av Thomas_A » 2012-04-15 15:31
När Markku gjorde accelerometermätningar en gång i tiden (någon som minns hans resultat?) så vad resultatet där tydligt. Han hade visserligen eftergivligt trägolv men det resultatet likväl tydligt.
Med spikes. Betydligt mer vibrationer i golv och högtalare. Vibrationerna varierar var man mäter i hur noderna ser ut och "belastning" på golvet. Huvudnoderna låg dock på de stående vågorna som sätter rummet i gungning.
Med SD-fötter: Betydligt mindre vibrationer i golv och högtalare. Dock var vibrationerna med avseende på stående vågor kvar i golv. Har för mig att även de stående vågorna mellan högtalarna och närliggande ytor fortfarande påverkade högtalarnas rörelserna. Jag minns dock inte hur mycket effekten var och om det var en skillnad mellan mjuka fötter och spikes.
Så högtalarnas rörelser är inte bara beroende på vibrationer som högtalarna förmedlar till golv direkt samt de som "studsar tillbaka" (resonans) utan också på de stående vågorna mellan rummets ytor och högtalarna själva. Hur det hanteras av mjuka fötter resp spikes har diskuterats men jag minns inte vad konsensus blev.
T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.