel

låter det verkligen skitbra trots felen ifrån början?

Kanske köpa något roligare någonting färgat kanske , en svart mellanpudel? :-)

Eller något större mer dämpande typ en New Foundland som du placerar hundkorgen akustiskt rätt för?

Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.

lycka till

mvh/Harryup ;-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-08 19:13

Harryup skrev:Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.

Hifikatter lägger sig tillrätta på slutstegen och intensivlyssnar. Går de iväg, vet man att det är fel på ljudet 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-02-08 19:14

Länge sedan jag lyssnade på mina grejor nu. Lite av samma sits här!

Saknar det gammla grejorna, rör och OA. Svårt att få till ett öppet och trivsamt ljud med trissor och direktstrålande högtalare tycker jag. Det blir lite för analytiskt och tråkigt. OA driven av en bra tillverkad och konstruerad rörhäck is tha shit, du bara lyssnar o njuter.

Bara att starta rörhäcken fick en att gå igång, att sedan lyssna på musik genom den var ännu bättre :D

Prova får du se!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-08 19:34

En höjdardag idag med lyssning på piPs, BBK200 och PKK.
Sinussvep högt och lågt hela tiden, kanon, man tröttnar aldrig! :D
Radio Rix i pauserna tröttnar man däremot på ... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-08 19:57

Harryup skrev:Kan vara lite svårt att följa resonemanget;
det låter skitbra->testar en massa-> sen hör du bara alla dumma fel

låter det verkligen skitbra trots felen ifrån början?

Kanske köpa något roligare någonting färgat kanske , en svart mellanpudel? :-)

Eller något större mer dämpande typ en New Foundland som du placerar hundkorgen akustiskt rätt för?

Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.

lycka till

mvh/Harryup ;-)

Jag hör fel som är små, alltså skitgrejer som jag stör mig på.
Gäller oavsett vart jag lyssnar någonstans... :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-08 21:03

Gå över till film och bio ett tag kanske lusten kommer åter.

lycka till

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-02-08 22:13

Håller med angående film.

Kan nästan lova att du inte kommer sitta och analysera ljudet när du har en handling att leva dig in i också.

Sen har ju ju en sån schysst basrigg nu också så det vore ju synd att inte motionera den med lite film :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-09 03:39

bensnake skrev:
mzi skrev:
Vigor skrev:Den riktiga boven i dramat tycker jag allt som oftast är hur själva inspelningarna låter, inte anläggningen eller rummet.

Det där håller jag tyvärr med om: Med bättre utrustning låter gamla kärlekar inte lika roligt längre. Och mycket av mitt musikintresse kretsar kring det som kanske inte fick mest kärlek vid inspelningarna och det har tagit sin lilla tid att komma tillbaka och lyssna på musiken igen och inte de fel som anläggningen numer avslöjar. Däremot låter välproducerad musik väldigt bra, men mycket av den är ju tråkig på ett annat sätt.

Just detta du tar upp gör att jag själv inte anser "absolut trohet mot insignalen" vara det primära målet med en musikanläggning. De artefakter detta mitt synsätt i övrigt för med sig, kan jag förlåta. Utan problem. Jag är ganska trött på Stockfish...

Menar du verkligen att problemet är ljudkvaliteten (att den är för
hög)? :o Alltså att det finns för lite brister.

Är det inte snarare se att det är musiken som inte intresserar dig
som är problemet? Det hade jag kunnat förstå. Jag lider ofta av
att musik som spelas inte intresserar mig, men mycket sällan eller
aldrig av att ljudkvaliteten är för hög.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-09 03:58

Kanske läge att byta högtalare, till nåt bättre?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 07:04

Många blandade förslag... Fortsätt det är kul ! :D

Men ska klargöra för att det är inte anläggningen som det är fel på, det är rummet men framförallt mig som lyssnar efter fel snarare än på musiken.
Vilket jag inte slltid har gjort... Men gör just nu :(
Jag har inte rört stereon på 2dagar nu och det börjar redan kännas bättre!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-09 08:52

Är rummet så illa så lär det ju inte låta bra nästa gång du sätter på stereon heller.
Vad kommer det sig att du inte kan flytta?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:04

Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...

Men det är inte perfekt och det är vad som stör mig...

Men nog om detta, jag måste lära mig att acceptera rummets begränsningar...

Edit: det finns något som kallas pengar, Skiter man inte ut dom så tar vissa saker lite mer tid helt enkelt.
Och det där som kallas för bostadskö är något som man står i mest för skojs skull, för att hålla gnistan uppe.
Inte för att man någonsin kommer kunna få något ;)

Skämt åsido: det är, "trögt" på bostadsmarknaden runt Tokholm, hade jag inte varit född och uppväxt i utkanten så hade jag nog aldrig flyttat hit...
Jäkla skithål !

men har man vänner och släkt här så, njaa, trivs ju bra här i övrigt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:16

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Katter kan man sällan få ligga stil och då kommer akustiken ändra sig.

Hifikatter lägger sig tillrätta på slutstegen och intensivlyssnar. Går de iväg, vet man att det är fel på ljudet 8)

:D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-09 09:16

Kanske göra en reality check och köpa lite biljetter till klassiska konserter i ett konserthus. Då kan man bli lite förvånad sen över att den perfekta stereon låter annorlunda mot hur det låter en bit ner i konsertsalen.
Sen kan man ju alltid efter det fundera på om man ens vill ha konsertljudet hemma och om de små felaktigheter på ett i många avseende helt annorlunda ljud verkligen spelar nån roll. Om det är full orkester som spelar så skulle jag nog inte vilja säga att en vanlig stereo eller en "ovanlig" är så särskilt nära verkligheten att små fel spelar roll. Det blir en fråga om smak mer än om det blir perfekt är mina åsikter.
Upp till stråkkvartett kan man få realistiskt ljud hemma sen får man nöja sig med ett man uppfattar som realistiskt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-09 09:17

DVD-ai skrev:Men det är inte perfekt och det är vad som stör mig...

Eftersom du aldrig kan göra det perfekt eller hitta något annat som är det, så är det bara att snabba upp den inlärningen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:17

DVD-ai skrev:Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...

Edit: det finns något som kallas pengar, Skiter man inte ut dom så tar vissa saker lite mer tid helt enkelt.
Och det där som kallas för bostadskö är något som man står i mest för skojs skull, för att hålla gnistan uppe.

Skämt åsido: det är, "trögt" på bostadsmarknaden runt Tokholm, hade jag inte varit född och uppväxt i utkanten så hade jag nog aldrig flyttat hit...
Jäkla skithål !

Köp en bostad?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:24

Harryup skrev:Kanske göra en reality check och köpa lite biljetter till klassiska konserter i ett konserthus. Då kan man bli lite förvånad sen över att den perfekta stereon låter annorlunda mot hur det låter en bit ner i konsertsalen.
Sen kan man ju alltid efter det fundera på om man ens vill ha konsertljudet hemma och om de små felaktigheter på ett i många avseende helt annorlunda ljud verkligen spelar nån roll. Om det är full orkester som spelar så skulle jag nog inte vilja säga att en vanlig stereo eller en "ovanlig" är så särskilt nära verkligheten att små fel spelar roll. Det blir en fråga om smak mer än om det blir perfekt är mina åsikter.
Upp till stråkkvartett kan man få realistiskt ljud hemma sen får man nöja sig med ett man uppfattar som realistiskt.

mvh/Harryup

Har sett några akter på berwaldhallen, så har det som reference gällande klassisk musik.

Men jag är inte entydligt ute efter att det ska låta "precis som i verkligheten" utan jag gilalr att ha lite extra skjuts kring 100-200Hz utan att det får bli för mycket...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:24

mx skrev:
DVD-ai skrev:Mitt rum låter bättre än typ 99,9% av allt som jag hört, detta då jag gjort något många av dom problem som jag normalt upplever...

Jäkla skithål !

Köp en bostad?

= krävs massor med pengar ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:25

DVD-ai skrev:
mx skrev:

Jäkla skithål !

Köp en bostad?

= krävs massor med pengar ;)

Du jobbar ju för tusan på Swedbank. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-02-09 09:26

Just ja, men de hjälper inte ;)

Lån får jag lätt, men det är 15% som ska till i alla fall...
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-09 09:28

DVD-ai skrev:Just ja, men de hjälper inte ;)

Lån får jag lätt, men det är 15% som ska till i alla fall...

Blanco en månad tidigare. Sätt in pengarna på ett kontot. Ta sedan ett eller
flera bolån. Är väl inte svårt? :)

Du har ju alla förutsättningar för att köpa bostad.
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi