De 25 bästa högtalarna

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-10 22:05

mx skrev:Det är få som har så bra smak som jag dock. Många som går fetbort! 8O

Men du glömde bort mig. 8)

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-02-10 22:08

JanBanan skrev:Helt jävla otroligt att varenda tråd som handlar om högtalare skall urarta då inobögarna inte kan acceptera att det faktiskt finns bättre högtalare...

+ på den !

Jag håller med helt och fullt ! Detta förstör "forumkänslan" tycker jag....

Folk vågar ju knappt skriva något som "avviker"...

edit: ändrade formuleringen lite...

Mvh/Janne
Senast redigerad av jannemannen 2012-02-10 22:21, redigerad totalt 3 gånger.
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-10 22:09

Äh, lugna ner er nu. Inte förstör det. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-02-11 22:30

Ino får vara med på listan över världens bästa högtalare som typ ingen har hört. Kanske kommer i nästa nummer.

Enklaste sättet att vara bäst måste vara att göra det extremt svårt för någon att jämföra :P

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-02-12 00:12

xeizo skrev:Ino får vara med på listan över världens bästa högtalare som typ ingen har hört. Kanske kommer i nästa nummer.

Enklaste sättet att vara bäst måste vara att göra det extremt svårt för någon att jämföra :P

Varför tjatar ni så mycket om Ino ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-09 22:59

Det är väl ändå inte 800D som ligger 2:a utan 800Di dvs efterföljaren. Sen om det är så stor skillnad mellan dem kan jag inte uttala mig om.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-09 23:19

Dyrast vinner. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-09 23:40

JanBanan skrev:Helt jävla otroligt att varenda tråd som handlar om högtalare skall urarta då inobögarna inte kan acceptera att det faktiskt finns bättre högtalare...

Ligger nog något i det kan man säga, det finns många ägare av andra märken som tycker att deras högtalare låter bättre än Ino, även om det är svårt för Ino ägare att förstå det. Och det finns inga ägare av något annat märke där ute som tjatar lika mycket om märket på högtalarna där hemma som Ino ägare gör, men all reklam är bra reklam. För att tjata om märket där hemma så har jag Snell så att alla vet,men det märket går inte att köpa i Sverige.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-04-10 00:38

Jag äger ett par av Inos större högtalare, men jag tjatar inte ett dugg om det. Visst händer det att jag kommenterar och hänvisar till dom jag har, men inte i samband med att jag påstår att något annat är skit.

Jag tycker att mina talare låter bra (hade givetvis inte köpt dom annars) men jag har inget som helst behov av att övertyga resten av världen om att det är världens bästa högtalare. Tycker inte ens det själv.

Jag är precis lika jävla trött som många andra på det eviga tjatet om Ino i varenda jävla tråd.

Låt för fan folk välja själva vad dom tycker låter bra och inte.

Vad gäller trådämnet så lyssnade jag på ett par golvisar hemma hos en kul kille i helgen.
Skulle kunnat vara storebrorsan till plats nummer 14.
Dom hette i alla fall Sonus Faber Amati Futura.
Dom lät FÖRBANNAT bra. :)

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-10 00:39

Minns att Hi-Fi klubben sålde Snell förut, men det var väl några år sedan.

Det där med "bäst" är ju ganska subjektivt då vi prioriterar olika saker. En del nöjer sig med att det låter bra, en del vill att det både låter bra och ser bra ut, en del vill kunna spela högt, vissa tycker det låter bättre om man vrider upp basvredet något snepp trots att det inte är helt neutralt då, en del vill ha det så transparent som möjligt osv osv.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-10 00:49

Frågan är väl snarare varför man inte få lov att tala varmt om sina högtalare för att de tillhör ett visst märke. Är väl bara ett tecken på att man är nöjd med dem. Sen om andra personer inte har samma åsikter har ju inget med saken att göra.

Att diskutera vad som låter "bäst" är ju bara löjligt då det är en subjektiv upplevelse och inget som det finns ett definitivt svar på.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-10 08:14

jannemannen skrev:

+ på den !

Mvh/Janne

Äh! Snick-snack! Bidrar till forumkänslan högst betänkligt. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-04-10 10:46

sprudel skrev:
jannemannen skrev:

+ på den !

Mvh/Janne

jannemannen, om "Folk inte vågar skriva något som "avviker" så är det väl DERAS problem eller hur?
Varför ska det vara så förbenat farligt att tycka olika?
Vissa människor är livrädda för att sticka ut, det ska de inte vara.

Om man bara uttrycker sin avvikande åsikt med respekt är det inte farligt, jag lovar!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-04-10 11:20

sportbilsentusiasten skrev:
sprudel skrev:
jannemannen skrev:

+ på den !

Mvh/Janne

jannemannen, om "Folk inte vågar skriva något som "avviker" så är det väl DERAS problem eller hur?
Varför ska det vara så förbenat farligt att tycka olika?
Vissa människor är livrädda för att sticka ut, det ska de inte vara.

Om man bara uttrycker sin avvikande åsikt med respekt är det inte farligt, jag lovar!

Fast i många fall funkar det ju inte riktigt så. Säger man att högtalare A låter jättebra så finns det en tendens att några av dem som har just Ino talar om för en direkt vilken oneutral högtalare det och hur illa den låter. Det har blivit mycket bättre på den punkten på senaste tid.

Men går man tillbaks ett år eller två så var det nästan outhärdligt.

Jag kan förstå att man knappt vågar nämna sina högtalare då eftersom man inte vill behöva lägga halva sin tid på forat med att försvara sitt tyckande. :)

Ino som märke säger ju deras ägare oftast är väldigt neutrala det du stoppar i får du ut varken mer eller mindre. Otroligt ofärgande. Detta brukar oftast inte heller ses som upplevelser utan som ett faktum.

Råkar man då i en tråd nämna att jag gillar verkligen (exempelvis) audio vector (någon dyr modell) så får man då kanske höra från inodiggarna att men de låter ju jättejust och spretigt utan någon bas alls. Då likställer man det så klart med att ens högtalare är färgande och så långt ifrån neutralt man kan komma, trots att man själv då inte alls upplever det på det viset.

Jag skulle kunna skriva spaltmeter om varför det blir som det blir när Ino dras in i saker och ting. Tråkigt är det för i grunden så handlar det ju bara om ett gäng gubbar som tycker just deras högtalare är bäst i världen och det ska man inte ta ifrån dem. Men kanske får man vara lite mer finkänslig och inse att det är en enorm mängd människor som kanske inte håller med och som håller sina egna högtalare som bra mycket bättre och neutralare.

Typ :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-10 12:00

Fast i många fall funkar det ju inte riktigt så. Säger man att högtalare A låter jättebra så finns det en tendens att några av dem som har just Ino talar om för en direkt vilken oneutral högtalare det och hur illa den låter.
Tycker att jag läser alldeles för mycket på forumet, men jag har då helt missat det vaniga i...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-10 12:34

MagnusÖstberg skrev:
Fast i många fall funkar det ju inte riktigt så. Säger man att högtalare A låter jättebra så finns det en tendens att några av dem som har just Ino talar om för en direkt vilken oneutral högtalare det och hur illa den låter.
Tycker att jag läser alldeles för mycket på forumet, men jag har då helt missat det vaniga i...

Det har blivit bättre men det finns ibland en underton om du tittar över tiden att har man inte valt anläggning i stort efter listan och oftast inte sitter med Ino så har man valt ett färgat ljud men "det är inget fel med det".
Bara det att man kanske inte alls har valt ett färgat ljud och man kanske är mycket väl medveten om hur man vill att det skall låta och kanske inte alls gillar att andra talar om det för en när dom inte själva har kolla alla gånger. Dessutom om man inte har akustiska instrument som smak så kan man ju verkligen diskutera vad som är neutralt.
Ett annat trams är att man valt en 668 för att den låter neutralt eftersom man är intresserad av att spela av CD-skivan så att man får höra hur skivan verkligen låter. Sen kommer det ju t.ex. fram att Oppo-95 låter ännu bättre och då är ju kanske chansen att det finns flera apparater som låter bättre än 668.
Så det trista är att det finns en rätt väg att gå för att få ett neutralt och den är väldigt precis då det gäller apparater och väljer man inte dessa så gillar man inte ett neutralt ljud.
Jag ser det som att ingen vet vad som verkligen finns i spåren och om t.ex. Oppo-95 nu låter bättre än 668 när det gäller neutralt ljud så var det ju faktiskt fel att tycka att 668 var neutral.
Personligen så ser jag det som att Oppo-95 låter bra men kommer aldrig hävda att den verkligen återger det som finns på skivan helt neutralt.
Och jag kommer inte tala om för andra att dom gillar ett färgat ljud lite von oben men tillägger lite besserwissigt att det är inget fel med det.
Men som sagt det har blivit bättre. Men det går lite i vågor också bland nytillkommna som triggar igång stämningen ibland.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-10 12:38

Statistiskt sett totalt är det inogänget som avviker. Väldigt smalspårig järnväg där.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-10 12:48

det är ju bara att konstatera att alla anläggningar färgar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-04-10 12:54

celef skrev:det är ju bara att konstatera att alla anläggningar färgar

Nejdå inte min! Den är världens mest neutrala stereo. så det så! Men din är säkert bra också ;)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-04-10 12:58

MagnusÖstberg skrev:

Kanske man blir fartblind av att vara så aktiv på forat? :D

Jag ser det ofta i undertoner och när man läser mellan raderna på det en del skriver.

Jag har ju inte hört ino så jag bryr mig inte så mycket om vad de skriver.

Hade jag dock hört ino och konstaterat att jag inte anser det vara neutralt så hade jag klart blivit grinig om det rackats ner på grejer som mycket väl kan vara neutrala :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-04-10 13:10

Hmmm...

Som f.d. Wilson WATT/Puppy ägare så vart jag helt plötsligt nyfiken på Sasha - man kanske skulle lyssna lite och se om problemen har försvunnit med tiden - det borde ju ha hänt lite...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-04-10 13:24

Beakungen skrev:Jag kan förstå att man knappt vågar nämna sina högtalare då eftersom man inte vill behöva lägga halva sin tid på forat med att försvara sitt tyckande. :)

Och varför ska du göra det då?
Kan ju räcka med att skriva vad du tycker, och strunta i om andra har synpunkter?
Eller måste du rättfördiga ditt köp genom att överyga andra om DIN produkts förträfflighet?

Verkar som vissa ägare känner sig otroligt hotade av att någon tycker en annan talare är bra. Någon av dessa postar då ett inlägg.
Då blir de med avvikande talare lika hotade...
Rena dagisnivån!

[/b]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-10 13:30

Beakungen skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag ser det ofta i undertoner och när man läser mellan raderna på det en del skriver.

Kanske du som är fartblind? Lite skillnad i att läsa "direkt vilken oneutral högtalare det och hur illa den låter" och "läsa mellan raderna".

Ja, nu verkar det ju trots allt som att du bryr dig en hel del... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-04-10 13:39

sportbilsentusiasten skrev:
Beakungen skrev:Jag kan förstå att man knappt vågar nämna sina högtalare då eftersom man inte vill behöva lägga halva sin tid på forat med att försvara sitt tyckande. :)

Och varför ska du göra det då?
Kan ju räcka med att skriva vad du tycker, och strunta i om andra har synpunkter?
Eller måste du rättfördiga ditt köp genom att överyga andra om DIN produkts förträfflighet?

Verkar som vissa ägare känner sig otroligt hotade av att någon tycker en annan talare är bra. Någon av dessa postar då ett inlägg.
Då blir de med avvikande talare lika hotade...
Rena dagisnivån!

[/b]

Absolut inte. Jag bryr mig inte så mycket över vad andra tycker om mina högtalare. Jag vet ju om att jag tycker de är neutrala och fina.

Nja om du läser igenom en hel del trådar där olika högtalare nämns och ino dras in så är det väll snarare tvärt om? Ino-ägarna är de jag får den vibben från. De ska till varje pris försvara högtalarna.

Ta exempelvis när det diskuteras att man inte tyckte ett par högtalare från ino lät jättebra då kommer det genast 50 bortförklaringar och det kan vara allt mellan himmel och jord som gör att de inte lät bra just då. Normalt sätt är de världsbäst!

Däremot avfärdar samma personen gärna grejer de hör på mässa eller råkade gå förbi i en butik medans nyheterna gick igång på radion på stereon. ;)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-04-10 13:44

Almen skrev:
Beakungen skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Kanske du som är fartblind? Lite skillnad i att läsa "direkt vilken oneutral högtalare det och hur illa den låter" och "läsa mellan raderna".

Ja, nu verkar det ju trots allt som att du bryr dig en hel del... :)

Varför skulle jag vara fartblind? Kan väll säga att jag har läst både och, mellan raderna och skrivet rakt ut.

Måste säga att det är lite konstigt att de som hängt längst på forat inte ser det?

Nja hade jag brytt mig hade jag blivit förbannad över det hela ;)

Jag försöker bara förmedla att jag förstår hur exempelvis janbanan tänker och håller till och med med honom.

Kan säga att jag läser ofta och får mig ett gott skratt åt allt tramsande som förekommer stundtals :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-10 14:05

Mest av allt ser jag trådar som slutar som den här. De räknar jag inte.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-04-10 14:07

Mina barn grälar mindre än det görs här (och de grälar ofta). Samma nivå, annat ämne bara.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-04-10 14:57

Bamsefar skrev:Hmmm...

Som f.d. Wilson WATT/Puppy ägare så vart jag helt plötsligt nyfiken på Sasha - man kanske skulle lyssna lite och se om problemen har försvunnit med tiden - det borde ju ha hänt lite...

Den är helt klart trevligare, mässljudet har väl varit lite si och så men man anar potential. Skulle vara kul att höra den i hemmiljö någon gång utan 70 olika nordost tweaks. Annars har SLAMM3 bevisat sig riktigt hyggligt i mässmiljö men storleken är issuen där. Gillade mer Wilson + Krell än Wilson + ARC...
100% Digital

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-10 15:51

Vad gäller Ino vs. Resten så tror jag att det handlar om att vissa inte riktigt har förståelse för att hifi mycket ofta handlar om mer än "hur det låter".

Eller så förstår de och tar chansen att knäppa folk som är mer subjektivt lagda på näsan för att de gillar nåt speciellt märke eller hur en annan högtalare låter.

Det är ett mycket subtlit spel, eller ibland ganska tydligt:

Fjonkalicious skrev:
Nattlorden skrev:Trevlig lista. Skönt att veta man sitter med högtalare som tagit förstplatsen om de bara hade hört dem någon gång. 8)

Men herregud Nattlorden. Sånt här får mig att vilja lämna faktiskt.se.

Jag är personligen lite avundsjuk på de som kan distansera sig från prylarnas övriga egenskaper så totalt. Eller så kan de inte det, utan visar sin förbjudna kärlek till sina prylar genom att ständigt påpeka hur bra de är, och gömmer sitt subjektiva tyckande (för sig själva och andra) bakom de faktum att de faktiskt.se låter jättebra så att de slipper motivera sig på annat sätt :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-04-10 16:45

jannemannen skrev:

+ på den !

Mvh/Janne

Hm, jag har inte lagt märke till detta "bögeri" mer än att Ino är mycket uppskattade produkter av många på just detta forum.
Men i övrigt så upplever jag inte någon större störning av detta.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi