Moderator: Redaktörer
Snusmumriken skrev:meanmachine skrev:Jag gömmer aldrig en kabel. Varför skall man gömma dem?
Jaja, många av mina elkablar går i alla fall i rör som är inbyggda i betongen. Det är så man brukar göra, jag har inte funderat särskilt mycket på varför. Fråga en elektriker.meanmachine skrev:Om du måste gömma frun när du får besök är det måhända fel fru för dig?
Måhända. Men om du gömmer penisen när du går på stan är det förhoppningsvis inte pga att det är något fel på den!!
meanmachine skrev:...Om du mfl anser det vara humbug är det månne mest troligt att ni är fyllda av avund eller i avsaknad av empati och eller åtminstone i något slags förnekelse som ej ger utrymme till medglädje till dem som fylls av glädje över att ha köpte en fin dyr kabel.
jag anser det hemskt illa att leka hifi med ekk eller blitemasladdar eftersom det förstör det fina med vår hobby. Det månne vara så att det låter minst lika bra men vem tusan har inte estetik med som en parameter när man bygger hifi hemma. ...
... Är det så fel att det finns pengar att lägga på lite vardagslyx?
hifikg skrev:Edit: För övrigt håller jag med om att många lyssningsmiljöer som visas upp på hifisidor runt om i världen ser ruskigt trista ut, som ett ständigt pågående verkstadsprojekt eller en inrökt kvart. Mitt i dyngan tronar ett par vackra högtalare, fast inbjudande ser det inte ut.
MagnusÖstberg skrev:Det fixas med ferriter
Snusmumriken skrev:Så dyrkablar har inte med ljudet att göra utan det är bara bling-bling, som klockor ungefär? Jag tror jag förstår.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Edit: För övrigt håller jag med om att många lyssningsmiljöer som visas upp på hifisidor runt om i världen ser ruskigt trista ut, som ett ständigt pågående verkstadsprojekt eller en inrökt kvart. Mitt i dyngan tronar ett par vackra högtalare, fast inbjudande ser det inte ut.
Antar att du inte reagerar på uppställda designmöbelföretagliknande sterila miljöer där man undrar om där finns någon som över huvud taget bor på platsen?
Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Harryup skrev:Det som jag ser som mest tjatigt med kabeltrådar är att en hel del startas för att folk skall räddas ifrån bedrägeriet med dyra kablar, samtidigt som tråden startas här där extremt få använder några dyrare kablar. Vill man få motstånd och rädda folk så finns det bättre ställen att söka på. Att kablar kan låta olika är det väl ingen tvekan om så vad är problemet? Man måste inte köpa dyra saker om man inte vill, och man behöver inte tala om för andra att dom borde känna sig olyckliga för att dom blivit lurade. Samtidigt behöver man inte tiga om man vill diskutera något heller, men ibland så refereras det direkt till någon äldre tråd med texten "det där är redan diskuterat och utrett" så en ny kabeltråd där man inte tillför något nytt själv genom t.ex. kanske egna tester kanske inte är så ny?. Så för framtida nystartade trådar vore trevligt om det diskuterades något som hade just med hifi att göra för är det bara priset så kanske det inte är fullt så nytt.
Vilka kablar har ni funnit genom tester fungera bra och vilka skillnader har ni funnit?
Mvh/Harryup

MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Vad har märket för betydelse för ljudet?
Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Om man testat några stycken så vet man att vissa märken har en tendens att dra åt det mörkare, rundare hållet medan vissa andra drar åt det slankare, ljusare hållet. Exempel på det förstnämnda är vissa Purist och det senare stämmer rätt bra in på Nordost enligt min ringa mening.
hifikg skrev:Harryup skrev:Det som jag ser som mest tjatigt med kabeltrådar är att en hel del startas för att folk skall räddas ifrån bedrägeriet med dyra kablar, samtidigt som tråden startas här där extremt få använder några dyrare kablar. Vill man få motstånd och rädda folk så finns det bättre ställen att söka på. Att kablar kan låta olika är det väl ingen tvekan om så vad är problemet? Man måste inte köpa dyra saker om man inte vill, och man behöver inte tala om för andra att dom borde känna sig olyckliga för att dom blivit lurade. Samtidigt behöver man inte tiga om man vill diskutera något heller, men ibland så refereras det direkt till någon äldre tråd med texten "det där är redan diskuterat och utrett" så en ny kabeltråd där man inte tillför något nytt själv genom t.ex. kanske egna tester kanske inte är så ny?. Så för framtida nystartade trådar vore trevligt om det diskuterades något som hade just med hifi att göra för är det bara priset så kanske det inte är fullt så nytt.
Vilka kablar har ni funnit genom tester fungera bra och vilka skillnader har ni funnit?
Mvh/Harryup
Du skriver att det inte är någon tvekan om att kablar låter olika. Jag är ytterst tveksam. När jag skulle köpa högtalarkablar "på riktigt" en gång i tiden så skalade jag ner en lampsladd till en enda ledare och hörde ingen skillnad på den och en supra ply. Sedan gick jag till hökaren på hörnet (HiFi-Art) och köpte van den Hul kabel för rätt mycket pengar (har förträngt hur mycket) bara för säkerhets skull. De kablarna kör jag med än idag när det är möblerat så de räcker till. Ett tag hade jag behov av mycket längre kablar och då körde jag med någon Biltematråd, dessutom olika längder till vänster och höger högtalare. Skillnad? Nä. Fast vetskapen om att det var så gnagde lite, så nya skulle införskaffas, men då fick jag tips om annan möblering och då räckte v d H kablarna igen och på den vägen är det. Har ett par riktigt feta Monsterkablar också, men de är lite korta, så då måste slutsteget stå nära högtalarna och då krävs en lång kabel mellan försteg och slutsteg istället. Jag har även en hyfsat dyr USB-kabel från Wireworld (prislapp 1200 spänn) som jag fick så bra deal på så att jag inte kunde motstå den när jag köpte min DAC. Fast självklart hör jag ingen skillnad på den och den tre meter långa, gråa, USB-kabeln från Biltema. Beträffande den så håller jag med MM om att den pryder sin plats och lyser vackert röd och guldig, så lite feelgood skapar den, det kan jag medge. Ja, det gör nog högtalarkablarna också för all del.
Visst är den snygg?
MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Om man testat några stycken så vet man att vissa märken har en tendens att dra åt det mörkare, rundare hållet medan vissa andra drar åt det slankare, ljusare hållet. Exempel på det förstnämnda är vissa Purist och det senare stämmer rätt bra in på Nordost enligt min ringa mening.
Lite krydda på maten alltså.
Provat olika kondingar, spolar eller motstånd i serie med högtalarna också?
Rydberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Det där var ju inte så lite provokativt sagt!Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt. De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Rydberg skrev: De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Rydberg skrev:...De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Inget fel på krydda, jag älskar chiliPanelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Precis på samma sätt som alla högtalare, förstärkare, etc färgar ljudet mer eller mindre
Det tror jag med.Rydberg skrev:Det där var ju inte så lite provokativt sagt!Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt.
Stora ord, men fullt rimmliga då sådanna kablar brukar vara mångtrådiga och okontakterade. Skruvförbanden flyter och kontaktdist uppstår.Rydberg skrev:De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Harryup skrev:Rydberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Det där var ju inte så lite provokativt sagt!Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt. De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Om man med en kombination kan få ökad renhet så är det ju bra, men jag skulle inte vilja använda kablarna son tonkontroll. Möblerar man om kan man ju behöva en annan tonkontroll. Däremot så vill man ju alltid ha ökad renhet.
Mvh/Harryup
hifikg skrev:Rydberg skrev:...De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Så stor skillnad att du skulle höra det i ett blindtest?
MagnusÖstberg skrev:Det tror jag med.Rydberg skrev:Det där var ju inte så lite provokativt sagt!Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt.
Stora ord, men fullt rimmliga då sådanna kablar brukar vara mångtrådiga och okontakterade. Skruvförbanden flyter och kontaktdist uppstår.Rydberg skrev:De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Det krävs dock rätt bra förutsättningar för att de små effekterna skall upplevas så stora.
Själv tycker jag att skillnaden mellan NAD208 och Bryston är avgjort större. Och det trots lovorden för NAD
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster