För hög basnivå på nyare filmer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-02-27 23:22

Glebster skrev:
UnholyRishna skrev:
meanmachine skrev:Tycker inte att det är av vikt att realiteten återspeglas vid film. Bara röster låter klart och rent. Men överdriven bas är feelgood till filmen. Det är ju värre om basen uteblir. :)

Det är dessutom svårt att kontrollera t.ex. hur ett rymdskepp som passerar precis ovanför skallen på en låter, eller en riktigt kraftig explosion på 5 meters håll! 8)
(Den senare går iofs att kolla men jag anmäler mig inte som frivillig. Är inte lika tuff som Chuck Norris! :lol: )

Nu är inte jag heller i närheten av lika tuff som Chuckan men jag har sprängt en jäkla massa med alla typer av sprängämne svenska försvaret har att tillgå, "kastat handgranat", skjutit (och laddat) granatgevär och även om upplevelserna ofta är ganska fysiska så låter aldrig ljudet över huvud taget som det gör på film. Samtliga sprängämne låter mer som ett gevärskott till skillnad från det där hemmabiomullret som ligger på dagens ljudspår, take my word for it! :)

Visst är det så! Och på samma sätt blir det ju knappast någon enorm eldsvamp av en handgranat såsom det blir i filmer. Listan kan göras lång på orealistiska saker! Däremot så hade jag ett filmklipp på datorn där en polare sprängde en större mängd sprängämne (ingenjörstrupp i lumpen). Och det klippet innehöll en jäkla massa riktigt låga frekvenser som låg kvar länge och mullrade flera sekunder.
Sen när det gäller frekvens så beror det ju också på avståndet. Typexempel på detta är ju åska på olika avstånd. Det kan fan mullra på rejält, har varit med om att inredningen skakat.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-02-27 23:24

meanmachine skrev:Låter det nått överhuvudtaget i rymden? Och är det så att man kan se färgspektrumet? :D

Kan nog låta lite då det inte är fullständigt tomt på materia. Men om det nu skulle vara hörbart så kvittar det då dina trumhinnor antagligen flyger ut genom hörselgångarna.. ;-)

En annan liten anekdot:
När jag bodde i Halmstad och satt uppe en sen kväll så hördes ett jäkla dån. Den initiala ljudstöten fick rutorna att gunga till så jag trodde de skulle krossas, därefter hördes ett långt dovt muller. Det kom från Höganäsverkets slaggdeponi som låg ca. 3 km bort. Där hade de dumpat ner en större mängd smältslagg i sin slaggbunker, som av någon anledning innehöll en massa vatten. Det blev en explosion, och på det avståndet lät det ganska utdraget och basigt.
Har däremot skjutit både gevär och pistol och det är ju en helt annan sak.
Senast redigerad av UnholyRishna 2012-02-27 23:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-02-27 23:32

Säger inte emot dig men ha i åtanke att den kanske vanligaste typen av sprängämne (pentyl) har en detonationshastighet på minst 8000m/s. Mullret kommer sannolikt från det explosionen orsakar, inte själva explosionen.

Jag var pionjärplutonchef (snarlikt ingenjörtrupperna fast mer sprängning och krigföring) och jag misstänker att din kompis sprängt väg eller något stort och då används ofta speciella vägladdningar med äldre sprängämne (det kryllar av utgående gamla sprängämne såsom just vägladdningar som man försöker bränna av när tillfälle ges :)).

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-02-27 23:37

Glebster skrev:Säger inte emot dig men ha i åtanke att den kanske vanligaste typen av sprängämne (pentyl) har en detonationshastighet på minst 8000m/s. Mullret kommer sannolikt från det explosionen orsakar, inte själva explosionen.

Säkerligen är det så, sannolikt vibrationer i marken samt eko mm. Men det var inte pentyl de sprängde utan "deg". Och den innehåller väl inte pentyl, eller? (Jag vet inte så noga) Oavsett så är ju hela idén med en explosion att det ska gå fort så ja, inga utdragna basljud på nära håll.

Edit: Känns som att du har rätt bra koll på detta ämnet Mao.. :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-02-27 23:43

UnholyRishna skrev:
Glebster skrev:Säger inte emot dig men ha i åtanke att den kanske vanligaste typen av sprängämne (pentyl) har en detonationshastighet på minst 8000m/s. Mullret kommer sannolikt från det explosionen orsakar, inte själva explosionen.

Säkerligen är det så, sannolikt vibrationer i marken samt eko mm. Men det var inte pentyl de sprängde utan "deg". Och den innehåller väl inte pentyl, eller? (Jag vet inte så noga) Oavsett så är ju hela idén med en explosion att det ska gå fort så ja, inga utdragna basljud på nära håll.

Sprängdeg består av pentyl och en skvätt mineralolja vilket f.ö. är anledningen till att man bör använda handskar vid hantering. Lite kommer man allt ihåg. :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-02-27 23:59

Glebster skrev:
UnholyRishna skrev:

Sprängdeg består av pentyl och en skvätt mineralolja vilket f.ö. är anledningen till att man bör använda handskar vid hantering. Lite kommer man allt ihåg. :)

I stand corrected!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-28 02:03

adzer skrev:Nej ljud kan inte färdas i vakum.

Då drar jag upp min fråga igen. Vill man verkligen ha ett 100% realistiskt ljud på film?

Realistiskt är inte synonymt till ursprungstroget.

"Realistiskt" är bara ett annat sätt att säga "trovärdig illusion".

Jag har alltid menat att sådana önskemål är underliga. Jag förstår den som
drivs av nyfikenhet och vill veta hur något var, och jag kan förstå den som
är ute efter att maximera sin upplevelse på helt subjektiva grunder. Men
"realistiskt"? Till vilken mening?

Vad har "realistiskt" det för värde om det inte är ursprungslikt?

Det finns säkert något, men jag fattar inte. Det låter mera om en fix idé.

- - -

Så vad vill man då?

Ja, som sagt kan det ju vara olika, men jag tycker det är en enkel fråga
att svara på: Man vill ju höra ett 100% ursprungstroget ljud! :) Och ljudets
ursprung är ju just det ljud som skapades. Det finns inget annat original än
det som är filmens soundtrack.

Så är det för övrigt alltid. Det man återger är Fonogrammet.

Ingenting annat.

Däremot KAN fonogrammet i sin tur vara en mer eller mindre god avbild av
en akustisk verklighet som föregick det. Men vi, och vår anläggning, har
inte tillgång till något annat än fonogrammet som ursprung, och det är
detta vi återger.

Hur var och en vill göra det är upp till dem, men att återge ett fonogram
som innehåller genuint orealistiska ljud, så att det skall låta realistiskt,
verkan närmast imbesillt. Varför skulle någon vilja göra det?

adzer skrev:Dvs vill man att sci-fi filmer med strider i rymden skall vara helt tysta och vill man verkligen att scener med stora explosioner skall skaka hela huset och nästan ge lyssnaren hörselskador?

Jag vill höra det som filmens skapare vill ha det, med reservation för att just
skador på hörseln inte är ok. Men det finns faktiskt ett rimligt skydd mot att
sådana kan drabba lyssnarna, nämligen att standarden inte tillåter högre
nivåer att kodas än 105 dB på lyssningsplats.

adzer skrev:Visst är det häftigt med dynamik, men jag tycker att på många filmer så är dynamiken och då speciellt i basen alldeles för mycket.

Jag håller inte med. Visst känner jag till några få exempel, men normalt så
håller jag inte alls med. Däremot har jag hört väldigt många hemmabiografer
spela en störande dånande bas, dock sällan för att det varit för mycket av
den varan, men väldigt ofta för att basen varit resonant oartikulerad och
oren.

adzer skrev:Antingen får man sänka hela volymen vilket gör att dialogen kommer för lågt eller så får man sänka basen vilket gör att större delen av filmen blir väldigt basfattig.

Jag håller faktiskt inte med. Tycker det finns en och annan film som är illa
drabbade av att vara odynamiska i basregistret, t ex Avatar, men väldigt
få där dynamik skulle vara ett problem. Men det kan förstås vara så att
vi tycker olika helt enkelt.

adzer skrev:På de flesta filmer är detta inget problem, men det har kommit en hel del titlar(speciellt nyare) som uppvisar detta beteendet.

Några exempel?

Skulle vara kul att provspela dem. Specifika fall är ju både roligare och
lättare att ta ställning till än almänna uppfattningar om förekommande
problem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-28 09:36

UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:
Men, mer störande är när ljudmixare lägger in starka ljud i området mellan mellanregistret och diskant. Det låter alldeles för starkt tycker jag om man ligger nära ref-nivå... Typ, de flygande drakarna i Sagan om ringer som får mig att dyka efter fjärrkontrollen. Det lät likadant på bio och är inte njutbart..

Du har inte läst böckerna va? :wink:

Nej. Har de bra bas? ::)

UnholyRishna skrev:Det är inte drakarna, utan Nazgûlerna själva som skriker, och det ljudet ska vara fruktansvärt att höra! Det ska skära genom märg och ben och vara så obehagligt och skräckinjagande att de som hör det tappar förståndet och all stridsmoral!! Så jag tyckar nästan att det låter för snällt i filmerna. :wink:

Obehagligt är ju ljudet. Skräckinjagande är det inte alls. Mest ett jäkla skärande i öronen. Om du tycker att det låter för snällt så tror jag att jag vågar dra slutsatsen att du ligger långt ifrån ref-nivå när du lyssnar. Oavsett anledning så hoppas jag att ljudläggarna slutar med den sortens anfall på min hörsel.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-28 11:02

steveo1234 skrev:
UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:
Men, mer störande är när ljudmixare lägger in starka ljud i området mellan mellanregistret och diskant. Det låter alldeles för starkt tycker jag om man ligger nära ref-nivå... Typ, de flygande drakarna i Sagan om ringer som får mig att dyka efter fjärrkontrollen. Det lät likadant på bio och är inte njutbart..

UnholyRishna skrev:Det är inte drakarna, utan Nazgûlerna själva som skriker, och det ljudet ska vara fruktansvärt att höra! Det ska skära genom märg och ben och vara så obehagligt och skräckinjagande att de som hör det tappar förståndet och all stridsmoral!! Så jag tyckar nästan att det låter för snällt i filmerna. :wink:

Obehagligt är ju ljudet. Skräckinjagande är det inte alls. Mest ett jäkla skärande i öronen. Om du tycker att det låter för snällt så tror jag att jag vågar dra slutsatsen att du ligger långt ifrån ref-nivå när du lyssnar. Oavsett anledning så hoppas jag att ljudläggarna slutar med den sortens anfall på min hörsel.

När man inte har dina resurser i basen, vilket innebär de allra flesta, så ger LFE-kanalen samma fenomen. En liten bas som ska försöka återge den starka basen i filmer låter inte rolig..
Fråga:
Mina frontar har baselement på 4,5" delade neråt vid 80hz och vid lyssning på musik (och även basrik sådan) så ger de upp och börjar låta riktigt illa innan basen får några problem alls. På film är det tvärtom, och basen ger upp långt innan frontarna/centern. Sänker jag nivån på LFE-kanalen (inte sw level) så utjämnas förhållandet. Jag begriper att de ljud som läggs i LFE-kanalen ofta SKA ha en högre nivå än ljud i musik men utan att lägga någon värdering i om det är rätt eller fel så betyder det att den generella nivån i LFE-kanalen är högre än resterande kanaler. Det, plus att så mycket på film låter extremt basigt trots att det inte skulle göra det i verkligheten leder till slutsatsen att realism inte är ett mål för ljudmakare i filmindustrin. Som det verkar efter vad jag läst här på forumet så gäller det i hög grad även musikindustrin, men ändå..
Funderingen då är om ett biobygge ska göras efter helt andra kriterier än ett musiksystem? Att anläggningen i mesta mån ska låta som orginalet kan jag förstå är intressant i en musikanläggning där man i alla fall kan hoppas att orginalet motsvarar verkligheten. För film verkar den förmågan oviktig då man ändå inte får redovisat annat än ljudmakarens ideal, och är inte det ointressant? Inblick i den är i alla fall inte mitt syfte med att se en film.
För film verkar det alltså lämpligare att helt enkelt skapa förutsättningar för enorma ljudtryck och ett ljud man "gillar" snarare än förmåga att exakt återge vad som finns på skivan. Det på skivan ligger ju långt ifrån verkligheten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-28 19:46

IngOehman skrev:Om problemet är ungefär det jag skissar så bör det yttra sig även om du
skulle spela musik (utan .1-kanal) som inte är basskuren. T ex kanske lite
Avratz?

Blev inte "basskuren" lite malplacerat här? Jag förtår ju precis vad du menar, men en bassynt kan väl i princip generera DC?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-02-28 21:37

steveo1234 skrev:
UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:

1. Nej. Har de bra bas? ::)

2. Obehagligt är ju ljudet. Skräckinjagande är det inte alls. Mest ett jäkla skärande i öronen. Om du tycker att det låter för snällt så tror jag att jag vågar dra slutsatsen att du ligger långt ifrån ref-nivå när du lyssnar. Oavsett anledning så hoppas jag att ljudläggarna slutar med den sortens anfall på min hörsel.

1. Nä, de är lika tråkiga som alla andra böcker ur det hänséendet! 8)

2. Nä, jag bara menar att det har inte varit någon lätt uppgift för ljudläggaren att skapa just dessa ljud. De ska vara skärande och genomträngande, och såtillvida tycker jag att de lyckats.
Jag kan spela jävligt starkt emellanåt, men jag vet inte om jag legat på referensnivå just för de filmerna. Vet att jag ibland spelar upplevt starkare än på bio (royal i malmö, ganska långt fram). Men jag har inte så stort lyssningsavstånd, och ett obehandlat rum, så jag kan inte fläska på med 0.0dB DTS på min denonstärkare utan att det låter för högt.
Å andra sidan, beror inte detta också på rummets storlek.
Hur ska man mäta för att veta att man spelar på referensnivå?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-02-28 22:18

Hej Vargen!

Ditt bekymmer intresserar mig.

Jag sökte up manualen till din AVTR-2805. Där står faktiskt att det finns en justeringsmöjlighet för LFE i tillägg till justering av Subwoofer Level! Den finessen är mig veterligen ganska ovanlig idag. Jag tror inte den finns på t.e.x. nya från Denon och Marantz. Enligt manualen är syftet med finessen att justera LFE-nivån i förhållande till övriga bassignaler Följande: - Om man har en subwoofer som inte ensam kan klara den höga nivån från LFE-signaler utan att limitera (typ "slå i botten) så kan det vara en poäng att kunna minska en smula på LFE-signalen. Men i manualen rekommenderas ingen dämpning för normalfallet. Man bör endast fibbla på denna möjlighet om man har problem alltså. Hursomhelst är denna manual sensationellt välskriven! :) Det förklaras ingående olika varianter av möblering, varför, och en massa annat. Manualerna för nyare Denoner är avsevärt sämre, förmodligen har de utelämnat denna "bra" info för att istället få plats med annan info om de utökade antal finesser som finns i de nyare. Lite synd kan jag tycka.

Det jag funderar mer på är om du möjligtvis även har ett sådant rum som gör att låga frekvenser ger onödigt hög nivå vid lyssningplats, medans "vanlig" musik sällan går så djupt, och din anläggning möjligtvis inte har någon bashöjning vid sådana frekvenser. Om du förstår vad jag menar. Det du bör prova är att inte ha subwoofern direkt i något hörn då excitation av rumsresonenser blir som mest då. Prova att sätta den mer mot "mitten av högtalarnas vägg" men inte precis mitt i, utan lite åt sidan. På det viset kan man minska effekter av rumsresonenser en smula och få en aning jämnare frekvensrespons. Prova även att inte har lyssningplats alltär nära väggen bakom dig, då där blir det alltid ett extra "baslyft".

Du kan även prova att spela Dolby Digital/DTS-kodad musik-DVD och se hur den musikalsiska balansen låter då. Då har man ibland lagt en del i LFE, men likaså ska det vara basljud i de vanliga högtaarna ändå. LFE är ömnad endast som ett tillägg till vanliga basljuden. Då har du även bass management igång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-02-29 00:26

Johan_Lindroos skrev:Hej Vargen!

Ditt bekymmer intresserar mig.

Jag sökte up manualen till din AVTR-2805. Där står faktiskt att det finns en justeringsmöjlighet för LFE i tillägg till justering av Subwoofer Level! Den finessen är mig veterligen ganska ovanlig idag. Jag tror inte den finns på t.e.x. nya från Denon och Marantz. Enligt manualen är syftet med finessen att justera LFE-nivån i förhållande till övriga bassignaler Följande: - Om man har en subwoofer som inte ensam kan klara den höga nivån från LFE-signaler utan att limitera (typ "slå i botten) så kan det vara en poäng att kunna minska en smula på LFE-signalen. Men i manualen rekommenderas ingen dämpning för normalfallet. Man bör endast fibbla på denna möjlighet om man har problem alltså. Hursomhelst är denna manual sensationellt välskriven! :) Det förklaras ingående olika varianter av möblering, varför, och en massa annat. Manualerna för nyare Denoner är avsevärt sämre, förmodligen har de utelämnat denna "bra" info för att istället få plats med annan info om de utökade antal finesser som finns i de nyare. Lite synd kan jag tycka.

Det jag funderar mer på är om du möjligtvis även har ett sådant rum som gör att låga frekvenser ger onödigt hög nivå vid lyssningplats, medans "vanlig" musik sällan går så djupt, och din anläggning möjligtvis inte har någon bashöjning vid sådana frekvenser. Om du förstår vad jag menar. Det du bör prova är att inte ha subwoofern direkt i något hörn då excitation av rumsresonenser blir som mest då. Prova att sätta den mer mot "mitten av högtalarnas vägg" men inte precis mitt i, utan lite åt sidan. På det viset kan man minska effekter av rumsresonenser en smula och få en aning jämnare frekvensrespons. Prova även att inte har lyssningplats alltär nära väggen bakom dig, då där blir det alltid ett extra "baslyft".

Du kan även prova att spela Dolby Digital/DTS-kodad musik-DVD och se hur den musikalsiska balansen låter då. Då har man ibland lagt en del i LFE, men likaså ska det vara basljud i de vanliga högtaarna ändå. LFE är ömnad endast som ett tillägg till vanliga basljuden. Då har du även bass management igång.

Jag vet faktiskt inte hur frekvensgången i basen ser ut. Jag har ingen utrustning att mäta med. Som jag upplever basen nu så har jag inga tydliga resonanser (eller.. det är ju ett rum så säkerligen har jag resonanser, men inga jag lider av) men som du skriver så krävde det att jag flyttade basens ursprungliga placering som var i ett hörn på den kortvägg där högtalarna står placerade. Rummet är runt 4x7m och inte heller med basen mellan högtalarna blev det riktigt bra. Nu står subben utmed ena långväggen ca en meter ifrån den kortvägg där tv/frontar står och allt föll på plats. En del av det där rätt sköna "subbas-soundet" försvann men i gengäld försvann känslan av att det är ett sub/sat-system (vilket det i praktiken är trots att frontarna är golvare) och subben blev för mig omärkbar. Nu låter det som en ensam, stor högtalare.
Soffan står 2.5m ifrån väggen bakom, och planlösningen är öppen så ur högtalarnas perspektiv är nog rummet större delen av nedervåningen. Jag har ganska mycket mattor, bokhyllor och tunga möbler (två stora soffor, fåtöljer osv) i lyssningsområdet och jag tycker att rummet, som jag förstått är enormt viktigt, "låter" bra. Jag spelar gitarr och vardagsrummet hemma är en populär plats att jamma i just för att klangen ifrån instrumenten blir så skön. Anledningen till det borde komma även högtalarna till godo.

Intressant att Denon motiverar implementerandet av LFE-justeringen med att en ensam liten sub kanske inte klarar av "den höga nivån från LFE-signaler". Det tyder på att nivån på LFE-signaler alltså ÄR generellt höga. Om placeringen av basen eller rummet i sig vore anledningen till den överdrivna basen så borde jag väl ha liknande problem på väldigt basintensiv musik, som Yellos "Touch Yello" eller Infected? Så är det inte alls, utan även på den typen av material låter basen bra (numera).
Och jag menar inte att den kraftiga basen låter illa (jo, om jag spelar högt men det är inte signalens fel så mycket som att min sub helt enkelt är för klen) utan mitt problem är att det är så stor skillnad i nivå mellan vissa basljud och resten av frekvensomfånget. Och att jag alltså behöver spela med så låg styrka att små detalj och miljöljud samt dialogen blir svåra att uppfatta. Maxstyrkan på ljudspåret (alltid basen) får bestämma vilken volymsetting det blir och då blir övriga register för svaga..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-29 03:39

Njae, det betyder inte att nivåerna på .1-kanalen är generellt höga. Bara
att de kan vara mycket höga. 10 dB högre än de andra kanalerna.

Man har säkerhetsbälten och krockkuddar i bilar, trots att de inte generellt
kör av vägen. Men det förekommer ju, och för saker som förekommer
kan det vara bra att ha skydd.

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Om problemet är ungefär det jag skissar så bör det yttra sig även om du
skulle spela musik (utan .1-kanal) som inte är basskuren. T ex kanske lite
Avratz?

Blev inte "basskuren" lite malplacerat här? Jag förtår ju precis vad du menar, men en bassynt kan väl i princip generera DC?

Och?

Vad menar du med "kan"? Det finns sällan någon tangent som anslår
en ton oändligt många oktaver under subkontra-djupbasen. De flesta
synthar spelar ju just de toner som man spelar på dem, precis såsom
sker med de flesta andra instrument.

Och du tror väl inte att alla ljud som inte är skurna automatiskt får att
DC-innehåll? Det man registrerar är ju SKILLNADEN från det statiska
lufttrycket.

- - -

Du behöver nog läsa det jag skrev igen.

Eller berätta vad du tror att jag menar, och sen berätta vad det är för
invändning du har. Av ditt inlägg framgår att du har någon invändning,
men inte vad de kan vara för något.

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-29 09:53

UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:
UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:

1. Nej. Har de bra bas? ::)

2. Obehagligt är ju ljudet. Skräckinjagande är det inte alls. Mest ett jäkla skärande i öronen. Om du tycker att det låter för snällt så tror jag att jag vågar dra slutsatsen att du ligger långt ifrån ref-nivå när du lyssnar. Oavsett anledning så hoppas jag att ljudläggarna slutar med den sortens anfall på min hörsel.

1. Nä, de är lika tråkiga som alla andra böcker ur det hänséendet! 8)

2. Nä, jag bara menar att det har inte varit någon lätt uppgift för ljudläggaren att skapa just dessa ljud. De ska vara skärande och genomträngande, och såtillvida tycker jag att de lyckats.
Jag kan spela jävligt starkt emellanåt, men jag vet inte om jag legat på referensnivå just för de filmerna. Vet att jag ibland spelar upplevt starkare än på bio (royal i malmö, ganska långt fram). Men jag har inte så stort lyssningsavstånd, och ett obehandlat rum, så jag kan inte fläska på med 0.0dB DTS på min denonstärkare utan att det låter för högt.
Å andra sidan, beror inte detta också på rummets storlek.
Hur ska man mäta för att veta att man spelar på referensnivå?

1. :)
2. Ja, jo, ljudet är ju vidrigt att lyssna på så isåfall har ju ljudläggarna lyckats. Om du vill spela på referensnivå (i ett obehandlat rum så vill du nog inte det) så måste du kalibrera nivån med hjälp av testsignal och spl-meter. Hur det görs är beskrivet på forumet i andra trådar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-29 11:23

steveo1234 skrev:
UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:

Obehagligt är ju ljudet. Skräckinjagande är det inte alls. Mest ett jäkla skärande i öronen.

Håller med! Jag var besviken på just det ljudet eftersom det är så målande beskrivet i boken. I stället för att lägga ned tid på något mer subtilt psykoakustiskt fungerande så gick man den lätta vägen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-01 10:37

Ibland verkar just den där paletten som behövs för den som vill kunna
"spela på lyssnarens nerver", och således förmedla en känsla, vara otill-
gänglig för vissa ljudläggare.

Så istället spelar de på örats smärtförnimmelse, och tror att det de ska-
pat är bra, enligt deviset obehag som obehag...

Men skillnaden kan knappt var större. I ena fallet når de hela vägen in till
själen, och kniper till... I det andra tar det stopp och knper innan de ens
har kommit igenom örat...

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-01 10:52

En fråga ingvar du som är bra på detta. Är det helt säkert att de nivåerna som filmstandarden satt inte kan ge hörselskador?

Jag menar en toppnivå på 105dB per kanal borde väl kunna bli en 113dB eller något sådant för ett 7.1 system?
De nivåerna gör bra ont i mina öron även om det bara är kortvarigt.

Var en scen i någon a LOTR filmerna jag såg häromdagen där de blåser i ett horn(ett handhållet då med högre frekvens) och den nivån låg väldigt mycket högre än dialogen och pågick på sammma nivå i flera sekunder. Skulle inte förvånad mig om den närmade sig full utstyrning. Det gjorde nästan ont i öronen trots att jag körde på -10dB och bara har ett 2kanals system.
Den scenen på ref-volym med fler kanaler skulle inte jag vilja utsätta min hörsel för.

Möjligt att öronen fasktiskt klarar detta, men det är ju verkligen inte behagligt.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-01 11:38

Jag vet inte hur man gör för att citera ett utbrutet stycke ur någons text så jag gör så här:

Ingvar skrev:
"Njae, det betyder inte att nivåerna på .1-kanalen är generellt höga. Bara

kan det vara bra att ha skydd."

Du menar, om jag förstått det hela rätt, att LFE-kanalen KAN vara upp till 10dB starkare än nivån på de andra kanalerna, och att det andra stycket påstår att de generellt INTE är det.

Korrekt?

Men..hur vet du det? Har du den inblicken i hur ljudläggarna väljer att utnyttja möjligheten att höja nivån på LFE-kanalen med upp till 10dB?
Vi är ju flera som upplever det precis tvärtom, dvs att ljudläggarna istället UTNYTTJAR den möjligheten lite väl mycket.

Som sagt påstår jag inte att det är fel väg att gå, och hade jag haft en dedikerad bio med utrustning som klarade av att hantera det så hade jag nog snarare uppskattat det. Bas är ju så gott...
Men jag vidhåller att vid måttliga ljudtryck i vanliga vardagsrum så blir den stora nivåskillnaden mellan vissa basljud i LFE-kanalen och övriga kanaler både ett problem för husfriden och rent av en distraktion. Jag sticker också ut hakan och påstår snarare än gissar att LFE-kanalens nivå och inget annat är boven då problemen till stor del försvinner om jag sänker utnivån till just den.

Såklart kan jag förstå att problemet inte gäller alla filmer men på de allra flesta så finns denna tendens och den avhjälps också med en sänkning av LFE-kanalen i receivern så i motsats till Ingvar så ser jag det snarare som att det generella här är att möjligheten till högre nivå i LFE-kanalen verkligen utnyttjas snarare än tvärtom.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-03-01 11:46

Vargen skrev:Jag vet inte hur man gör för att citera ett utbrutet stycke ur någons text så jag gör så här:

Man klickar på knappen "Citera" och tar bort den text man inte vill ha med, precis som jag gjorde med din text nu.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-01 11:48

PerStromgren skrev:
Vargen skrev:Jag vet inte hur man gör för att citera ett utbrutet stycke ur någons text så jag gör så här:

Man klickar på knappen "Citera" och tar bort den text man inte vill ha med, precis som jag gjorde med din text nu.

TACK!
Att det var så enkelt..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-01 11:58

Ha två webläsare öppna till Faktiskt, så kan du plocka citat från flera skribenter till samma inlägg.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-03-01 14:12

IngOehman skrev:Så vad vill man då?

Ja, som sagt kan det ju vara olika, men jag tycker det är en enkel fråga
att svara på: Man vill ju höra ett 100% ursprungstroget ljud! :) Och ljudets
ursprung är ju just det ljud som skapades. Det finns inget annat original än
det som är filmens soundtrack.

Så är det för övrigt alltid. Det man återger är Fonogrammet.

Ingenting annat.

-------

Jag vill höra det som filmens skapare vill ha det, med reservation för att just
skador på hörseln inte är ok.

Med risk för att paja tråden, jag vet att detta tjatats om i en evighet men vad menar du här?

Att fonogramet/filmsoundtracket skall transporteras och förstärkas genom en transparent kedja och återges med psykoaukustiskt korrekta högtalare. Enligt det översta citatet

eller

Att du vill att det ska låta i ditt hem så som i just den mastering studion/salongen som användes för ett fonogram/filmsoundtrack. Enligt det undre citatet

MVH
Joel

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-01 21:47

adzer skrev:En fråga ingvar du som är bra på detta. Är det helt säkert att de nivåerna som filmstandarden satt inte kan ge hörselskador?

Du ställer en ledande JA/NEJ-fråga. ;)

Om jag svarar JA, så ser det ut som om jag säger att det är helt säkert
att man slipper hörselskador.

Om jag svarar NEJ så ser det ut som om jag svarar att det inte är HELT
säkert, men nästan.

Båda svaren är fel. Ledande frågor gör ofta att det blir så. :?

- - -

En riktigt ställd (icke ledande) fråga hade sett ut t ex såhär:

Kan filmljud avspelat enligt standard ge hörselskador?

Svaret är: Javisst, det kan de definitivt! Men de flesta filmer har så låg
medelnivå att hörselskador inte är troliga att uppstå. Olika männskor
har väldigt olika känslig hörsel och den som känner obehag bör stoppa
proppar i öronen, skaffa en bättre anläggning eller dra ned volymen.
De flesta över 30 har en obehagströskel som fungerar som skydd om
de respekteras.

adzer skrev:Jag menar en toppnivå på 105dB per kanal borde väl kunna bli en 113dB eller något sådant för ett 7.1 system?
De nivåerna gör bra ont i mina öron även om det bara är kortvarigt.

Ja, lite drygt till och med.

Ingenting man vill bli exponerad för en längre tid, men det behöver man ju
heller inte bli, ens om något dåre skulle göra en film så illa.

En normal "skränig" actionfilm har en medelnivå som ligger på under 85 dB
(på lyssningsplats) och även om det kan vara obehagligt att lyssna till om
det är illa ljudlagt så anser man normalt att man klarar att utsättas för
sådana ljudnivåer 8 H/dag utan risk för hörselskador. Men jag råder till en
MYCKET mera försiktig hållning än så, och menar även att den kliniska
definitionen på hörselskador är felaktig. Den är statistiskt baserad således
att en "normal hörselskada" sorteras som "normal hörsel", istället för som
"normalt skadad hörsel".

adzer skrev:Var en scen i någon a LOTR filmerna jag såg häromdagen där de blåser i ett horn(ett handhållet då med högre frekvens) och den nivån låg väldigt mycket högre än dialogen och pågick på sammma nivå i flera sekunder. Skulle inte förvånad mig om den närmade sig full utstyrning. Det gjorde nästan ont i öronen trots att jag körde på -10dB och bara har ett 2kanals system.

Ja, då tycker jag man gör klokt i att dra ned volymen. Ondt skall det inte
göra. Även om någon idiot som skapat ljudet kanske tycker att det skall
det.
(Har faktiskt hört idiot-kommentarer från rockproducenter om att det
SKALL göra ont i öronen. Idioter som inte tycks bry sig det minsta om
huruvida konsekvensen blir att deras konsumenters återstående liv blir
drabbat med tinnitus, helt i onödan.)

Kan du berätta vilken film och var i den? Vore intressant att provlyssna.

adzer skrev:Den scenen på ref-volym med fler kanaler skulle inte jag vilja utsätta min hörsel för.

Inte jag heller tror jag, och då utgår jag bara från din beskrivning. ;)

adzer skrev:Möjligt att öronen fasktiskt klarar detta, men det är ju verkligen inte behagligt.

Som sagt - en bra grundprincip är att ta upplevelsen på allvar - utsätt inte
hörseln för sådant som gör ont i öronen.

Vad det sedan beror på (nivå eller något annat?) är en fråga för sig. Den
kan man utreda utan att lida under tiden. ;)

Berätta gärna med om anläggningen och rummet.

Nämner rummet inte för att jag menar att något är fel med det, utan bara
för att det faktiskt finns vissa speciella rumsakustiska betingelser som kan
leda till, eller i varje fall förstärka, sådana där fenomen. Och hur konstigt
det än kan låta, så kan faktiskt problem av det där slaget uppstå både som
funktion av för lite och som funktion av för mycket dämpning, beroende på
var den hamnar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-01 22:04

Vargen skrev:
iö skrev:Njae, det betyder inte att nivåerna på .1-kanalen är generellt höga. Bara

kan det vara bra att ha skydd.

Du menar, om jag förstått det hela rätt, att LFE-kanalen KAN vara upp till 10dB starkare än nivån på de andra kanalerna, och att det andra stycket påstår att de generellt INTE är det.

Korrekt?

Ja.

Vargen skrev:Men..hur vet du det? Har du den inblicken i hur ljudläggarna väljer att utnyttja möjligheten att höja nivån på LFE-kanalen med upp till 10dB?

Ja, jag har cirkus 3000 filmer i mitt bibliotek och eftersom jag dessutom
intresserar mig för frågan så har jag skaffat mig rätt bra koll på hur ut-
styrningsnivåerna som används ser ut.

Dock ser det rätt så annorlunda ut i olike genrer så den som bara tittar
på dum-action kan såklart ha en annan bild av hur det ser ut, än den
som bara tittar på stillsamma dramor.

Den som tittar på hur mediet har användts de senaste 35 åren kan även
ha en annan bild än de som bara utgår i från ett tiotal filmer från det in-
nevarande eller föregående året.

Vargen skrev:Vi är ju flera som upplever det precis tvärtom, dvs att ljudläggarna istället UTNYTTJAR den möjligheten lite väl mycket.

Nu vill jag först och främst säga att jag inte protesterar mot en sådan
uppfattning. Det är en subjektiva fråga och den som har en uppfattning
om en sådan - har alltid rätt.

Frågan är dock hur mycket "väl mycket" är?

Om någon tycker de utnyttjas "väl mycket" och med det menar att att
en normal film har en fullt utstyrd .1-kanal >en gång per minut i snitt
genom hela filmen, så vågar jag säga att personen inte har koll.

Om någon annan med "väl mycket" menar att allt flera filmer har en fullt
utstyrd .1-kanal någonstans under hela filmen, så har de antagligen rätt.

Det har nog blivit lite vanligare. I varje fall i action-genren. Men en del
filmer verkar faktiskt bara vara av misstag normaliserade.

Alltså att filmen är rätt ljudlagd för biografen, men så har något pucko
råkat höja alla kanaler tills en av dem blir fullt utstryrd för DVD- eller
Bluray-versionen. Sådana soundtracks behöver dras ned lika mycket
som de nivåhöjts av normaliseringen, för att få rätt nivå på i hemma-
biografen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-03-02 01:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-01 22:06

Kanon ingvar. Uttömmande svar som alltid.

Ja min fråga var lite ledande. Det erkänner jag. Men du svarade på det sättet som jag var ute efter.

Det verkar som att vi båda är inne på samma spår vad gäller att utsätta sig för obehagliga ljud. Jag har alltid haft inställningen att låter det obehagligt för öronen så sänker jag eller på något annat sätt skyddar mig. Oavsett vad ljudtrycksmätaren eller andra personer säger.

Var scenen kommer från vet jag inte ihåg riktigt. Kan varit i slutet av "LOTR The two towers", eller början på "return of the king" men inte helt 100% nu. Efter en heldagsmarathon med film så var ens tidsuppfattningen inte den bästa.

Min anläggning ser du i signaturen.

Rummet är ca 25m^2.
Heltäckningsmatta.
160mm dämp bakom samt på sidorna om högtalarna, bart i mitten på högtalarväggen.
Draperier längs med långsidorna.
Bokhylla bakom lyssningsplats.
ca 2,8m från högtalarlinjen till lyssningsplats.
Inga speglar eller annat lösa ting som kan skramla.

Mao betydligt mer dämpat än ditt gemene vardagsrum. Hyffsat låg efterklang och jämt dämpat. Låter väldigt bra till musik. i6 låter fantastiskt bra i detta rum.
Har dessutom mha PEQ tagit ner rumsmoder så kurvan mäter jämt och fint på lyssningsplats.

När vi ändå är inne på LOTR så kan jag säga att jag tyckte att basen på "the two towers" var riktigt bra, men på "return of the king" så var det flera scener som hade onödigt mycket bas och fick soffan att vibrera kraftigt.
Själva filmen överlag var bra, men vissa scener hade mycket mer bas jämfört med maximalt på föregående film.

Jag såg på -10dB som sagt och grannarna klagade ändå :/
och jag förstår dem. Scenen när de befriar spökerna hade väldigt mycket bas samt varade länge.

En annan film är "the three musketeers" som jag nämde tidigare.

Så alternativet är att sänka basarna, vilket gör större delen av filmen basfattig. Eller sänka dialogen, vilket jag helst inte vill.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-03-02 13:01

IngOehman skrev:Vad menar du med "kan"? Det finns sällan någon tangent som anslår
en ton oändligt många oktaver under subkontra-djupbasen. De flesta
synthar spelar ju just de toner som man spelar på dem, precis såsom
sker med de flesta andra instrument.

Mina (och andra?) syntar har möjlighet att ändra tonhöjden ett antal oktaver upp, eller ner. Dvs en specifik tangent betyder inte en specifik ton, utan endast den ton man för tillfället dedicerat till den. Jag kan spela toner som är så höga att jag inte hör dem. Och jag kan spela toner som är så låga att min anläggning (som går ner till 20 Hz) inte förmår återge dem. Och ändå har jag "bara" 76 tangenter (drygt 6 oktaver) på klaviaturen.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-05 11:40

Javisst är det så på många synhthar (och orglar!). Men jag tror du missar
min poäng.

Jag menade det jag skrev, ordagrannt. Den ton man spelar är den som
spelas. "Spelet" inkluderar transponeringarna. Att inte basskära betyder
dock INTE att det blir en massa DC. Det finns inte ett naturligt fel i form
av DC "som alla synthar har". Det var min poäng.

Och det jag skrev bör dessutom ses i sitt sammanhang, det vill säga det
var en kommentar till "...en bassynt kan väl i princip generera DC?", som i
sin tur var en del av en för mig svårbegriplig kommentar till min tidigare
uppmaning att man skulle lyssna på något programmaterial som inte var
skuret i basen, t ex Avratz.

Synthar som genererar DC gör det som regel på grund av trasighet eller
att de är genuint dåliga konstruktioner. Det har hur som helst inget med
frågan om att slippa basavskärningar som griper in någonstans i basom-
rådet, att göra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
genstruktur

Re:

Inläggav genstruktur » 2025-08-30 21:14

IngOehman skrev:"men LFE+Main och SW off blir väl samma resultat?"

Nej, det kan man faktiskt inte veta. Det förekommer många olika mix-nivåer
till fronthögtalarna i "LFE+main". Olika tillverkare gör inte sällan på sitt egen
sätt, och skall man räkna in spelare och vad de gör så är det inte ens säkert
att .1 kanalen mixas in korrekt om man sätter SW till no i spelaren. Det är
faktiskt rätt ovanligt med blurayspelare som har korrekt och komplett proto-
koll för kanaladministration.

Man vill gärna att det skall vara enkelt, men det är det inte.

Inget är helt säkert men bäst odds är att sätta SW till no i hemmabioförstär-
karen. Där gör färst (mest få) fel. Och sen måste man förstås ha en kedja
som elektroakustiskt ger rimlig tonkurva för att summan skall blir rätt.

Vh, iö

Det här inlägget handlar egentligen inte om att jag tycker det är för hög basnivå på filmer. Men diskussionen i tråden anspelar på vad jag undrar över. Moderator får gärna flytta inlägget om det passar bättre i en annan tråd. :)

Kan väl också säga att jag ringde IÖ som var på semester och jag ville inte babbla sönder den. Så det blev mest att jag önskade honom en trevlig resa. :)

Jag kör ju Ino Audio pi60 och bs60 med tillhörande bcx. Har 6 st Ino Audio a2 för surround och 4 st Ino Audio a1 som atmoshögtalare. Jag driver frontkanalerna med ett Rotel RB 1582mkII. Surround och atmoshögtalare drivs av receivern. Jag har kalibrerat alla högtalare till 75dBc slow c-vägt vid 0 på receiverns volymkontroll. Eftersom jag inte har några dedikerade basar mixas lfe ner i frontarna och sub står som NO i receivern. Jag har heller ingen center.

Sedan flytt till hus har jag börjat spela starkare helt klart och vid filmtittande kan jag ofta ligga runt ref -3 till -5. Jag hade gärna spelat ännu starkare ibland men har noterat att jag får som ett digitalt klipp när jag går över ref -3 på vissa basrika scener.

Jag själv har tänkt att det kan vara både högtalare eller slutsteg som klipper också. Men så idag beslutade jag mig för att testa lite. Jag drog ner basnivån till minimum på bcx men det "digitala klippet" kom oavsett basnivå på bxc, med samma volym på receivern, vilket jag tycker är konstigt och borde kanske tyda på digital klippning?

Jag tänker att lfe-spåret och all bas under avskärningen för surround och atmoshögtalare skall mixas ner i mina frontar, plus även centerkanalen eftersom jag inte har någon och den står som NO i receivern. Kan man verkligen vara säker på att det verkligen blir rätt nivå på allt detta i receivern och det inte klipper digitalt i frontkanalerna?

Hur som helst, det finns ett val i receivern där man kan välja att dämpa lfe-spåret (low frequency effects) och jag testade det och då försvann det här "digitala klipp ljudet" på samma filmscener vid samma volym på receivern. Jag höjde istället basnivån sen på bcx och nu kan jag spela ref 0 utan missljud.

Det låter rent subjektivt bra när jag kör olika filmer med dessa inställningar. Renare bas på något vis.

Synpunkter? :D

Bild från manualen Denon AVC-X3800H
Screenshot_20250830-211612.png
Screenshot_20250830-211612.png (340.09 KiB) Visad 376 gånger
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Re:

Inläggav genstruktur » 2025-08-31 14:29

IngOehman skrev:
shaft skrev:Hej igen!
på mina stärkare alt processor så har det gått att ställa något som ofta kallas LFE-mix som jag nämnde innan. Det betyder att om man kör med t.ex ett THX-system där subwoofer spelar både bas från alla kanaler samt .1- kanalen så kan man ändra dess inbördes vikt. I detta fall så går det att ställa ner LFE-nivån relativt basen från övriga kanaler. Mixen har ett minus spann på ca 12 db om jag inte minns

Det är en mycket bra lösning. Och faktiskt är detta ett problem som THX har
varit medvetna om från första början och därför så är alla professionella THX-
delningsfilter faktiskt försedda med en omkopplare som gör att man kan öka
.1-kanalen med 10 dB (stort B) - och denna är det meningen att alla film-
mxare skall testa med. Filmen skall alltså vara spelbar med 10 dB EXTRA
gain för .1-kanalen. Detta för att hålla nere de värsta excesserna. Dock
rekommenderas inte lyssning på full volym.

Eftersom cr80s och cr80es används på många filmmixningstudior så finns
faktiskt även där denna +10 dB-funktion, trots att jag inte har träffat på
knappt någon film som blir bättre av att bashöjas ens 6 dB (dock vinner
rätt så mycket musik på det enligt många subjektiva uppfattning).

Kanske är det just att filmerna skall funka med 10 dB höjd basnivå som gör
att det så länge varit rätt ovanligt med helt okontrollerade basnivåer?

Många ljudläggare jag talat med de senaste 10 åren ha dock inte ens känt
till detta. När THX hade spelat ut sin roll (THX behövdes verkligen då det
hittades på, men i takt med att kvaliteten har gått upp har även behovet,
och därmed det kommersiella värdet av THX dalat. Idag är det 3D biograf-
erna skriver för att få folk till bio. Om det fungerar? Fan trot...) så glömdes
inte bara loggan bort, utan även de riktigt bra sakerna som fanns med lite
mera finstilt och som därför inte har kommit till allmän kännedom.

Så - det finns både et +6 dB- och ett +10 dB-läge på cr80s/cr80es, som
båda kan aktiveras utan att man förlorar kalibreringen :)
(Som sker när man vrider på volymratten på alla vanliga subwoofrar. :().
Bara att klicka tillbaka omkopplaren till kalibrerad nivå när man vill ha det.

Denna +6 dB/+10 dB-omkopplare höjer både basen från L och R och den
från .1-kanalen om man har satt upp sin hemmabioförstärkare för att göra
bas-inmixningen.

Och som sagt - det finns en separat ingång också - så att man kan påver-
ka mixen mellan .1 och bas från L & R (och de kanaler som är satta som
små).

shaft skrev:Själv har jag numera separat LFE kanal från min processor till en separat sub så jag slipper bry mig om detta nåt mer. Jag kalibrerar kanalen diskret och kan enkelt ändra nivån under film. Övriga basen hanteras av 2 subwoofers.

Öhmans lösning är ju också smakfull!

Tack!

När du skriver sådant där är det ju mycket svårare att nämna att det sätt
du använder basarna på är skapligt ineffektivt.

Du slösar bort väldigt mycket slaglängd och får MYCKET högre distorsion än
vad som skulle vara möjligt.

Men, med tillräckligt överkapacitet kan det förstås vara okej.

Vill bara nämna det, och att det nog går att göra signifikanta kapacitets-
ökningar på ditt system, med väldigt enkla medel.

shaft skrev:Vad Marantz kan vet jag inte men kolla i manulen om det går att ändra på ett smidigt sätt. Blir det för jobbigt orkar man ju inte riktigt ändra hela tiden. Tyvärr så får jag ändra nivåerna på i princip varje film samt att dialogen ofta blir för svag jämfört med explosioner hur man än gör....

Det KAN bero på väldigt ojämn tonkurva, eller ett rum med lite väl dåliga
akustiska förhållanden. Det förstnämnda får olika saker att sticka ut och
då tillfälligt överrösta varandra, och det senare gör att alla kanaler får en
olycklig förmåga att "maskerar sönder" varandra. :(

I båda fallen brukar man uppleva att man behöver justera inställningen
hela tiden.

Men att dessa är skälet hos dig är ju bara en spekulation från min sidan,
en ide om vad det KAN bero på.

Jag varken vet eller tror något om vad det är som orsakar problemet. Jag
bara nämner några möjliga orsaker.

Vh, iö

Precis den där lfe-mix som jag också pratar om, och sänkt, i ovanstående inlägg av mig.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Generellt om hifi