Vad ska apparaterna stå på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-14 15:28

hifikg skrev: Är jag fullständigt omusikalisk som inte hör skillnad!? Eller är min anläggning för dålig?

Tvärtom skulle jag gissa.
Dina hifi-komponenter är sannolikt ingenjörsmässigt kompetent förpackade i sina höljen så att de inte påverkas av vibrationer utifrån, vare sig de är luftburna eller stomburna.
Jag undantar analoga skivspelare från det här resonemanget. De är så komplexa att jag inte tycker att det är rimligt att kräva att de ska var immuna mot vilket underlag de placeras på.

Den som använder apparat-rack för tiotusentals kronor förutsätter jag att har komponenter/enheter (vad heter det?) typ RIAA-steg, DAC, försteg, slutsteg etc. som också kostat ansenliga summor.
Då anser jag att man har rätt att kräva att tunga påkostade apparatlådor och fötter mot underlaget inte bara är bling och ögonfägnad utan är ingenjörsmässigt designade och uttestade för att inte återgivningen ska påverkas i normal lyssningsmiljö oavsett vilket (någorlunda stadigt) underlag de placeras på.
Däremot har nog underlaget större betydelse för prisvärda lågprisprodudkter som sitter i en ekande plåtlåda av enklaste slag där inga utvecklingskostnader heller lagts på insidan för att minimera eventuell störningskänslighet.

Jag tror alltså att de som har "billigt" uppbyggda apparater kan få ljudmässiga förbättringar genom att testa sig fram med olika underlag (glöm inte alternativet med löst pumpad cykelslang och en extra skiva - och vilka egenskaper ska den skivan ha?), medan olika underlag inte påverkar välkonstruerade high-end apparater ett dugg.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-08-14 15:48

Jag tror tvärtom. 8)

Speciellt Hi-End rörförstärkare och esoteriska DAC-ar verkar behöva speciella möbler. (och skivspelare, självklart)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 16:18

Tror inte att underlaget påverkar vare sig riktiga förstärkare som rörsteg eller mindre riktiga som resten av underlaget. I alla fall inte vid blindtest.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-14 17:06

Sanny_X skrev:Jag tror tvärtom. 8)

Speciellt Hi-End rörförstärkare och esoteriska DAC-ar verkar behöva speciella möbler. (och skivspelare, självklart)

Visst finnns det sådana, men de hör inte till kategorin välkonstruerade high-end apparater. :evil:
De behöver väl Shakti-stenar, Hifi-möss och Bybees också?
Kabellyftare, joniseringsapparat för luften, och , och , och...

Ett (aningen extremt) exempel på välkonstruerat:
http://tad-labs.com/en/consumer/m600/technology.html
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-14 18:00

jag läste om magichexa, tydligen en effektiv gummipuck som är som guds hand
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-14 19:59

Flint skrev:Tror inte att underlaget påverkar vare sig riktiga förstärkare som rörsteg eller mindre riktiga som resten av underlaget. I alla fall inte vid blindtest.

En gång i tiden tillverkade Ikea ett sängbord som dels passade 10" rackapparater på bredden, dels hade en höjd som var perfekt för mina högtalare.

Jag hade dessa sängbord som högtalarstativ ett bra tag och vid ett tillfälle så provade jag att ställa in min Lumley 100W rörsteg i dem också. Men ljudet föll ihop totalt av någon anledning. Om det berodde på högtalarens vibrationer, den utökade baffelytan, den magnetiska strålningen från baselementet eller en kombination av detta låter jag vara osagt. Men bra lät det inte.

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi