Hur går det för Guru?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-13 14:22

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:
petersteindl skrev:
Harryup skrev:Inga spikar inblandade som jag minns det då den ursprungliga sågningen var.
Ingen bi-wire heller då de väl kom en bit in på 80-talet.

mvh/Harryup

+1

Carlsson oa 52 kom väl betydligt senare ? :wink:

Det var dessa som sågades i England.

Tala om när du tror att OA52 lanserades.

Första modellen såldes i 1100 ex. under 1984- 1989, 1996 kom uppföljaren oa 52.2, 2002 kom ytterligare en förbättrad version oa 52.2. *

Blandade recensioner ( goda i sverige, dåliga utomlands ) under senare
halvan av 80- talet gjorde att Stig Carlsson nästan blev ruinerad vid denna tidpunkt- de engelska recensionerna gjorde det inte bättre. :cry:

* under senare delen av 80- talet och framåt var det spikesförsedda högtalare som gällde i England.

Harryup och Peter har kanske rätt i att även äldre modeller, de som kom på 70- talet sågades av englelsk hifipress, med det vet jag inget om.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-13 14:34

Tillbaka till Guru.

Jag tycker det är trevligt att recensionerna ( av bla Martin collums ) varit väldigt goda och det beror väl på att dessa högtalare uppvisar en god rythm, pace and timing - precis som piP och pi 60.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-13 15:25

Ja, eller att de återger musik på ett bra sätt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2012-04-13 16:01

..och att instrumenten blir än mer stämda. 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-13 16:36

MagnusÖstberg skrev:Ja, eller att de återger musik på ett bra sätt.

Ja, för mig är det detsamma som att den upplevda tonhöjden återges trovärdigt - är det så att vi är överens för första gången någonsin ? 8O :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-13 16:44

Om du menar att de är bra på att återge musik är det säkert så, även om jag minsann vet att vi varit överrens om saker förr ;)
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-13 16:47

:)

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-04-13 17:01

Richard skrev:Tillbaka till Guru.

Jag tycker det är trevligt att recensionerna ( av bla Martin collums ) varit väldigt goda och det beror väl på att dessa högtalare uppvisar en god rythm, pace and timing - precis som piP och pi 60.

Trots att de inte brukar stå på spikar? 8O
Du förvånar mig Richard :wink:

/Anders

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-13 19:36

Richard skrev:Jag tycker det är trevligt att recensionerna ( av bla Martin collums ) varit väldigt goda och det beror väl på att dessa högtalare uppvisar en god rythm, pace and timing - precis som piP och pi 60.

Men hallå där!
Du skrev ju tidigare att just Martin Collums totalsågade högtalarna för att de INTE hade "rythm, pace and timing" - hur ska du ha det?

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-13 19:43

Bill50x skrev:
Richard skrev:Jag tycker det är trevligt att recensionerna ( av bla Martin collums ) varit väldigt goda och det beror väl på att dessa högtalare uppvisar en god rythm, pace and timing - precis som piP och pi 60.

Men hallå där!
Du skrev ju tidigare att just Martin Collums totalsågade högtalarna för att de INTE hade "rythm, pace and timing" - hur ska du ha det?

/ B

Den kommentaren gällde Guru, den tidigare Carlsson ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-13 20:50

Var tillverkas Guru?

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inläggav Meanderdahl » 2012-04-13 21:10

I Guruguay...

De som står på återförsäljningslistan, har de alla möjlighet att demonstrera högtalarna i "Gurugodkända" rum? Har för mig att det var tal om något sådant tidigare men jag kanske yrar?

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2012-04-13 21:36

Har läst att de tillverkas i Borlänge.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-04-13 21:46

Jag har också läst nåt om Dalarna.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-14 10:16

Smack skrev:Var tillverkas Guru?
Borlänge. Adressen finns på vår hemsida. Vill man hälsa på ska man ringa Daniel först så han hinner städa och sätta på kaffe. Har de mycket att göra på fabriken (ibland är det bråttombråttom), så kanske man får boka en tid lite senare.
Senast redigerad av nilsviktor 2012-04-14 10:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-14 10:17

Har kaffet uppgraderats? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-14 10:20

Nattlorden skrev:Har kaffet uppgraderats? :wink:
Nix. Samma billiga pulverkaffe. Fast vi kanske skulle investera i en kapselbryggare åt dem? Och ett espressoset och lattemuggar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-14 10:30

nilsviktor skrev:
Nix. Samma billiga pulverkaffe. Fast vi kanske skulle investera i en kapselbryggare åt dem? Och ett espressoset och lattemuggar?

Annars får ni ta konsulthjälp från Holographic Audio som har utmärkt kaffe. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-14 10:35

Nattlorden skrev:
nilsviktor skrev:

Annars får ni ta konsulthjälp från Holographic Audio som har utmärkt kaffe. :wink:
Ja, eller Morello!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-14 10:45

nilsviktor skrev:
hifikg skrev:
nilsviktor skrev:
MagnusÖstberg skrev:Stort lycka till iallafall!

Ni verkar ha klarat de första åren som jag ser som de mest kritiska med bravur :)
Ja, sen har vi ju haft ett par ekonomiska kriser också, men vi har ändå lyckats öka omsättningen. Vi märker också av att vi på vissa marknader verkar nått någon sorts kritisk massa som behövs för att bli ett av de varumärken som finns i kundens medvetande. Det blir då inte konstigare att köpa en Guru än en Focal eller B&W. Det är dit vi vill så klart!

Vore riktigt skoj med ett svenskt företag i den här branschen som gör det ingen lyckats med förut. Carlsson nådde aldrig fram och Mirsch var väl inte heller någon stor exportprodukt om jag fattat rätt. Bäst hittills kanske Audio Pro har lyckats, eller glömmer jag någon? Tycker QM 60 är riktigt vacker och kommer absolut att ha med den i mitt urval om mina OA-52:or skulle brinna upp. Visst går det att provlyssna sådana? Dyker ni upp på någon mässa, t ex Sweetspot?

Lycka till!
Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall. Audio Pro är riktigt stora men även Mårten Design verkar gå bra. De är definitivt större än oss i varje fall och de är ett bra exempel på att kvalitet funkar.

Vi finns på mässor hela tiden, men framförallt utomlands. Vi ska väl till Top Audio i Milano i Höst, och så blir det väl en del mässor UK, Tyskland och Nederländerna.

Jo, i Sverige är ju Carlsson synonymt med högtalare, precis som Ulf Andersson är när det gäller schack, men den internationella framgången uteblev, tyvärr, för Carlsson. Andersson klarar sig bättre *s* Och att det bara sålts 1100 par 52:or enligt Carlsson Planet är förvånande med tanke på hur många ljudintresserade som finns i landet. Undrar vad folk köpte istället på den tiden.
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-14 11:05

Griff skrev:
Richard skrev:Tillbaka till Guru.

Trots att de inte brukar stå på spikar? 8O
Du förvånar mig Richard :wink:

/Anders

Det finns grader i mjukfots-helvetet. 8)

Inte ens avsaknaden av spikes kan helt förstöra perceived pitch om högtalarna iövrigt är välkonstruerade. :)

....men det är klart, bättre hade det kanske blivit med rejäla spikar och hårt åtdragna element, den upplevda tonhöjden alltså.. Men det bör kanske provas innan det kan sägas vara ett faktum.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2012-04-14 13:01

nilsviktor skrev:
hifikg skrev:
nilsviktor skrev:
MagnusÖstberg skrev:Stort lycka till iallafall!

Ni verkar ha klarat de första åren som jag ser som de mest kritiska med bravur :)
Ja, sen har vi ju haft ett par ekonomiska kriser också, men vi har ändå lyckats öka omsättningen. Vi märker också av att vi på vissa marknader verkar nått någon sorts kritisk massa som behövs för att bli ett av de varumärken som finns i kundens medvetande. Det blir då inte konstigare att köpa en Guru än en Focal eller B&W. Det är dit vi vill så klart!

Vore riktigt skoj med ett svenskt företag i den här branschen som gör det ingen lyckats med förut. Carlsson nådde aldrig fram och Mirsch var väl inte heller någon stor exportprodukt om jag fattat rätt. Bäst hittills kanske Audio Pro har lyckats, eller glömmer jag någon? Tycker QM 60 är riktigt vacker och kommer absolut att ha med den i mitt urval om mina OA-52:or skulle brinna upp. Visst går det att provlyssna sådana? Dyker ni upp på någon mässa, t ex Sweetspot?

Lycka till!
Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall. Audio Pro är riktigt stora men även Mårten Design verkar gå bra. De är definitivt större än oss i varje fall och de är ett bra exempel på att kvalitet funkar.

Vi finns på mässor hela tiden, men framförallt utomlands. Vi ska väl till Top Audio i Milano i Höst, och så blir det väl en del mässor UK, Tyskland och Nederländerna.

Hur ser ni på USA marknaden?

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-14 15:23

americantabloid skrev:Hur ser ni på USA marknaden?

Med vänlig hälsning
at

Jag, hur ser vi på den? Bra fråga. Vi har genom åren haft flera intressenter , både små och stora aktörer, men det har aldrig riktigt tagit fart. Nu tittar vi på detta tillsammans med en f.d. säljchef på en av de stora amerikanska tillverkarna. Vi hoppas att vi kan dra igång där under hösten. USA är svårt och just nu drar sig många butiker för att köpa in lager. Det verkar framförallt handla om att de inte ser särskilt ljust på framtiden för den amerikanska ekonomin.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-14 21:27

nilsviktor skrev:
Borlänge. Adressen finns på vår hemsida. Vill man hälsa på ska man ringa Daniel först så han hinner städa och sätta på kaffe. Har de mycket att göra på fabriken (ibland är det bråttombråttom), så kanske man får boka en tid lite senare.

Montering enbart eller görs allt i Borlänge? Varför jag frågar är att många företag säger "Made in USA/Sverige/what ever" men det man gör är kabinett i Kina, högtalare Danmark och sedan enbart slutmontering i Sverige. Vore ju skönt om det vore väldigt stor andel Made In Sweden :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-04-14 22:45

Smack skrev:
nilsviktor skrev:

Montering enbart eller görs allt i Borlänge? Varför jag frågar är att många företag säger "Made in USA/Sverige/what ever" men det man gör är kabinett i Kina, högtalare Danmark och sedan enbart slutmontering i Sverige. Vore ju skönt om det vore väldigt stor andel Made In Sweden :)

Så är nog fallet även här.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-15 09:12

Smack skrev:Montering enbart eller görs allt i Borlänge? Varför jag frågar är att många företag säger "Made in USA/Sverige/what ever" men det man gör är kabinett i Kina, högtalare Danmark och sedan enbart slutmontering i Sverige. Vore ju skönt om det vore väldigt stor andel Made In Sweden :)

Vissa element görs i Danmark, andra i Kina. Vi har kabinettleverantörer i Baltikum och i Kina, men vi gör även en hel del kabinett i Sverige.
Tills för ca. ett år sedan gjorde vi alla kabinett i Sverige. Jag har stått och limmat och fräst hundratals kabinett tillsammans med de andra som jobbar i Guru. Problemet vi haft är kvaliteten på lack. Vi har inte hittat lackerare som är lika bra som Esterna och Kineserna. Sen är det skönt att slippa snickeribiten. Den är rätt skitig. Delningsfiltren löds på plats i Borlänge.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-15 09:36

nilsviktor skrev:
Smack skrev:Montering enbart eller görs allt i Borlänge? Varför jag frågar är att många företag säger "Made in USA/Sverige/what ever" men det man gör är kabinett i Kina, högtalare Danmark och sedan enbart slutmontering i Sverige. Vore ju skönt om det vore väldigt stor andel Made In Sweden :)

Vissa element görs i Danmark, andra i Kina. Vi har kabinettleverantörer i Baltikum och i Kina, men vi gör även en hel del kabinett i Sverige.
Tills för ca. ett år sedan gjorde vi alla kabinett i Sverige. Jag har stått och limmat och fräst hundratals kabinett tillsammans med de andra som jobbar i Guru. Problemet vi haft är kvaliteten på lack. Vi har inte hittat lackerare som är lika bra som Esterna och Kineserna. Sen är det skönt att slippa snickeribiten. Den är rätt skitig. Delningsfiltren löds på plats i Borlänge.

Cred för transparensen. När du säger lika bra. Menar du lager per krona då antar jag? För själva hantverket gissar jag inte är någon konst även för en svensk.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-04-15 09:56

Smack skrev:
nilsviktor skrev:

Cred för transparensen. När du säger lika bra. Menar du lager per krona då antar jag? För själva hantverket gissar jag inte är någon konst även för en svensk.

+1 på det. Få om ens några är så transparenta med tillverkningen. Det är dock inte så förvånande med tanke på vilka personer som ligger bakom Guru. Ni kan inte tänka er att lägga ut ritningarna också??? :wink:

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-15 10:03

Om de har löpnummer så innebär det alltså att det finns en knippe mer svenska Gurus som borde betinga ett något högre värde då om man ska följa principen att vi kan bäst själva. Vilket iofs absolut inte alltid är sant men som känns bra i magen i alla fall :)

Oavsett var de görs så är det skönt med folk som har ärliga ambitioner med det man gör. Börjar bli ganska sällsynt..

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-15 12:08

Smack skrev:Cred för transparensen. När du säger lika bra. Menar du lager per krona då antar jag? För själva hantverket gissar jag inte är någon konst även för en svensk.
Det skiljer inte jättemycket i pris oavsett var vi köper kabinetten. Det är billigare att tillverka i Sverige än att köpa från Baltikum. De kinesiska kabinetten är billigare, men då har man större lagerkostnader (pga större kvantiteter) och högre fraktkostnader. Problemet vi haft är att hitta bra lackerare som kan jobba serieproduktionsmässigt. Industrilackföretagen klarar inte kvaliteten och de flesta billackerarna har också problem med det, men dessutom fixar de inte arbetsflödet.
Det kan ju hända att vi letat på fel ställen osv. men vi tog i ett rätt tidigt skede in en konsult med bra koll på lackfirmor. Vi har också jobbat tillsammans med en större färgleverantör för att hitta bra hantverkare, men hittills har resultatet varit ganska skralt.
Till saken hör att QM10 inte är jättelätt vare sig att snickra ihop eller att lacka...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi