Högtalarkabelhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2012-04-08 08:13

Brukar ni avmagnetisera era kablar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-08 09:27

Snusmumriken skrev:Brukar ni avmagnetisera era kablar?

Nej, bara skyddsskorna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-08 09:43

Snusmumriken skrev:Brukar ni avmagnetisera era kablar?

Det tror jag görs vid den årliga kryobehandlingen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-08 10:01

Snusmumriken skrev:
meanmachine skrev:Jag gömmer aldrig en kabel. Varför skall man gömma dem?

Jaja, många av mina elkablar går i alla fall i rör som är inbyggda i betongen. Det är så man brukar göra, jag har inte funderat särskilt mycket på varför. Fråga en elektriker.

meanmachine skrev:Om du måste gömma frun när du får besök är det måhända fel fru för dig?

Måhända. Men om du gömmer penisen när du går på stan är det förhoppningsvis inte pga att det är något fel på den!!

Jag gömmer inte snoppen när den skall användas. Det fyller liksom ingen funktion med att ha den i kalsongerna när man skall till. :)

Vilketsom är det lika med att ha en fin klocka men man har den i fickan. Varför skall man ha det? Den skall väl sitta på armen? Så att den syns.

har man plastkapslar för att gömma de fina alufälgarna man köpt?

Kabeln är en del i ljudkedjan, skulle tom säga att den är av största vikt för utan den lät det inte nått alls. :wink:

Sen om man har råd, anser sig lyckligt lottat och har behov av att visa sig så köper man en snygg rejäl kabel that´s it.

Om du mfl anser det vara humbug är det månne mest troligt att ni är fyllda av avund eller i avsaknad av empati och eller åtminstone i något slags förnekelse som ej ger utrymme till medglädje till dem som fylls av glädje över att ha köpte en fin dyr kabel.

jag anser det hemskt illa att leka hifi med ekk eller blitemasladdar eftersom det förstör det fina med vår hobby. Det månne vara så att det låter minst lika bra men vem tusan har inte estetik med som en parameter när man bygger hifi hemma. Vill man vara så att man köper en minimalistisk stil med påföljd att gömma sina saker så är det måhända smart att köra med kablar som inte är kniviga att gömma som supra classic eller liknande och jag kan köpa det. Det är helt ok om man gömmer sina kablar. Det kan vara en väg att gå. Det är INTE min väg men en väg som ändå är någolunda just.

Men för mig är det helgerån att sitta med spånlådor, ekk och en sunkig fotölj med rivna hörn och gamla pizzalådor i en läghenhet som stinker sunk och påstå att man älskar hifi men det är min syn. :) Det är en avart som är skitig. Det kan vara skoj på sitt sätt men det är avsmak att rata ned på allt som görs kommersiellt. Kommunisthifi kallar jag det. Fattigmansavarten där man bara gnäller på alla andra.

Jag förstår att man vill ha fram billiga alternativ som lirar bra men samtidigt förstår jag inte för jag är sådan som tycker det är sjlvklart att design, unikum och presentation är av lika stor vikt som den rena ljudprestandan.

Kan vi alla vara överens om att det kommer att finnas en marknad för löjligt prisatta övervärderade produkter som ändå folk älskar?

jag ser gärna att världen inte tappar

Rolex
designsmycken
Designkläder
Aluminiumfälgar
Udda möbler
Parfymer
Dyrkablar

etc

För mig skulle livet utmärglas om

vi alla köpre kläder på myrornas, möbler på Ikea, klockor i plast från japan, hade plåtfälgar, luktade euroshopper etc.

Är det så fel att det finns pengar att lägga på lite vardagslyx?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-08 10:18

meanmachine skrev:...Om du mfl anser det vara humbug är det månne mest troligt att ni är fyllda av avund eller i avsaknad av empati och eller åtminstone i något slags förnekelse som ej ger utrymme till medglädje till dem som fylls av glädje över att ha köpte en fin dyr kabel.

jag anser det hemskt illa att leka hifi med ekk eller blitemasladdar eftersom det förstör det fina med vår hobby. Det månne vara så att det låter minst lika bra men vem tusan har inte estetik med som en parameter när man bygger hifi hemma. ...

... Är det så fel att det finns pengar att lägga på lite vardagslyx?

Så länge man är medveten om att det handlar om show, placebo och feelgood så är det helt okej. När tillverkaren påstår att dennes kabel kan få änglarna att sjunga i rummet, medan en annan (också dyr kabel) gör en topp-anläggning till något mediokert och trist att lyssna på, så vill jag ha bevis på det. Påstår du att dyrkablarna ger bättre ljud än t ex Supra-kablar eller EKK? Skulle du våga anta utmaningen jag länkade till tidigare? Tänk så fina kablar du skulle få för en miljon dollar. Om EKK är fula kan man slöjda till en snygg strumpa ;-)

Edit: För övrigt håller jag med om att många lyssningsmiljöer som visas upp på hifisidor runt om i världen ser ruskigt trista ut, som ett ständigt pågående verkstadsprojekt eller en inrökt kvart. Mitt i dyngan tronar ett par vackra högtalare, fast inbjudande ser det inte ut.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-08 10:31

hifikg skrev:Edit: För övrigt håller jag med om att många lyssningsmiljöer som visas upp på hifisidor runt om i världen ser ruskigt trista ut, som ett ständigt pågående verkstadsprojekt eller en inrökt kvart. Mitt i dyngan tronar ett par vackra högtalare, fast inbjudande ser det inte ut.

Antar att du inte reagerar på uppställda designmöbelföretagliknande sterila miljöer där man undrar om där finns någon som över huvud taget bor på platsen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-08 10:34

Tycker nog inte bara det är show, placebo o feelgood. Det finns situationer där anläggningen är i behov av speciella kablar för att t.ex. skydda mot instrålad HF. Ino Audio har bland annat en sådan kabel i sitt sortiment. Själv har jag för mycket erfarenhet av olika signalkablar för att kunna skriva under på att det inte finns skillander. Behöver det bli dyrt? Nja, har CT100 i hela anläggningen och den köpte jag en hel rulle av o slutpriset blev väl typ 9 kr metern då.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 10:44

Det fixas med ferriter
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-08 11:07

Det som jag ser som mest tjatigt med kabeltrådar är att en hel del startas för att folk skall räddas ifrån bedrägeriet med dyra kablar, samtidigt som tråden startas här där extremt få använder några dyrare kablar. Vill man få motstånd och rädda folk så finns det bättre ställen att söka på. Att kablar kan låta olika är det väl ingen tvekan om så vad är problemet? Man måste inte köpa dyra saker om man inte vill, och man behöver inte tala om för andra att dom borde känna sig olyckliga för att dom blivit lurade. Samtidigt behöver man inte tiga om man vill diskutera något heller, men ibland så refereras det direkt till någon äldre tråd med texten "det där är redan diskuterat och utrett" så en ny kabeltråd där man inte tillför något nytt själv genom t.ex. kanske egna tester kanske inte är så ny?. Så för framtida nystartade trådar vore trevligt om det diskuterades något som hade just med hifi att göra för är det bara priset så kanske det inte är fullt så nytt.

Vilka kablar har ni funnit genom tester fungera bra och vilka skillnader har ni funnit?

Mvh/Harryup
Senast redigerad av Harryup 2012-04-08 11:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-08 11:08

MagnusÖstberg skrev:Det fixas med ferriter

På rätt ställen ;)

I kabelfrågan kom jag hur som helst fram till den kabeln jag använder idag med öronen efter många års testande. Värt att säga är ändå att skillanderna jämfört med det mesta annat är väldigt små.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 11:14

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-04-08 11:41

Snusmumriken skrev:Så dyrkablar har inte med ljudet att göra utan det är bara bling-bling, som klockor ungefär? Jag tror jag förstår.

Jo de har med ljudet att göra men de kanske inte nödvändigtvis måste kosta som en ny V70 för att vara bra men visst finns det bling-bling inom kabelvärlden. Jorma berättade vid ett tillfälle att vissa, ofta rika asiater, ville ha något speciellt exotiskt träslag på lådorna som kablarna levereras i....vilket höjde priset med sissådär 30 tusen 8O :D

Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Senast redigerad av Panelguy 2012-04-08 11:43, redigerad totalt 1 gång.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-08 11:42

MagnusÖstberg skrev:+1

+1=2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-08 11:43

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Edit: För övrigt håller jag med om att många lyssningsmiljöer som visas upp på hifisidor runt om i världen ser ruskigt trista ut, som ett ständigt pågående verkstadsprojekt eller en inrökt kvart. Mitt i dyngan tronar ett par vackra högtalare, fast inbjudande ser det inte ut.

Antar att du inte reagerar på uppställda designmöbelföretagliknande sterila miljöer där man undrar om där finns någon som över huvud taget bor på platsen?

Varför antar du det? :?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 11:48

Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.

Vad har märket för betydelse för ljudet?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-08 11:56

Harryup skrev:Det som jag ser som mest tjatigt med kabeltrådar är att en hel del startas för att folk skall räddas ifrån bedrägeriet med dyra kablar, samtidigt som tråden startas här där extremt få använder några dyrare kablar. Vill man få motstånd och rädda folk så finns det bättre ställen att söka på. Att kablar kan låta olika är det väl ingen tvekan om så vad är problemet? Man måste inte köpa dyra saker om man inte vill, och man behöver inte tala om för andra att dom borde känna sig olyckliga för att dom blivit lurade. Samtidigt behöver man inte tiga om man vill diskutera något heller, men ibland så refereras det direkt till någon äldre tråd med texten "det där är redan diskuterat och utrett" så en ny kabeltråd där man inte tillför något nytt själv genom t.ex. kanske egna tester kanske inte är så ny?. Så för framtida nystartade trådar vore trevligt om det diskuterades något som hade just med hifi att göra för är det bara priset så kanske det inte är fullt så nytt.

Vilka kablar har ni funnit genom tester fungera bra och vilka skillnader har ni funnit?

Mvh/Harryup

Du skriver att det inte är någon tvekan om att kablar låter olika. Jag är ytterst tveksam. När jag skulle köpa högtalarkablar "på riktigt" en gång i tiden så skalade jag ner en lampsladd till en enda ledare och hörde ingen skillnad på den och en supra ply. Sedan gick jag till hökaren på hörnet (HiFi-Art) och köpte van den Hul kabel för rätt mycket pengar (har förträngt hur mycket) bara för säkerhets skull. De kablarna kör jag med än idag när det är möblerat så de räcker till. Ett tag hade jag behov av mycket längre kablar och då körde jag med någon Biltematråd, dessutom olika längder till vänster och höger högtalare. Skillnad? Nä. Fast vetskapen om att det var så gnagde lite, så nya skulle införskaffas, men då fick jag tips om annan möblering och då räckte v d H kablarna igen och på den vägen är det. Har ett par riktigt feta Monsterkablar också, men de är lite korta, så då måste slutsteget stå nära högtalarna och då krävs en lång kabel mellan försteg och slutsteg istället. Jag har även en hyfsat dyr USB-kabel från Wireworld (prislapp 1200 spänn) som jag fick så bra deal på så att jag inte kunde motstå den när jag köpte min DAC. Fast självklart hör jag ingen skillnad på den och den tre meter långa, gråa, USB-kabeln från Biltema. Beträffande den så håller jag med MM om att den pryder sin plats och lyser vackert röd och guldig, så lite feelgood skapar den, det kan jag medge. Ja, det gör nog högtalarkablarna också för all del.

Visst är den snygg?

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-04-08 11:58

MagnusÖstberg skrev:
Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.

Om man testat några stycken så vet man att vissa märken har en tendens att dra åt det mörkare, rundare hållet medan vissa andra drar åt det slankare, ljusare hållet. Exempel på det förstnämnda är vissa Purist och det senare stämmer rätt bra in på Nordost enligt min ringa mening.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 12:03

Panelguy skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Om man testat några stycken så vet man att vissa märken har en tendens att dra åt det mörkare, rundare hållet medan vissa andra drar åt det slankare, ljusare hållet. Exempel på det förstnämnda är vissa Purist och det senare stämmer rätt bra in på Nordost enligt min ringa mening.

Lite krydda på maten alltså.

Provat olika kondingar, spolar eller motstånd i serie med högtalarna också?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-08 12:18

hifikg skrev:
Harryup skrev:Det som jag ser som mest tjatigt med kabeltrådar är att en hel del startas för att folk skall räddas ifrån bedrägeriet med dyra kablar, samtidigt som tråden startas här där extremt få använder några dyrare kablar. Vill man få motstånd och rädda folk så finns det bättre ställen att söka på. Att kablar kan låta olika är det väl ingen tvekan om så vad är problemet? Man måste inte köpa dyra saker om man inte vill, och man behöver inte tala om för andra att dom borde känna sig olyckliga för att dom blivit lurade. Samtidigt behöver man inte tiga om man vill diskutera något heller, men ibland så refereras det direkt till någon äldre tråd med texten "det där är redan diskuterat och utrett" så en ny kabeltråd där man inte tillför något nytt själv genom t.ex. kanske egna tester kanske inte är så ny?. Så för framtida nystartade trådar vore trevligt om det diskuterades något som hade just med hifi att göra för är det bara priset så kanske det inte är fullt så nytt.

Mvh/Harryup

Du skriver att det inte är någon tvekan om att kablar låter olika. Jag är ytterst tveksam. När jag skulle köpa högtalarkablar "på riktigt" en gång i tiden så skalade jag ner en lampsladd till en enda ledare och hörde ingen skillnad på den och en supra ply. Sedan gick jag till hökaren på hörnet (HiFi-Art) och köpte van den Hul kabel för rätt mycket pengar (har förträngt hur mycket) bara för säkerhets skull. De kablarna kör jag med än idag när det är möblerat så de räcker till. Ett tag hade jag behov av mycket längre kablar och då körde jag med någon Biltematråd, dessutom olika längder till vänster och höger högtalare. Skillnad? Nä. Fast vetskapen om att det var så gnagde lite, så nya skulle införskaffas, men då fick jag tips om annan möblering och då räckte v d H kablarna igen och på den vägen är det. Har ett par riktigt feta Monsterkablar också, men de är lite korta, så då måste slutsteget stå nära högtalarna och då krävs en lång kabel mellan försteg och slutsteg istället. Jag har även en hyfsat dyr USB-kabel från Wireworld (prislapp 1200 spänn) som jag fick så bra deal på så att jag inte kunde motstå den när jag köpte min DAC. Fast självklart hör jag ingen skillnad på den och den tre meter långa, gråa, USB-kabeln från Biltema. Beträffande den så håller jag med MM om att den pryder sin plats och lyser vackert röd och guldig, så lite feelgood skapar den, det kan jag medge. Ja, det gör nog högtalarkablarna också för all del.

Visst är den snygg?

Bild

Nej, precis så skriver jag inte. Jag skriver att dom kan låta olika.
Och det kan dom av massor med orsaker. T.ex. de MÖ räknar upp.
Vilken man föredrar är inte självklart, vad dom kompenserar för kanske hade gått att åtgärda vid källan om man nu vet var "problemet" ligger.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-08 12:20

MagnusÖstberg skrev:
Panelguy skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det där var ju inte så lite provokativt sagt! ;) Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt. De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-08 12:23

Rydberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Panelguy skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det där var ju inte så lite provokativt sagt! ;) Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt. De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda :)

Om man med en kombination kan få ökad renhet så är det ju bra, men jag skulle inte vilja använda kablarna son tonkontroll. Möblerar man om kan man ju behöva en annan tonkontroll. Däremot så vill man ju alltid ha ökad renhet.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-04-08 12:25

MagnusÖstberg skrev:
Panelguy skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Precis på samma sätt som alla högtalare, förstärkare, etc färgar ljudet mer eller mindre :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-04-08 12:27

Rydberg skrev: De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda :)

Vilka är då de bästa kablarna du testat?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-08 12:30

Rydberg skrev:...De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda :)

Så stor skillnad att du skulle höra det i ett blindtest?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 12:33

Panelguy skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Panelguy skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Precis på samma sätt som alla högtalare, förstärkare, etc färgar ljudet mer eller mindre :wink:
Inget fel på krydda, jag älskar chili ;)

Men det är ju sjukt mycket enklare att kunna addera exakt den mängd man vill än om man måste hitta den kabeln som ger den kryddan bland djungeln där ute. Vet man vad som ger kryddan man söker kan man applicera den själv ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 12:43

Rydberg skrev:Det där var ju inte så lite provokativt sagt! ;) Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt.
Det tror jag med.
Rydberg skrev:De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda :)
Stora ord, men fullt rimmliga då sådanna kablar brukar vara mångtrådiga och okontakterade. Skruvförbanden flyter och kontaktdist uppstår.

Det krävs dock rätt bra förutsättningar för att de små effekterna skall upplevas så stora.

Själv tycker jag att skillnaden mellan NAD208 och Bryston är avgjort större. Och det trots lovorden för NAD ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-08 14:32

Harryup skrev:
Rydberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Panelguy skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Om man med en kombination kan få ökad renhet så är det ju bra, men jag skulle inte vilja använda kablarna son tonkontroll. Möblerar man om kan man ju behöva en annan tonkontroll. Däremot så vill man ju alltid ha ökad renhet.

Mvh/Harryup

Håller helt med

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-08 14:38

hifikg skrev:
Rydberg skrev:...De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda :)

Så stor skillnad att du skulle höra det i ett blindtest?

Jag vet inte. När jag höll på att leka med kablar så hade jag en Gryphon Callisto 2100 och några olika cdspelare. Jämförde i regel bara xlr-kablage. I den anläggning tror jag det hade funnits hyggliga chanser. Den jag har idag tror jag är mindre känslig, skulle dock vara kul att prova.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-08 14:43

MagnusÖstberg skrev:
Rydberg skrev:Det där var ju inte så lite provokativt sagt! ;) Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt.
Det tror jag med.
Rydberg skrev:De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda :)
Stora ord, men fullt rimmliga då sådanna kablar brukar vara mångtrådiga och okontakterade. Skruvförbanden flyter och kontaktdist uppstår.

Det krävs dock rätt bra förutsättningar för att de små effekterna skall upplevas så stora.

Själv tycker jag att skillnaden mellan NAD208 och Bryston är avgjort större. Och det trots lovorden för NAD ;)

Avgjort renare behöver ju inte nödvändigtvis betyda stor skillnad. Hade jag dessutom varit övertygad om att det hade varit stora skillnader hade jag ägt highendkablar.

Visst är det som du säger angående Bryston o Nad.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2012-04-08 14:45

Dom högtalarkablarna som har låtit bäst här är separat isolerade enledare t.ex Nordost och Audioquest.
Allra bäst resultat har jag fått med Harmonic Technology pro 9+.
Den är inkopplad nu och kommer att förbli det.

Den består av ett antal separat isolerade enledare med olika diameter för att alla frekvenser ska få samma förutsättningar.

En kabel är enn passiv komponent och kan således inte lägga till något, men däremot dra ifrån.
Bra kablar drar bort så lite som möjligt av den signalen som transporteras.

Kan det bli enklare än så.
Att lyssna är ju inte helt fel heller.
Hör man ingen skillnad kan man ju strunta i att köpa dyra kablar eller apparater också för den delen.

Jag hör tydlig skillnad mellan olika kablar, så stor skillnad att det är värt dom extra pengarna det kostar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi