Ny info gällande spikes- mjuka fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är detta intressant info, eller båg?

1. Ytterst intressant
7
9%
2. Detta visste jag redan
4
5%
3. Ointressant och felaktigt ( motivera!)
66
80%
4. Ingen aning
5
6%

Antal röster : 82

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-04-15 13:08

Richard skrev:Jag upplever hårda fötter under filtrerade aktiva subwoofers som spelandes betydligt mera artikulerat och precist än med mjuka fötter under dem.

Det blir också betydligt lättare att integrera subbasen med frontarna utan att det bummlar och blir otydlig basåtergivning.

Om det jag upplever stämmer - vad beror det på ?

Övertoner gör tonhöjd och tonansats lättare att uppfatta.

Jag antar att du har fått flunsan och att du låtsas vara dum i huvudet igen? För du har ju fått förklaringen så många gånger redan.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-15 13:20

meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev::roll:

Bara för att du berett dig illa hela veckan behöver du inte fortsätta? Eller? :)

Är det så konstigt att man blir förvånad när du lägger ett inlägg med massa felaktigheter i som direkt visar att du inte kan ha läst något alls i tråden innan du skriver?

Att svara på ditt inlägg blir ju som att börja om tråden från början, eller rättare sagt som att inget av det du skrivit eller läst från 2007 på det här forumet ackumuleras och tas hänsyn till.

Kan du låta bli och gnälla ett tag. Nu är det andra gången jag ber dig rakt och tydligt att tagga ner lite. Du är som en iller som inte kan ge sig. Du har trampat i skiten och betett dig som ett svin och min respekt för dig är noll. Låte mig va.

Om inte ber jag nån modd be magnus hålla tassarna borta så det slipper bli nått otrevligt.

Ingen ide att bli upprörd MM, han har både Admin & Redaktörer i ryggen så iller beteendet lär fortsätta.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-15 13:21

phloam skrev:
MagnusÖstberg skrev:eller i en bottenplatta under högtalaren.

Vad händer om man spraymålar plattan i grönt?

Den blir grön, antar jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-15 13:22

Bra inlägg!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-15 13:23

Max_Headroom skrev:
phloam skrev:
MagnusÖstberg skrev:eller i en bottenplatta under högtalaren.

Vad händer om man spraymålar plattan i grönt?

Den blir grön, antar jag.

Det förutsätter ju att man gör ett bra jobb. Annars kan den ju blir lite hur som helst ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-15 13:31

MagnusÖstberg skrev:
Då kanske du skulle specialimporterad fötter till högtalarna som har utrymme nog att dölja SD-fötterna :D

Har försökt men så stora spikes finns inte att få tag i.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 13:35

FBK skrev:
meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:

Bara för att du berett dig illa hela veckan behöver du inte fortsätta? Eller? :)

Är det så konstigt att man blir förvånad när du lägger ett inlägg med massa felaktigheter i som direkt visar att du inte kan ha läst något alls i tråden innan du skriver?

Att svara på ditt inlägg blir ju som att börja om tråden från början, eller rättare sagt som att inget av det du skrivit eller läst från 2007 på det här forumet ackumuleras och tas hänsyn till.

Kan du låta bli och gnälla ett tag. Nu är det andra gången jag ber dig rakt och tydligt att tagga ner lite. Du är som en iller som inte kan ge sig. Du har trampat i skiten och betett dig som ett svin och min respekt för dig är noll. Låte mig va.

Om inte ber jag nån modd be magnus hålla tassarna borta så det slipper bli nått otrevligt.

Ingen ide att bli upprörd MM, han har både Admin & Redaktörer i ryggen så iller beteendet lär fortsätta.

FBK skrev:
Vee-Eight skrev:
FBK skrev:
JanBanan skrev:Tror du att modsen skulle utdöma några repressalier till sina egna polare :?: 8O :D

+1 Det är ju det som är problemet, det finns allt för mycket kompiskopplingar både hit och dit bland de som "tycker" mest här och modsen och därför så är det som det är och det kommer aldrig bli någon förändring då det finns allt för lite respekt för andra människor. För egen del så har jag äntligen insett det även om det tog emot.

Kan iof bara tala från egen erfarenhet, men kompisar är synnerligen lättmoddade. De gör nämligen så som de blir tillsagda, oftast inser de, genom umgänget på och runt forumet, allvaret i tillsägelsen och varför de får den. Man behöver inte ens påpeka i några spetsiga kommentarer öht. Det är snarare de som har för vana att gnälla, klaga, och på annat vis sänka forumet för påtrampade ömma tår som man aktar sig att moderera. Jag iaf tänker till ett antal extra ggr innan jag säger till dessa personer. Är man inte 100% korrekt och har torrt på fötterna så återkommer dyngan i en annan vinkel.* Så söker du svågerpolitik så är det de som har en fördel jämte andra.

*En del är inte mottagliga för argumentation och tillsägelser öht, de behandlas utan förklaring med forumets bästa i övrigt som målsättning.

Tack för svaret V8, det gav mig en annan syn på det också.

Denna "nya syn"; var det bara varmluft från din sida?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-15 13:45

Smack skrev: .....

Nu börjar det leda någon vart. :) För att tydliggöra vad jag är ute efter.

1. Jag tror tills någon sagt något annat att den där färgkartan kunde gjorts helt svart med olika artikelnummer för varje platta istället. Om inte, varför? Ingenjörer tänker inte direkt som konsumenter gör det vet vi nog alla.. Man prioriterar alltid funktion framför form även om det går att kombinera dom båda.

2. Har SD utvecklat detta material från scratch eller är det en off the shelf dvs de sitter inte på något unikt och vem som helst kan gå in och göra detsamma.

I.ö säger ju också att det är en teknisk komponent. Ja det förvånar mig inte alls.... ;-) Men varför inte kommersialisera den lite och göra den mer tillgänglig för fler om det inte förändrar produktens egenskap?

Att färgsätta motstånd hade ju ett syfte som iofs försvunnit för länge sedan (man färgsätter inte motstånd för tex surface mounting idag. De är svarta, eller svarta) och konsumenten behövde aldrig se dom.

Att färgsätta foam tassar måste ses som enbart irriterande om det inte är ett funktionskrav.

Jag har gärna fel. Men då får man förklara det hur invecklat det än må vara. Tills dess kan de göra dom svarta...om de vill :)

[/b]

1. Nej, färgkartan kunde inte gjorts helt svart. Svart är ingen färg Bild Dessutom blir det ingen färgkarta om alla är svarta och inte heller om alla är röda Bild

Färger handlar om att ha kontroll på produkten d v s på varje enskild såld produkt. Man skall klart och tydligt kunna inspektera och känna igen och det bör vara universellt från kund till kund. Om en kund ringer och frågar efter gul dämpmatta så skall tillverkarens säljare entydigt veta vad det rör sig om. Hela logistiken förenklas med olika färger. Om olika kunder har samma färg för olika typer av dämpmaterial så blir det förvirrande. Att skriva artikelnummer på varje enskild detalj som stansas ut är alldeles för kostsamt och omständigt. Det tror inte jag låter sig göras. Jag tror inte att tillverkaren kundanpassar färger för då försvinner det man kallar för traceability, spårbarhet tror jag det heter på svenska.

2. Materialet är off the Shelf och tillverkas av en större industri för dämpning av allehanda applikationer. Bild

Materialet säljs till industrin. Det kallas B2B Business to Business.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 14:05

Max_Headroom skrev:
meanmachine skrev:Genom att ha en väl dämpad låda med olika skikt, sandfyllning etc så har man redan dämpat bra och en spike ger såväl estetik som funktionalitet till vardagen.

Det gör vanliga filttassar man har under möbler också. Man kan köpa en karta sådana på clas i sjön för en sopttstyver.
En tekniskt sett bättre lösning som dessutom.

My thoughts exactly!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 14:12

Vee-Eight skrev:Denna "nya syn"; var det bara varmluft från din sida?

"Varmluft"=ironi?

Annars tycker jag det ofta går att se ett slags ryggradsreaktion hos vissa att den som på något sätt har ett maktövertag, t.ex. genom vissa befogenheter, en viss social ställning eller som äger vissa specialkunskaper, automatiskt har fel. Jag tycker själv att det är lite konstigt, men det är väl inte för inte som talesättet "everybody loves an underdog" har uppkommit.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 14:37

DQ-20 skrev:
Vee-Eight skrev:Denna "nya syn"; var det bara varmluft från din sida?

"Varmluft"=ironi?

Varmluft = innehållslöst pladder
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-15 14:53

Vee-Eight skrev:
FBK skrev:
meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:

FBK skrev:
Vee-Eight skrev:
FBK skrev:
JanBanan skrev:Tror du att modsen skulle utdöma några repressalier till sina egna polare :?: 8O :D

+1 Det är ju det som är problemet, det finns allt för mycket kompiskopplingar både hit och dit bland de som "tycker" mest här och modsen och därför så är det som det är och det kommer aldrig bli någon förändring då det finns allt för lite respekt för andra människor. För egen del så har jag äntligen insett det även om det tog emot.

Kan iof bara tala från egen erfarenhet, men kompisar är synnerligen lättmoddade. De gör nämligen så som de blir tillsagda, oftast inser de, genom umgänget på och runt forumet, allvaret i tillsägelsen och varför de får den. Man behöver inte ens påpeka i några spetsiga kommentarer öht. Det är snarare de som har för vana att gnälla, klaga, och på annat vis sänka forumet för påtrampade ömma tår som man aktar sig att moderera. Jag iaf tänker till ett antal extra ggr innan jag säger till dessa personer. Är man inte 100% korrekt och har torrt på fötterna så återkommer dyngan i en annan vinkel.* Så söker du svågerpolitik så är det de som har en fördel jämte andra.

*En del är inte mottagliga för argumentation och tillsägelser öht, de behandlas utan förklaring med forumets bästa i övrigt som målsättning.

Tack för svaret V8, det gav mig en annan syn på det också.

Denna "nya syn"; var det bara varmluft från din sida?

Svar nej!
Visst, det är riktigt varmt på balkongen idag så en del varmluft har man fått på sig, kan behövas när man är förkyld som jag är nu. Och det medför också mer tid över för läsning och det går liksom inte att missa iller beteendet här och utan att en enda tillsägelse kommer....., men han tillhör väl då skaran som inte är mottagliga för argumentation och tillsägelser och då blir det lättare att förstå varför det är så tyst.
Sedan så kan det för din del vara intressant att läsa http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150 om du missat det.
Nu ska jag försöka njuta av lite balkongliv med en härlig Hifi-tidning i form av Fidelity :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 15:13

"Illerbeteendet"* var inte det jag primärt reagerade på. Du påstår gång på gång att vi håller vissa medlemmar om ryggen, att de är immuna för påföljder. Man får ta ett lass skit endast pga att man råkar vara delägare av och driver ett forum, det får man acceptera. Det ingår i jobbet.

Men jag blir rejält irriterad att du, trots förklaringar att så inte är fallet, om och om igen påstår samma sak. Vad väntar du på? Att vi skall tröttna på riktigt och agera precis på det vis du gnäller om?

Var vänlig sluta med detta beteende innan det ställs på sin spets och resulterar i en varning och/eller omedelbar semester.

*Som i sig resulterat i en tillsägelse.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-04-15 15:31

När Markku gjorde accelerometermätningar en gång i tiden (någon som minns hans resultat?) så vad resultatet där tydligt. Han hade visserligen eftergivligt trägolv men det resultatet likväl tydligt.

Med spikes. Betydligt mer vibrationer i golv och högtalare. Vibrationerna varierar var man mäter i hur noderna ser ut och "belastning" på golvet. Huvudnoderna låg dock på de stående vågorna som sätter rummet i gungning.

Med SD-fötter: Betydligt mindre vibrationer i golv och högtalare. Dock var vibrationerna med avseende på stående vågor kvar i golv. Har för mig att även de stående vågorna mellan högtalarna och närliggande ytor fortfarande påverkade högtalarnas rörelserna. Jag minns dock inte hur mycket effekten var och om det var en skillnad mellan mjuka fötter och spikes.

Så högtalarnas rörelser är inte bara beroende på vibrationer som högtalarna förmedlar till golv direkt samt de som "studsar tillbaka" (resonans) utan också på de stående vågorna mellan rummets ytor och högtalarna själva. Hur det hanteras av mjuka fötter resp spikes har diskuterats men jag minns inte vad konsensus blev.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-15 15:48

jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-15 15:52

celef skrev:jag gillar kriget mellan ingenjörerna och musikerna

Det ena utesluter ju inte det andra.

De fysikaliska förklaringarna skiljer ju sig dock inte oavsett vilket "läger" du än är i och vilken av dessa två grupper som har bäst koll på fysik är nog inte så svårt att lista ut.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 15:56

Du har vida ramar för vad som är en "musiker" tycker jag. Och det kanske man ska ha. Själv är jag musiker ända ut i fingerspetsarna. Jag kan nämligen spela blockflöjt. Fast jag har svårt med tyskt grepp. Barock is da shit.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 15:59

FBK skrev:
meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:

Ja, det där är ju verkligt illa därför att det är sant.

Därför bör man VERKLIGEN ta de argument som mjukfotsligan förespråkar med en stor nypa salt- de är insyltade i olika firmor och har ekonomiska intressen att skydda.*
Ta deras sk. fakta med samma allvar som ett kakrecept. En del av dem lyssnar inte ens till musik, utan sinustoner...

*De kan därför bete sig som svin om de känner sig hotade.

Jag tycker PeterStendl är föredömligt o- svinaktig . 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 16:03

gnypp45 skrev:
Richard skrev:Jag upplever hårda fötter under filtrerade aktiva subwoofers som spelandes betydligt mera artikulerat och precist än med mjuka fötter under dem.

Det blir också betydligt lättare att integrera subbasen med frontarna utan att det bummlar och blir otydlig basåtergivning.

Detta tror jag inte ett jota på. :P

Det låter ju för tusan renare och tydligare med spikes under, disten blir lägre och det blir lättare att höra vad som spelas- men skillnaden hörs bara med mekaniskt stabila högtalare med ordentliga bultar till elementen. :P

Högtalare med träskruv i elementinfattningen är alltför mekaniskt dåliga för att någon skillnad ska höras överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-15 16:10

Richard skrev:Högtalare med träskruv i elementinfattningen är alltför mekaniskt dåliga för att någon skillnad ska höras överhuvudtaget.

Har du delgivit den här informationen till tillverkarna så de kan förhindra detta vansinne??
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-04-15 16:11

Sobriety Check:

På en skala från ett till tio, där 1 är saker som "sötstark eller bara stark senap på varmkorven" och 10 är sådant som "hur kan fattigdomen i världen bäst bekämpas" - var någonstans på skalan tycker just du att frågan om spikes eller mjukfötter är?

Följdfråga: Agerar du i denna tråd enligt din övetygelse i frågan ovan?

adagio

Inläggav adagio » 2012-04-15 16:19

Hej å hå, vilken energi! Att ni bara orkar," min pappas bil är snabbare än din pappas!"
Nåja det är viktigt att förstå mekaniken mellan olika kopplingar men det som räknas är ju hur det låter och det är olika i olika sammanhang och lyssnarens öra.

Det verkar svårt för en del att förstå att något står mer still med mjuk fot-
Men det som det handlar om är rörelser vid olika våglängder. Den mjuka foten släpper igenom och resonerar vid låga frekvenser dvs synliga, förhållandevis stora vågrörelser. Spikar, koner, kulor och andra styvare konstruktioner, flyttar upp och i bästa fall sprider ut(diffuserar) dessa resonanser, vågrörelserna är så små att man tror att högtalaren står still, så är det dock inte den rör sig bara snabbare.

Vilket som skulle vara ljudmässigt bäst anser jag inte att någon annan än användaren bör uttala sig om.

SD-kuddar fungerar på en del ställen för mig, produkten är genomtänkt och det har käfts en del beräkningar på materialet, dimensioner mm
så jag tycker 2-300 bagis är en piss-summa att ens bråka om.

Håller med om att färgerna är kräkframkallande men som tidigare nämnts så har de olika materialen denna färgkodning. Jag har målat kanterna med vanlig märkpenna (svart) fungerar kanon och blir snyggt.
Hade en gång en uppsättning av audiofilvarianterna med mässingshylsorna till ett par Mosen/mosens under, dom var skitsnygga.
Ett budget alt är utbrunna värmeljus så får man en ytterst tunn aluhylsa.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-04-15 16:56

Richard skrev:
gnypp45 skrev:

Detta tror jag inte ett jota på. :P

OK, det spelar ingen roll vad du tror (eller låtsas tro för att spela dum). Det ÄR så. Återkom gärna när du tagit reda på vad övertoner är för något.

Vad tror du är lättast att snabbt uppfatta tonhöjden och från: En ren sinuston eller en ton från en oboe med samma grundfrekvens? Vilken av de två exemplen har rikast övertonsspektrum?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-15 17:05

DQ-20 skrev:

Du har vida ramar för vad som är en "musiker" tycker jag. Och det kanske man ska ha. Själv är jag musiker ända ut i fingerspetsarna. Jag kan nämligen spela blockflöjt. Fast jag har svårt med tyskt grepp. Barock is da shit.

jag vet faktiskt inte hur mycket musiker folk på faktiskt är, lika lite vet jag hur mycket ingenjör folk är, men jag upplever två läger här där ena lägret lyssnar på musik och det andra lägret tittar på mätgrafer, och det är ju inget fel att titta på sådana istället för att lyssna på musik
Bikinitider

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-15 17:14

Oavsett teorierna bakom så finns det ju två läger i att man testar själva eller att man inte gör det för att det behövs inte eftersom teorier och nån mätning styrker att det är onödigt att testa "allt".

Så klart testar man vad man vill men om man ena gången kräver av motdebattörer att de skall blindtesta för att åsikterna skall ha ett värde så är det kanske lite konstigt att man inte ens behöver testa själva.
Som jag ser det har de som är mest teoretiska också ganska liten marknadskännedom vilket är ytterligare en brist i diskussionerna. Så det fins en skillnad på när det är färdig testat beroende på vilket läger man tillhör.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:15

celef skrev:
DQ-20 skrev:

jag vet faktiskt inte hur mycket musiker folk på faktiskt är, lika lite vet jag hur mycket ingenjör folk är, men jag upplever två läger här där ena lägret lyssnar på musik och det andra lägret tittar på mätgrafer, och det är ju inget fel att titta på sådana istället för att lyssna på musik

Så uppfattar jag det också- ingenjörerna är bra på sinustoner, men de kan inget om musik, de vet inget om hur musik fungerar, vilket musikerna gör.

Musikerna använder den högra hjärnhalvan,* ingenjörerna den vänstra.
Den vänstra halvan har med matematik att göra, den högra med musikalitet.

Vilka är mest trovärdiga ? :P

* jag är naturligtvis vänsterhänt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:17

DQ-20 skrev:

Blockflöjt är inget instrument. :P

*fråga Sten Broman...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 17:19

Jag är både musiker och ingenjör. Är jag då isf halvt trovärdig?

Richard, ditt påstående haltar inte ens. Det är helt förlamat. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-15 17:19

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Högtalare med träskruv i elementinfattningen är alltför mekaniskt dåliga för att någon skillnad ska höras överhuvudtaget.

Har du delgivit den här informationen till tillverkarna så de kan förhindra detta vansinne??

Jag hoppas de snappar upp och tar konsekvenserna av det. 8)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-04-15 17:20

Asså. Jim Marshall var väl både trummis och ingenjör. ;-) Hyfsat "trovärdig".
"we have assumed control!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi