Hifimissionärer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-16 08:19

Magnuz skrev:Nja. Om lyssnaren upplever återgivningen som mer naturtrogen är det mer (upplevd) hifi, om han/hon får en "mer önskvärd upplevelse" behöver det inte vara det.

Hmm... vad vi egentligen ska ha "fidelitet" mot:

1. Är det mot fonogrammet såsom det är, med alla eventuella fel & brister i inspelningstekniken och ingen kompensering för att man ev spelar upp musiken lägre än vid inspelningstillfället?

2. Är det mot det faktiska musikframträdandet, dvs att alla fel i inspelningen (och även uppspelningsvolymen) kan och bör kompenseras för?

3. Är det mot musikens & kompositörens musikaliska intentioner om vilka känslobilder som den avser att framkalla hos lyssnaren?

Jag tycker bara att man ska vara lite försktig med att döma en anläggning som "mindre hifi" bara med anledning av att den har den eller den distsiffran. Hela överföringskedjan från kompositör till lyssnare måste beaktas och man måste också se till lyssnarens preferenser och vilken typ av återgivning som eftersträvas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-16 13:41

1 eller 3. (2 är en omöjlighet, så att sträva mot det är att spotta i motvind...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-16 15:33

Nattlorden skrev:1 eller 3. (2 är en omöjlighet, så att sträva mot det är att spotta i motvind...)

Mmmm... men vad är det egentligen vi kan ha en uppfattning om? Är det inte hur musiken kan tänkas ha låtit vid inspelningstillfället?

Och om vi tycker att uppspelningen inte låter som den borde låta - är det anläggningen eller inspelningen det är fel på?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-16 15:46

Vill du veta Nattlordens eller några andras svar på det finns det många trådar om "referrensen", men jag undrar vad preferens har med det att göra?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-16 16:12

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag har inga problem med att de som gillar Linn för fram deras tankar och ideer med stor entusiasm, värre är väl de som mest engagerar sig i att hitta fel på andra produkter.

Tänker du på F/E tester? *duckar* :)

mvh/Harryup
Förväntar du dig ett seriöst svar eller ett gapflabb?

Tack för att du fullständigt förstörde den tänkta seriositeten i inlägget.

Av mig får du ett gapflabb Harryup, då den var bra :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-16 16:20

Conan skrev:Och om vi tycker att uppspelningen inte låter som den borde låta - är det anläggningen eller inspelningen det är fel på?

det beror ju på om felet gäller (i princip) alla inspelningar, då är det anläggningen - eller någon/några få, då är det inspelningen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-16 16:32

FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag har inga problem med att de som gillar Linn för fram deras tankar och ideer med stor entusiasm, värre är väl de som mest engagerar sig i att hitta fel på andra produkter.

Tänker du på F/E tester? *duckar* :)

mvh/Harryup
Förväntar du dig ett seriöst svar eller ett gapflabb?

Tack för att du fullständigt förstörde den tänkta seriositeten i inlägget.

Av mig får du ett gapflabb Harryup, då den var bra :mrgreen:

Vad var det som var bra? :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-16 21:25

MagnusÖstberg skrev:Vill du veta Nattlordens eller några andras svar på det finns det många trådar om "referrensen", men jag undrar vad preferens har med det att göra?

Jag ville peka på att det inte finns en universell fidelitet som man kan bedöma en återgivning emot. "HiFi" kan därför betyda olika saker för olika lyssnare.

Fidelitet får olika innebörd beroende på vad det är man vill ha fidelitet emot, och då blir "referens" och "preferens" nästan som två sidor av samma mynt.

Vill jag ha en anläggning som återger Dvoraks Cellokonsert på Mercury som jag vet att den skivan ska låta, eller vill jag ha en anläggning som återger känslan jag fick på konserten med Rage på Roskilde '94? Inget är fel eller mer eller mindre "HiFi" än det andra.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2012-08-16 22:45

MagnusÖstberg skrev:Vad var det som var bra? :)

Att någon skojade till det och skrev F/E tester i stället för F/E lyssning?

Hälsn. Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi